Hydraulit & Kiruna-systeemit ja Ilmajousitus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Anonymous, 26.10.2001.

  1. ViLU

    ViLU Gearhead

    Sylinterit, donitsit ja matalat kupit paikoillaan.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  2. ViLU

    ViLU Gearhead

    Tässä kuvassa jousessa on kuusi kieppiä. Menin sitten laikkaamaan vielä yhden kiepin pois eli nyt on vain viisi kieppiä jousta. Tuli pieni laskuvirhe, kuusi kieppiä olisi ehkä ollut parempi. Nooh, eipä tarvii parkuu ettei mene ihan tonttiin...

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Muokattu: 22.5.2016
  3. ViLU

    ViLU Gearhead

  4. ViLU

    ViLU Gearhead

    Vaihdoin uudet pohjaanlyöntikumit alatukivarsiin, kun vanhat tippus käteen. Vanhat oli myös liian matalat, että auto ihan tontissa ylätukivarsi pääsi ottamaan liikaa kiinni sylinteriin.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  5. ViLU

    ViLU Gearhead

    Niin ja piti ostaa akuiksi oikeen aidot syväpurkuakut, koska noi perus vapaa-ajan akut ei todellakaan tule kestämään pitkään.
     
  6. nuffield

    nuffield Gearhead

    Minkä verran sulla jää eessä poikki-palkista maahan matkaa?
     
  7. ViLU

    ViLU Gearhead

    Noilla vakiokumeilla noin 100mm, pinnavanteilla sit paljon vähemmän. Selvii sit, ku saan pinnavanteet alle.
     
  8. nuffield

    nuffield Gearhead

    Vähän huono näissä x-runkosissa kun kori on turhan ylhäällä runkoon nähden että vaikka runko ois maassa jää helmoista vielä liika ylös.
     
  9. ViLU

    ViLU Gearhead

    Juu, tuli huomattii kyseinen asia. Oli vanhat korityynyt niin loppu, että oli melkeen metalli metallia vasten. Vaihdoin uudet uretaanityynyt tilalle ja koppa nousi helvetisti. Jos ottais kumityynyt kokonaan vekeen niin sais koppaakin alemmas.
     
  10. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    En lukenut ketjua kokonaan, mutta onkos Vilu sun x-runkoa vahvistettu? Sehän ei alunperin ole niitä kaikkein jäykimpiä. .....tulee mieleen se saksaan myymäni korinvaihto -64 avo-impala, joka oli suomisedan rungolla.....ja johon Helmutit sitten laittoivat hydraulit, liekö älynneet runkoa vahvistaa
     
  11. ViLU

    ViLU Gearhead

    Ei ole vielä vahvistettu. Normaalissa ajossa noi hydraulit ei vaikuta vakio runkoon tietääkseni mitenkään. Sitten, kun aletaan menemään kolmella pyörällä tai pomppimaan niin runko/tukivarret antaa periksi.

    Tuli eilen sitten saatua toisesta takaiskarista mehut pihalle. Taisin vetää liian rajusti autoa ylös/alas ja iskari otti vähän siipeensä. Vakio takaiskareilla noitten 10" sylinterien liikerata rajoittuu niin, että kardaani ei ota kiinni kardaanitunneliin. Nyt, kun iskari on paskana niin otan takaanta iskarit pois ja avarran kardaanitunnelia niin paljon, että saan maksimi liikeradan käyttöön. Sitten pitää mitata minkä kokoiset iskarit sinne taakse passaa. Toisenlaiset etuiskaritkin pitäis käydä hommaamassa ja pitäis tehä niille uudet kiinnikkeet. Laitan sellaset iskarit missä on alapään kiinnitys pultilla ja yläpään kiinnitys se mikä on Impalassa vakiona.
     
  12. Herje

    Herje Double Gearhead

    Laitahan kuvia autosta ääriasennoissa?:rolleyes:
     
  13. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Ja kamera samassa kohdassa

    Mikään ei jaksa ärsyttää enemmän kuin ennen kuva otettu jollain jakkaralla tai kyykyssä ja jälkeen kuva otettu seisaaltaan ja erikulmasta
     
  14. ViLU

    ViLU Gearhead

    Ihan alhaalla tuosta korin reunasta maahan on noin 175mm ja ihan ylhäällä noin 345mm. Takapäässä on vielä varaa nousta noin 50mm, koska nyt iskarit toimii rajoittimena. Etupäästä puuttuu ylemmät pohjaanlyöntikumit, joten kuvassa etupää on ihan maksimi yläasennossa. Jos pohjaanlyöntikumit olis paikoillaan niin tietenkään ei sais niin ylös. Meinaan kyllä laittaa sinne ne alkuperäiset pohjaanlyöntikumit ettei kolahda niin pahasti, kun pistää keulan ylös.

    Juu ja alaspäin on myös varaa mennä noin 50mm takapäässä, koska siellä on pohjaanlyöntikumit paikoillaan.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  15. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Kameran paikallaan olemisesta kiitosta [hymiö]

    Tosta kulmasta yläkuva näyttää siltä, et ulkonäön puolesta tulisi varmaan pohjauskumeissa kruisailtua

    Miten salliiko suomen laki korin laskemisen jos sitä tois alas vaikka tuuman pari? Sais helmat tonttiin
     
  16. ViLU

    ViLU Gearhead

    Tossahan on nyt maavaraa etupään keskipalkista sen 100mm noilla kumeilla. Joistakin kohtaa pohjaa vielä vähemmän. Sitten, kun laitan pinnavanteet alle niin ollaan jo todella lähellä tonttia runkopalkista eli veikkaan, että pitää kyllä ajella pieni jousto päällä. Koppakin laskee tosta tietenkin hieman, mutta jäädään siltikin aika ylös verrattuna mitä runko on. Jos ottaa rungon uretaanityynyt kokonaan pois niin saadaan about 40mm (muistelen et olis about sen noi tyynyt...) koppaa alemmas.
     
  17. ViLU

    ViLU Gearhead

    Etupään uudet iskaritornit tuotti vähän harmaita hiuksia mahtumisen ja liikeratojen johdosta, mutta sain askarreltuu paskarreltuu ihan toimivat niistä.

    Vanhoissa iskareissa oli alakiinnitys haarukalla mikä piti muuttaa pulttikiinnitykseen. Purin haarukka systeemin pois ja ostin uretaanipuslat mallia universaali. Puslat sopi just eikä melkeen noihin KYBin iskareihin. Iskarin alapään kiinnitin pultilla tukivarteen. Pultit oli jääny ylimääräiseksi Suburbanin uusista iskareista, ne on ihan sellaset viralliset iskarin "kiinnityspultit". Muutama kuvatus niin voi ihmetellä...

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  18. lintta88

    lintta88 2nd gear

    mites noi pussien kiinnikeet. en oo niihin perehtyny viel ja ne pitäis itte vääntää ni onko välilä jos lautasen halkasija on sama ku pussisakin vai pitääkö olla leveempi ? saiks täs kukaa selvää :-D
     
  19. MH

    MH 3rd gear

    Nyt on nähty kuvia, niin kansa vaatii videoita!
     
  20. ViLU

    ViLU Gearhead

    Vai videota, ei tossa nyt ihmeempää tapahdu, kun auto nousee ylös ja laskee alas ;)
     

Kerro tästä muillekin!