Hydroboost jarrutuntuma

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja sdfsd, 5.5.2016.

  1. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Kuuluuko näissä olla paljon tyhjää ennen kun tapahtuu mitään?

    En sulje sitä todennäkösyyttä pois että olis ilmaa systeemissä kun takajarrusylkän vaihdoin mutta mun autossa on aina ollut kauheen pitkä matka jarrussa ennen kun alkaa tapahtumaan mitään.

    Pääsylkkäkin voi olla jo ehtoopuolella ja ehkä otti damagea vähän kun jouduin poljin pohjassa jarruttelemaan kun takajarrumäntä tuli ulos ja auto täyty saada kotiin.
     
  2. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Jos pääsylkkä on vanha ja piti polkea pedaali lattiaan niin voi olla, et on saanu kipeää männänkumeihin

    Saattaahan se olla, että on kulunut siten, että ensin mennään nesteet männän yli ja sit kun tyhjät on poissa pienenee sylinterin halkaisija ja männät taas ottaa painetta ja jarrut aktivoituu

    Senhän vois ehkä kokeilla, et vuotaako männät jos nopeesti polkasee ja jarrut löytyy heti ja sen jälkeen pääsee poljin pohjaan samalla voimalla painaen niin ainakin tietää, että pääsylinteri vaihtoon
    Ei varmasti haittaisi vaikka vilkaisisi pääsylinterin kunnon
     
  3. DX

    DX Double Gearhead

    omissa hydrobuusteissa ei ole löysiä ja poljintuntuma on tanakka.

    eka ilmaat pääsylkyn lähtevistä linjoista perinteiseen tyyliin, eli paine, auki, pohjassa, kiinni, ylös, paine jne.,
    paineenpitäjän virkaa voi hoitaa satulan ja polkimen väliin kiilattu kalikka.

    pääsylky ei halua ilmaantua pakottamalla kuplat linjaa pitkin alamäkeen

    sit toisesta päästä kerrallaan jarrusylkyistä ilmaruuvit auki ja letkut niistä vatiin jos et halua ruiskia nesteitä pitkin lattiaa ja sitten vaan pumppaat reippaasti polkimella puoli säiliöllistä mehua läpitte, laske kansi säiliön päälle muuten se ruikkii nestettä konetilaan,

    juu ja vikalla polkimen ylösnostollahan se hörppää mehua takaisinpäin ja kernaasti myös pikkasen ilmaa nipoista sylkkyihin,
    mutta nyppäät vaan letkut veke ja annat olla vielä niin kauan nipat auki että nestettä alkaa uudestaan valua, ruuvaat ne kiinni ja thäts it.

    on kaikki mahdolliset purkkipelleilyt, paineilmat ja imuvaihtajat pakotettuna tapeltu muiden tiloissa&romuissa,
    mutta noin GM:nkin systeemin saa sitten oikeesti ilmattua kun on eka kaks tuntia jumpattu pohkeet krampissa ja pääsylkyssä on edelleen ilmaa.
     
  4. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Koitan ilmata tota huomenna vielä valuttamalla vaan nestettä ulos. Jos vaikka tulis ilmaa ulos kun yön yli saa olla.

    Ei ollut täysin tyhjä se säiliö joten pääsylkyssä tuskin on ilmaa? Sille en ole tehnyt mitään ja on varmaan orggis valurautanen.

    Ennen sai hihnan kiljumaan kun paino jarrun pohjaan, nyt ei saanut tuli vaan mieleen. Jarruvoimaa kyllä löyty hyvin vaikka poljin olikin perseestä.

    Eikö hydrobuustilla kuulu mennä poljin pohjaan jos vaan painaa?
     
    Muokattu: 6.5.2016
  5. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    ei mene pohjaan hydroboostilla mutta jos ilmaa tehostajan öljyn seassa menee pohjaan,vaihdoin itselle öljyt ja sitä ilmatessa huomasin kun alussa välillä meni lattiaan saakka,ei mene enää.
     
  6. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Mun hylsyssä ei tarvii paljon takakenkien kulua kun poljin menee "liian" pohjaan ennenkun jarruttaa, mahtaakos olla joku pieni pääsylkky?
     
  7. Substitute

    Substitute Gearhead

    Mulla oli Buickissa Hydroboosteriongelmana liian alas painuva jarrupoljin vaikka ilmaa ei ollut missään. Lopulta huomasin että jarrupääsylinteri/tehostajapaketti tuli asennettua liian vaakatasoon ja jarrun työntötanko osui jarrupolkimen varren ylempään reikään ja pääsylinterin männän liikerata jäi lyhyeksi.
    Tein sitten uuden pidikkeen pääsylinteri/tehostajapaketille niin että työntötanko osuu polkimen varren alempaan reikään ja nyt pääsylinterin männän liikerata on hyvä.

    Mutta jos on alkuperäinen paketti, niin tuohan ei silloin voi olla vikana.

    Jos on jarrujen ilmausongelmaa, niin hyvä keino on ilmata ne silleen että avaan etu- ja takapiiristä molemmista yhden nipan yhtä aikaa. Joskus pääsylinterin mäntä ei pääse painumaan tarpeeksi alas kun toinen (jo ilmattu) piiri ottaa vastaan ja sinne jää ilmaan.
     
  8. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Ei ole kyllä ilmaa tehostajassa, en sille tehnyt mitään.

    Pumppaamalla en ole koittanut ilmata kun siinä aina hajoo pääsylkky ja tartten autoa maanantaina. Alipaineella vedin ja hiukan polkimesta autoin jollei alkanut tulemaan.

    Koitan säätää vähän kenkiä lähemmäs, toi rumpukin on ihan perseestä kun kulunut eikä ole sitä säätöreikää kyljessä mikä vanhemmissa on. Eli kun säätää kengät lähelle, rummun saa kyllä paikalleen mutta on ihan mahdotonta saada irti. Voisi tietty rälläkällä ajaa sen kannakkeen pois.

    Tekeekö toi automaattisäätö mitään? Cadillacissa mulla se latikka mikä säätää sitä rullaa on joko ajan kiinni siinä ja napsuttaa kun säätää, tossa ei ole.
     
  9. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Huomasin kanssa että kun jarrunestesäiliön korkki auki ja painaa jarrua, tulee sieltä isommastasäiliöstä sellanen pieni sentinkorkunen "noste".

    Koitin ilmailla mutta sai menemään edelleen polkimen pohjaan kun ei auto käynyt, hihnankin sain jo kiljumaan.
     
  10. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Jaajuu se onkin näissä uudemmissa tuolla jarrukilvessä se mistä saa säätää kenkiä, ihmettelinkin että eikö näissä muka ole mitään säätöä.

    Huomenna vedän ton säätöihin, nyt lähen tien päälle.
     
  11. Muurahainen

    Muurahainen Gearhead

    Menee pohjaan kun painaa oikein kovaa. Jarrut tosin lukkiutuvat jo paljon ennen tuota.

    Lainaus ohjekirjan lisälehdestä sivulta 6:
    "Jarrupolkimen liike autossasi poikkeaa jonkun verran muiden autojen vastaavasta. Auto voidaan pysäyttää täysin painamalla jarrupoljinta normaalilla voimalla. Vaikka ei ole tarpeen painaa poljinta sen kohdan ohi, jossa auto pysähtyy, suuremmalla voimalla voidaan poljin kuitenkin painaa kokonaan lattiaan. Kun poljinta painetaan normaalin liikevaran yli, kuuluu hiljainen suhiseva ääni. Tämä ylimääräinen jarrupolkimen liike ja suhiseva ääni ovat normaaleja ilmiöitä"

    Hauskan muotoista tekstiä kun tuota lukee :)
     
  12. xarper

    xarper Gearhead

    Miten pääsylinteri hajoaa tuolla muka?
     
  13. onre

    onre 3rd gear

    Mietin myös että jarruja on tullut ilmattua kyllä viimeisen parinkymmenen vuoden aikana kerran taikka kaksi, eikä ikinä ole kyllä pääsylinteri hajonnut siitä.
     
  14. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Kolmesta autosta mennyt paskaksi kun on vanha sylkkä ja pumpattu, olisko 2 tojotasta ja 1 pösöstä. En ota sitä riskiä kun auton on oltava maanantaina iskussa. Ei kiinnosta ajaa 200km pelkällä käsijarrulla jarruttamalla.
     
  15. xarper

    xarper Gearhead

    Taitaa olla kyllä sattumaa vaan, tai paskoja "autojahan" nuo nyt vaan on.

    Kyllä on jossain muussa vika, ei se ilmaamalla voi hajota...
     
  16. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Jos on ikänsä ollut jarrut ja sylinteri on kulunut ja sit mäntä poljetaan sen pykälän yli, niin ei ne kumit tykkää hyvää
     
  17. juhapih

    juhapih Double Gearhead

    Kas kun sattui...

    Juuri kaverin kanssa alku viikolla pohdittiin tuon Buickin kummallista jarrua...

    Aikoinaan kun hän autoaan (ajoi ja) katsasti, niin inssi tiesi, että kun on hydrobuusti, niin pedaalin saa permantoon vain painamalla. Ja joka kerta läpäisi katsastuksen, kun jarrut kuitenkin piti. Oli kait valistunut ammattimies asialla.
     
  18. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Se on sinällään sama mikä sen pääsylkän sitten hajottaa.

    Kuitenkin ilmauksen jälkeen on rikki olleet ja pitänyt vaihtaa. Minä en tahdo kyseistä sattumaa tänä viikonloppuna autooni jollon en ota riskejä. En usko että se amerikkalainen olis sen parempi mitä muutkaan, on toi tosin valurautanen jos joku ero täytyy sanoa.

    Tojotanjäi mieleen siittä kun koko remppa meni päin persettä, ilmausnippa katkes tossa ja joku liitos oli sellanen ettei meinannut saada pitämään. Sit lopuksi vielä toi että nesteestä ei tule ilmaa muttei jarruja ole yhtään ja poljin menee pohjaan. Pääsylkän vaihdolla korjaantu. Pösöllä asiakas olis klo 5 ollu halukas lähtemään työreissulle jollon hirmunen paniikki miten ja mistä saadaan ehjä pääsylkkä kun ilmaa ei ole ja jarrut menee pohjaan eikä ota kiinni.
     
    Muokattu: 7.5.2016
  19. onre

    onre 3rd gear

    Onko se sitten mukavampaa, kun pääsylkkä hajoaa hätäjarrutuksessa eikä jarruja ilmatessa?
     
  20. DX

    DX Double Gearhead

    ilma ei useinkaan tule pääsylkystä veke jos sitä ei ensin ilmaa erikseen, ja jos se ei ole tullakseen niin ei se tule vaikka millä keväjuhlaliikkeillä laskisi viis litraa nestettä läpi koko järjestelmästä kun se ilma on konkelossa.

    vikakuvaus tällöin on ettei ilmaa tule nipoista, mutta poljin losahtaa lattiaan.

    emmä sitä sano etteikö tunnit voisi joskus tulla täyteen just ilmatessa kun se liikerata ja käyttö on aika erilaista kuin ajossa, joku hapettuma, roska tai rappu näljää tiipparien huulet,
    itelle ei ole kohdalle osunut,
    mutta pääsylkyn kylestä jarruputken nipasta tehty ilmaus, olen käynyt tuolleen korjaamassa aika monet "hajonneet" pääsylinterit kun kaverit ovat tuskailleet pahimmillaan ettei nestettä tule polkemalla ollenkaan taakse asti.
     
    Muokattu: 7.5.2016

Kerro tästä muillekin!