Apua releen kytkennässä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja jaska 350, 7.6.2016.

  1. jaska 350

    jaska 350 3rd gear

    Älkää naurako mutta tyhmähän tässä täytyy olla kun ei tämmöstä älyä. Nyt autossa sisällä oleva flektin kytkin käypi aikaslailla kuumana koska eihän siinä mitään releitä oo välissä, tää asia ois mukava saada kuntoon.

    Piirtelin paintilla kuvan ja jos joku tietävä vois piirrellä kytkennät siihen niin ois mahtava juttu, illan olen googlaillu ja tuntuu että enemmän jumiin vaan menee. En tiedä onko tuo relekkään minkä piirsin käypänen.

    [​IMG]
     
  2. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    [​IMG]

    Sen flektin maan kytket sitten vielä erikseen maahan. Se ei näy tässä kuvassa.
     
  3. jaska 350

    jaska 350 3rd gear

    Meniskö jotenkin näin?

    [​IMG]
     
  4. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Joo, mutta akulta ei luonnolisestikaan tarvi vetää maajohtoa suoraan releelle. Johto vain releen 85:sta koriin.
     
  5. kapa73

    kapa73 2nd gear

    Ja kytkimeen tulee + toiseenkin päähän
     
  6. Bukero

    Bukero Gearhead

    Kytkin voi olla myös maapuolella.jolloin selviää yleensä vähimmillä piuhoilla.
     
  7. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Mulle on opetettu et releen 85 on maa

    30-87 on suoravirta ja 86 ohjaus+


    Mutta jos se katkaisija kerran siellä sisällä jo on, niin eihän siinä tartte ees vetää johtojakaan ja tolla " 1purehell";in kuvalla kun tekee

    Olettaisin et flektin plussaa katkotaan katkaisijalla?

    Eli
    Flektin + irti ja releen 86 napaan.
    Releen 85 napa maihin
    Releen 87 napaan akulta sulakkeen läpi +
    Releen 30 napa siihen flektin plus napaan

    Jos flektin maadoitusta katkotaan silloin vaan vaihtuu 85 ja 86
     
  8. ire63

    ire63 Gearhead

    Tuolloin on muistettava kytkeä + releen kelan toiselle nastalle
     
  9. KajS

    KajS Gearhead

    Ooppeleissa on paljon noita maata katkovia kytkentöjä. Slanttivaniin kytkin (saa nauraa) flektit sulakkeen kautta suoraan akulta ja maata katkoo Bilteman kytkin, joka kestää 40 A. Eihän siellä maapuolella niitä ampeereja juuri ole, eihän...?

    Releellä tottakai ammatimaisempi kytkentä. Joskus kymmeniä vuosia sitten asensin venetorvea ooppeliin ja tuon relekytkennän pähkäilyyn meni aikansa, kun älysin, että maata katkotaan.
     
  10. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Maata katkovia myös yleensä kaukosäätöiseen kiinankeskuslukkoon takakontin avaukseen.
     
  11. jaska 350

    jaska 350 3rd gear

    Suuret kiitokset kaikille. En vielä tehnyt autoon mutta kytkin tuon releen irtojohdoilla akkuun, kytkimeen ja irtoflektiin ja homma toimii, huomenna sitten itse asennus autoon.

    Ja tämäkin erinomainen neuvo, kerkesin jo ihmetellä miksi ei toimi kun toinen johto meni maihin :D

    Meinasin laittaa merkkivalollisen keinukytkimen jossa 3 paikkaa johdolle entisen 2 sijaan, siitä pitää kai vetää maihin yksi että valo palaa ?
     
  12. jaska 350

    jaska 350 3rd gear

    Korjataan nyt vielä omia puheita että 4 napainen katkaisijahan tuo on, - maihin ja + releen 87 nastaan ja valoo palaa flektin ollessa päällä ja sammuu samalla kuin flektikin.

    5 napaisen releen tuo vaatii tuolla katkaisimella niin ei tarvii tehdä mitään virityksiä, mutta rele asennettu onnistuneeksi ja mitään ei ees palanut.
     
  13. Bukero

    Bukero Gearhead

    niin siis tollasella releellä, varsinkin 5-napaisella vaihtoreleellä saa aikaan hyvinkin monenlaisia kytkentöjä. ja jos aihe ei oo entuudestaan tuttu niin saattaa tulla tahattomasti aika hauskojakin mm. ns. summerikytkentä tai lukkiutuvakytkentä ym. joskus töissä joutunut selvittelemään tosiaan ihan hauskojakin "kiertokytköksiä"jossa muutama rele ohjaa toisiaan. esim maavikojen seurauksena.
     
    KajS tykkää tästä.
  14. Hai

    Hai Double Gearhead

    Ihan samat ämpärit siellä on koko virtapiirissä.
     
    KajS tykkää tästä.
  15. KajS

    KajS Gearhead

    Kiitos. Tänne on hyvä laittaa olettamuksia sähköistä kauppaopistopohjalta, saa aina oikeaa tietoa. Mukavaa, kun täällä ei enää viisastella vaan ojennetaan oman elämänsä pellepelottomia. Joskus 10vee sitten mulle ehdotettiin kouluun menemistä, silloin onneksi SamiL vastasi siihen mitä kysyin.

    Mutta aiheeseen: Onko tekemässäni kytkennässä joku vaara? Palaako rantasaunani liikennevaloissa flektit kybällä?
     
  16. KajS

    KajS Gearhead

    Tuollalailla mulle kävi sen ooppelin venetorvireleen kanssa. Vaihtoehtoja oli ensi kaksi: torvi soi koko ajan tai ei soinut ollenkaan. Sitten joskus aamukolmelta se pulma ratkesi.
     
  17. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Erelliseen kulkineeseen virittelin releen pitämään relettä vedossa, mutta jokku viisaat neuvo väärin releen maadoituksen niin poksahti se pitävä rele

    Sen kerran kun toimi oli lisävalot mukavasti, pitkät päälle ja painonapista lisäpitkät päälle sit puolikkaille, pitkille ja napista ei enää syttynytkään lisäpitkät

    Ohjaus virta pitkiltä ja lisäpitkät kytkevän releen 30 navasta pitävän releen 86napaan virta, niin jää lisäpitkät päälle kunnes molempien releiden ohjaus katoaa kun pitkät sammutetaan


    Asuntoautosta otin pari relettä pois ja toisen käytöön, ohjausvirtaa niille ei tullut kun molemmat 86ja85 oli maadoitettu samalla johdolla joka vaan kiersi jakorasian kautta ja toisen releen tuleva ja menevä virta meni samaan virtakiskoon

    Tekaisin sellaisen kytkennän, et katkaisijasta saadaan auton ja matkustamon akku yhteen jos matkustamossa on akku paikallaan, eli ei tule virtaa penkin alle akunkenkiin vaikka katkaisijan päälle laittaiskin

    Ei jaksanut alkaa enempää rakentamaan jos itelle oisin tehny niin parirelettä lisää ja parkeilta ohjaus yhteen kytkennälle ja laturin merkkivalosta toiselle yhteen kytkennälle
    Eli ajovalot päälle niin latautuu matkustamon akku ja laturi päälle niin latautuu auton akku automaattisesti, ny hommaa hoitaa katkaisija
     
  18. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Paljos sille flektille oli ilmoitettu virrankulutus? Ja kuumeneeko se kytkin? Jos varman päälle haluat ilman relettä niin laita 40A sulake ennen katkaisijaa.

    Toi muuten on aivan yleinen harhakäsitys ettei maapuolella mene samaa, tai lähes, virtaa kuin + puolella. Niin aloittelevien kuin yllättävän kokeneittenkin harrastajien keskuudessa... Useat Fiatit ovat kantapään kautta opettaneet maan merkityksen/tärkeyden ;)
     
  19. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Mites oonko oikeessa, et virran määrällä ei ole eroa muuta kuin, että maatto puolella kipinöintiä ei tapahtuisi katkaisijoiden kärjissä niin herkästi
     
  20. Duett

    Duett Gearhead

    Fyssanope vertasi sähköjohtoa vesiuomaan. Virtamäärä on uoman suuruus, jännite on "veden" putoskorkeus koskessa. Nuo kertomalla saadaan tehot. Juu ei koskessa vesimäärä vähene :)
     

Kerro tästä muillekin!