Virran vähyyskö?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja ministeri, 15.4.2016.

  1. KajS

    KajS Gearhead

    Ei tuo 16mm2 liikaa ole, vaikka alkuperäiset on 80-lukuisessakin on jotain max 6mm2. Kiitos ministerille ja Ana67:lla tästä topikista; menin yks ilta katokseen tämän luettuani, ja laitoin laturin perästä akulle (punaista) 16mm2 johtoa. Samalla purin edellisten omistajien punokset ja tinaukset. Olinhan jo viime kesänä uusinut akun maan ja moottorin ja akun miinuksen välisen piuhan 16mm2-johdoilla "ampumalangan" sijaan.

    Nyt lataa Slanttivani tyhjäkäynnilläkin isot valot päällä 13,8 V. Laturina hieno Powermaster 70A, made in the U.S.A.
     
    Ana67 tykkää tästä.
  2. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Toi on ihmehomma, et miksei se käynnistyskaapeli auta vaan tarttee samaan kohtaan suoraan johtoa

    Itellä jossain raadossa oli latausongelmia niin apukaapelilla rapsin laturin kylkeä ja ei mitään, sit kun pelkällä johdolla kokeili jossa oli apukaapelikenkä akunmaa kaapelissa kiinni niin johan kipinöi
    Ja niillä apukaapeleilla sen samaisen auton käyntiin laitoin
     
  3. ministeri

    ministeri 3rd gear

    Joo en tiiä mistä johtuu mut kerran kaverin letukka napsutti vaan solenoidia vaikka akku ol täys niin sillon autto ku laitto käynistys kaapelin koneesta -napaan lähti käyntiin ja kaapeli oli rupelin välissä.
     
  4. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Joko akunnapa löysällä/hapettunut tai Letukan "tyyppivika" - kaapeli hapertuu kuoren sisältä ja ei enää johda sähköä.
     
  5. Ana67

    Ana67 Gearhead

    KIITOS, hyvä että rokkaa... Juu ite laitoin kans 16mm2 "autohifikaapelia" jonka pujotin vielä puutarhaletkun sisään suojaan ettei oikaria tule jos kuori jostain meinaa nirhautua... Sulaketta kun ko virtapiirissä ei ole ja täysi akku kyllä virtaa syöttää;).
     
  6. ramtouch

    ramtouch 3rd gear

  7. pptalo

    pptalo Gearhead

    Joutui muokkaamaan uudet raudat
     
  8. KajS

    KajS Gearhead

    Tuo oli hyvä linkki. Joten käytän topikkia ihan oman latausvirtapiirin henkisen olemuksen selvittelyyn. Kuten aiemmin mainitsin, olen lisännyt lataukseen 16mm2 johdon suoraan laturin +navasta akun +napaan. Mulla on Slanttivanin alkuperäisjohdotuksessa se fusible link kärähtänyt, joka yhdistää laturilta tulevan mustan (2,5 mm2) johdon spliceen, josta taas lähtee virtalukolle ym, fusible linkit. Splicesta lähtee musta johto, joka kiertää auton johdotuksessa vaihtuen punaiseksi ja menee akulle. Tuolla johdotuksessa on shuntti, joka kiertää ammeterin kautta, eli kyseessä on jo tuohon artikkeliin verrattuna hieman paranneltu versio, kaikki latausvirta ei kierrä ammeterin kautta.

    Kysymys, onko mitään järkeä elvyttää tuota kärähtänyttä fusible link-kytkentää? Näen ainoana "etuna" että ammeter mittaristossa alkaisi toimia. Nythän viisari näyttää uskollisesti +-0, koska se laturilta tuleva johto on poikki ja ammeterin kautta kiertää virta vain akulta virtalukolle yms. Ois ehkä pitäny kaivaa se Haynesin kytkentäkaavion kuva, hyvä jos tästä Kalevalasta taas joku saa selvää. Siis ongelmiahan ei ole, lataus on enemmän kuin hyvä, eikä mittaristosta nouse savu.
     
  9. KajS

    KajS Gearhead

    Juhannuksen ratoksi pohdin vielä tuota yllä mainitsemaani onko mitään järkeä elvyttää tuota kärähtänyttä fusible link-kytkentää? Laittakaa Alan Sähkömiehet kommenttia.
     
  10. xarper

    xarper Gearhead

    Pitäisköhän tuota itekkin kokeilla vähän paksumpaa piuhaa laturille kun ei oikein tyhjäkäynnillä työnnä juuri.. Taitaa olla joku 5mm2 max tällä hetkellä, liekkö sitäkään...
     
  11. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Olikos jossain myynnissä jotain sarjaa jolla ton amp-mittarin sais pelaamaan?

    Ja mulla käsitys, et sen voi kytkeä akun ja kulutteiden väliin, jolloin ei näytä niin paljoa, mutta näkee tyhjätäänkö akkua vai ei
    ja tää pitäis olla nykylatureille se toimiva kytkentä

    Näin ainakin olen itelle antanut väitettävän
    viisaamat korjatkoon
     
  12. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Eipä siitä ammeterin elvytyksestä mitään käytännön hyötyä ole jos on vaihtoehtoinen latauksen tarkkailu väline... Itsellä ammeter mykkä ja volttimittari josta tarkkailaan taistelupallon toimintaa. Pitäisi vaan tarkastaa kuinka ohitettu tuo ammeter, edellisten omistajien tekosia ja kojetaulun alla menee punaista piuhaa metrikaupalla ja yllättäen myös sulakkeita löytyy välistä, eli jonkin moinen näkemys ollut sähköistä.

    Taistelupallo ei työnnä tyhjäkäynnillä juuri mitään vaikka rukoilisi polvillaan, ominaisuus ei vika. Boschia vaan tilalle jos matelee paljon ja virtanen loppuu...

    Amppeerimittari kytketään juurikin akun ja kulutuksen väliin. Startti ohitetaan tietysti se kun nappaa enemmän virtaa.
     
  13. KajS

    KajS Gearhead

    Ei se paksumpi johto haittakaan. Mulla ainakin sähkötalous parani. Johdon uusiminen tuo ainakin sen, että on mahdollista parantaa liitokset, ne alkuperäiset voi olla aika hapettuneet tai muuten vaan säikeitä poikki. Mulla oli slanttivanissa, ei ole enää.
     
  14. KajS

    KajS Gearhead

    No hyvä, en sitten elvytä ampeerimittaria, vaikka muuta vehjettä ei olekaan kojetaulussa. Voin poistaa entisestään turhia johdotuksia. Lisäksi tuon ampeerimittarin shuntti menee bulkheadconnectorin läpi, nastat 43 ja 44 ja ne voi olla hapettuneet tai poikki. Eikös savukkeensytyttimeen voisi tökätä jonkun värkin, joka kertoo voltit...?
     

Kerro tästä muillekin!