Minkä kokoinen laturi.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja spede, 30.5.2016.

  1. spede

    spede Gearhead

    SBC 383 pitäisi seuraavaksi laturi ostaa. Mikä on riittävä, kun on sähköinen bensapumppu, sähkö flektiä ja MSD sytkä laitteet. Riittääkö 95A? Nova vm.70 menossa.
     
  2. xarper

    xarper Gearhead

    Helposti.

    Itellä on kaks sähköflektiä mallia mitä lie ja mistä lie ja hyvin on 65A GM laturi riittäny foordissa.
     
  3. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mulla on ruiskuslantin kyljessä 70A laturi ja on riittänyt oikein hyvin. On myös sähköflekti yms. Uuden, entistä 2x tai enemmän virtaa työntävän laturin kanssa voi tulla onnentunteen lisäksi haasteita. Mulla meni ampeerimittari lopullisesti, suli johtosarjaläpivienti tulipellissä ja oli kerran pientä tulipalon poikastakin kun alkuperäisen laturin päävirtapiuha luovutti kesken kaiken. Vaikka johdot just ja just normaalisti kestäisikin, niin sit kun pääsee jäämään valot päälle ja laturi lähtee täyttämään akkua koko kapasiteetilla, niin viimeistään sitten... Johdot uusiksi myös.
     
    KajS tykkää tästä.
  4. KajS

    KajS Gearhead

    Just noin kuin yllä. Mäkin löysin Slanttivanista virityksen: alkuperäinen kärähtänyt fusible link ja 2,5 mm2 "latausjohto" oli korvattu 3 x 2,5 mm2 "punoksella" siis letillä. Nuo kun ohitti 16 mm2 uudella johdolla niin jo Powermaster tuuttaa virtaa ihan akkuun asti eikä vaan lämpimikseen.

    Yksi hyvä on aika ajoin ladata ulkoisella laturilla akkua. Mulla rupesi akku viime kesän jälkeen virkistymään, kun sitä viikon-kahden välein latailin. Sen huomaa esim. siten, että starttaa auton radio päällä. Jos soitto soi katkeamatta, ei akun jännite laske hetkellisesti alle 11,5 V. Viime kesänä soittopeli vielä hetkeksi mykistyi, kun starttasi Lidlin pihasta kotia kohti.
     
  5. xarper

    xarper Gearhead

    Eihän radiolle pitäis edes tulla virtaa kun avain on Start asennossa, ei mulla ainaskaan mee virta ku startille ja sytkävehkeille kun starttaa.
     
  6. KajS

    KajS Gearhead

    Mä oon aina kytkenyt kantrilaitteiston suoraan akulta, epäammattimaisesti. Voi soitella Danny Gattonia ilman virta-avainta autossa puuhastellessa. Mainitsemani testi ei siten päde "oikein" kytketyllä radiolla.

    Ja jottei menis ihan ooteeks, niin alkuperäiseen kysymykseen: 95A riittää mainiosti. Akun on hyvä olla kunnossa. Laturi "hengästyy", jos se joutuu työntämään virtaa väsähtäneeseen akkuun.
     
  7. ChargeDodger

    ChargeDodger 3rd gear

    Nostetaan tätä, kun en viitti uutta ketjua aloittaa samasta aiheesta.

    Elikä nyt vähän askarruttaa kun tulee sähk. vesipumppu, sähk. bensapumppu, sähköflekti ja MSD:n sytkäkamat, niin riittääkö noille 70A laturi vai pitäskö olla isompi :confused: Autossa nyt ei muuten mitään sähköherkkuja ole, perus USB-sterkkojen ja mittarivalojen lisäks. :p Ja takakontissa punainen Optima.
     
  8. KajS

    KajS Gearhead

    Kyllä tuo 70 A riittää, jos sulla ei ole mitään hifivahvistimien armaadaa peräluukussa. Tosin silloinkin virta otetaan akusta niin kauan kun sitä on. Periaatteessa sähköjen laskeminen on helppoa; jos auton käydessä virtaa kuluu 50A edestä niin 70A laturilla jää 20 A akun lataamiseen. Näin yksinkertaista se ei aina ole, sillä tyhjäkäynnillä ei välttämättä ladata lainkaan, vasta maantiellä virtaa riittää "ylimääräistä" akun varaustilan nostoon. Siksi ylläpitolataus auttaa.

    Tärkeämpää (mörköilen) on käyttää oikeita tulpanjohtoja tuon MSD-boxin kanssa, ei solid core. Noita harvemmin enää vahingossa voi ostaa, kun Motonetin perusjohdotkin on niitä spiralconductor, woven etc. Niillä solid core kupari- tai rautajohtimilla saa MSD-boxin hengettömäksi. Sitten joutuu kipinän kadottua toteamaan että tämä on sitä motorsporttia, sanoi autoharrastaja, joka poltti kolme MSD:tä väärillä tulpanjohdoilla.

    Tietoa (jonka tiesitkin):

    https://www.msdperformance.com/support/

    http://www.magnecor.com/magnecor1/truth.htm
     

Kerro tästä muillekin!