5.7tbi ei käynnisty

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Karpov, 30.5.2016.

  1. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Bensapumppu meni kabut ihan mykäks. Laitoin uuden pumpun. Painetta antaa ja kiertää ruiskun kautta kun paluuputkesta työntää. Paineliittimet ruiskultakin avattu ja roiskuaa menoputkesta julmasti. Huikalla lähtee heti tulille. Suuttimet ei anna mitään. Virtaa ne saa +12 volttia.


    Voiko bensansuodatin tehdä temput? Kohtalon ivaa ois jos paineensäätö tms ois tällä välin hajonnut.
     
  2. HulluCaminomies

    HulluCaminomies 1st gear

    Saavatko suuttimet myös maadoituksen?

    Toinen apu voi olla kytkeä akkukenkä irti 20 minuutiksi ja käynnistää uudelleen. Se nollaa keskusyksikön. Voi kone aluksi käydä vähän huonommin, mutta oppii kyllä puolessa tunnissa taas tavoille. Sehän on adaptiivinen järjestelmä, itseoppiva.

    Ensimmäisenä tämän tempun jälkeen kannattaisi kokeilla suuttimien maadoitus.

    Jos maadoitus on, ja +12V tulee, signaali puuttuu. Tällöin tarkista signaalijohto, onko ehjä liittimelle asti? Pitäisi startatessa näyttää 3-5v jännitepulsseja liittimellä. Jos signaali tulee, johto on rikki liittimen ja suuttimen väliltä, jos ei, johto on rikki liittimen ja keskusboksin väliltä tai boksi on vioittunut.

    Mikäli tätä ei tule, keskusyksikkö voi olla vainaa - vikakoodinlukijakin auttaa, Motonetistä saa ainakin GM:n koodeja lukevia OBDII -lukijoita, ostin itse 60 eurolla, lukee myös euroja ja japseja oikein hyvin.

    Koska käynnistyy huikalla, sytytyssignaali keskusyksiköltä kuitenkin tulee, joten täysin pimeänä se ei ole.

    Kampuran asentoanturin pimeneminen pimentäisi myös sytkän, joten siellä vika ei ole.

    Bensapaineen säädin voi olla rikki, se tietysti selviäisi helpoiten bensapaineen mittauksella. Mutta senkin näkee OBDII -lukijalla.

    Jos akkukengän irrotus 20 minuutiksi ei auta, ja signaalia ei tule, osta tai lainaa jostain lukija.
    Sillä näet polttoainepaineen ja mahdolliset anturiviat, jotka voivat pimentää ruiskutussuuttimet.
     
  3. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Startatessa 3-5v suuttimien virtajohtoon missä virrat päällä 12?

    Tää on 1989 joten ei motonetin lukija auta. Myöskään check engine valo pimeenä minkä kanssa oon tahinut. Oli jo kun toimikin.


    Koskeeko signaalijohto näin vanhaa kun muistaakseni meni vain kaksi johtoa suuttimelle?


    Eniten kummastuttaa miten yleensäkkin on voinut viikon aikana tulla vika kun vanha bensapumppu oli varmasti vian aiheuttaja kun ei enää nostanut ja sitten pimeni vallan. Sai olla putket auki ihan huoletta.


    Maa tulee toisesta johdosta jatkuvasti suuttimelle?
     
  4. HulluCaminomies

    HulluCaminomies 1st gear

    Okei, Letukan TBI-systeemi onkin vain kahdella piuhalla, jatkuva +12V ja pulssi miinuksen kautta...(mulla on Holleyn HP EFi, siinä trigger tulee omalla johdolla ja suuttimille tulee kolme johtoa kuhunkin).

    Pengoin asiaa ja sulla hyvin todennäköinen vian aiheuttaja on sytytysmoduli (ESC) . Se antaa silti kipinää, mutta ei anna pulssia keskusyksikölle, joka puolestaan lähettäisi signaalin ruiskusuuttimille.

    Se on se litteä läpyskä TBI-rungon vieressä. Kipinä tulee, mutta ei lähde pulssi keskusyksikölle.
    Maksanee uutena vajaan satasen, purkuosana ehkä kolmella kympillä....Kannattaa varmaan pelata uudella, kun nuo näemmä ovat yleisiä vikakohteita TBI-koneissa....

    http://i425.photobucket.com/albums/pp340/ryan_wagnon/2012-03-25_17-03-28_107.jpg
     
  5. HulluCaminomies

    HulluCaminomies 1st gear

  6. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Mulla ei taida esc olla vaan jakajan kyljessä icm hoitaa nuo hommat. Pitää mittailla se huomenna.
     
  7. 12345678910

    12345678910 Gearhead

    Joo ei mullakaan taida olla tuollaista pötikkää? Vanin tekniikasta (`88) kyse.
     
  8. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Googlesta etittynä tuli juu noihin 91 tms vasta ja muita pieniä muutoksia.


    Bilteman painemittari näköjään piisaa 10psi ja 10-12 välillä tais olla suositus tässä tbissä. Joten vois piruuttaan kokeilla sitäkin.
     
  9. HulluCaminomies

    HulluCaminomies 1st gear

    Muokattu: 31.5.2016
  10. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Koitin icmmää tutkia netin ohjeen mukaam. Virta tuli ja puola ok. Ruskeavalkoiseen ois pitäny tulla 5v startatessa ei tullu. Tolle ton mallin icmmälle löyty aika nahkeesti ohjeita. Liittimet ym selvitettiin monessa paikkaa muttei jokaisesta sitä mitä pitäis mitata.


    Suutin toimii kun sen maadottaa itse. Eli signaali uupuu.



    Akun kengän irrotin puoleks tuntia, ei mitään.

    Pakko kai olla icm. Painetta en saanut aikaiseksi mitata mutta pumppu ainakin stoppaa kuten yleensä kun paine saavutettu.
     
    Muokattu: 1.6.2016
  11. ossa250

    ossa250 Gearhead

    Vika voi olla myös öljynpaine anturissa sillä pumpun rele saa virtaa sen kautta.
     
  12. wiwwe

    wiwwe 3rd gear

    Tonhan pystyy testaamaan sillä että syöttää pumpun releelle 12v suoraan akulta... se rele näkyy siinä kun konepellin avaa
     
  13. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Rele toimii ja pumppu. Öpainemittari ollut aina pimeä ja anturistakin johto poikki eli se on ohitettu aiemmin jo.

    Tilasin uuden icmmän saa nähdä nyt sitten.
     
  14. HulluCaminomies

    HulluCaminomies 1st gear

    Jos 5v signaalia ei tule, vika on ICM:ssä.

    Paljonko boksi maksoi? Tilasitko Suomesta vai rapakon takaa?
     
  15. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Rapakon takaa. Siellä 15€. Tottakai kuluja tulee mutta tilasin muutakin. Suomessa ois ollu 60€ kuluineen, nyt maksoin 85€ tulleineen ja tulee puola, suodatin, tbi tiivisteet ja termari vielä lisäksi.


    Se pikkutöpseli antaa icm virran puolalta ja valkoinen varmaan signaalin koska puolan valkoiseen tulee kiekkamittari.

    Onko se toinen icm töpseli missä 4-5 johtoa niin täysin icmmältä ulos tulevaa tietoa vai meneekö siitä signaaleja myös sisään? Toki mittasin sekä töpselin puolelta että icm nastoista ja sinänsä ei nyt merkitystä ole mutta ois kiva tietää kun sulla tuntuu tietoa olevan ;)
     
    HulluCaminomies tykkää tästä.
  16. HulluCaminomies

    HulluCaminomies 1st gear

    Navat P ja N menevät signaalikonvertterilta siltä potikalta sinne jakajan sisään magneettianturille,E ja R sekä D(2-os karva, toinen suoraan maahan) menevät ECM:lle, E sallii ajoituksen säädön +5Vjännite) , R lähettää ECM:lle tiedon moottorin senhetkisestä käyntinopeudesta signaalikonvertterilta/magn. pick-upilta), B ohittaa 5V herätejännitteen avulla signaalikonvertterin stall-tilan ja siis kytkeytyy, kun kone pyörii yli 400 r/min, D taas on ajoituksen säätöpiuha, joka siis on yhteydessä sekä maahan että triggerin diodin -napaan ja on siis toiminnassa, kun käyntinopeus on 400 r/min yläpuolella ja säätää yhdessä E:n kanssa ajoitusta.

    Eli suurin osa tiedosta menee jakajasta ECM:lle ja valkoinen johto tuo ECM:ltä ajoitustiedon jakajalle (triggerille).

    Alle 400 r/min jakajassa on pelkästään perusennakko, tämän ylittyessä ECM lähettää +5V ohjaussignaalin kytkimelle (B-napa), joka sallii ECM:n ohjata ajoitusta.

    400 r/min tieto taas tulee signaalikonvertterin kautta ECM:lle - signaalikonvertteri lähettää ECM:n kiteelle tiedon käyntinopeudesta, josta ECM tietää sulkea kytkimen ja siirtyä ohjaamaan sytytyksen ajoitusta.

    Kuulostaa monimutkaiselta, mutta oikeasti on aika perushöttöä....jos nuo boksit olisivat venäläisittäin avattavaa mallia, niitä voisi helposti mitata ja vaihtaa vikaantuneen komponentin, jonka voisi löytää vaikka vanhasta radiosta tai telkkarista....

    Vähätöisempi tapa olisi hakea sellainen muutaman sentin maksava komponentti elektroniikkaliikkeestä (näin korjasin Caminon väärin näyttäneen rundimittarin, korjauksen hinnaksi tuli 6 senttiä + elektroniikkaputkassa asioinnin vaiva)....

    Oikeasti en ymmärrä elektroniikasta hevon-enkä-mitään, mutta näitä tulee joskus katseltua vähän tarkemmin kun esim. Caminon rundimittareita ei enää saa oikein mistään. Ja kun laite on purettavissa, tuli korjattua nakkisormilla ja poropeukalolla :).

    15 egen sytkäboksin avaamattomuus ei ole ollenkaan niin paha. Mutta esim. 2000-luvun Mersuissa moottorinohjauksen yksikössä vikaantuu yleensä vain 10 sentin komponentti ja laatikko maksaa Vehossa lähes 2400 euroa + asennus. Ja se boksi on avattavissa....sähköpajat korjaavat niitä 750 eurolla. Itse korjaa 10 sentillä!

    Sama koskee uudempien autojen elektronisia mittaristoja...
    Harrastajana 2000 euroa vs 10 senttiä alkaa kummasti elektroniikka kiinnostaa, josko sille jotain voisi tehdä. Aina ei voi, mutta jo satasella korjaa loputtoman määrän piirikortteja.....

    Autotekniikka perustuu nykyään häpeämättömälle ryöstölle....
     
    Muokattu: 1.6.2016
    bandit_1 tykkää tästä.
  17. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Aamen!

    Onneksi kaltaisiasi velhoja on myös foorumien puolella.
     
  18. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Noniin uus icm kiinni ja sama touhu jatkuu. Signaalia ei vaan suuttimelle tule. Ja edelleen maadoittamalla suuttimen käsin bensaa tulee.

    Ecu paskana? Onko tietoa mikä ecun sisällä vaikuttaa mihinkin?
     
  19. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Villein boxivika mitä on itelle tullu vastaan oli ponuvainaassa, turbiinilukon kytkeytyminen heitti maf piirin vikatilaan (antoi siis maf koodinkin) ,paikallaan sai käyttää kuinka kauan vaan ja ajamaankin pystyi niin kauan kunnes lukko kytkeytyi päälle. Kesti kauan ennenkun boxi tajus antaa sen oman hätäkoodinsa oliko se nyt 51 vai 52 mikälie. Lopulta kokeilin ottaa boxin käteen auton käydessä,sitä kun ravisteli hiukan niin alko koodeja tulemaan ja auto röpeltämään......boxin vaihdolla korjaantui siis. Eli kyllä se ecukin voi pahimmillaan erikoisia temppuja keksiä.
     
  20. maddis

    maddis Gearhead

    Itse olen toisen merkkisestä autosta käyntihäiriöt korjannu silleen, että kävin ECUn sisältä juotokset läpi kolvin ja tinan kanssa. Tämä tosin 80-luvun vehkeessä jossa oli vain läpivientikomponentteja. En tiedä mimmonen TBI:n ECU on sisältä, mutta jos on pintaliitoskomponentteja niin se vaatii hieman enemmän tarkkuutta touhutessa.
     

Kerro tästä muillekin!