Oldsin 403 moottori ja sen viritys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Achti, 27.4.2009.

  1. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Tahtosin nyt varmistaa tota takastefan asennusta, kun se on jälkikäteen hirvee työ jos jää vuotamaan. Eli hankin nyt ton pikkulohko foordin tiivisteen:

    [​IMG]

    Oon kattonu sen videosarjan missä Trovato rakentaa sen 350DX lohkoon stroukkerin. Siinä on isolohkon takastefa niin se sheivaa siitä ulkosyrjältä tavaraa pois, purseen verran.

    Tarviiko pikkulohkossa ottaa ollenkaan pursetta pois, aika olemattoman tuntunen purse tossa tiivisteessä on jos sitäkään. Sit eikös toi mee kuten normi stefa paikalleen eli se smuuthimpi huuli ulospäin ja sit kun tuleepi öljynpaine sinne taakse niin se painaa stefaa lähemmäs kampuraa.

    Ja sitten Trovato laittoi noi tiivisteen katkoskohdat siihen pukin katkoskohtaan. Kannattaako laittaa noin vai kuten koiranpaskankin kanssa että katkokset ovat siellä pukin "sisällä". Oletteko laittaneet ohuelti moottorisilkkaa pukin alle ettei jää vuotamaan?

    Ja kannattaako mun ostaa jotain ihan "oikeeta" assembly lubea tms paksua kamaa, mulla on kannet vielä tekemättä mutta ajattelin laittaa ton alakerran jo nippuun, ja voi hyvin olla että ens keväänä vasta kokeillaan käyntiin. Viimeistään silloin tarkoitus kuitenkin...

    Pelkkä m-öljy tuskin pysyy laakeripinnoilla maksimissaan vuotta? Toki pyöritellään pumpusta käsin öljynpaineet koneeseen kun sitten joskus yritetään käyntiin.
     
  2. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    tavan m-rengaspuristimella en saa mäntiä reikäänsä renkaineen.

    Lohkon viiste on hävinnyt aika tehokkaasti kun dekistä otettu tavaraa. Miten suuri viiste siihen lohkoon olis syytä tehä?
     
  3. saresks

    saresks Gearhead

    Mulla koneistamo (Lahden kansityö) on hoitanut nuo seevaukset pyytämäti jos dekkitasoja on enempi laskettu. Minimi seevit tietty, onnistuu sitä helpommin mäntien laitto mitä parempi työkalu. Sillen se on hyvä et työkalun peltivaipan reuna "keskittyy" seevin avulla. Eli jotain pellin paksuus+.
    Motonetista tais nykyjään saada redlinen assembly lubea laakereille, pistä sellaista. Ennen käytettiin STP:tä, mut mä oon ohentanut sitä puolet moottoriöljyyn, ei oo ihan niin tervaa.

    Fordin takastefa menee sellaisenaan, katkokset oon laittanut ei-linjaan tason kanssa, aavistus silikonia päihin ja aavistus kanssa 5. pukin väliin. Vaikka se aavistuskin on löytynyt ö-filsusta... Tärkeätä on kiillottaa kampuran uritus, ettei stefa saa siipeensä. Huuli moottoriin päin.
     
  4. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Ehdin jo kasata kampuran ja laitoin STP:tä ja tavan möljyä 50/50 seoksena.

    Ja takastefan laitoin tuolla tapaa kuten neuvoit. Siitä löytyikin hyvä ohje kun guuglasin vähän. Selvästä vähemmän hannaa vastaan vrt koiranbasko tiiviste. Ja hioin urituksia siistimmiksi.

    On tossa ihan pieni seevaus lohkossa, vaikea sanoa että onko tämä nyt tekijästä vai seevauksesta vai työkalusta kiinni mutta tiukalta vaikuttaa.
     
  5. saresks

    saresks Gearhead

    Se on sitten rip yksi 403. Lappeenrannan lentokentällä posahti alakerta nopeudella 222km/h kilometrin täyskaasun jälkeen ja komea savupilvi+siivoukset puolen kilometrin jarrutusmatkalla, kierroksia hajotessa n 5100.

    Tiesinhän minä että tämä päivä koittaa, 11 puristukset, vakio kampura, 350 veivit, ei mitää girdlejä, mäntä-kansivälys 0.9mm jne. Kaakkeja putket kiinni about 460hv. Kolme vuotta kesti kiusaamista ja 8 000 km. Rajoitin 6000 rpm. Tekisköhän toisen, betonoituna, full girdlellä, aluveiveillä, takomännillä - vai DX-lohkoisen. Riippuu vähän siitäkin, onko kannet paskana. No varmaan meni laatikkokin...
     
  6. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    :( Rauha sen muistolle.
     
    cutlass cruiser, Pas(i)kiainen ja saresks tykkäävät tästä.
  7. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Onko kellään mitään hyviä neuvoja, kun pahvissa on 4.380" reikä ja poraus on 4.375", niin viistettä ei oo oikeen vara tehä. Alimmainen öljyrenkaan tukirengas pullahtaa sielt puristimen välistä aina veks ja siinä ei voimankäyttö ja vielä vähemmän voimasanat auttavat.
     
  8. slade69

    slade69 1st gear

    Ittellä otettiin sbo 350 lohkosta 0,8mm dekeistä ja tehtiin uudet senkit. Mäntinä CP-Bulletit joissa öljyrenkaat niin tiukat, että asennus oli hankalaa. Lopulta asensin ne siten, että laitoin ensin mäntään pelkät öljyrenkaat, ja sitten puristimella sisään. Motonetistä sellanen aaltomalli toimi mulla parhaiten. Sitten kun männät oli lohkossa työnsin männän niin ylös, että öljyrenkaat pysy lohkossa, mutta kakkosrenkaan ura paljastui. Sitten ihan käsin paikalleen kakkosrengas ja samalla kaavalla puristusrengas. Näin ne meni nätisti, huonona puolena sormenpäät hellänä pari päivää:)
     
  9. altzu

    altzu 1st gear

  10. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Joo, pitää kokeilla ja ihmetellä, jos ei muuten mene niin asennuskartiolla. Ei viitti siihen panostaa jos ilman selviää, ei noita koneita niin taajaan tuu tehtyä.
     
  11. Achti

    Achti Gearhead

    RIP. Kestihän se kuitenkin muutaman vuoden... Onko kuvia mosasta? Joko härmisty tulevaisuuden suunnitelma? ;)
     
  12. saresks

    saresks Gearhead

    Kuvia tulee kun viittii öljyiseen romuun tikulla koskea.

    Mä oon aatellu et haluan sen 500hv ja pitää kestää kaasu pohjassa ajoa puoli minuuttia toistuvasti ilman pelkoa äkkikuolemasta. Lisävaatimuksena 75-100hv spreijauslisää seisoville maileille. Eli 600hv. Siinä menee raja, muuten menee voimansiirto uusiksi. Pitää myös olla toimiva köyhän miehen pro-touring-reissuauto alle 15l/100 kulutuksella maantiellä pihistellessä, ja menee '80 päästörajoista katsastuksessa.

    Siinä pohtimista. Toi voisi kustannustehokkaimmin toteutua d/dx -pohjalta dieselin kampuralla ja aftermarket veiveillä, männillä ja laakeripukeilla. Jos on kannet ehjät, ne riittää. Jotain 377cid tai enemmän stroukattuna. Vaatii kierroksia, joita sit pitäis kaikkien palikoiden kestää jotain 6800 tjsp.
     
    Achti tykkää tästä.
  13. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Mulla olis DX lohko ja siihen sovitettu 425 kampura. Transpiraation ja ajanpuutteen vuoksi tosta vois luopua "hyvään"kotiin.
     
    MRvinopenkki tykkää tästä.
  14. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Toivottavasti Sareks päädyt tekemään DX-lohkoon perustuvan koneen, eiks se olis ikäänkuin tehtaan oma rallilohko?
    Onko diisselin lohkoon kukaan tehnyt vireempää bensamottia, onko toi Mudracerin pisimmälle viety rojekti?
     
  15. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Jos tosta aleksista hio veivinkaulan suoraan isolohkoletukan veiville niin tilavuudeksi tulee vakioporauksella 411 mutta tossa lohkossa on porausvaraa aika paljon ja kampurasta saa iskua lisää. 4.125 "kuutiomoottorina" tilavuus olis 440.
     
    MRvinopenkki tykkää tästä.
  16. saresks

    saresks Gearhead

    Olis se kun ei nascar-blokeja ole täällä näkynyt. Mut sellainen siamilaisversiona, saisi saman porauksen kuin 403 ja iskupituus tappiin niin olisi 500cid pikkulohko ja kestää.. no joo, kyllä se jonkun olisi aika tuollainen DX-pata tehdä kun itekkin suunnitellut tuommoista perhana jo kymmeniä vuosia.

    425 kampura on ehkä overkilliä omiin tavoitteisiin, mut kummasti on huomannut näissä touhuissa et mopot karkaa käsistä eikä mikään riitä. plaanit ei vaan saa olla niin korkealentoisia (=kalliita) et mitään ei tapahdu ekaan kymmeneen vuoteen.

    Hyvästä kodista niin tiedä, mutta mitäs Mudracer kampuralle on tehty? Muuta kuin sorvattu vastapainoista veke vai muutakin? Toi pitäisi kait tasapainottaa sisäisesti ja vaatinee lisää mallory metallia kun painoa on lähtenyt.
    No palataan tähän muutaman päivän sisään kun näkee onko romuista mitä hyödynnettävissä.
     
  17. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ei ole muuta tehty kuin sovitettu lohkoon. Isolohkoletukan veivitkin oli jo ja custommäntien tilauslappu täytetty, mutta sitten tuli myytyä 403 koneinen a-koppa johon se oli tarkoitus laittaa.

    Niin noi 425 veivit ja männät oli melkoisen painavat.
     
  18. f-85

    f-85 Gearhead

  19. Achti

    Achti Gearhead

    Kuullostaa hyvältä!!!
     
  20. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Huhhuh. Ruuvarilla ohjaamalla ja vasaran varrella naputtelemalla saatiin kaikki männät koloihinsa, olihan prokkis.

    Dekin ajokin/mittaus näyttää onnistuneen kun ei tuu männät yli dekistä.

    [​IMG]

    [​IMG]
     

Kerro tästä muillekin!