Holley tulvii

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Pas(i)kiainen, 22.6.2016.

  1. xarper

    xarper Gearhead

    Mulla oli sama mutta ongelma oli että koho vuoti ja täytty bensasta tovin päästä.
     
  2. GBS

    GBS 2nd gear

    No juu. Mulla oli uus carter ja pukkas 10 Psi
    Ostin toisen koska tuo oli jo maalattu. Pukkas 14Psi ja Holikan se halvin regukaan ei jaksanut pitää. Palautin sen liikkeeseen ja pyysin saada erimerkkisen "orkkis" pumpun. ja löytyi airtex vai mikä se ny oli. Siinä pysyi nätisti paineet kohillaan.
    Ainakin noissa BB Moparin pumpuissa on ollut ihan jotain mekaanista ongelmaa nimen omaan carter osastolla.
     
  3. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    No just, toivotaan että regu jaksaa pitää paineet kurissa
     
  4. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    Minkä tegun ostit?Mulla ihan uus holley regu jossa ei ruuvin kääntäminen vaikuttanut yhtään mihinkään.Sitten toinen jossa joutu ite tapilla tekemään kierteet niihin kiinnityspulttien reikiin...laatukamaa,varmaan keltasten poikien maasta noikin nykyään?
     
  5. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Holleyn regu pitäs yhellä tutulla olla, en oo vielä saanut näppeihini sitä.

    Eniten ihmetyttää että toi Carterin afb toimi noinkin hyvin noilla paineilla.
     
  6. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Noni laitoin regun ja säädin paineet niin pienelle kun sai, noin 4 psitä jäi eli 0.3bar mikä pitäs olla ihan ok. Noh, tyhjäkäyntiä kävi ja luulin jo et rupes pelaamaan, mut aikansa kun käyttelin ja kierrättelin niin rupes kurkut täyttymään, koitin vielä säätää bensanpintoja niin sittenhän se rupes taas lykkäämään tosta breathertubesta.

    Käytin irrallaan ja kaikki vaikuttaa olevan ok. Voisko olla mahdollista että paikallaan koho pääsis ottamaan siihen venturissa kiinni olevaan tsydeemiin...
     
  7. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Heh. Ei tuntus tulvivan enää, oli kohot väärinpäin. Kiilautu toi messinkinen hienosti tonne toisiopuolelle jumin, ei tullut mielenkään kun laitoin kuten oli ollutkin :D

    Eli siis on ollut vissiin joskus aiemminkin ihan atomeina, niin siitä sekaannus.

    Nyt pitääkin perehtyä säätämiseen :)
     
    kapa73 tykkää tästä.
  8. OpaS

    OpaS Gearhead

    Jos nyt jatkais offtopikkina tähän niin vois ihmetellä että yritättekö te saada "regulaattoria" mallia kalvo+jousi+ruuvi toimimaan ilman paluulinjaa?
     
  9. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    No esim vesijohtoverkon painesäädin toimii ilman paluulinjaa. Kaasariturbossani Malpassin paluulinja on vieressä olevan pumpun imupuolelle (15cm letkua ja t-haaroitin) että tankkiin asti ei tartte kuitenkaan johtaa.
     
  10. OpaS

    OpaS Gearhead

    Joo, ja vaikka hitsauskaasupullon paineensäädin ja paineilman paineensäädin kans, mutta onko bensahommiin olemassa tuontyyppisiä säätimiä? Kun mä olen vaan nähnyt sellasia millä säädetään paluupuolelle pääsyn "vastusta". Eli mitä löysemmällä ruuvi, sitä pienemmällä paineella avautuu paluu.
     
  11. Substitute

    Substitute Gearhead

    Jos nyt oikein muistan nuoruudesta kaasulaitteissa käytettävin paineensäätimin toiminnan, niin haasteena on se että kun ei ole paluulinjaa niin nollavirtauksella toisiopaine lähtee helposti ryömimään ylös jos on vähääkään vuotoa painesäätimen venttiilissä. Tämä etenkin niissä sovelluksissa joissa ensiö- ja toisiopuolen paine-ero on pieni ja säätimen vastajousi heikkovoimainen.
     
  12. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kyllä esim hollikka ja eedeli myy regua jossa ei ole paluuta ja hollokan sinisen pumpun mukana tulaa sellanen eli tollanen. Alhaalta sisään ja sivuista ulos.
    [​IMG]
     
  13. OpaS

    OpaS Gearhead

    No tässähän alkaa oikein sivistymään. Luulis paluulinjaan tulevan säätimen olevan yksinkertaisempi ja halvempi, onko tossa vaan se sitten ideana, ettei tarvi sitä paluuta?
     
  14. Substitute

    Substitute Gearhead

    Jos paluulinjaton toimii ok, niin eihän siinä ole mitään ongelmaa. Paluulinajallinen toimii luotettavammin ja olen nähnyt niitä paluulinjattomia joissa paine säätyy käytännössä ainoastaan silloin kun on virtaus päällä. Kaasarin neulaventtiili tykkää kuitenkin enemmän vakiona pysyvästä paineesta ja erityisesti sellaisesta polttoainevirtauksesta jossa ei ole kaasukuplia mukana. Paluulinja vähentää myös sitä ilmiötä.
     
  15. Substitute

    Substitute Gearhead

    Sitten toinen paluulinjallisen etu on, että polttoainepumppu ei joudu pumppaamaan tukosta vastaan silloin kun virtausta ei tapahdu moottorille. Tämä vähentää sitä riskiä että pumppuun muodostuu ilmalukko ja se jauhaa itsensä mahdollisesti hengiltä "kuivana".
     
  16. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Esim hollikan sininen ei tee mitään 5barin paineita vaan aabaut 1bar, pumpussa on oma ylipaineventtiili eli se ei koskaan käy "päin" painetta, noi on suunniteltu toimimaan yhdessä ilman ongelmia.
    Ylensäkin kaasarikoneisiin tehdyt pumput ei lykkää mitään isoja paineita, hollikan "musta"kin vain sen noin 1bar vaikka tuotto on 140gallonaa tunnissa.
     
  17. Substitute

    Substitute Gearhead

    Mihin se ylipaineventtiili työntää pumpusta mahdolliset ilmakuplat?
     
  18. Substitute

    Substitute Gearhead

    Q-jetille normikäytössä on hyvä paine jotain 0,6bar ja oikein virikäytössä 0,95br.
     
  19. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    No esimerkiksi jos tollasen hollikan lamellipumpun laittaa konehuoneeseen imemään niin kaasarista ne ilmakuplat poistuu, mistä sun kuplat poistuu ja mistä niitä tulee? Ja kaasarista ilma poistuu pumpun sijainnista riippumatta, jos sitä sinne vaikka bensan vähyyden takia tulee.
     
  20. Substitute

    Substitute Gearhead

    Puhe oli pumppuun mahdollisesti jäävistä ilmakuplista, mutta anna olla jos se sun mielestä ei ole mahdollista. Kysyin että mihin ne ilmakuplat sieltä pumpusta poistuu sen pumpussa olevan painesäätöventtiilin kautta silloin kun kaasariin ei pääse bensaa?
     

Kerro tästä muillekin!