tf-727 kummallinen ääni

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Hex666, 30.4.2016.

  1. Hex666

    Hex666 1st gear

    Illalla kylällä pyörähtäessä alkoi vaivaamaan mieltä tuollanen kummallinen ääni joka tuntus tulevan laatikosta, ääni on sellanen rytmikäs naksutus/raksutus/tikitys, kuulostaisi kuin jokin pyörivä sen aiheuttaisi ja kuuluu ainostaan kun on veto päällä tai N valittuna paikallaan ollessa ja alkaa kuulumaan kun loota on lämmin. Kaikki vaihteet toimii ja öljy on normaalia, suodatin on uusi. Tavallaan mitään vikaa ei ole, mutta mielellään ennakoisi ettei kerkeä mitään karmeeta tapahtumaan jos tuo viittaa johonkin isompaan häröön, ääni on kuitenkin suht vaimea vielä, ja lattiaverhoilujen puuttuminen auttaa vielä hieman äänen läpäisyssä. Ei tuo normaalia voi olla, ku ei kai lootasta mitään ääniä pitäs kuuluu? Auttakaa vainoharhaista.
     
  2. ttvuori

    ttvuori 3rd gear

    Ekana lähtisin tutkimaan vetolevyä. Pultteja löysällä/poikki. Tai murtuma vetolevyssä.
     
  3. roope68

    roope68 Gearhead

    Onko vanha laatikko, mulla oli valurauta 727 niin että turbiinin starttikehä nakutti suojapeltiin jossa oli lommo.
     
  4. Hex666

    Hex666 1st gear

    Pitää nuo tutkia hetimiten, mitä hajoaa jos tuo vetolevy halkeaa/irtoaa pulteistaan? Tuo suojapelti teoriakaan ei ole huono, voisi hyvin olla tuokin. Onko turbiini pysähdyksissä jos on p valittuna tai auto jarrulla paikallaan? Aloittelevaa mallia kysyjä, siksi yksinkertaisia(hölmöjä) kysymyksiä.
     
  5. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Turbiini pyörii aina kun konekin pyörii. Se on kiinteästi kiinni vetolevyssä joka on pulteilla kiinni kampiakselissa.
     
  6. Hex666

    Hex666 1st gear

    Selvä nytpä tiedän tuonkin.
     
  7. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Tarkennus vielä, eli sen fyysinen ulkokuori. Sisuskalut onkin sit mystisempi juttu :)
     
  8. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Siis P-asennossa ei kuulu? Jos näin niin jotain turbiinissa vikana... Mopareissa ei nääs öljy kierrä P-asennolla turbiinissa.
     
  9. Hex666

    Hex666 1st gear

    Juu, P-asennossa on hiljaa ja myöskin ajossa jos löysää kaasulta niin ääni vaimenee kokonaan, tai jos ihan pintakaasulla ajaa niin todella vaimeasti kuuluu. Eli rasitettuna voimistuu, toki miksi se kuuluu N.llä? Parin viikon aikana ääni ei ole pahentunut eikä muuttunut muutenkaan kun auto on ollut ajossa satunnaisesti. Voi olla että ääni oli jo viime kesänä mutta muut ongelmat autossa vei huomion.(Nyt toinen kesä alla) Nyt kun pohdin niin auton starttaamisessa on välillä häikkää, starttimoottori toimii mutta jostain syystä se ei aina(tod.harvoin) osu hammastukselleen, vaan kolahtaa vauhtipyörään, ja samalla tietty pamauttaa turbiinia! Tämähän tod.näk hajottaa jotain pitkässä juoksussa. Nyt pitääkin päästä auton alle ja kattoa nää hommat eka. Tuntuupa taas pöljältä kun täänki ois voinu ehkä välttää kun ois huoltanu ajoissa tuon startti häikän eikä vaan antanu olla...
     
  10. Hex666

    Hex666 1st gear

    Noniin, nyt on auton alla ryömitty, vetolevy ehjä, pultit kiinni, ei suojapeltiin kontakteja . Koneen öljynvaihdon jälkeen lähdin koeajolle ja hetkeen ei mitään huonoja ääniä mistään kunnes loota alkoi lämmetä niin sama saakelin säksätys alkoi taas ja matkan edetessä alkoi voimistua, tasakaasulla ei ääntele. Vähänkin kun antaa kaasua ääni kovenee ja myös jos lyö vapaalle auton rullatessa ja kaasuttaa niin ääni kuuluu ja kovenee kierrosten mukana. Ja ei, ääni ei kuulu koneesta. Eli loota tai turbiini kuolemassa, herääkö muita ajatuksia?
     
  11. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Käytitkö vaihteiston kokonaa pois? Se vetolevy saattaa myös ratketa läheltä kampiakselin pultteja.[​IMG]
     
  12. Hex666

    Hex666 1st gear

    En käyttäny irrallaan, jos siinä halkeama/lohkeama ois nii kai se ääni kuuluis koko ajan eikä vasta kun loota on lämmin?
     
  13. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Ootko aivan varma ettei ole vuotava pakosarja tai muu putkiston osa???
     
  14. Hex666

    Hex666 1st gear

    Sekin varmaan kuuluis kokoajan auton käydessä, esim. p-lle kun valitsee ääni loppuu kun seinään. Kunhan pääsen nosturille niin saan kuunneltua ääntä auton käydessä jos osais paikantaa äänen lähdettä tarkemmin.
     
  15. timant

    timant 2nd gear

    Oliko pulttien päissä kulumaa, jos osuisi separaattorin levyyn? Entäs onko tuo startti aseteltu oikein?
     
  16. Hex666

    Hex666 1st gear

    En havainnu kulumia, pultit oli koskemattoman näköiset. Vauhtipyörään oli täpätty kiinni jotkut tasapainotus latat?? ja siinä oli joku osumakohta ollut startista. Startti on pari kertaa irroitettu ja takaisin laittaessa aika samoille kohdille menee aika itestään, ei ole ku muutama milli pelivaraa. Mitenkäs nuo tasapainotus latat, onko tuollasia originaaleja vai lieneekö ite tehtyjä? Työnjälki ei ehkä vakuuttavimman näköstä. Noita pitäis ehkä hieman hioa ettei osu siihen starttiin, tuskin poistaa kannattaa.
     
  17. SauliK

    SauliK Gearhead

    voisko turbiini nytkähtää pykälä päällä senverran eteenpäin että vetolevy alkaa napsumaan johonkin? Jos parkilla ei ole öljynkiertoa turbiinissa mutta muilla vaihteilla on
     

Kerro tästä muillekin!