Trans Amin täristys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja mindgame, 12.5.2016.

  1. mindgame

    mindgame 1st gear

    -78 Trans Am 400+350 alkaa täristästämään reilun 60 nopeudessa ja pahimmillaan 80-90 vauhdissa. Veto päällä täristys on vajaan sekunnin välein toistuva "tärrrr...tärrrr..." kun kaasun nostaa niin ei täristä niin paljoa, mutta tiheämmin "tärtärtär..."

    Tuntuu parhaiten ratissa, myös keskikonsolissa ja käsinojissa, ei persauksissa niinkään. Oireet pahenee hetkellisesti täyskaasuvetojen jälkeen. Vaihdettua osaa on vetolevy, kardaanin ristikot, vaihteiston tukikumi ja etupyöränlaakerit tarkastettu/vähän kiristetty. Peräöljyt vaihdettu, laatikon öljyt hyvät. Kardaania olen tasapainotellut klemmareilla, ehkä vähän auttoi. Välillä täristää enemmän ja toisinaan vähemmän.

    Mistä kannattaisi seuraavana aiheuttajaa etsiä? Joken ja laatikon välissä on pieni klappi, alle 1mm kuitenkin, onko tuo normaalia? Öljyä se ei siitä ainakaan vuoda, pientä normaalia hikoilua vain. Voisiko renkaista tulla tämäntyyppisiä oireita? Renkaita kokeilin kierrättää edestä taakse, ei vaikutusta. Renkaat on kyllä hyvät kuvioltaan, mutta noin 8 vuotta vanhat ja kovettuneet (jenkkilässä seisonut viime vuodet ennen mulle tuloa).
     
  2. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Kiero vanne mulla aiheuttanut samaa. Myös renkaan heitot tai hajonnut runko tekee tuollaista. Kardaanin tasapainoittamisesta silti lähtisin ekana. Klemmarikokeilu viittaa siihen, mutta paino ei riitä.
     
  3. Weijari

    Weijari Gearhead

    Mulla oireet aiheutti gardaanin huono tasapaino ja ristikon vaihdossa pikkuisen epäkeskeiseksi jäänyt nivel. Kometilla tästä vaivasta päästiin 90 eurolla. Kiero vetarikin voi junnata tuolla lailla.
     
  4. spede

    spede Gearhead

    Onko kartaani ihan oma vai rakenneltu. Mulla jyristi joskus kun joku oli tehnyt kartaanin ja ne kiinteät silmukat ei olleet samassa linjassa. Käänsin ne saman suuntaiseksi niin loppui jyrinä.
     
  5. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Mitä jos nostaisi takapään pukeille, ja veto päälle.
    Stetoskoopilla voisi yrittää kuunnella mistä kohtaa ääni lähtee.
     
  6. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Tai puukeppi tai metalli jatko korvaan.
    Tosin itsellä räjähti -75 400 ponun koneesta dampperi ja kuulema yleinen vika.
     
  7. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Koita ajaa pakkovaihteilla, meneekö tärinä kierrosten mukaan vai ajonopeuden mukaan.
     
  8. mindgame

    mindgame 1st gear

    Paljon jo hyviä vinkkejä, kiitos. Tutkitaan lisää näillä ohjeilla ja raportoidaan sitten. Kardaani on ihan tehdastekoinen, ristikotkin oli vielä alkuperäiset nailonilla lukitut. En tosin tiedä onko kardaani auton alkuperäinen, kone on ainakin koodien mukaan vuotta vanhemmasta Grand Prixistä. Dampperin on jo tähänkin saanut uusia, kolmatta kesää nyt ajossa mulla.
     
  9. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Tuskin ne tässätapauksessa voi olla pielessä, mut mites kardaanin kulmat? Eli jos ja kun loota sojottaa alaviistoon, niin peränkin pitäisi sitten törröttää yläviistoon. Eli lootalta tuleva linja kautta perän pinionilta tuleva linja pitää olla saman suuntaiset.
     
  10. Juze86

    Juze86 2nd gear

    Tismalleen samanlainen täristys on vaivannut minunkin buickia, tämän hetkinen luulo on että moottori oli epätasapainossa, tämä varmistuu kunhan saan moottorin kasattua, kampiakseli on vielä tasapainotuksessa. Ajoin takapää pukeilla, sitten pyöritin ilman kardaania, sitten pyöritin ilman laatikkoa, eikai siinä hirveästi muita vaihtoehtoja jää.

    Ainut vaan että tärinä oli pulssimaista vain ajaessa, pukeilla tai ilman voimansiirtoa tai vapaalla kierrättäessä tärinä oli tasaista mutta vain tietyillä kierroksilla, jotka kylläkin täsmäsi matkavauhtikierroksiin.
     
  11. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Ootkos takajarrut tsekannut? Kengät oikein päin ja riittävän etäällä rummusta... Saattaa sieltäkin tärinä tulla vaikkei jarruta. Ja pyöränlaakerit OK?
     
  12. Kaljanen

    Kaljanen Gearhead

    Miulla jurras oldsi kanssa tuohon tyyliin niin vetolevyn vaiholla siitä selvis...
     
  13. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tuon mun kuvan autoon jo aiemmin klemmareilla puntitettuun voimansiirtoon tuli akuutti tärinä äkkilähtötreenien yhteydessä. Vian määrä vaihteli aika ajoin. Takaristikon kiinnityslenkit akselin puolella, ne ruuvikiinnitteiset olivat väsähtäneet ja joku muukaan ei ollut ihan mitoissaan ja siksi takaristikko klappasi toisen laakeriparin suuntaan. Fiilasin ja shimmasin paikat kiinteämmiksi ja tarkastin klemmaripuntituksen. Nyt sillä pärjää.
     
  14. 63S88

    63S88 Gearhead

    Ei johtune renkaista, voimansiirtoa tutkimaan. Jep.
     
  15. mindgame

    mindgame 1st gear

    Vähän päästy tutkimaan ja alkaa tuntumaan, että takapyöränlaakeri/vetari osastolla on hämminkiä. Pakkovaihteilla ajo ei aloita tärräystä aikasemmin, klemmareita kardaaniin vielä lisäilin ja vaihtelin asentoja, mutta ei noilla lopulta tunnu vaikutusta olevan. Oire on tosiaan aina pahempi kovan kiihdytyksen jälkeen ja samoin kun oli myös takapenkillä kyytiläisiä.

    Perä nostettiin pukeille ja molempien puolien vetareista mittasin 0,8mm sisään-ulos välyksen, tehtaan manuaali sanoo maksimi end playksi 0,63mm, kuskin puolelta sitten tuntuu pieni klappi myös ylös-alas suunnassa. Perä pukeilla ajettiin tuota ja näkyy/kuuluu vippausta/tärinää kuskin puolelta enemmän kuin apparin. Renkaat ja rummun kun ottaa pois niin vähemmän, mutta ei katoa kuitenkaan. Voisiko näillä toteamuksilla jo todeta, että molemmat pyöränlaakerit uusiksi? Vaihtoon tarvitsee ilmeisesti ainakin liukuvasaran ja jonkunlainen ulosvetäjä?

    Videota otin ja siinä kuulu ihmeellinen rätinä kuskinpuolelta, käsin kun pyörittää rengasta niin joka toisella kierroksella kuuluu "klik". Renkaan ja rummun kun otti pois niin tuo rätinä hävisi. Ajossa ikkuna auki kuuluu myös kun ajelee esim. nelikaistasella keskikaistaa.

    https://www.dropbox.com/s/zxhv7xeem9f9z6z/20160514_175551.mp4?dl=0
     
  16. ire63

    ire63 Gearhead

    Oltiin muutama vuosi sitten emännälle ostamassa autoa ja siinä oli kanssa ihmeellistä tärinää ajossa. Lopulta syylliseksi paljastuí vanteiden keskiöstä puuttuvat soviterenkaat eli pelkät pultit eivät keskittäneet riittävän tarkasti vannetta.
     
  17. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Mulla kanssa ollut tärinäshittiä deltta 88ssa.

    Ristikot paskat, kardaani kiertynyt, etulaakerit huonot, runkovikaset renkaat, huonot kardaanin pannat......

    Nyt viiminen vika kun tärinöitä on muita korjatessa hävinnyt aina pikku hiljaa jostain alueelta on paikannettu takajarruihin. Ei tärrää kun kehii kengät tarpeeksi kauas mutta kun pistää lähelle niin että jarrutuntuma on siedettävä ja rummut ei kuumene alkaa täristämään. Sit vielä se täristää kuumalla kelillä enemmän kun kylmällä???? Kävin jarruja läpi uudestaan ja vähän kaikki oli loppuun kulunutta paskaa. Multa oli se käsijarrun levittäjätanko ruostunut haarukasta veks ja kun pisti uuden sen latikan sinne niin enää ei kengät palautuneet siihen nolla asentoon vaan jäi kaniin koska se tappi jarrukilvessa on ihan soikio. Toisella puolella ei ongelmaa. No pistin vanhoista tangoista ehjemmän tonne ja nyt taas saa arpoa että alkaako se kässäri toimimaan vai onko tanko siihen liian kulunut. Automaattisäädöt nyt ei tietenkään toimi kun ovat ihan pyöreenä. Rummuissa aattelin olevan soikeutta ja nyt on sorvatut alla ja taas vähän parani...Vieläkin nytkyttää jarrutettaessa kun jarrut lämmenneet, etu levyt on suorat kun kellotin ne että mitä ihmettä. Nytkytys tulee siinä kun jostain 40kmh jarruttaa tasasesti, isommilla vauhdeilla ei ole. Alkaa olemaan jo todella käsittämätöntä.

    Ei ollut tarkotus kaapata topiccia, kunhan avauduin.
     
    Muokattu: 22.5.2016
  18. markoyt

    markoyt 3rd gear

    Mulla oli kans Vetessä suorat levyt kun kylmänä mittasin.... Sitte hoksasin että oli muutaman jäähdytysrivan välissä halkeamat.....muutaman kerran jarrutti niin tuo kohta laajeni ja alkoi jympyttään
     
  19. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Näkykö halkeemat kun lampulla kattoi?

    Oliskohan mullakin..
     
  20. markoyt

    markoyt 3rd gear

    Jep.... Näkyy ihan selvästi.
     

Kerro tästä muillekin!