kylkiputkista?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja murrosnivel90, 5.1.2013.

  1. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Onhan tommosen väkivahvan 307:n ääni suoralla putkella semmosta lärinää ettei sitä kovin pitkään jaksa kuunnella...
     
  2. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Maastureissa niitä ainakin on ja ihan muutokset leimattu putket teon jälkeen ja on renkaan ylälaidan korkeudella hieman alas viistolla päällä, mutta kannattaa vielä kysyä sieltä missä meinaat leimata.
     
  3. LamaAjanElvis

    LamaAjanElvis 1st gear

  4. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Onhan tuo, mutta taitaa olla autossa kyllä tasainen pohjakin

    Itse en jaksaisi nähdä moista vaivaa, että putken sisälle toisin vain, että kyljestä sen ulos saisin viedä vai millainen rakenne camarossa takana on?
     
  5. kerma

    kerma 1st gear

    Nonnii. itellä on buickkiin tulossa nyt tuplaputket ja päätin rakentaa kyljistä ulos. No peltisarjat on hommattu ja niiden ahtaminen paikalleen on aloitettu. Nyt mietin kun peltisarjojen (kollektori?) on 3" ja siihen tulee holkki että muuttuu 2,5" kokoon. Sitten pitäis mahduttaa välille 2x katit ja 1 vaimennin per puoli ja x-pipe.
    Miten olisi järkevein toteuttaa? Täytyykö ns" downpipen olla minkä mittanen vai voinko asettaa katin suoraan pakosarjan alaosaan? Ja mites nuo vaimentimet, 1 ovaali per puoli niin eikö pitas vaimentaa riittävästi ku on kuiteskin katit ja ei osta kisasinta pönttöä? putki olis tarkoitus tulla 2,25" katilta taakse.
     
  6. xarper

    xarper Gearhead

    Mihin niitä katteja siellä tarttee? Tyhjät katin näköset pöntöt sinne vaan, jos vehje on kunnossa ni päästöt on pirun hyvät jo ilmankin tollasia turhuuksia. Eikä tartte tuhlata rahaa kalliisiin katteihin.
    Menee helposti vähäpäästösestäkin ilman katteja.

    Ja jos ei ole otteessa vähäpäästöstä painintaa ni jätä kokonaan pois.
     
  7. kerma

    kerma 1st gear

    Auto on kyllä kaikinpuolin kunnossa ja käy hyvin ym. Tutkin papereita tarkemmin, yks katti mulla on kyllä ok kuntoinen ja yks tyhjä, jos on kaksi putkea niin mittaako se molemmista?

    Edit. Ei mutta jos x on kattien jälkeen nin ei vaikuta tietenkään. Jotenki arveluttas viiä leimalle tyhjillä kateilla :D
     
  8. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    katit itsessään vaimentaa joten riittää 1 pönttö helposti (makuasia). katteja saa nykyään aika paljon halvemmalla joten pitäisin molemmat puolet samanlaisina, vaikka nyt meniskin leimasta läpi, niin se leimamies sitten kertoo jos toinen puoli käy vajaasti. Ja tuplaputket niin noita peruskatteja saa hyvin virtaavia ja pieniä kun tarvii olla vain puolet koneen koosta. Tietty x-putki muuttaa asiaa ja mittaavat molemmista putkista. Ja lähtökohtasesti se putkisto kannattaa muutenkin tehdä molemmin puolin samalla tavalla.
     
  9. xarper

    xarper Gearhead

    Niin lukiko siellä otteessa vähäpäästöinen?

    Nimim. HC oli jotain ~65 toimivassa motissa TBI motissa ja tommosessa tietokonekaasarissa jotain 80-90. Suorilla putkilla siis.
     
    Muokattu: 10.6.2016
  10. kerma

    kerma 1st gear

    Piruvie muistanut kattoo. No tänään katon, mutta voipi olla että tulee katit laitettua, pistän suoraan sarjaan kiinni ku istuu siihen hyvin ainakin toinen.
     
  11. kerma

    kerma 1st gear

    Siis tossa lukee että, "PAKOKAASUJEN PUHDISTUSJÄRJESTELMÄSSÄ KATALYSAATTORI,SAADAAN KÄYTTÄÄ VAIN LYIJYTÖNTÄ POLTTOAINETTA."
    ei ainakaan kolmitoimikatista tai itse vähäpäästöisyydestä puhuta :D
     
  12. xarper

    xarper Gearhead

    Eli et tartte kattia. Tuo teksti ei meinaa mitään, ainut millä on väliä on se "Vähäpäästöinen". Ja jos sitä ei lue, katit on turhia.
    Tämä on konttorilla selvitetty joskus kun farkku chevyyn putkia väänsin just.

    Ja oliko peräti että se 600 HC raja alko vasta 11/86 tjsp? Muistankohan kauheesti väärin. Eli otteessa jos on 00/86 ni se raja on sen 1000 HC kanssa.
     
  13. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Vähäpäästöisen rekisteriotteessa ei välttämättä lue "vähäpäästöinen", itselläkin sellainen.
    Kannattaa siis varmistaa vaikka sieltä konttorilta rekkarin perusteella mihin päästöluokkaan kyseinen auto kuuluu.
     
  14. rallikuski

    rallikuski Gearhead

    Jos auto on vähäpäästöinen, pitää otteessa lukea joko "vähäpäästöinen" taikka "kolmitoimikatalysaattori (+polttoaineen suihkutus/vähäpäästöinen kaasutin + happitunnistin)". Jos nuo taikka edes toinen löytyy, niin se tarkoittaa että on vähäpäästöinen. Jos lukee vain että "katalysaattori, käytettävä lyijytöntä polttoainetta" niin pitäisi mennä normaalin (ei vähäpäästöisen) päästömittauksen mukaan (HC600> ja CO 3,5>).

    Näin ainakin meni ladassa ja kahdessa astrossa mitkä olen omistanut joihin otteeseen merkattu pelkkä katalysaattori, ja vehkeet käytetty muutamalla eri konttorilla leimattavana.

    Tietty jos/kun katalysaattori on otteessa mainittu, pitää semmoinen löytyä sieltä putkesta. Mitään väliähän sillä ei varsinaisesti ole (paitsi lain kirjaimen mukaan...), onko se tyhjä vaiko toimiva jos päästörajat vaan alitetaan.
     
  15. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Ei näytä nuokaan maininnat tai niitten puuttuminen takaavan mitään.
    Juuri tuossa omassa -91 Capricessa ei ole mitään mainintaa minkäänlaisesta katista tai vähäpäästöisyydestä, mutta konttorilla asia selvisi että auto on merkitty vähäpäästöiseksi ja sellaisena pysyy.
     
  16. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Vähän aihetta sivuten, mutta muistakaa että jos merkintää ei ole, niin toi 91´ on rajana vähäpäästöisyydelle, MUTTA paketti autoissa on 92´.
     
  17. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Ja maastohenkilöautoissa on myös -92!!
     
  18. Z(etor)71

    Z(etor)71 3rd gear

    Juurikin näin ja oma kulkine -90 maastopakettiauto ja vähäpäästöinen eli katti pakollinen, vaikkei otteessa lue mitään päästöistä.
    Konttorille kysymään tai trafilta suoraan.
     

Kerro tästä muillekin!