Slantti kasin tilalle

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Ciccarelli, 6.6.2016.

  1. KajS

    KajS Gearhead

    Mun pojalla on tallilla tuollainen sunnyn 1,4:nen, kun sen tilalle tuli 4A-GE. Siitä 1,4:sestakin saa aika hurjan turbolla ja megaruutalla.

    Ei siinä kutosenlutkussa varmaan performancenäkövinkkelistä mitään järkeä ole. Mutta onhan se kiva kokeilla, kuinka hyvin mallisarjan pienimmällä moottorilla pärjää. Tähän mennessä jo toistavuotta Slanttivanilla ihan hyvin. Sen verta vikkelään se kulkee, että kotia ehtii ennen nukkumaanmenoaikaa, ei tarvi yöpyä matkalla.
     
    Ciccarelli tykkää tästä.
  2. Roc

    Roc Gearhead

    Samaa mieltä. Auton ominaisuudet muuttuvat ainoastaan huonompaan suuntaan (joo, polttoainetaloudellisuudessa voi olla merkityksetön ero kutosen hyväksi), sekä plussana vielä jos auto pitää myydä joskus niin jälleenmyyntiarvon sekä auton haluttavuuden saa tuolla swapilla hyvin tuhottua. Mutta ei siinä, onneksi jokainen saa tehdä omallaan mitä parhaaksi näkee.
     
    xarper tykkää tästä.
  3. xarper

    xarper Gearhead

    Juuri näin, ei kaikessa ole vaan järkeä.
     
  4. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    järkevää ja amerikanauto harrastus/harrastelu eivät ole synonyymejä.

    Myöskin tehoon ja rakkineen jälleenmyyntihintaan tuijottaminen rajaa tehokkaasti harrastuksesta mahdollisesti saatavaa riemua tahi iloa tahi hauskuutta.
     
    Naumasto, Gary Grand, Angloid ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  5. KajS

    KajS Gearhead

    Auton jälleenmyyhnti hinta on mulle täysin sekundäärinen argumentti. Ostan autot ajettavaksi ja harrastettavaksi. Tosin olen ikäni ajanut arvottomilla autoilla, vaikka ne olis uutena hankittuja (esim. '05 mondeo: uutena 26000 €, nyt ei sitä voi vaihtaa edes pappatunturiin suoraan). Sitten kun saan sen Porschen hankittua, rupean vinkumaan, kun joku on laittanut alkuperäisen bokserikuutosen tilalle Subarun nelipyttyisen dieselin...

    Tämä oli jo ihan ootee ja subjektiivinen kommentti. Mutta autoilussa ei ole taloudellista järkeä ylipäätään. Se on vaan niin kiva kuunnella sitä suoran kuutosen ääntä.
     
  6. Ciccarelli

    Ciccarelli 1st gear

    Ei, kommenttien on suotavaa, jopa toivottavaa olla sitä mitä ne kaikessa rehellisyydessään on. :)Harrastaminen voi kuitenkin mielestäni olla muutakin kuin jatkuvaa isomman ja isomman koneen vaihtamista nokalle. Jossain vaiheessa tulee sekin katto vastaan. Kokeileminen on aika avartavaa joskus. Kyse tässä pohdinnassa kasin korvaamisella slantilla ei ole se, että olisi tarkoitus laitella aina vain pienempää ja pienempää mottia keulalle. Vaikka olishan se mielenkiintonen kokeilla kuinka hyvin b-body kulkee makitan akkuporakoneen voimalla....
    Polttoainetalous tuossa tuskin muuttuu nimeksikään, luulen ma, kuten Roc epäilikin. Jälleenmyyntiarvo taas.. no sanotaanhan sitä niin että kaikki on ostettavissa. Tarkoitus ei näillä näkymin ole myydä :rolleyes:
    En tiedä miten auton ominaisuudet muuttuvat tässä tapauksessa, koska en vielä ole kokeillut. Mutta jos Roc:lla on kokemusta niin mielellään lueskelen tässä projektista niin en tee samoja virheitä, ja muutkin voivat ottaa oppia :rolleyes:
     
  7. KajS

    KajS Gearhead

    Polttoainetalouteen: Slanttivani vie 15-16 l/100 km pääasiassa 25 km suuntaansa maalta-kaupunkiin-ajoa. Vertailun vuoksi efidodge '89 (318 TBI + A500) vei samassa ajossa 18 l/100 km.

    Jälleenmyyntiarvo: Jos kuitenkin myyt, täällä on tosiostaja. Otatko '05 mondeon vaihdossa? 11 v 250000 km ajettu ja ylihuollettu yksilö. Ja auton myymiseen tarvii vain yhden, joka maksaa, muut saa olla mitä mieltä tahansa. Eihän sitä Slanttivaniakaan Laurilta kukaan muu halunnut ostaa kun minä...
     
  8. juha745

    juha745 Gearhead

    Ciccarelli, KajS, Angloid ja 1 muu tykkäävät tästä.
  9. Roc

    Roc Gearhead

    Ei oo kokemusta kasin vaihdosta kutoseen, eikä tuu olemaankaan. Työn puolesta kokemuksia monenkin merkin autoista missä päässyt vertailemaan identtisiä autoja eri moottoreilla. Ei tuu yhtäkään esimerkkiä mieleen missä auto olisi mennyt parempaan suuntaan pienemmillä tehoilla ja varsinkin väännöllä. En usko että -76 Coronet on siinä suhteessa poikkeus, jotenkin vaikea kuvitella että auto olisi miellyttävämpi ajaa vaikkapa -100hv/-150nm pienemmillä tehoilla ja väännöllä?
    Se on sitten eri juttu jos saa jotain kiksejä siitä että isoa autoa kuljettaa kutonen, mutta mitään järkisyytä tollaselle swapille on ihan turha keksiä. Aikuiset miehet, älkää huijatko itseänne. :p

    Jos tommoseen isoon laivaan ku Coronet pakko laittaa kutonen, niin jostain jenkkiromikselta uudemmasta Chargerista/Challengerista 300 heppanen 3.6 litranen. Siinä olis järkeä, ajettavuus menisi luultavasti jopa parempaan suuntaan ja polttoainetaloudellisuus menisi selkeästi ylöspäin. Niin mä tekisin jos saisin kiksejä 6 pyttysestä moottorista.
     
    Muokattu: 8.6.2016
  10. Herje

    Herje Double Gearhead

    Joo. Ei se ollu mikään niskoja naksauttava kokemus kiihdyttää slantti coronetilla.:rolleyes:
    Muistaakseni koe ajamani yksilö oli pelastettu liikenteeseen, kun oli luovuttanu ensin kasinsa ja laatikon johonki toiseen koppaan.
    Mut se loota oli kyllä ihan hyvä. Oiskohan ollu liteacesta?
     
  11. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Et tullu kysyneeks menikö heittämällä vai vaatiiko adapterin? Kiinnostais ku toi moparin kolmelovinen "riksraks"-laatikko on ainakin aivan perseestä...
     
  12. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Jos pitää erikoista swappia saada niin joku etuvetokraisun voimalinja sinne niin siinä on vaikka talviautoo eikä tuu toista vastaan. Vaikkapa 300m tekniikka,tai jos tehonpuute niin kovasti kiinnostaa,sitten 2,0 neonista. Tossa M:ssä olis vielä konekkin oikean suuntasesti....
     
  13. Herje

    Herje Double Gearhead

    Välilaipalla se oli tehty.
     
  14. Ciccarelli

    Ciccarelli 1st gear

    Ei se tehonpuute ollut tässä pointtina :) ja jos joku haluaa niin voihan sitä laittaa uudempaa tekniikkaa pellin alle. Mutta sitä ei varmaan kannata kysellä täällä jos ei halua paskaryöppyä niskaan :D ei mua haittaa vaikka ajelen vajaamoottorilla(kaatunut kutonen) nytkin kyläajot mitkä tarvii. Jos laittaisin kasin tuohon aspeniin niin ei se siinä ajomukavuuteen vaikuttaisi. Ai niin mutta perskynähän ei ole auto :eek: muuttuisko se autoks jos hommaan siihen 440 keulille? Tiedä häntä. Tarvii ostaa varmaan geeämmä ja laittaa nipponin tiiseli siihen :p
     
    jariha tykkää tästä.
  15. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    od.n käyttäjä Batmobile on touhunnut ko. konversion le baroniin. Siitä tuli niin raivokas peli että on kertaalleen jo ryöstäytynyt :D
     
    Ciccarelli tykkää tästä.
  16. KajS

    KajS Gearhead

    Subjektiivinen mielipiteeni aiheenaloittajan slantti-coronettiin-projektiin on edelleen yltiöpositiivinen. Tottakai on miehekästä ja taitoa vaativaa asentaa mahdollisimman suuri ja isotehoinen moottori autoon, nämä käänteisfunktiot ei kauheasti fanitusta herätä.

    Mutta ei tehokas moottori mitään ajo-ominaisuuksia tuo. Käyttömukavuutta ja suorituskyvyn tuomaa turvallisuuden tunnetta kyllä, kun tietää, ettei se naapurikaistan GTI tositilanteessa ohi pääsekään. Minä taas ihmettelen niitä rakentelukohteita, kun alkujaan mallisarjan pienimmän moottorin omaavaan koppaan laitetaan isolohko, mutta rumpujarrut ja alusta jää ennnalleen, koska tehtaalta on 1968 saanut samaisen auton isolohkolla ja niillä rummuilla.

    Suomessa on kautta aikain meininki ollut "pitää olla veekasi". Yhteen 4gen Impalaan oli pakko saada vanin vakioperuskasi sellaisen hienon 4,1 l (250 cid) kuutosen tilalle. Suorituskyky ei juuri heikentynyt eikä kulutuskaan kauheasti noussut...

    Yritän päästää irti tästä topikista, mutten pysty, kun tämä osu ja uppos. Mulla kun on päivittäiskulkineena alunperin harrasteeksi hankittu Slanttivani, säälittävä rantasauna kaatuneella kuutosella. Pihalla vara-autona "satasen-micran" virkaa toimittaa se uutena ostettu '05 mondeo. Sen takalasiin pitäs värkätä tarra"I'd rather drive a slant six".
     
    ramtouch ja Ciccarelli tykkäävät tästä.
  17. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Teetä samalla kerralla toinenkin tarra. Mun Ford kaipaa sellaista myös!
     
    Ciccarelli tykkää tästä.
  18. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Tuon ajatuksen etuvetochrysyn tekniikasta pistin itseasiassa ihan tosissaan,ei suinkaan kettuilumielessä eikä tässä kellekkään ole aikomus kettuilla ylipäätään. Paitsi ehkä just niille jotka laittaa gm:ään nisudiisselin,trafin määräämään elinikäiseen jenkkiauton ostokieltoon sellaset tyypit....jonkinlainen hymiö.... eikä tosiaan mitään slanttia vastaan sinänsä, 225 oli ainakin valluun just omiaan.
     
  19. KajS

    KajS Gearhead

    Tämä topikki alkaa mennä syvälliseksi. Mikä on sitä oikeaa autoharrastusta? Tyylilajeja on monia ja tasoja kanssa. Toiset purkaa ja kokoaa milloin milläkin komponenteilla hienoja vekottimia, toiset taas perustaa autoharrastusintonsa siihen fiilikseen, mikä tuli 7-vuotiaana lukiessa isän Auto, Motor und Sportteja.

    Tanssityylejä sen sijaan on vain kaksi: Väristys ja Ravistus (K.W. Blomqvist).

    Ihan ooteenootee on sitten 90-luvulla Amerikassa käyty netti- ja lehdistökeskustelu alamäkihiihtotyyleistä: "Is there a right way to Telemark ski?" Tuolloin äijät ja ellit pääsi Meatloafin ratkaisuun: Everything is permitted, even parallel turns. Suomiversio Telemark vs. Slalom oli taas se, kun hissimäessä mulle, telemarkhiihtäjälle suomalainen kantapääkiinniskimbaaja ehdotti poistumista rinteestä ladun suuntaan...
     
  20. Karck

    Karck 3rd gear

    Ostin Pontiacin Kutos OHCn ja oon pyöritelly huvikseni mielessä ihan samanlaista swappia että Kutonen kasin tilalle, mun mielestä hieno idea ja vähän yllätys kun avaa konepellin katsojille ja siellä onkin jotain ihan muuta. Siihen vielä turbo kiinni niin avot.
     
    juha745, Ciccarelli, KajS ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!