löytyykö mustang II etuakselisto tietoa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Rod & Kustom.', aloittaja Trumppa, 15.7.2005.

  1. C2.0

    C2.0 Gearhead

    mulla on tallilla mustang II toisenpuolen tukivarret ja napa täydellisenä jarruineen... Onko tuosta sit apua niin tiedä häntä... Itselläni oli tarkoitus joskus tehdä siitä kopioiden putkitukivarsisysteemi :-? Mittoja siitä saa ainakin...
     
  2. Karva

    Karva Gearhead

    http://rides.webshots.com/photo/2225272 ... 5026ILmkbR

    Juu ei osaa lyhentää linkkiä, siitä eteenpäin, pari kuvaa ... vanhan aikainen :oops:

    Mutta, niin juu, niiko toi Trumppa laittoi, niin sen voi keskipalkin siinä volvon etusessa panna poikki ja kaventaa tai leventää, kuten kuvan tapauksessa, ja pelli kotilon voi samalla muotoilla uusiksi, tarkoittaa käytännössä matalemmaksi, jotta koneen ja öljypohjan saa alemmaksi, ei se ole vaikeata.

    Tarkasti mitattuna tai jigissä lyhennettynä, tai levennettynä, kun pitää huolen siitä jotta org tyyliset kiinnitys pisteet pysyy linjassa, sen saa minkä tahansa levyiseksi, ja siis sopimaan mihin tahansa akseliväliin. Kiinnitys kannattaa pitää org tyylisenä, siinäkin välissä on sitten taas yksi säätö piste onnistuneen alusta geometrian hakuun, kiinni hitsattua ei käännetä, toinen asia on jotta org tyylistä kiinnitystä voi jopa vahvistaa kuten kuvissa, jotta varmasti kestää.

    No ilmapussia saa jos jonkin kokoista ja ne menee org jousen tilaan, tai oltaan ainakin niin mitattu, toteutus on sitten viime aikoina, etellisen talven liimailujen jälkeen taas vähän jäänyt, mutta kyllä ne pussukat sinne mahtuu, siis prässättyjen peltisten org kolmiotukien väliin, iskunvaimentimen ja jousien tilalle, iskarin voi sitten siirtää koko laitoksen takapuolelle, kuvan laitokseen on liimattu lisäksi capricen, kaasulla muotoiltu, kallistuksen vakaaja, kallistuksen vakaajan lämmityksessä kannattaa olla tarkkana, liian kuumaksi vedetty ei ole enään samaa terästä, maltti on valttia, ei aina saa olla kiirus.

    Nö tähän himmeliin on nyt tällä haavaa ympäätty vulvan oma ohjaus, jonka saa myös tehostettuna, jo toi pelkkä simpukka ilman tehostusta, vain 164 sarjassa, on kauhina kokoinen möykky, suosittelen jotain ihan muuta, kuvan laitoksen tilalle tulee tehostettu ford, mallia nykyautot, mondeo, focus jne, hammastanko, ei tarvi syödä kaurapuuroa jotta saa rodin parkkiin, ja muija voi olla kuski, se sopii ko, tapauksessa kuin nenä korvaan aisojen väliin ja mikä tärkeintä raidetankojen pään ja akselin navan kääntövarren välille jää riittävästi pituutta, liikeratojen takia sitä pitää olla vähintään 30-40 cm, ja tämä on hlö koht, mielipide, muutoin se ei toimi ja kääntö ei mäne tasaisesti jos liike rata ei ole tasainen, ei synny ... heijjj kumilankaa ilmiötä

    Kuvassa näkyy raidetankojen sovite versioita, joihin on hitsattu pätkä sinne toinen tänne, mutta ne antaa kuvaa kuinka paljon niitä pitää päästä muokkaan, tässä tapauksessa pidentään, volvon omat raidetangon päät on vasen ja oikea kierteisiä, tekemällä hapis tai rst tangon jossa on ko, kierteet saa mille tahansa välille sopivat raidetangot org raidetangon päillä, uudet raidetangon päät ei motonetissä paljoa maksa, jos sitten tekee hammastanko ohjausta sen päät pitää vastaavasti liittää vovon omiin raidetangon päihin, joko tekemällä välikappaleen tai sorvaamalla sopivan kierre osan oikeilla kierteillä, ohjauksen säädön takia kannattaa tehdä vastaava kuin tehtaan sydemi, eri pari kierteillä jotta etäisyyttä pääsee säätään ja auraus yms kulmat kuten alkuperäisessä volvon etupäässä.

    Jos sen sovittaa jotenkin näin pitääs kaikki säädöt pelata kuten volvossa ja auton saa kulkemaan suorassa, säädettynä ja oikealla ohjausgeometrialla, lisänä tulee hyvä jousitus ja ajo-ominaisuudet, ilmapussien kera vielä säädettävä korkeus, on ne vaan surkeita nämä vulvan etuakselit .... :poff:
     
  3. jorke

    jorke Gearhead

    Juu, unohtu laittaa et Karvan ei tarvi vastaa kun siltä oon osan romuista ostanut ja täs on se kilsa matkaa sinne tallille :). Ei ole tullut nyt pyörähdettyy. Voihan sit myös Elimäeltäkin kysyä :)... Mut aattelin et onko muilla kokemuksia ja ratkaisuja täällä Overdrivel?

    Joo mut asiaan, noi Volvon spidlejen akseli on niin alhaalla et en tiedä voiko tosta saada ikinä matalaa.... Joutuis ehkä zetaa rungon ja ehkä sit taas tos tapauksessa uhraan siihen mustang II akseliin johon saa kaikkea hilua, -2" tukivarsia (jos ottaa renkaat lokariin), droppi spindlejä, isoja jarruja :)...

    Voihan Volvon aksilal vaikka demottaa. Mut tarkoitus nyt koittaa rakentaa sillä...

    Kysymys oli oikeesti silleen et pystyykö Volvon aksilalla pääsemään 56.5" raideleveyteen vai pannaanko verkonpainoksi? Ja on tarkoitus tehdä autosta todella matala, siis mitä lokarit antaa myöden....
     
  4. Karva

    Karva Gearhead

    No ittepähän kysyit, ja mie vastasin ... tarviikko lisää vulvan osia ??

    Muillekkin jotka ehkä täällä jotain lukevat ja kenties sisäistävät kokemaansa, volvon 140 ja 160 sarjan etunen on kokonainen paketti joka tulee pulttaamalla kiinni etuaisoihin, siihen liittyy sitten vielä kallistuksen vakaajaa ja ohjaus laittehia, jos ja kun niitä nappaatte noista romuista se kannattaa muuten sitten tehdä pillillä katkoen vulvan koko etuaisa paketti, siinä saa samalla paikat ja mitat ohjaus laitteille, helpottaa sovittamista uuteen paikkaan, kun on vieressä org tyylinen sovite osa.

    140 ja 160 sarjan eturipustus on aina sama, tai no on niissä joitain eroja mutta varaosat on aina samoja, molempiin versioihin, 240 jne, eturipustus on sitten jo mc-perkel, se sopii lähinnä verkon painoksi tai ralli-jäärata escoon, taka-aksila on aina sama, jäykkä ja levyt päissään, käsijarrut on mekaaniset ja koko taka-akseli soveltuu napattavaski melkein minne tahansa, mittoja ei tähän hätään ole, on tästä ollut ennekin juttua ...

    Mr Elimäki, legenda jo eläessään Cossus Kustom on muokannut ja jalostanut tätäkin ideaa jo vuosikymmeniä sitten, aina ei tarvi uusia ideoita kun voi lainata niitä, sieltä missä asiaa on jo paljon aikaisemmin tutkittu, eli sen volvon etupalkin voi jatkojalostaa TCI tyyliseksi, valmistamalla pellistä prässättyjen kolmiotukivarsien tilalle, putki-ainestanko versiot, samoilla mitoilla ja volvon etuakselistoon sopivaksi, samalla siine saa tarvittaessa lisää säätö mahdollisuuksia, muutaman kerran näitä nähneenä, on todella maukas eturipustus, sääli jotta ei ole kuvaa, se on oikeasti hieno eikä häpeä mitään kallista ja komiaa erillisripustusta, sitä paitsi se on säätöjensä puolesta paljon paremi kuin ameriikan poikain komiat kompromissit ...
     
  5. janiluo

    janiluo Gearhead

    Nyt kun tää vanha aihe on taas nostettu pinnalle niin kerrataanpa tärkeintä asiaa mitä akseliston valinnassa kannattaa ensiksi huomioida eli se on spindeli.
    Spindelissä on sitten kaksi asiaa; KPI kulma ja akselin paikka. Kaikkia muita mittoja voikin sitten hakea tukivarsien pituuksilla, kiinnityspaikoilla jne... Jos näille asioille asettaa jotain vaatimuksia niin se rajaa aika monta tehtaan vaihtoehtoa pois.

    KPI-kulma vaikuttaa merkittävästi tuohon scrub-radiukseen ja muihin geometrioihin. Volvoissa, Granadassa/Taunuksessa ja Malibuissa se on jossain 5-6 asteen paikkeilla. Mustang II:ssa se on 10 astetta ja Corveteissa n. 12-14 astetta. Nämä on siis noin lukuja joilla on helppo päätellä mihin mikäkin sijoittuu. Tuo 10 astetta on aika mukavasti puolessa välissä ja siksi amerikkalaiset kai ovat MII:iin niin kovasti tykästyneetkin.
    Toinen asia oli siis tuo droppaus ja ihmettelenkin miksei Volvoon vielä saa droppi spindeleitä?

    Joo spindelin vääntövarsi vaikuttaa myös Ackermaniin mutta sitä voi vielä muutella vaikka erillisellä siirtopalalla jos ei lämmittäminen ja vääntäminen ole kannattavaa niin kuin se ei yleensä ole.
    Joka tapauksessa KPI (King Pin Inclination) on päivän sana spindeliä valittaessa.
    :wink:
    - Jani -
     
  6. karhu01

    karhu01 2nd gear

    Tuli tälläne hyvä vanha topici vastaan niin tähän perään on hyvä kysyä. Kuinkas sitte, ku on nuas 40 luvun taitteen mopariis on erillisjousitettu keula. Nii niihin ei varmaankaan kannata alkaa sovittaa mustangin keulapalkkia, ku se oma on huomattavasti tykympi, kun pellistä väännetty mustang versio. Ainaki mitä oon kuvista kattonu. Riittääskö,et tuikkaas vaan levyt satuloineenrumpujen tilalle. .? Ei ny muuten mutta sais trafin tyytyväiseksi. Haavees olis pikkulohko kasi noukalle kutosen tilalle.
     
  7. rici

    rici 3rd gear

    Moparit on ollu edistyksellisiä, noihin saa droppispindeleitä ainakin FatMannilta ja jarrut voi tilata sarjana tahi sovitella... iskarin yläpään kiinnikkeen kun siirtää pois ylätukivarresta niin vastaa hyvin Mustangia, ja itse laitoin jonkun mersun jäykät jouset niin tippu niilläkin jo sopivasti, dropeilla tais mennä lopullisesti tonttiin
     

Kerro tästä muillekin!