Keinuvivun kosketus venttiiliin päähän katso kuva

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Pölyttäjä, 29.5.2016.

  1. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    Tältä näyttää tuo kosketuspinta.
    [​IMG]

    Aika reunassa näyttää olevan? Pitääkö tuo korjata keskemmälle jotenkin vai välttääkö tuollaisenaan?

    Kone Mopar 360. kansissa jotkut vanhat Cranen rullakeinut. Nokka mekaaninen laahaava josssa nostoa 520/540
     
  2. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    Niin pitäs. Mutta kun ei näytä.

    Kyllähän tuossa mullakin on kosketuspinta-alaa suht paljon jäljellä, mutta kun se on reunassa, niin tulekkohan venttiilin varteen sivuttais kuormitusta.

    edit. viesti hävinnyt jolle vastasin.
     
    Muokattu: 29.5.2016
  3. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    Niin tuo minun on LA 360 eli siinä on keinuvipuakseli, eli työntötangot ei vissiin silloin vaikuta tähän ongelmaan.

    edit. viesti hävinnyt jolle vastasin.
     
    Muokattu: 29.5.2016
  4. Fuselage

    Fuselage Gearhead

  5. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    Kosketuspinta on nyt liian ulkona. Enpä huomannut että se ei käy selväksi tuosta laittamastani kuvasta.
     
  6. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Eli ne on niin vanhat Cranen keinut, jossain 2000 taitteen keinuissa oli ongelmana, että keinut oli liian pitkät ja kosketuspinta liian ulkona.
     
  7. SBM

    SBM 2nd gear

    Akselin pukeista materiaalia pois tai pidemmät venttiilit. Lash capit ei ole varsinainen korjaus toimenpide tuolle vaivalle mutta lisää ainakin venttiilin pään pinta-alaa. Ohjureitahan tuo huono geometria voi syödä. Lähes joka pikkulohkossa sama vaiva, joko liian sisällä tai liian ulkona kuvio. Paljonko on mitta vipan akselin keskeltä rullan keskelle?
     
  8. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    Pitää huomenna mittailla. Nuo keinut oli käytössä edellisissä vakiokansissa ja niissä ainakin toimivat ongelmitta.
     
  9. mopster

    mopster Gearhead

    Ei shimmejä akselien alle ikinä missään tilanteessa. Noi shimmit tavallaan kasvattavat akselin halkaisijaa, ja monet on halkassu kansistaan akselipukkeja kun on pulttaillu noita kiinni.

    Ei tota ongelmaa muutenkaan korjata akselin tai venttiilien korkeutta muuttamalla. Kyllähän sen rullan saa tietysti kulkemaan keskemmällä noilla konsteilla mutta vipan asento menee todennäkösesti ihan persiilleen. Asento/geometria on oikea silloin kun tönäri on vippaan nähden suorassa kulmassa noston puolivälissä.

    Toi kosketuskuvio ei edes ole kovin paha, en näe mitään ongelmaa käyttää tuollasenaan, paljon pahempiakin on nähty. Jos kumminkin haluaa korjata niin oikeastaan ainoa järkevä keino on vaihtaa toiset lyhyemmän malliset vipat.
     
  10. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    Tulkitsitko Mopster oikein nuita kuviani? Oli öljyiset osat niin kuviosta ei tullut oikein selkeä. Keinuvivun rulla on siis pahimmillaa n. 1.5 millin päässä "tipahtamaisillaan" venttiilin päältä.

    Mutta jos epäilet sen välttävän tuollaisena, niin en ala sitä korjaamaan.

    Mittasin vipan akselin keskeltä rullan keskelle ja mitta on 35,59 mm. Testasin vippoja vanhoihin vakiokansiin ja niissä kuvio oli huomattavasti parempi. Tai ainakin kuvio oli melko tarkasti keskellä venttiiliä.
     
  11. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Mulla oli edelin alukansissa moparin aluvipat jotka taitavat olla granen valmistamat justiin samanlailla kävi rulla aika reunalla eipä niissä ainakaan mitään ohjurikulumaa ilmenny ei tosin kilsoja ehtiny tulla hirveesti
     
  12. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Kunnon jäljen saa, kun vetää tussilla yms venan pään ja pyörittää konetta muutaman kierroksen.
    Toi mihin keinun pää osuu, riippuu onko lohkoa, kansia, seetejä yms miten koneistettu. Eli jokanen on vähän yksilö.
     
  13. mopster

    mopster Gearhead

    Juu kyllä noi kuvat on ihan selkeitä, eikä tosiaan oo vielä kovin paha tuo kuvio. Eihän noi RHS kannet oo? Niissä on venat kauheen lähellä vippa aksiloita eikä niihin semmosia vippoja löydykkään millä kuvion sais keskelle venttiiliä. Cranen vivutkin on sieltä lyhyimmästä päästä, ja jos jotkut vanhat mallit on muka pitkän mallisia niin en oo minä ainakaan semmosista tietoinen.
     
  14. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Kuvassa siis aivan reunassa heikommin näkyvä kosketuskuvio on se jossa rulla käy uloimmillaan.
    Näyttääkö kuva totta että myös sivusuunta on aika pielessä?

    En uskaltais jättää tollaseks, tai ainakin pitää olla ohjurit tosi hyvässä kunnossa että tuolla vois rauhallisin mielin ajella...
     
  15. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    Tässä uusi muokattu kuva jossa tilanne näkyy selvemmin
    [​IMG]
    Ovat uudet RHS kannet. Sivusuunta ei ole pielessä, rulla on sivusuunnassa keskellä venttiiliä.
     
  16. mopster

    mopster Gearhead

    Joo no ei tota sitte paremmaks saa toisilla vipoillakaan. Ja nuo sun Cranet on suunnilleen niin lyhyet kun mitä on tarjolla. Yhdet RHS kannet oli compin pro magnum vipoilla ja niissä toi kuvio tuli vielä ulommaksi. Pro magnumien pituus on keskitasoa.

    Minä käyttäisin noin ilman huolen häivää, kun ei tuohon oikeen mitään hyvää korjauskeinoakaan ole. Mut tämmönen tää netin maailma on, toinen kaveri sanoo et ei uskaltais käyttää. Voit valita mieleises vastauksen:D
    Lash capit antaa vähän lisää kosketuspintaa, mutta jos sulla ei mitkään hirmu jousipaineet ole niin ei se kyllä sitä vaadi.
     
  17. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    Ei tässä vaiheessa paljo kiinosta ylimääräiset työt, joten olkoon. Jos hajoaa nii korjaan sitten. :cool:

    Kiitos avuista.
     
    Saetkae tykkää tästä.
  18. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    No kun sulla on uudet kannet, eikä asialle ole helppoa korjausta, niin silloinhan ne on just hyvät.:)

    Kun tuossa aiemmin annettiin ymmärtää että huonommallakin keskittämisellä kuin kuvassa, pärjäisi, jättää kyllä vastuun jo vahvasti kuulijalle...
    Kestosta ei kerro kovin paljoa se jos ajeluita on muutama pyörähdys kaupungilla ja vaikka pari radallakin. Jollekin toiselle voi vaatimuksena olla että voi melkein painaa menemään "kesät-talvet-yötä-päivää" vuosikausia ilman suurempia remontteja.
    Silloin pitää olla kamat jo vähän paremmassa järjestyksessä.


    Aihe ja ongelma on varmasti koskettanut monia varsinkin aftermarket-kansien kanssa, joten tähän olis hyvä vaikka kerätä kokemuksia ja huomioita eri kombinaatioista ja keinujen mitta-eroista.

    Itselläni oli BBC-kannet joihin ei saanut minkään pituisella työtötangolla tyydyttävää geometriaa ja keskitystä yhtä aikaa. Kokeilin sekä Compin punaisia aluvippoja että Harlan Sharpin vastaavia.
    Ratkaisuksi tuli BB-Fordiin tarkoitetut Lunatit. Fordiin tarkoitetuissa oli mitoitus juuri sen verran poikkeava Chevyn vippoihin, että tuli hyvä geometria ja keskelle venttiiliä osuva kosketuskuvio.
     
    Muokattu: 31.5.2016
  19. mopster

    mopster Gearhead

    Niin siis sanoin että huonompiakin kosketuskuvioita on nähty, jopa semmosia että rulla käy ihan siellä reunalla asti, ja niillä on ajettu. Missään nimessä en sitä kyllä suosittele.
     
  20. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Mä laitan just compin pro maknumit edelin alukansiin kuinkahan niissä sitten osuu rulla kohdilleen
     

Kerro tästä muillekin!