Veivit on kuraa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Juze86, 29.5.2016.

  1. Juze86

    Juze86 2nd gear

    Olen tuossa talven aikana yrittänyt rempata Buickin 350 konetta ja alkaa näyttää siltä ei taida tälle kesälle keretä, syynä tähän on kiertokanget. Tasapainotin vakio kanget ja tilasin niihin ARP:n pultit. Kiikutin ne koneistajalle pesän hoonaukseen mutta tuomio oli että pultin reiät on sen verran väljät että eivät keskitä kunnolla.

    No enpä tästä lannistunut vaan löysin meren takaa käyttämättömät NOS veivit, vieläpä lujempaa "cap screw" mallia. Myyjällä oli niihin jostain syystä vain 7 paria pultteja joten tilasin sille ARPt jotka hän ruuvasi paikoilleen ja postitti veivit minulle. Jälleen tasapainotin veivit ja kiikutin koneistajalle, mutta tuomio oli taas että pultit eivät keskitä kunnolla.

    Kysymys kuuluukin että onko tämä ihan yleinenkin ongelma valuveivien kanssa vai onko minulla vaan keskilievää huonompi tuuri näitten kanssa?

    Teräskankia tähän ei ole saatavilla vielä, TA Performancella ne on työn alla, mutta kuulemma muutama kuukausi saattaa vielä mennä ennen kuin niitä saa. Mittatilauskanget taitaa olla aika hinnakkaita?
     
    Muokattu: 29.5.2016
  2. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Onko niitä alapäitä paritettu eli alapää kiinni ja tehtaalla sorviin
    ja nyt kunne on sekoiteltu purettaessa niin eihän koneistus silloin kohdalleen
     
  3. Juze86

    Juze86 2nd gear

    Itse en ainakaan niitä sekoittanut, olisko joku jossain vaiheessa aiemmin ollu niin pöljä sitä ei voi tietää. Reiät on kuitenkin kaikissa väljät liitospinnan kohdalla olevan keskitysolakkeen kohdalta mutta tiukat kannan alla olevan olakkeen kohdalta joka ohjaa pieleen. Pahimmassa heitto oli muutaman satkun tai n. kymppi riippuen kummanko pultin kiristää ensin.
    [​IMG]

    Miten sitten vakiopultilla ja pienemällä momentilla toimisi se on vielä mysteeri kun en mistään ole löytänyt vakiopultteja ostettavaksi asti.
     
  4. VooDoo

    VooDoo Gearhead

  5. xarper

    xarper Gearhead

    Itehän tein kaiken veivien kanssa varmaan väärin!

    Eli ARP pulti tuli itellekin, vasaralla paukuttelin vanhat pois ja sitten pistin veiviin laakerin, veivi vanhan kampuran kaulaa vasten ja hakkasin vasaralla uudet pultit paikalleen. Ja läjään. Ilman turhia mittailuita.

    Nyt on 3 kesä jo armotonta käskytystä menossa ja hienosti pelaa vieläkin. Käytetty kampurakin mikä tuli tilalle kiillottelin vaan käsipelissä.

    Joten mielestäni jos siellä joku onnettoman pieni heitto on ni antaa olla...
     
  6. f34

    f34 Double Gearhead

    Niin kyllähän se akselin kaula keskittää silmukan. Mutta kohdistusholkit olisi asiaa.
     
  7. Substitute

    Substitute Gearhead

    Kävin tuossa tallissa tutkimassa orkkispultteja. Niissä on sellainen knurlaus ulkopinnassa mikä keskittää pultit reikiin. Noissa käytetyissä se pinta on jo aika silittynyt, mutta toinen piti vasaralla irrottaa ja toinen oli lähes sormitiukkuudessa veivin reiässään. Kannen reikiin ne meni ihan kevyesti, mutta eipä niissä paljoakaan sivuttaisvälystä ollut.
    Veivin ja kannen oikean parituksen voi varmistaa aika pitkälle sillä että vetää ne kiinni ja kokeilee sormella siitä rajapinnasta että tuntuuko siinä rappua. Yhden moottoriläjän puretut veivit paritin noin, koneistamo mittasi ne sitten ja totesi että kaikki oli oikeita pareja.
     
  8. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Eiköhän tuo oo aika normaalia ettei pesät kohdistu pulttien vaihdon jälkeen moparin isolohkon orkkis veiveihin laitoin ARP pultit muutamiin heittoa tuli niin paljon että olis varmaan heti leikannu kiinni.Koneistamolla liitospinnoista pois ja hoonilla pesät pyöreeksi

    Sehän on tietysti ongelma jos reijissä senverran väljää ettei asetu samaan kohtaan purkamisen jälkeen
     
  9. Juze86

    Juze86 2nd gear

    Oljyvälys tulisi olla 0,05mm ja rappu pahimmassa on 0,1mm.

    Nyt on kyselyä vetämässä mittatilausveiveistä, ei huvita noihin vakioihin hirveesti rahaa upottaa.

    Saako näitä jostain ostettua?
     
  10. Juze86

    Juze86 2nd gear

    Jep, ei niitä auta hoonata kun heitto on joka kirimisen jälkeen eri.
     
  11. Substitute

    Substitute Gearhead

    En ole orkkispultteja hommannut, tuossa kotitallissa sattui vaan olemaan yksi veivi irrallaan, katoin siitä. Isolohko Buickin kilpamoottorissa Arpin tai vastaavan pultit oli, en muista että olisi mitään vastaavaa kohdistusongelmaa ollut niiden kanssa ja koneistamo ne tarkasti - jos oikein muistan.
    Kannattaisikohan se oikea paritus vielä tarkastaa?
     
  12. Substitute

    Substitute Gearhead

  13. Substitute

    Substitute Gearhead

    Vielä lisää, noissa 350:sen veiveissä näyttää olevan kahta mallia, vanhaa läpipulttimallia ja uudempi (73-81) Cap Srew malli. Kuvasi pultit on se uudempi malli. Vanhempaan on sitten saatavissa omat pultit, esim. nuo edellä listaamani. TA Performancella näkyy olevan vanhempiin myös ylikokopultteja.
    http://www.taperformance.com/products.asp?cat=121
     
  14. Juze86

    Juze86 2nd gear

    Joo eli alunperin mulla oli vanhemman mallin pultti ja mutteri veivit, joihin tilasin vakio kokoiset ARPt, tässä tuli moka eli reiät ja niiden väljyys olisi pitänyt mitata niin olisi älynnyt ostaa ylikokopultit.

    Koneistajan kanssa laskeskeltiin että halvemmaksi tulee hommata uudet kanget kuin ostaa taas uudet pultit $140 ja alkaa reikiä hoonaamaan kohdalleen, ja uudempi malli on myös lujempi.

    edit. Ja tässä vaiheessa siis ostin toisen setin, uudemman malliset veivit jotka osoittautui myös väjiksi, ja niihin ei edes saa ylikokopultteja. Eli nyt mahdollisesti etsittävä kolmas setti.

    Voisin käydä veivit koneistajalta hakemassa ja koittaa tutkia onko parit oikein.
     
    Muokattu: 31.5.2016
  15. Substitute

    Substitute Gearhead

    Voi s..stana, pitääkö se ölypohja vielä siitä omasta koneesta avata ja tarkastaa tuo pulttien varsien tiukkuus kun en yhtään muista miten se meni. Onneksi se kone on vielä asentamatta paikoilleen.
     
  16. Juze86

    Juze86 2nd gear

    Jaa TA:lta tuli viestiä että teräsveivit olis saatavilla mutta uiville tapeille, ja minun männät on lämpösovitteisilla. Voiko lämpösoviteisiin mäntiin koneistaa urat lukkorenkaille ja tappia lyhentää? Tai varmasti voi mutta tuleeko tästä jotain ongelmia?
     
  17. 401

    401 2nd gear

    Kyllä voi tehdä sokille urat.ihan sorvissa onnistuu se savotta.kahtelee vaan jotkut sokat siihen.poistuupa samalla sekin riski että se puriste sovitteinen tappi päättää olla pysymättä siellä puristuksessa.olko kuinka pitkä toimitusaika veiveillä?niin ja mitäpä ongelmia siitä nyt vois tulla.kait jonkun verran harrastavat tuotakii.sitten jos ruetaan kangen yläpään silmää millillä isontamaan ja helottamaan niin siitä on jääny huonoja kokemuksia muuan läheisessä koneistamossa mikä meni jo konkkaan mutta jatkaa uudella nimellä rinteiden kupeella.mutta ei liity se tähän asiaan.
     
    Muokattu: 31.5.2016
  18. Juze86

    Juze86 2nd gear

    Käsitin että veivit olisi hyllyssä, ja jos lämpösovitteiset haluaa niin niille 12-16 viikkoa toimitus.

    Sitä mietin tuossa männän muokkaamisessa että paljonko mäntä heikkenee kun tappia joutuu lyhentämään, se kun on ajateltu täyspitkälle tapille? Männät on perus KB valut.

    Seegerillä varmaan onnistuu lukinta?
     
  19. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

  20. Hai

    Hai Double Gearhead

    Toi teflonnappulahan on hieno keksintö. Oikein out of box.
    Ei segereitä, ei spirolockeja. Pieni tarkennus tasapainotuksessa ja tadaa.
     

Kerro tästä muillekin!