Nyt pähkinä viisaille.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja juuv8, 17.5.2016.

  1. juuv8

    juuv8 1st gear

    Autona on GMC 6.5td -98vm. Alunperin auto teki satunnaisesti ettei lähtenyt käyntiin, vain hörähti. Sen jälkeen boksi Kojolle ja ajonesto pois. Sama vika jatkuen matka kohti Jari Mäkeä vikakoodien lukuun. Ainoa vika oli turbon solenoidi, uusi hyllystä ja kotia. Kotona uusi osa paikalleen ja seuraavana aamuna pitkällä sahauksella käyntiin savujen kera ja moottorin vikavalo palaa. Taas paluu matkalla Jari Mäelle ja sama juttu, solenoidi ja nyt myös hehkut. Vanhaa ja uutta osaa hyllystä kokeiltuna ei toimi solenoidi siltikään. Samoin myös moottorin lämpömittari ei sano mitään, vaikka laittaa anturilta johdon maahan. Kaikki nämä piuhat samassa johtosarjassa, eli olisko vika sielä?? Onko kenelläkään ollut vikaa aiemmin johtosarjassa, olisko jotain tiettyä kohtaa mistä alkaa. Alkaa kaikki hiukset pian olla harmaat, ne mitkä ei oo vielä nypitty pois .
     
  2. pimeroolis

    pimeroolis 3rd gear

    mika gemsu se nyt on sit, pickupi....paku....? Toi solenoidi ei pitais puuttu starttamisen. Ooks tarkastanu tuuks virrat hehkujen saakka. Piirrokses näykse olevan jonkinsortinen fusible link siinnä hehkujen virransyöttö järjestelmässä ennen ohjausyksikkö punainen piuha, sen jälkeen molempaan sylinterinriviin oranssi ja oranssi-musta piuha noi fusiblet sellaiset harmaat johtonpätkaat siinnä välissä ja jokaisen hehkun edessä erikseen viellä sellaiset fusiblet. Toi lämpöantura on erikseen PCM kytketty palikka ja sitä ei sais kyllä yhdistä runkoon, voit poltaa PCMn. Lähtisin kuiteenki tarkast niitä johtonippuja et ei ois hierronu jostaakin rikki tai saa kosketusta runkoon.
     
    Muokattu: 19.5.2016
  3. juuv8

    juuv8 1st gear

    GMC Sierra lavis. Mäellä huoltomies sano että voi kokeilla lämpöanturilta johtoa runkoon silloin pitäisi mittari mennä pohjaan. Joo solenoidi ei vaikuta starttaukseen, mutta testeri näytti että siinä on vikaa. Aiemmin sitä kuuntelin et piti sellasta pärinää joskus. Uuden vaihdon jälkeen alko tämä moottorin vikavalon palaminen ja käynnistämisen sahaus. Eikä se uusi solenoidi toiminu.
     
  4. pimeroolis

    pimeroolis 3rd gear

    No voihän rähmä. Sa kävit jo aika pätevän kaverin(Kojo) luonna, tai kävi vaan toi boksi. Uskoisin että hän ois sulle melkein osoitanu sormella missa ahdista. Jari Mäen mekaanikko jo viitais, mista kannatais vian etsintä aloita. Noi kuskin puolen liitimet on toinen on data ja toinen sulakeboksi. Ojanpuolelt löyty sit PCM n(Powertrain Control Module) liitin, sit boksi mika ohja myös mootorin toiminta. Eli kaik anturat, tunnistimet, solenoidit ohjataan sielt. Mut lait nyt see vanha turbon solenoidi takais paikoille, kun siinnä ei ehkkä ole vika. Kato sammuks see vikavalo. Käys samalla läpi toi sinne meneva johto ja liitimet. Ja kaikkia toimintoja suoritaessa ei oo virtaavain paikalla! Sit tarkast kuiteenkin tuleks hehkuille virta? Koitas löytä siit mootorin pellin alta kuskin puolelt sulakkeboksi, siinnä on hehkuja ohjaava sulake....?
     
  5. juuv8

    juuv8 1st gear

    Eilen otin kuskinpuolelta se alimmaisen ison liittimen irti, pienemmästä en saanu selvää kuinka lähtee irti, mutta otin joo sen isomman irti ja tarkistin ei mitään silmiin pistävää vikaa. Sulekeboksin johtoja tarkistin/liikkuttelin, mutta ei lähteny käyntiin, vain hörähti. TÄNÄÄN töistä tullessa ajattelin piruuttani kokeilla mitä auto sanoo, virta päälle, hyvin hehkuttaa(ainaki valo näyttää) ja hep niin käyntiin ku palmun alta, o_O. Noh sainpas auton ainaki sisälle. Annoin käydä n. 15min ja sammutin ja starttailin useamman kerran, eikä ongelmaa. Välillä jälki hehku napsutteli ja välillä ei, kun starttailin ja sammuttelin autoa, en tiedä minkä takia. OBD:n mukaan moottorinlämpö 86. onko normaalia että hehku silloin pelaa? Noh huomena otan syyniin sen apukuskinpuolen pistokkeen ja johdot, jos sielä olis jotain vikaa havaittavissa. Tämä niin haiskahtaa johto vialta, eikä niinkään PMD vialta. Tänään ei mitään vikakoodeja löytyny.

    Autoon on myös vaihdettu orkkis ajovalot Lancerin valoihin. En tiedä kuinka nämä on kytketty kun pelaavat heti kun laittaa virran päälle. Tänään jostain syystä myös sammutteli niitä. Toimivat kyllä kun kääntää valot normaalisti päälle. Myös sellanen ihanuus on, kun ajovalot palaa (katkaisin off asennos) ja laitat käsijarrun päälle niin ajovalot sammuuo_O TADAA. En kyllä ossoo sannoo mikä luikuri tattinen näitä sähköjä on mun autoon virittäny.

    Olisin todella kiitollinen kaikesta tiedosta mikä vois viitata tämän tyyppisiin vikoihin. Olen avannut keskustelua muillekkin osa-alueille, mutta eipä ole vielä sellasta vinkkiä tullut mikä olis tämän pulman ratkaissut. Laitan tänne parhaani mukaan tietoa diagnooseista ja korjauksista, jos jollekkin sattuisi samanlaista ongelmaa joskus.
     
  6. pimeroolis

    pimeroolis 3rd gear

    No ei see hehku ehkkä normaalist pelaa jos mootori on lämmin. Mut tuntuu että jossakin on jonkinsortinen oikosulku tai piuhat hiertonu tai kosketukses runkoon ja sitä kaut järkaa jotakiin sekava toiminta. Toi valojuttu kuulosta lupaavalt [​IMG] Tarkast kuitenkiin mootorin ja runkoon väliset maatoituksen piuhat ja miten on valot on maatoitetu runkoon? Löytykö virtalukolle tulevist piuhois joitaakin epäilytävia kytkentoja. Tos pitais kans ehkkä yksi gemsun retkeiluauto, missa samanlainen valojen sekasorto rupee tutkima. Tuntuu joteenkin samalaiselt.
     
  7. juuv8

    juuv8 1st gear

    Nyt tarkemmin asiaa tutkien. Aikaisemmin solenoidia vaihdettaessa kokeiltiin laittaa lämpötila-anturilta piuha maahan,, jos mittaristo reagoisi (näin Mäellä käskettiin kokeilla) sais selville onko vika anturissa vai mittaristossa. Noh, tästä syystä oli polttanu sulakkeen ECM:ltä. Tämän vaihdettua hehku ja myös solenoidi alkoi pelaamaan oikein, joten se vika selvisi. Käynnistys silti vain hörähtäen, toki joskus käynnistyy normaalisti. Eilen sain kaverilta sen autosta pmd:n lainaan ja heti käyntiin. Innosta ajeleen. Kotiin päästessä sammutin auton ja myöhemmin illalla ajattelin kokeilla, ja taas sama tuttu hörähdys, eli ei käyntiin. Toki jouduin ottamaan liittimestä sen resistorin pois kun en saanut sitä liitintä pohjaan asti kiinni, voiko tämä resistori vaikuttaa hörähtämisen? Näyttäisi siltä että vika ei ole pmd:ssä. Nyt tämä rupee tuntumaan erikoiselta ku ei vikaa tunnu löytyvän...

    Olisin taas erittäin kiitollinen kaikesta avusta mitä tulee asian tiimoilta.
     
  8. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Oliko noissa siirtopumppua dieselille?

    Josko siitä ois takaisku hajalla ja päästäis syöttöpumpun tyhjäksi ja jaksaa hörähtää sillä dieselillä mitä pumppuun on jäänyt?
     
  9. juuv8

    juuv8 1st gear

    Se vika on ajoittainen, joskus toimii ku kello ja toisinaan ei millään. Sen oon huomannu et kokoajan useimmin tämän tekee. Kun starttaa niin vain hörähtää, mutta jos ei päästä avaimesta ja jatkaa starttaamista niin tietyn ajan päästä hörähtää taas uudestaan. Mitenkäs tuo öp anturi, antaako se vika koodia jos jotain hämminkiä? Eikös se vaikuta auton käynnistymiseen?? Anturi on kyllä vaihdettu edellisen omistajan toimesta, mutta kuinka usein sen saa vaihtaa?
     
  10. juuv8

    juuv8 1st gear

    Minkälainen tuo sammutin solenoidi on, voisko se vaikuttaa tähän mun ongelmaan, kuinka sen saa pois? Toinen mitä mietin olis tuo virtalukon pohja, voisko se aiheuttaa tämän satunnaisen hörähtämisen? Mikä tuota sammutin solenoidia ohjaa? Liittyykö se siihen ajonestoon? Ajonnesto on kyllä Kojolla poistettu.
     
  11. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Oliskohan vaan ihan perinteinen ilmavuoto jossain? Noi on aika hyviä hapertaan ne putket siitä tankin sivun kohdilta.
     
  12. juuv8

    juuv8 1st gear

    Jos ilmavuoto niin miksi vika ajoittainen. Käynnissä/ajossa ei mitään hämminkiä. Onko virtalukonpohjassa ollut vikoja? Auto taas pelas 3-4 päivää ongelmitta, mutta tänään ei lähtenyt käyntiin. Sammutin solenoidille ei tullut virtaa. Aiemmin mittasin että tulee, mutta vain 0.5volttia voiko pitää paikkansa? auto kävi ja liitin oli kiinni. Entäs tuo "aivo" boksi, onko niissä ollut vikaa kellään??
     
  13. Jape105

    Jape105 Gearhead

    Noi valot on varmaan kytketty DRL moduulin kautta toimimaan,eli orkkiksena katkasija off asennossa mallista riippuen pitkät ajovalot(alennetulla jännitteellä) tai jokin muu valo toimii huomiovaloina päivällä ajaessa, ja käsijarru päällä huomiovalojen kuuluu sammua.
    mm. metroautolla noita on muutettu tommosiksi.
    Jotain niissäkin valoissa on ollut hengenvaarallista täällä suomessa kun ovat poistettu käytöstä.
    Ota DRL sulake irti niin lakkaako valot palamasta?
    Voit muuttaa valot takasin orkkikseks purkamalla johdotukset, tai jättää huomiovalot kytkemättä eli auto on pimeä katkasijan off-asennossa.
    Tai sit annat olla.
     
  14. RAL9005

    RAL9005 Gearhead

    Onko kampiakselin tai nokka-akselin asentotunnistin tarkastettu ja vaihdettu? Ei mitään käryä onko tässä koneessa edes sellaista, mutta oireet ainakin viittaisi tuollaiseen vikaan. Anturi ei ole kokoajan rikki, eikä välttämättä anna vikakoodia.
     

Kerro tästä muillekin!