Ford 8 perä vetoakselionkelma

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Ford67, 19.7.2016.

  1. Ford67

    Ford67 3rd gear

    Katsastuksessa huomattiin, että vetoakseli on väljä jostain ja purkaessa pyöränlaakerin pääsee heilumaan vetoakselilla millikaupalla sivusuunnassa ja sekä myös ylösalas ja tefa oli päästänyt öljyä väärälle puolen.

    Laakeri itsessään näyttää ehjältä ja klappi on akselin ja laakerin sisäkaulan välissä. Oma päätelmä oli että pidätysrengas päässyt liikkumaan. Onkohan akseli selvä vai mitä kannattaisi kokeilla ensin? Ajokausi tietenkin parhaillaan niin jos jollain käytettyä vastaavaa hylyssä myytäväksi niin kiinnostusta on(pikaviestillä)! Mistä löytyy uudet osat hyllystä jos worst case scenario?

    Auto siis vm -67 Ford Fairlane Ranchero 302 V8, napa 5-pulttinen, akseli 28 booria, kokonaispituus n. 31,75 tuumaa.
     
  2. xarper

    xarper Gearhead

    Eikö laakeri oo pohjassa vaan? Jos laakeri-vetari on väljää eikä laakeri-taka-akseli välissä.
     
  3. Ford67

    Ford67 3rd gear

    Sitä itsekin mietin uskaltaisko vaan tampata pidätysrenkaan takaisin laakeria vastaan ja seurata kestääkö? Vetoakselin irtoamista ei haluaisi kyllä kokea.
     
  4. xarper

    xarper Gearhead

    Eikö se mun mielestä oo se laakeri tiukka siihen akseliin itessäänki jo? Ainaskin mulla oli, kumma jos se siellä heiluu valtoimenaan?
     
  5. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Juu ei hauskaa kun on sata mittarissa, kiinanlaakeri hajoo ja vetari karkaa renkaan kanssa.
     
  6. Ford67

    Ford67 3rd gear

    Näin varmasti jos olisi ollut kunnossa. Pajalla vanha laakeri nyt irrotettu akselista ja todettu hoonanneen akselinkin pilalle eli kaikki meni uusiksi. Uutta cut to fit-akselia löytyy kyllä tiedusteluilla kaupan hyllystä, jos ei käytettyä löydy niin kesälomakassaan kolmen sadan lovi tulossa...
     
  7. Meteorgrazy

    Meteorgrazy 3rd gear

  8. xarper

    xarper Gearhead

    Jeps, näin vähän arvelinkin, paska homma :(
     
  9. galaxie65

    galaxie65 1st gear

    Us partsissa on ainakin noita pätkittäviä hyllyssä verkkokaupan mukaan. Mulla saattais olla tallin nurkassa kanssa mutta oon kotosalla vasta perjantaina seuraavan kerran.
     
  10. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Locktiten laakerikiinnike toimii yllättävän hyvin näissä "kylmissä" paikoissa mutta krymppi pitää silti olla se mikä pitää.
     
  11. Ford67

    Ford67 3rd gear

    Uuteen päädyin kiireellisenä, Trade partsilla oli myös samoissa hinnoissa hyllyssä, ja tänään pitäis tulla. Toinen puoli pikkuisen akseli vipottaa vaikka muuten kunnossa toistaiseksi, eli jos sinulla tähän sopiva se talli nurkassa oleva niin voitaisiin kauppoja jollain aikavälillä hieroa!
     
  12. Ford67

    Ford67 3rd gear

    Auto ollut jonkin viikkoa taas liikenteessä, loppuyhteenveto jäi tekemättä jos jollekin muullekin hyötyä näistä:
    Currien vetari tuli siihen ja olihan tuo huomattavasti jämäkämpää(ei kavennuksia) kuin vanha. Vanhat studit ei käy uuteen, eri kokoa, mutta mukana tuli uudet pitemmät, jotka oli oikein hyvät paksummille alumiinivanteille.
    Tilatessa boorit sekä stefan ja akselin mitat pitää tarkistaa, ainakin ysin perässä laakerin koko voi olla eri. Cut to fit onnistui kotikonstein katkoa mittaan ja viilata boorit auki, laakerin ja krympin laitatin paikalle ulkopuolisella. Stefan laittoon tarvii sopivankokoista tamppia, vanha piti sahata palasiksi ennekuin suostui lähtemään. Laakerin ulkokehään oli tullut myös aavistus väljyyttä, käytin tuota mainittua Locktiten laakerikiinnikettä ja hyvin näyttäisi nyt pysyvän. Kiitos neuvoista!
     

Kerro tästä muillekin!