Ford 4.6 ajo ilman termostaattia?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Tweety-81, 24.5.2016.

  1. Tweety-81

    Tweety-81 Gearhead

    Tykkääköhän tuollainen 32valve v8 kyttyrää siitä jos sillä ajaa pari sataa kilometriä ilman termostaattia? Se on selvää että kylmänä se voi käydä, mutta tuleeko esim. jäähdytysnesteen kiertohäiriöitä tms.?
    Moottori vm. 95 jos tällä merkitystä.
     
  2. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Eikai se kesällä kylmänä käy. Jos ei muuta mahista niin lähtisin omalla riskillä kokeilemaan. Ajelin yhdellä Dieselillä kesän ilman ja sekin lämpes ihan ok.
     
  3. autoilija

    autoilija Gearhead

    Vesipumppu pyörii oli termostaattia tai ei.Kone käy vain alilämpöisenä eikä saavuta normaalilämpöään.Käytännössä tuolla ei ole mitään merkitystä kuin että ehkä turbiinilukko ei toimi ja mitä se kaikkea muuta tarvitseekaan että kone on normaalilämpöinen.Eli hyvää matkaa vain,ei ole ainakaan pelkoa että ylilämpenee.
     
  4. KajS

    KajS Gearhead

    Kaikki Alan Miehet sanoo aina, että ei saa ajaa ilman termostaattia. Tuollaisessa aivolaatikkolaitteessa saattaa käydä niin, ettei moottorinohjaus saa tietoa riittävästä lämpötilasta ja "ryypyttää" moottoria koko ajan eli soppaa menee. Toinen riski on sitten se, kun se kaikki neste lämpenee jonnekin 100 + celsiukseen niin ylilämpeneminen on mahdollista.

    Mutta kuka näissä termostaattijutuissa on oikeassa? Esim. ameriikanfoorumeilla löytyy jos jonkinlaista teoriaa, mitä tapahtuu ilman termostaattia tai jumittuneen kanssa. Sellaistakin on tutkittu, että liian kylmän termosen kanssa moottori kuluu liikaa. Muistas vaan ne foorumit, ainakin forabodiesonly ja slantsix.org.
     
  5. autoilija

    autoilija Gearhead

    Bensa on kuitenkin halpaa,sitä se saattaakin viedä vähän enemmän.Se ei mitenkään voi ylilämmetä kun termostaatti on pois...Termostaatin virka on vain tasata nesteen lämpötilaa,jos ylilämpenee sitä varten siellä on eri laitteet jotka sitä estää eikä termostaatilla ole siihen osaa eikä arpaa.
    No saattaa se tietenkin kulua..mutta tälle ei sitten voi mitään.Tuskin se näillä lämpötiloilla kuitenkaan ihan jääkalikkana joutuu pyörimään.
    Ja voihan sitä ajaa vaikka pakkoykkösellä koko matkan niin paljon kuin kulkee niin varmasti lämpenee normaalilämpötilaansa,en tietenkään suosittele mutta onhan sekin vaihtoehto eikä tarvitse pelkää etteikö neste kierrä ja meneekö alilämpöisenä
     
    Muokattu: 24.5.2016
  6. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Pitäs katsoa kirjasta miten nesteen kierto tossa koneessa menee, mutta ei ole automaattisesti selvää että kierto toimii normaalisti koko koneessa ilman termostaattia.
     
  7. autoilija

    autoilija Gearhead

    Sitten katsoo kirjasta,ihan normipumppu siellä on,moottori pyörii = vesipumppu pyörii.Ja se pyörii jopa samaan suuntaankin oli sitä termostaattia tai ei..
     
    jakemon tykkää tästä.
  8. Tweety-81

    Tweety-81 Gearhead

    Lähinnä sitä yritin kysyä, että tarvitseeko kyseisen moottorin nestekierto pienen termostaatin aiheuttaman vastuksen toimiakseen oikein, eli aiheuttaako vapaakierto "hotspotteja".
     
  9. Tweety-81

    Tweety-81 Gearhead

    Ja lisäksi tuossa koneessa on käsittääkseni termostaattikotelossa by-pass-kanava jonka termari sulkee lämmetessään. Eli kulkeeko neste ilman termostaattia jäähdyttimeen vai suoraan kuumana takaisin koneeseen?:confused:
     
  10. CHEVY HESSU

    CHEVY HESSU 3rd gear

    Ei kannata uskoo kaikenmaailman mielipiteit aiheest , vaan parempi luottaa faktoihin ei fiktioihin , vaaranahan siinä on se et motin polttoaineen syöttö on ihan perseellään , ja kun mottiin syötetään liikaa polttoainetta , se huuhtelee sylinterin/männän öljykalvoa ja riskinä on kiinnileikkautuminen / kuluminen , sanokoon mutu-tietäjät mitä tahansa
     
  11. autoilija

    autoilija Gearhead

    Aikaa kaukaa on tämä kyllä haettu.
     
  12. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Miksei tollanen pata lämpeis lähelle normilukemia kun ulkona melkein hellettä?

    Kai se vesi siellä tovin kuluttua lämpee vaikka kiertäis koko systeemin läpi?
     
  13. autoilija

    autoilija Gearhead

    Tätä minäkin ihmettelen,perusasioista tehdään vaikeita.Toki jos ei pysty ajamaan ilman termostaattia ja pelkää moottorin kulumista niin parempi ottaa hinuri eikä ajaa metriäkään.
     
  14. KajS

    KajS Gearhead

    Just noin siinä käy. mulla laukes Slanttivanissa 88C termostaatti. Sehän ilmeni hitaana lämpenemisenä. Sitten yhtenä lämpimänä päivänä ajoin kaupungilla (turku) stop-and-go-ajoa. Neste oli lämmennyt siihen hyvään lämpötilaan ja kaupunkiajossa jatkoi sitten lämpenemistään vaikka oli sähköflekti päällä. Ei tosin mihinkään viime kesäisiin lukemiin. Mutta, kun laitoin ehjän 82C termosen, pysyy lämmöt sillä "hyvällä viivalla". Tuo edellä mainittu tapahtui siis Chrysler slantsixissa. Voi olla, että se toimii joidenkin fysiikan lakien vastaisesti, mutta siksi uskon, että ehjä termostaatti on parempi enkä ajaisi ilman, ottaisin Falck-tieturvan ja soittaisin hinurin...
     

Kerro tästä muillekin!