Surullinen katsastus...taas.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja tha022, 8.8.2005.

  1. Luckyluke

    Luckyluke 3rd gear

    Olisiko käytännön ohjeita kuinka edetä kun auto meni muutoskatsastukseen vaihdettujen kansien takia (alumiini)? Ilmeisesti pakko toimittaa tehomittaustodistus? Autoon vaihdettu moottoriremontin yhteydessä alukannet . Hauskaa, että mennyt tällaisenaan läpi lähes kymmenen vuotta määräaikaiskatsastusta ja nyt vaaditaan muutoskatsastusta vaihdetuista kansista. Ei ole vilpittömästi tullut aikanaan mieleenkään, että kansien vaihdon takia joutuu muutoskatsastamaan (tarkistin Trafin sivuilta ja kyllä, kansien vaihto on moottorin vaihtoon rinnastettava muutos). Onko tässä tullut muutos toimintatapoihin kuinka näihin puututaan vai sattuiko osumaan tavallista tarkempi kaveri?

    Tuntuu jotenkin absurdilta, että tällaiseen 50v katiskaan millä ajetaan muutama kuukausi kesässä pitää alkaa tekemään kunnon jumppaa erinäisten todistusten kanssa.
     
    Muokattu: 24.6.2016
  2. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Mittauspöytäkirjan luotettavuutta arvioitaessa, voidaan pitää yleissääntönä että ahtopainetta tulee löytyä koko tehoalueelta (koko pyörimisnopeusalueelta joutokäyntiä lukuun ottamatta).


    Mites sitten jos euro-fordista pettää orkkis turbo ja halutaan laittaa siihen korvaavaa, ihan pykälien mukaan, niin pitää koko tietokone systeemi muuttaa, että ahtaa jo tyhjäkäynnillä, kun mottori on tehtaalla tehty alavääntöiseksi ja turbolla sit otetaan teho päälle 3000rpm

    Muistaakseni esitteessä oli ettei turbon ole edes tarkoitus pyöriäkkään alle 2000rpm vaan ohivirtautus päästää pakokaasut
     
  3. 3964

    3964 3rd gear

    Ei muuten ollu surullinen reissu=leima tuli.
    Sitten aloin kyselemään jos laitettais moottorin muutokset otteeseen mitä tarvitaan moottorin koko ja teho ok =tehonmittaus todistus kaikki ok.
    Mutta autoon on vaihdettu levy jarrut ympäriinsä ja nyt tarvitaan dokumenttia että ovat vähintään saman tehoisesta ja painoisesta jarrut ovat ssbc aftermarket sarja joten millä todistat sen nyt.
    Onko jollain kokemusta minkälaisilla todistuksilla tästä selvitään vai täytyykö vaihtaa pienet rummut tilalle ja kaikki paperi hommat sitten ok,mutta autossa ei ole jarruja.
     
  4. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Kannattaisi vaihtaa konttoria.

    Ylipäätään ei kannata muutoskatsastaa ellei ole ihan pakko. Yleensä isommat koneet ei mitään muutoksia tarvii kunhan vaan on V8 alunperinkin ollut pellin alla. Noi tiukentuneet säädökset on yks iso syy välttää muutoskatsastamista loppuun saakka.
     
  5. xarper

    xarper Gearhead

    Juuri näin. Ei pidä turhaa päänvaivaa tehdä muutoskatsastuksilla. Itelläki on levyjarrua ja eri konetta ja manuaalikin muuttunu automaatiks jne mitä ei tehtaalta oo ees ollu mutta ei ne katsuritkaan sitä tiedä kun ei mee turhia höpöttelee.
    Sit on yks Ramcharger mitä on korotettu vähintäänkin liikaa ja 2" liian isot pyörätki alla mutta eipä noista oo napinoita tullu ku iha normaalisti on asian suhteen.

    Ja paska konttori jos valittaa alukansista, vaihda konttoria.
     
  6. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Noilla periaatteilla saattaa onnettomuustapauksessa jäädä sitten korvaukset tulemati, kun vakuutusyhtiön tarkastaja huomaa, että täähän on laiton peli, kun ei oo muutokset papereissa... Siksi mulla on kaikki muutokset otteessa.

    Tai mistä mä taas mitään tiedän, kunhan höpöttelen lämpimikseni ja sama se mulle on....
     
  7. jenkula

    jenkula Gearhead

    Mitä se konttorin vaihtaminen auttaa,viasta jää tieto kyllä jokaisen konttorin nähtäväksi.
     
  8. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Menee rahat johonkin muualle kun turhasta napisijoille. Yks vaihtoehto on viedä se leimalle ja inttää että tollaset tohon kuuluu ja on aina ollut. Ei ne monikaan mistään jenkeistä mitään tajua mihin kuuluu alukannet ja mihin rautaset.

    En minä ainakaan vie autoani toista kertaa asemalle millä mut on hylätty jostain naurettavasta syystä.
     
  9. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    No juu sekin tietty että paljonko autoa on rakenneltu. Jos jotkut isot pyörät yms. on helppo muutostaa niin sitten kannattaa mutten ainakaan itte viitti ison koneen laittamisen jälkeen hakea jotain poikkeuslupia, ettiä vertailulupia, vaihtdella ja vahvistella runkoa, jarruja, koria yms. ja pelata bingoa että meneekö läpi vai ei...

    Laittaa sen ison koneen niin katsastaja kattoo että V8 siellä on eikä vakuutustarkastajakaan ala purkamaan konetta ja kattomaan että onko siellä nyt 455 vai 307 oldsin mosa kun auto on vedetty paskaksi kolarissa.
     
  10. jenkula

    jenkula Gearhead

    En kehota leikkimään vakuutusyhtiön kanssa.Itku ei auta kun ne vähentää korvausta ,tai eväävät sen kokonaan.Oikeuteen ne saa toki haastaa,mutta riittääkö sitten lompuukissa paksuus? Ei romuilla väliä,mutta mitäs jos vammautuu kolarissa tms? Nuorena näitä ei mieti,mutta mitäs jos sattuu se paska tuuri.

    LISÄTTY:Kyllä siihen autoon varmasti leiman saa ,mutta tää kirjotus sen takii että leimasetä on siihen jo kiinnittäny huomiota.Kuvitellaan että sattuu vakavampi onnettomuus johon tuo auto osallinen.Voitte olla satavarma,että kun yhdellä leimalla jo merkintä ko viasta,niin vakuutusyhtiö kääntää viimesenkin kiven,ettei vaan tarvitse korvauksia maksaa.Näin se vaan menee tässä maailmassa,mitää ei saa ilmaiseksi.
     
    Muokattu: 26.6.2016
  11. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Mites eikös jarruja saanut päivittää ilman prossia?

    Ja olikos jotain muitakin osia joita sai turvallisuuden nojalla parannettua?



    Ainakin mahdollisesti jossain vaiheessa sai harrikan keulaa luvallisesti uraliin, ilman prossia kun harrikassa on levyjarrut siihen abs rumpuun verraten
     
  12. Holley

    Holley Gearhead

    Jarruja saa päivittää ilman prosentteja ja esim. ohjauslaitetta saa varmasti päivittää ilman prosentteja.
     
  13. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Eli tossa tapauksessa vois sanoa katsurille "vedä hattu päähäs ja mee muualle inisemään,
    käske samalla joku paikalle joka jotain tajuaakin"
     
  14. Holley

    Holley Gearhead

    Tarvikejarruthan ovat tarkoitettu JOHONKIN automalliin kuitenkin...? Kai sen voi kaivaa, mihin niitä on tarjottu? Tai niiden jarrujen mitat: halkaisijat, jäähdytetyt tms. speksit eli kaivaa jonkun toisen auton speksit, josta löytyy nelipyörälevyt ja katsoo niiden mitat ja siten osoittaa, että kyllä nämä tarvikeosat riittää. Jarrujen prosenttien kanssahan tällä asialla ei vielä tässä vaiheessa ole mitään tekemistä, kun niiden sopivuutta arvioidaan. Asiana tuntuu aika naurettavalta, mutta ehkä kannattaa yrittää silleen rakentavasti edetä ja pitää ainakin alussa tunteet kurissa...
     
  15. coupe devil

    coupe devil Gearhead

    Mä otin ssbc:n paprut mukaan, inssi vilkas lappuja ja löi muutokset otteeseen ja leiman paperiin. Siinähän se lukeee ekalla sivulla mihin ne käy;)
     
    Muokattu: 27.6.2016
  16. Luckyluke

    Luckyluke 3rd gear

    Kiitos kaikille kommentoijille. Jos oikein tulkitsin, niin auto saattaisi mennä läpi konttorin vaihdoksella (tosin sekin epävarmaa. Kai noilla asemilla on yhteiset tietojärjestelmät). Ja jos haluaa tehdä auton lailliseksi ja tämä todennäköisesti jopa ainoa vaihtoehto, on ottaa lusikka käteen ja tehdä muutoskatsastus kansista.
     
  17. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Etit paremman aseman, jossa jotain viitsitään neuvoa ja kyselet kuinka paljon kansista menee prossia, sekin leikkaa niitä jos on vaikka alkuperäinen imari ja pakosarjat ja jos oikeen aletaan saivartelemaan löytyy kait itse kansistakin prosentti osuuden jaot


    Miten se katsuri muuten keksi, et kannet ois vaihdettu?
     
  18. passerby

    passerby Gearhead

    luckylucke, koska sijaintisi näyttää olevan helsinki, kurvaat konalaan muonamiehentielle kehän autokatsastukseen. niillä on kaksi toimipistettä ja kummankin vetäjä/omistaja on jenkkiharrastaja. mulle tätä ketjua suositeltiin kun normiasemilla ei tahottu ymmärtää jenkkien päälle. ite autossa ei ollut vikaa mutta merkintä tuli aiheesta: puuttuva kasikympin lätkä... (pakettiauto) http://www.kehanautokatsastus.fi/
     
    -JJH- tykkää tästä.
  19. Luckyluke

    Luckyluke 3rd gear

    Autossa on alumiini imusarja ja peltisarjat (kaikki nämä olleet kiinni vuosia). Kai se keksi, että auton on oltava "viritetty" ja nämä eivät ole alkuperäisiä OEM osia 60-luvulta.
     
  20. Luckyluke

    Luckyluke 3rd gear

    Kiitos tiedosta. Pitänee olla tuonne yhteydessä jos tämän saisi asiallisesti hoidettua.
     
    passerby tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!