Oldsin 403 moottori ja sen viritys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Achti, 27.4.2009.

  1. VooDoo

    VooDoo Gearhead

  2. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Joo noita rasvoja onneksi löytyi swt:ltä vitosella.

    Eikö oldsin kone tykkää ennakosta? Tyhjäkäyntiennakko on nyt 16 ja kierroksilla 30, alipaine tulpattuna. Eikö joku 36 olis vielä ihan turvallinen? Mietin vaan sitä et paljonkohan niitä linkkuja pitäs viilailla et sais sinne ainakin sen 5 astetta lisää ennakkoa kierroksille.
     
  3. Garvis

    Garvis 2nd gear

    Mihinkä monenttiin ootte laittanu kannen pultteja? Onks se tosiaan 130 lbs mitä ohje sanoo näihi 403 ja 350:iin vaiko ARP ohjeen mukaan 100 lbs? Arp kannen pultit kyseessä
     
  4. DX

    DX Double Gearhead

    18 kiloo tosiaan on valmistajan ohje viimisen sukupolven, eli puolen tuuman pulteille,
    ite oon vetänyt kompromissina 15 - 16 kiloon,
    viimeksi diisselinkin ja jo vain lakkas liekkirenkaat halkeemasta imuvenan ja esikammion välistä viidenkympin välein, niinku tehdasarvoilla kävi, hyvinkin satkun jo päästelly nykysillä paffeilla
     
    MRvinopenkki tykkää tästä.
  5. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Noniin, olin vetämässä alakertaa nippuun,ohjearvona 108nm, neljäm ensimmäisen pukin kohdalla on girdle, jonka johdosta hommasin Wihurilta Catin 10.9, kannasta 95mm pitkät, 7/16 pultit. Rupesivat venymään.

    Kuuluuko alakertaan 12.9? Osuisko joku arpin setti pituudeltaan?
     
  6. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    ARPin techsupportti oli avulias ja osas kertoa mulle sopivan pultin summitilta, pitääpä pistää kyselyä eteenpäin :)
     
  7. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

  8. Achti

    Achti Gearhead

  9. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Laitoin 108nm ja rupes venymään.

    Saattoihan ne maanantai-kappaleita olla.
     
  10. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Kuuluuko oldsin kampiaksilan pulttien olla 12.9 vai 10.9 kovuuksia.
     
  11. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Ei kyllä pitäis venyä....onko momenttiavain varmasti kunnossa?
     
  12. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Onko sulla Catin pultit käytössä?

    Toi on tarkistettu momenttiavain, mutta 20nm välein, ja jos oletetaan se kasvaa tasaisesti sen 20nm ajan niin sitten pitäis olla aikalailla kohdillaan. Saattoi siihen joku 110-112nm mennä sitten mutta onko se pultti niin lähellä myötörajaansa?

    Ehkä mulla sitten oli liikaa lapin lisää momenttiavaimessa.
     
    Muokattu: 11.7.2016
  13. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Ohjearvo noille pulteille on selvästi pienempi ...90 nm ...olisko sit grade 9 pultit oikeemmat...en tiedä ...mulla on catin pultit..eikä ongelmaa...en kyllä muista mitä niissä luki ...enkä muista momenttiakaan .... mutta kalliit ne oli.
     
  14. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Ohjearvo on neljälle ekalle pukille 108 ja vitoselle sitten enemmän.

    Ainakin näin perkeleen monella ameriikan sivustolla, alfamerin kirja samaa mieltä.
     
  15. markoyt

    markoyt 3rd gear

    Itte 403:seen vedin juuri noihin momentteihin cat:n 12.9 pultit girdlen kans ilman luokitetta,öljypumppu pukki tosiaan isommalla momentilla .....hyvin on pysynyt.orggis pultit on kuusiviivaiset eli 10.9 jos nyt oikein muistan
     
  16. SauliK

    SauliK Gearhead

    en tiedä nussinko pilkkua mutta eikö tarkoitus olekkin venyttää pulttia, senverran vaan että se löysätessä palautuu alkuperäiseen mittaansa? Sen takia kai kangenpultteja jotkut mittailevat että menee oikeaan venymään
    ja sen takia myös paksummalle pultille kovempi momentti, itse ainakin olen ollut huomaavinani hieman venymistä alakertaa kiriessäni ja aina ollut siinä uskossa että hyvin menee
     
  17. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Moneessa isossa koneessa pultit venytetään hydraulisesti oikeaan mittaan ja mutteri sen jälkeen käsin kiinni. Takuulla joka paikassa oikea momentti eikä kitka kierrä pulttia.
     
  18. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Muut pultit tuntu menevän ok mutta keskipukin pultit rupes venymään, näki ihan silmällä kun kiristin sen verran pitkään.

    Tuumacidiltä tuleepi ny arpin pultit kun maksaa about saman kuin catin pultit
     
  19. VooDoo

    VooDoo Gearhead

  20. SauliK

    SauliK Gearhead

    isolohkon kansipultti on myös 7/16 ja samaan momenttiin vedetään
     

Kerro tästä muillekin!