'92 Chevrolet S10 - Käyttöauto.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja 1320, 27.10.2015.

  1. 1320

    1320 Gearhead

    Heh, joo, muutokset alkuperäisempään suuntaan oli jo suunnitelmissa silloin kun löin rahat myyjän kouraan ja ajelin Pickupin kotiin. Monet hieman ihmetteli alkuun että miksi ihmeessä, mutta jälkeenpäin positiivista palautetta onkin tullut ihan mukavasti. (Tosin toki tää on ihan itselle tehty omien mieltymyksien mukaan eikä sillä nyt ole väliä, tykkääkö muut vai ei) :)

    Ja nyt kun noi armeijan jatkokoulutusvalinnat on tehty ja puolen vuoden pesti on varmistunut, niin nyt uskaltaakin olla taas hieman vapaammin ja ilmoittautua vaikka vapaaehtoiseksi joihinkin hommiin ihan kuten sanoitkin. Samalla sain siirron Riksuun eli matkakin hieman lyhentyi eli hyvinhän se lopulta meni.


    Nyt vaihdoin kesäkumit taas alle, kun eipä tuolla ole järkeä nastoilla enää jurruttaa. Eturenkaat piti tosin vaihtaa, koska nyt pidemmillä etujousilla olis vanhat renkaat näyttäneet varmaankin aika onnettomilta. Uudet on muistaakseni kokoa 215/75/15 ja näyttävät aika sopivilta tuossa.

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  2. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Tulin joskus parin viikon sisällä sun perässä Hyvinkään liittymästä ylös Sierralla. Hienon näkönen peli tää livenä, vaikka ite kyllä vähän tiputtaisinkin.

    Jostain syystä tämmönen laite kiehtoo. Näitähän on saanu 4.3L koneella, mitähän jos sinne laittas vaikka GN buikin 3.8 turbon? :D
     
  3. 1320

    1320 Gearhead

    Kiitokset, joo, tuollapäin on tullut jonkinverran nyt ajeltua kun Riksun varuskunnan ja Vantaan väliä saa aina viikonloppuisin suhailla.:D
    Tällainen voisi muuten liikahtaa kohtalaisen rivakasti tuollaisella Buickin myllyllä. Varmaan toi Letukan kutonenkin saattaisi olla aavistuksen rivakampi kun tää väkivahva nelonen...:D
     
  4. LPV

    LPV 3rd gear

    Te olette jätkät myöhässä!!!
    Tehdas teki niitä jo 1992...
    Niitä sanottiin GMC Typhooneiksi ja Sycloneiksi;
    https://en.wikipedia.org/wiki/GMC_Typhoon
    https://en.wikipedia.org/wiki/GMC_Syclone

    Ne oli 4,3L V6 ja turbolla, taisivat olla nopeampia kun Vettet tuolloin...
     
  5. Onko toi miranoli vedetty vaan tuon ruosteen päälle, vai jäikö vaan kuvaamatta joku vaihe?o_O
     
  6. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

  7. LPV

    LPV 3rd gear

    Ei ole ei, mutta eikös sellaista voi käyttää suoraan mallina, jos tekee V6-turbo -version...
    On ainakin varmasti helpompi saada katsastuksesta läpi, kun on tehtaan tekemä vastaava jo olemassa.
     
  8. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Näin voisi kuvitella ja tekniikanvaihtokin pitäisi mennä bolt on -periaatteella kun löytää sopivan luovuttajan (sekä Sy että Ty käy). Mutta ei sitten raiskata alkuperäisiä, vaan etsitään kolaroitu tms. uhriksi. Tähän sellainen soosoo -hymiö.

    Sleepperi tiedossa. Toki sellainen on Syclonekin suurelle yleisölle (99,jotain%), mutta asiantuntija erottaa.
     
    Muokattu: 6.4.2016
    LPV tykkää tästä.
  9. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Tosiaan tuo Buick GN:n pata voisi olla hauska S-10 / S-15 pikkarissa jos turbo kiinnostaa...perään vielä vahvistettu TH200R4 laatikko, sama on myös Buick:ssa -> kevyt ja tehokas tekniikka kevyeen pikkariin, voisi liikahtaa sillä aika kivasti.
    Luulisi olevan kohtuu helppo swap jos GMC SyTy kelpaa verrokiksi...GN:n kone on tilavuudeltaan pienempi, kevyempi ja paperilla myös sopivasti tehottomampi, Buick GN 3.8 SFI 245hp < Syty 4,3 280hp, vaikka käytännössä Buick:n tehothan ilmoitettiin alakanttiin...lisäksi konetta pidetään huomattavasti luotettavampana kun SyTy:n pannua sen enempää sitä vaheksymattä.

    Toisaalta taas toivon ettei yhtään Buick GN:a tai muuta Turbo Regal :a pureta pelkän tekniikan takia, niitäkään ei ole enää liikaa.

    Syclone on joo harvinaista herkkua täällä, Forssassa tuli pari vuotta sitten kuolattua sellaista, brutaali pikku pirulainen, joka kolahtaa meikäläiseen aivan eri lailla kun siskonsa Typykkä.

    AWD-neliveto tekniikan jos haluaa, niin katselisin jenkki romiksilta jotain Olds:n Bravadaa...siinä pitäisi olla liki vastaava AWD-voimansiirto kun SyTy.
    S-10:n orkkis 4WD voimansiirrot maastovaihteistolla voi unohtaa katuautossa, niissä ole ei mitään voiman jakoa, eikä keskitasauspyörästöä, ne ovat puhtaasti maastokäyttöön....kadulla pitää olla joko AWD tai pelkkä takaveto.

    Joskus visioinut myös Cadillac Northstar:n konetta S-10:n...pieni kokoinen ja kevyt kasi, vakiona riittävän tehokas, lisäksi niitä on myös remmiahdettuna, verrokkina siihenkin olisi SyTy.
    Sähköjen kanssa olisi varmaan aikamoinen painajainen, mutta onhan noita laitettu ties mihin autoihin ja löytyy suomestakin katuautoista ainakin yksi Nova.
     
    Muokattu: 6.4.2016
  10. jrasi

    jrasi Gearhead

    Onhan Norttiin saatavana myös kaasarisarjaa... Tai sitten tuuppaa jonkun ohjelmoitavan ruiskun.
     
  11. max

    max Double Gearhead

    Minä hain kaverilta pari päivää sitten yhden 454 motin lisää.Tyrkyllä oli myös LS-sarjan alumiininen kahdeksikko ja pari kappaletta Lexuksen Toyota V8 motteja.
    No, 454 on moottoritekniikan riemuvoitto,joten nykypäivän hömpötykset on täyttä turhuutta.
    Mites olis kuitenkin esim. LS motti tai Toyota V8?
     
  12. Roc

    Roc Gearhead

    Tommoseen S10 koriin pitäis ehdottomasti laittaa trukki LS-kone, 4.8/5.3 litranen. Siihen pakosarjat + nokka = 380-400hv. Siinä olisi maukas pikkupikkis.
    Valmiit swappipalikat löytyy jos ei itse jaksa paskarrella. Ja koneita jenkkilästä romikselta tuhat taalaa kappale.
     
  13. 1320

    1320 Gearhead

    Tollanen Syclone olis kyllä komea peli. En muista ainakaan nähneeni tuollaista livenä koskaan, mutta saatan olla toki väärässäkin. Eihän noita kovin montaa täällä ole...

    Ja jos tällaiseen haluaisi V8 swapin tehdä, niin mä olisin ehdottomasti perus SBC:n kannalla, kaasariversion tietysti.:cool:

    Joo kyllä noita pintaruosteita tuli toki hinkattua aika tavalla ennenkuin maalailin Miranolit syylaripeltiin ja taka-akseliin. Noita kuvia tuli tosiaan räiskittyä hieman sattumanvaraisesti.

    Laitan nyt samalla pari kuvaakin, kun muutama viikko sitten laitoin etupään side markerit taas palamaan kun olin ottanut niistä leimalle varmuuden vuoksi polttimot pois. Samalla tuli viriteltyä SoCal Speed Shopista ostamani rekkarinkehys paikoilleen. Hieman soveltamista tuo toki vaati kun Suomen rekkarit on "vääränmallisia", mutta kyllähän se lopulta asettui sopivasti paikalleen.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Ja kuten kuvistakin huomaa, niin taas talven aikana muutamasta kohtaa on pukannut hieman ruostekukkaa maalin alta. Tarvii ne paikkailla taas piiloon...
     
  14. 1320

    1320 Gearhead

    Tulipa vaihdettua kuskin oveen saranatapit kun ne on olleet hieman väljät jo jonkin aikaa. Nyt on taas hyvä kun ei tarvii paiskoa tuota ovea kiinni eikä se roiku yhtään.

    Muuten ei ole tarvinnut kuin pistää bensaa tankkiin ja ajella. Mitä nyt paikkailin noi muutamat pienet ruostetäplät piiloon, mutta siitäkin on jo aikaa.

    [​IMG]
    [​IMG]
     
    FuryIII '71 tykkää tästä.
  15. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Hahaa, tuli tämä bongattua tänään. Itse asiassa juuri äsken.

    Jos et tunnistanut, niin se olin minä tenavan kans, ketkä meni siitä suojatien yli sun edestä.

    Ja kiitos kun pysähdyit ja päästit tien yli. :)
     
  16. passerby

    passerby Gearhead

    Ai tälle oli oma ketju, oon onnistunu tämän välttämään. T: to(t)inen vantaalainen
     
  17. passerby

    passerby Gearhead

    Suunta oikea, madallukset takas tehdaskorkeuteen :D
     
  18. 1320

    1320 Gearhead

    Juu, kyllä mä FuryKolmosen tunnistin siinä vaiheessa kun lähitte ylittämään tietä.:odbiggrin:

    Olin juuri testilenkillä kun olen yrittänyt taistella pienen käyntihäiriön kanssa. Tai eihän siinä oikeastaan mitään ajoa haittaavaa vikaa ollutkaan, mutta ei mennyt leimalla päästöistä läpi... Nyt kun ongelmaa on koittanut korjata, niin se meni vaan huonommaksi.:rotfl: Oireet viittasi kovasti EGR:n, mutta eipä senkään vaihtamisella suurta vaikutusta näyttänyt olevan... Täytyy jatkaa etsintöjä...

    Ja joo, kyllä Pickupin kuuluu olla senverran korkea ettei sillä tarvii väistellä töyssyjä!:odcool:
     
    FuryIII '71 tykkää tästä.
  19. sbf

    sbf Gearhead

    Mikäs päästöissä? kerro ihan kaikki arvot eli co hc co2 o2
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  20. 1320

    1320 Gearhead

    Ei noi kuulemma kovin kaukana olleet sallituista arvoista, mutta yli rajan kuitenkin...

    Tyhjäkäynnillä CO:0.2, HC:124, CO2:13.89 ja O2:0.28.
    Ja yli 2000 rpm kohdalla CO:0.39, HC:78, CO2:13.91 ja O2: 1.18.

    Kaikki sytkäosat on uusittu keväällä, paitsi uudet tulpat jotka laitoin kuukausi tai pari sitten. Oireena on siis että kone pätkii aavistuksen verran, sitä ei ajossa huomaa eikä se haittaa millään tavalla, paitsi sitten päästömittauksessa, kun arvot pomppaa juuri silloin kun kone pätkäisee...
    Kaikki alipaineletkut on käyty vuotojen osalta läpi ja en ainakaan löytänyt siitä vikaa. Sen tiedän, että pakosarjassa on pieni halkeama josta se vähän vuotaa pakokaasuja ulos, mutta toikin on ollut aina mun omistusaikana eikä ole aiheuttanut ongelmia, niin olisko se nyt yhtäkkiä voinut huonontua noin paljon?

    Jakajan kansi oli auki, mutta eipä sieltäkään löytynyt mitään näkyvää, pyörijän putsaus ei vaikuttanut. Samalla sytkäennakkoa kasvatettiin aavistuksen, tuloksena että nyt se pätkii vaan enemmän, ajossakin. Ja sammuu äkkiä kun pääsee tyhjäkäynnille ja käy rikkaalla... Noi oireet viittasi EGR Valveen, ja autossa kiinniollut kapistus olikin aika jäykkä liikkeissään. Purin varaosamoottorista herkemmän yksilön tilalle, mutta ei mainittavaa vaikutusta.
     

Kerro tästä muillekin!