Mopsin Slant-6 vinkit

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Jveij, 16.1.2014.

  1. juha745

    juha745 Gearhead

    Jaaha, kiitokset vastauksista! Täytyy käydä jostakin paikallisesta puljusta kysymässä kun joutaa.
    Erääseen nimeltä mainitsemattomaan jyväskyläläiseen autosähkö-liikkeeseen kyllä meni usko kun hain Coronetin laturiin hiiliä. Oli mallina vanhat mukana, niin eivät suostuneet kattomaan niitä ollenkaan, vaan asiantuntevana puhuivat että "Jaa Mopari?" Ja sit alkovat jostain Mustangin hiilistä höpisemään. Joo ei tullu oikeet.
    Ja taas meni OT:ksi :odroll:
     
  2. K_Sa

    K_Sa Gearhead

  3. kotr

    kotr 3rd gear

    Osta remyn startti. Ei x raceria kannata laittaa.
     
  4. juha745

    juha745 Gearhead

    ^Saako noita ihan Suomesta jostakin?
     
  5. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Jmt.llä saattaa olla jopa hyllyssä.
     
  6. K_Sa

    K_Sa Gearhead

    Löytyskö kallistuksenvakaajaa varten korvallisia tukivarsia 67-72? Huonotkin kävis malliksi.

    [​IMG]
     
  7. juha745

    juha745 Gearhead

    Oisko kellään selkeetä kuvaa Super six, eli Holley 2280 (64-1590)-kaasuttimen lähdöistä? Eli mihin tulee mikäkin letku ja mitä tulpataan? Jos nyt jotain vaikuttaa, nii käsiryypyn teen tuohon ja kaikki "ylimääräinen" jää nyt ainakin toistaiseksi pois.
     
  8. KajS

    KajS Gearhead

  9. juha745

    juha745 Gearhead

    ^Kiitos kuvista, eilen vasta älysin että mullahan oli sittenkin jo itellä tulostettuna vähän vastaavia piirroksia...:oops: No joka tapauksessa, eilen lähti uudistettu släntti kerrasta tulille, kun oli letkut ja tulppaukset oikeissa paikoissa!
     
  10. KajS

    KajS Gearhead

    Slantti rocks! Nuo letkut ja tulppaukset oikein säädetyn sytkän kanssa vastaa jo kevyttä viritystä. Slantti lähtee valoista Yariksia ja Noteja ripeemmin.

    Oothan tarkistanut kaasarin tiiviyden/kireyden imusarjaan. Tuppaavat löystymään, jossei oo pinnapulteissa siis niiden kierteissä kierrelukitetta.
     
  11. juha745

    juha745 Gearhead

    Hyvä kun sanoit, pinnapultit pistin uusiks, mutta lukitteet unohtu välistä. No vielähän tossa täytyy venttiilitkin säätää ja muitakin paikkoja kiristellä ennen ajeluja. Erikoista kyllä, sain kerrankin tehtyä sellaset putket (kyllä, tuplaputket släntissä :cool: ), mitkä ei tuntunu vuotavan mistään välistä, vaikkei siellä ole vasta kun yksi liitos kiristettynä!:D
     
  12. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mullakin oli joskus. Oikeesti 2 lähtöisesti valusarjoista joista etummainen Dutra. Mut ei se tuonut kuin meteliä. Nyt on 2.5" ränni taakse ja etuputket 2" ja ei ole ainakaan pakoputkirajoitteinen. Kahdella jakkaralla istujana menin ja polkaisin puoli vuotta hallitsemani 300cid jättikutosen pedaalin lattiaan lauantaiyönä Tampereelta pohjoiseen semmoisessa 105km/h vauhdissa. Ja ju#anka"ita, C6 vaihtoi kakkoselle. Ei ois vakiot 80-luvun slantit pysynyt kyydissä. Puoli vuotta piti tätäkin odotella että malttoi koittaa.
     
  13. Hautamäek

    Hautamäek 1st gear

    Mistä saisi sopivan pultin ja mutterin dampperin takaisin asennukseen? Ja mahtaako olla minkäkokonen/kierteinen pultti?
     
  14. MJF

    MJF Double Gearhead

    Osta pulttikaupasta pitkä 3/4" unf pultti ja mutteri ja sopiva paksu korialuslevy tms. Pultin ruuvaat niin syvälle kuin menee ja mutterilla painat dampperin paikalleen.
     
  15. KajS

    KajS Gearhead

    Laitan tänne vähän Slanttivanipappa fiilistelee-tason juttua, mutta oivia vinkkejä slantsix w/Carter BBD yhdistelmän kanssa elämiseen.

    Talven aikana parantelin, siis lyhensin alipainetulppaukseen käytettyjä letkuja. Varsinkin sitä lähtöä, joka siitä uimurikammiosta lähtisi hiilikannuun (jota ei enää ole). Slow idlea nostin jonkun 1/4 kierrosta ja ulompaa, ajosuuntaan vasempaa seosruuvia kiersin 1/8 kierrosta enemmän auki (nyt auki sisempi 4 kierrosta ja ulompi 4 1/8 kierrosta).

    Noilla "virityksillä" ei tarvi enää nollakeleilläkään "ryypyttää" eli polkaista kaasua ennen starttia. Slanttivani käynnistyy ohjeiden vastaisesti kuin muinaiset ooppelit: Kierrä avaimesta, anna kiertää 2-3 sec, polkaise pikkaisen. Ja noin toimien slantti käy nätisti, eikä aloita runsaan bensamäärän avustamana savuverhoon pukeutumisharjoitusta.

    Joten tarinan opetus vielä kerran: seosruuvit tarpeeksi auki ja imuvuodot kuriin. Nyt toimii Slanttivani '86 jo paremmin kuin edeltäjänsä Efidodge '89. Viime tankkauksen kulutus 14 jotain litraa sadalla (säästelemättä: maantiellä 55 miles ja yariksille ja noteille ei valoissa anneta periksi).
     
  16. KajS

    KajS Gearhead

    Jatketaas tänne taas ikuisuusaiheesta mikä termostaatti slanttiin. Enää ei ole ongelmana lämmöt, 82C/180F on hyvä, mutta...

    Vaihdoin vajaa kuukaus sitte Gates 82C/180F-termostaatin slanttivaniin ja olin tyytyväinen. Mittariintuijottajana huomasin viime torstaina, että nysse antautui, slanttivanin hieno /6 ei lämmennyt sinne toiseksi alimmalle viivalle (missä se 82C raja on) vielä edes Naantalissa (12 km heavy highway driving, mua ei ohiteta).

    Joten, mikä olisi se hyvänmerkkinen termostaatti? Eihän tässä nyt kiire ole, vaikka lämpeis hitaammin, kun kesä on tulossa ja keulalla kaksi sähköflektiä sen vakiopropellin lisäksi. Pitää vaan tuijottaa mittaria, jotta osaa ennakoida, milloin kytkee flektit.

    En kuitenkaan haluais keittää tuota, kannentiivisteen vaihtosulkeiset ei nyt miellytä, kun pojan '76 granadastakin meni vesipumppu, ei prkl kestäny ku 40 vee, sori offtopik. Enkä mee Petterille valittamaan Gatesin laatua, eihän se termostaatti voi tykätä elämästään siellä pimeässä ja märässä lämpötilojen vaihdellessa.
     
  17. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Liekö noille perinnetermostaateille enää kovin montaa valmistajaa on. Kaikki näyttävät samalta kuin Gatesit. Miljoonavuotta sitten jumppasin jonkin Ranskalaisvalmisteen kanssa kun oli moottoriteillä aina vedet kuumina. Luulin syyläriviaksi mut tosiasiassa oli niin että kun /6 veivaa 4000+ rpm niin se työnsi EU-termarin kiinni. Mä sain silloin haltuuni orkkiksen Mopar termostaatin ja tauti lähti.

    Saiskohan niitä vielä? Siinä oli se "koneisto" tavattoman suuri noihin Gatesin (ja Ranskalaisten) tekeleisiin verrattuna.

    Mun F-150 ansaitsisi myös uuden termarin, mutku ei kiinosta asentaa niitä Gateseja. Yhdellä tuli vedet lattialle ekassa käytössä. Ei auennut ollenkaan. Rockautosta aito Motorcraft on kai tilattava.
     
  18. Plymouth\/

    Plymouth\/ 1st gear

    Osaako joku sanoa tuota slantin punaisen moottorin väriä?
    Automotivessa näyttäisi olevan
    Hemin punainen moottorimaali, mahtaako olla lähellä alkuperäistä?
     
  19. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Punainen Miranol sopii suomiautoon paremmin kuin hyvin.
     
  20. KajS

    KajS Gearhead

Kerro tästä muillekin!