kone sammuu..puolalta loppuu maa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja kauko-63, 5.5.2016.

  1. kauko-63

    kauko-63 Gearhead

    caddy nyt sammuillu kesken ajon muutaman kerran ja pari kertaa ollu tuuriakin että sammunu tallissa,virtakynällä kun kattoo puolan plussan ja miinuksen ni ei syty valo! maan kun ottaa jostain muualta niin johan syttyy! eli just maa hävii,käyttää virrat pois ja laittaa takas ni sit syttyy ja starttaa! mut miks noin tekee? ja ihan uus puola! uspartsilta haettu..siinä oli etuvastus mukana mut se ei oo kiinni ku en ihan varma ollu miten se kytketään..ku ei ihan vahvinta alaa nää sähköt,voisko toi maan katoaminen nyt johtuu sit siitä? ja muutenkin kiihdyttäessä kakoilee kone ihme nykimistä ja pätkimistä.
     
  2. starcraft

    starcraft Gearhead

    Onko se kärjellinen vai kärjetön sytytys? Häviääkö kaikki sähköt vai vaan puolalta? Jossainhan siellä on huono liitos. Yleisin taitaa olla hapettuneet akun kengät. Tai sitten sytytyksen joku johtoliitos on huono.
     
  3. kauko-63

    kauko-63 Gearhead

    kärjetön tossa on! ja siis vaan puolalta hävii maa, ainakin luulen niin..mihin toi etuvastus tulee puolan plussan väliin vai? mikä sen tarkotus yleensä on?
     
  4. Substitute

    Substitute Gearhead

    Nyt on ilmeisesti väärä diagnoosi kyseessä sammumiseen liittyen. Puola toimii silleen että siihen tulee aina plussa kun virta on päällä, monissa malleissa esivastuksen kautta - kaikissa ei, ja miinusta pätkitään kärjillä tai elektronisesti kipinän tarpeen mukaan. Esivastuksellisissa puolaan tulee suoraan akkujännite silloin kun startataan ja matalampi jännite esivastuksen kautta sitten kun kone käy.
    Jos puolan nastojen välillä ei ole jännitettä, niin se voi johtua siitä että puolan miinus ei ole maadoitettuina ihan vaan moottorin asennosta johtuen.
     
  5. kauko-63

    kauko-63 Gearhead

    Mut miks sammuu ja prötää kone kihhdyttäessä? Voiko johtuu esivastuksen puutteesta?
     
  6. Substitute

    Substitute Gearhead

    Onko tuossa jälkiasenteinen kärjetön moduli, alunperinhän siinä on kärjet jos on kuvasi auto. Samoin auton johtosarjassa on esivastusjohto sisäänrakennettuna puolan plussalle, ja sille ohitus starttauksen aikana startin solenoidilla, eli erillistä esivastusta ei ole.
    Muuttuiko tilanne puolan vaihtamisen yhteydessä vai miten se vika tuli?
     
  7. grantorino

    grantorino Gearhead

    Toimiko caddy ennen puolanvaihtoa normaalisti, vanhalla puolalla?
    Jos vanha puola ei ollut esivastuspuola niin virtaa oli enemmän, esivastuspuolat on tarkoitettu toimimaan pienemällä jännitteellä ja se ei nyt riitä.
    Kuullostaa virran puutteelta.
    Kuumeneeko puola kovasti?
     
  8. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Se kannattaa selvittää että mikä jännite puolalle tulee kun auto käy. 12v puola ei toimi jos sille tulee se 9 vai mitä niihin etuvastussysteemeihin tulee. Miks se puola on ylipäätään vaihdettu??

    Kakominen voi johtua paskasta jakopäästäkin, kannattaa ottaa vj kansi pois ja pyöritellä konetta ja kattoa paljonko saa pyörittää ennen kun pyörrin alkaa pyörimään.

    Sitäkin voi koittaa että heivaa sen petronixin ja panee sinne kärjet niin näkee onko vika siinä petronixissa tai kytkennässä vai jossain muualla.
     
  9. Substitute

    Substitute Gearhead

    Kyllä se oikeanmallinen puola on jos siinä oli etuvastus mukana mutta sitä ei ole kytketty.
     
  10. starcraft

    starcraft Gearhead

    Veikkaisin että se kärjetön sytytys siellä temppuilee, jos satunnaisesti sammuilee ja taas hetken päästä lähtee käyntiin. Jos siellä on jälkiasenteinen paketti alkuperäisen jakajan sisällä niin luulen että sieltä se vika löytyy. Itsellä joskus hajosi kärjetön juuri niin. Välillä toimi ja välillä ei. Nuo viat on vähän sellaisia ettei auta kun osa kerrallaan vaihtaa uutta ja kokeilla auttoiko vai ei.
     
  11. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Näin huomautuksena niin muistakaa laittaa puolan johdot oikein päin. Tuleva jännite eli + siihen puolan + napaan ja puolalta jakajalle menevä piuha - napaan. Toimii paremmin ja kauemmin. Toisin päinkin tulee kipinä muttei toimi hyvin. Toki tämä tapaus viittaa sytkäelektroniikan vikaan.
     
  12. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Oiskoon tuossa virtalukon"pohja" risa? Tahi se Pertronix tms? Toimiko vanhalla puolalla? Ja onhan se puola kuten mietmi-3 kuvaili?
     
  13. kauko-63

    kauko-63 Gearhead

    nonii..kaikki alko siitä kun ykspäivä jäin motonetin parkkipaikalle hyvin pyöritti mut ei startannu,apuvirralla sit myöhemmin lähti mut se tais johtuu siitä että olin bensapintoja paripäivää aiemmin nostanu eikä ollu sitä lämpölevyä imarin ja kaasarin välissä..oisko jotenkin sit tulvinu/höyrystyny ettei lähteny? ei ees luvannu! seuraavana päivänä sit satuin ajaa uspartin ohi ja poikkesin hakee uuden puolan ku ajattelin että jos se temppuilee..ja sit alko nää sammumiset ja pätkimiset! eilen laitoin vanhan puolan takas ja nyt toimii täydellisesti ei sammuile ei pätki! bensapinnatkin laitoin siihen missä niiden kuulukin olla ja lämpölevy väliin,nyt pelaa hienosti:) en sit tiedä miks sillä uudella puolalla ei toiminu,kertokaas nyt vielä että kun puolan plussalle tulee vaan yks johto,niin pitäskö solenoidilta tulla toinen että saa startatessa 12v?
     
  14. JC5IEDM

    JC5IEDM 3rd gear

    Potilas on varmaankin tuo nimimerkinmukainen 1963 vuoden Cadillac?
    Netistä löytyvien sähkökaavioiden mukaan puolan plusnavalle tulee virtalukolta etuvastuksellinen (resistance wire) valko-oranssi-violetti johto ja startin solenoidilta keltainen johto. Lisäksi siinä näyttäisi olevan joku komponentti (kondensaattori?) plusnavan ja maan välissä.
     
  15. generalo

    generalo Gearhead

    Melekolailla samanlaista vikaa meikäläisen '62 Montereyssä (292 y-block, kärkijakajalla). Ajossa saattaa hävitä kipinä, sitten kun antaa vähän aikaa jäähtyä, käynnistyy taas. Arvelin, että vika johtuisi puuttuvasta etuvastuksesta. Puolassa aika selkeästi ilmoitetaan, että vastus pitää olla: Use with external resistor

    Mittasin puolan plussalta virran koneen ollessa käynnissä, siinä se jossain 13v:n paikkeilla pyöri.

    Riittääkö, että lisään vaan tämmösen puolan plussajohdon väliin? http://www.motonet.fi/fi/tuote/101013/Etuvastus-16-Ohm-yleismalli

    Mittailin myös startin relettä, ei tule virtaa siihen napaan, mistä startatessa pitäisi tulla virta puolalle. Taitaapi mennä se relekin uusiksi sitten... Luulisin tuon etuvastuksen löytyvän paikallisesta varaosapuljusta, mutta jotenkin epäilen tuota releen löytymistä. Voinko väliaikaisesti ottaa startin herätteeltä "starttivirran" puolalle?

    Edit. viimeiseen kysymykseen itse itselleni vastaten; en voi. Silloinhan startti pyörisi jatkuvasti, kun virrat laittaa päälle.
     
  16. xarper

    xarper Gearhead

    Ohimennen: Mistäs tiedät tartteko puola etuvastuksen vai ei? Itellä hajos tommonen Blaster 2 joka oli etuvastuksella ja tilalle tuli joku ooppelin puola mikä lie mistä ei tietoa sen enempää. Kyllä se toimii ton etuvastuksen kanssa mutta mistä tiedän varmaks onko se ilman vai sen kanssa parempi?
     
  17. generalo

    generalo Gearhead

    Itseasiassa kokeilin Mercuryyn jotain nissanin puolaa, eikä hajuakaan, oisko tarvinnut vastuksen vai ei. Ilmeisesti olisi tarvinnut, kun 5min tyhjäkäynnin jälkeen kuumui ihan perkeleesti ja sitten ei tullut kipinää ollenkaan :D
     
  18. xarper

    xarper Gearhead

    Lainaten itseäni: Kokeilemalla.

    Ohitin ton etuvastuksen tuolla ja heitin pienen lenkin kaupalle tossa ja vähän revittelyä jne et kone varmasti on lämmin ja puolahan ei ollut edes tulessa. Tästä voinen päätellä että ei tartte etuvastusta. Hävis kyllä samalla oireet kun runttaa lapun lattiaan ni ei yski ja mieti eka.. Tosin tämäkin voi olla kun kaasariin vaihoin nopeemmin aukeevan power valven aikasemmin kans..

    Pitäis tehä muutokset yks kerralla :D
     

Kerro tästä muillekin!