Dodge Aspen ja "aina jotain"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja bottipoika, 17.11.2015.

  1. bottipoika

    bottipoika 2nd gear

    tervehdys kahvipojalle! ollaanki taijettu tuol utube puolel olla yhteyksis aikasemmi?

    itekki kahtelin tos uuvemma kerra tota videota
    ja rupesin miettii että taitaa pulputa tuo neste enemmänki ku kuplia
    eli ei näyttäs ilmaa siis tulevan vaan enemmänki nesteen virtausta ois tuo
    ja tosiaanki näyttäs pikku virtausta olevan tos takasäiliössäkin.
    mitenkähä tuon tehostimen kunnon vois tarkistaa?
     
  2. Kahvipoika95

    Kahvipoika95 2nd gear

    Joo tullu kaheltuu noita videoita mitä oot laitellu Aspenista :cool: Komea peli. Ei mikää ruusu mutta tykkään siitä että onpaha ainaki persoonallinen auto sulla!
    No esimerkiks..

    1.Auton moottori pysähyksissä,polet muutamaan otteeseen jarrua että tehostimelta saadaan alipaineet pois.Tämän jälkeen painat jarrua ei tartte kaikella voimalla sitä painaa mutta tasaisesti kuitessii. Starttaa auto ja huomioi miten polin käyttäytyy? Normaalisti polin vajoaa hieman kun tarpeeksi alipainetta tehostimeen kertyy.
    Jos ei tunnu mitään tehostusta niin joko kalvot sökönä,jossain vuotoa (Tehostimen kuori puhki,alipaineletku vuotaa tai tukossa,tehostimen takaiskuventtiili sökö)

    2.Pysyykö alipaineet tehostimessa?
    Laita auto käyntiin ja anna tehostimelle kertyä alipainetta minuutin tai kahen ajan.Sammuta auto ja ennen sammutusta paina pedaali pohjaan ja pidä pohjassa jotaii 30sek. Jonkun aikaa pitäis pysyä siellä pohjassa mutta jos alkaa tuntuu että polin nousee niin todennäkösesti ei kykene pitää alipainetta tehostimessa. Tässä tapauksessa vika voi olla tehostimen kalvot tai takaiskuventtiili jonka tarkotus pitää alipainetta jonkun aikaa kun moottori ei enää tuota alipainetta.
    Ja sitte tsekata sen tehostimen ulkokuori..ei ois ihmekkää jos ruostunu puhki ku omassakii kertyny sitä ruostetta jonkii verra. Kuiteski vielä tehostaa ihan hyvin!
    Noissa testeissä auttas tietää mitta-arvot mitä tehtaalta suositellaan.
     
    Muokattu: 21.7.2016
    bottipoika tykkää tästä.
  3. bottipoika

    bottipoika 2nd gear

    Isot kiitokset kahvipojalle tosi selkeistä ja helposti seurattavista ohjeista!

    kävin läpi nämä

    ja tämän aspi taisi läpäistä
    mutta sit tämä

    taisi tuottaa failit aspille
    eli mistäs tuo kalvo tai takaisku venttiili ny löytys räplättäväksi? pitäis ilmeisesti irrottaa koko tuo jarru möhkäle ekana?

    ps.kahtelin ja rapsuttelin myös tuon tehostimen kuorta
    maalit siin kuplal mut kovalta raudalta se muuten vaikutti
     
  4. Kahvipoika95

    Kahvipoika95 2nd gear

    Moro!
    Anteeks huonot ohjeet tohon toiseen testiin mutta siis tarkotin ETTÄ kun auto ollu sammuksissa niin pedaalia pohjaan polettaessa ei pitäs tuntua voimakasta vastusta siitä että polin pyrkii nousemaan kun painaa polinta MUTTA kun päästät polkimen niin tietysti polin nousee normaalisti ''lepo'' asentoon.

    Toivottavasti et ehtiny ottaa tehostinta irti koska omasta mielestä tuo pelittää ihan normaalisti.
    Ite en muista miten pohjaan sen Aspenin pedaalin sai polettuu auton ollessa käynnissä nii paha sanoo lähteekö kaikki tehot irti tehostimelta jarrutukseen..

    Pitäs joku päivä ite testailla omasta autosta tuo tehostimen käyttäytyminen koska siinä pelittää tehostus ja samalla voisin ottaa mittoja polkimen liikkeestä noissa testeissä.

    Voisit muuten kahtoo onko vuotoja siinä alipaine letkussa mikä menee imusarjaan koska jos siinä vuotoja niin myös tehostimen teho laskee tai ei toimi ollenkaan.
    Tuli samalla mieleen että missä kuosissa jarruletkut? Jos kulahtaneet ja joustaa paineen alla enemmän kun normaalisti niin vois aiheuttaa tota pehmeetä polin tuntumaa paitsi tässä luulis huomanneen jarrutehon huonontuneen:rolleyes:
     
    bottipoika tykkää tästä.
  5. Kahvipoika95

    Kahvipoika95 2nd gear

    Ja siis se takaiskuventtiili on se pieni mötikkä siinä tehostimen kuoressa mihin alipaine letku menee kiinni mutta en usko että rikki koska näyttäs alipaineet pysyvän sisällä auton moottorin pysähtyessä. Ja se tehostimen kalvohan on siellä itse tehostimen sisällä ja en usko että tehostimeen saa mitään korjaus-sarjoja että jos tehostin ei enää tee oikein tehtäväänsä niin joutus hankkimaan uuden/kunnostetun tehostimen vanhan tilalle.
     
    bottipoika tykkää tästä.
  6. bottipoika

    bottipoika 2nd gear

    yeh!
    pari kuukautta sit näytti jarruletkut viel iha hyvilt..tietenki vois viel tarkistaa uudemman kerran.

    vaihoin ton kaasarilta jarrutehostimelle menevän alipaine letkunki uuteen teräspunokseen
    mut sil ei ollu mitää muuta ku ulkonäkö vaikutusta;)

    testasin myös käsijarru päällä jarru tuntumaa ja se ei tuonu muutosta polin tuntumaan
    käsijarru yllätyksekseni toimi oikein merkkivalon kera
    ei oo tullu käytettyä aikasemmi tota käsijarrua..kannattaskoha sitä ruveta käyttää?
     
  7. Kahvipoika95

    Kahvipoika95 2nd gear

    Hmmmm onko muuten mitä kokoo se letku mikä menee kaasuttimelle? Ja missä kohtaa kaasuttimen alipainelähtö sijaitsee? Kaikkein paras se ois saaha se letku menemään suoraan imusarjalle että sais mahollisimman paljon alipainetta tehostimelle. Yleensähä käytetään jotain 3/8 tuumasta liitäntää letkuineen tai isompaa.

    Ja teräspunosletku vissii ihan passeli tohon hommaan nii ei pääse alipaine supistaa letkua joka vois käydä jos erehdyksissä esim. käyttää jotain polttoaineletkua.

    Ja tohon käsijarrun käyttöön taitaa olla sitä kahta eri mielipidettä jotkut esimerkiks minä oon sitä mieltä että se seisontajarru on suunniteltu syystä siihen autoon varmistamaan auto pysymään parkissaan sekä toimimaan hätäjarruna jos muut jarrut pettää. Enkä varsinkaan automaatissa ikinä tykkää laittaa autoo seisomaan parkissa P asentoon ennen kuin käsijarru päällä.Ja kun sitä käyttää niin yleensä se myös pysyy kunnossa eikä ruostu jumiin. Pitkiä aikoja jos jättää auton seisomaan niin mieluummin laittaa jotai palikkaa renkaitte taakse/eteen kuin jättäs käsijarrun päälle.

    Sitte osa sitä mieltä että ei käytä sitä käsijarrua,ei edes automaatissa vaan käyttää käkkärinä sitä P asentoa joka ei todellakaa omasta mielestä suotavaa..varsinkaan jyrkässä mäessä!
    Siinäpähä sitte ruostuu ja jumiutuu käyttämättömänä ja kiva sitten katastukseen laitella jumiutunu seisontajarru kuntoon.Huomannu että ne jotka ei käytä sitä käkkäriä niin pelkää sen menevän jumiin eikä sitte päästä lähtemään liikkeelle.

    Kun pitää kunnossa säädöt ja huoltaa sekä voitelee sen käsijarrun niin pitäs toimia niikun suunniteltu.

    Mut jokane omalla tavallaan.
     
    bottipoika tykkää tästä.
  8. bottipoika

    bottipoika 2nd gear

    10milli sisuksilla letku näky olevan
    ja kaasuttimen edustan keskilähöst menee suoraan tehostimelle
    (mulla ei huohotuksessa pvc-venttiileitä. on huohotus puoli vielä kesken..huohotus menee viel toistamiseen molemmista venttiili kopist suoraa ilmanputsariin).

    ja sinähä oikea ennustaja velho olet:)
    sillä taisimpa sitä tyhmyyksissäni laittaa just teräspunoksista huolimatta
    tommosen hennomman letkun, joka vois vaikka huonol tuuril imeytyä tukkoon!
    ainaski ku täs nyt sormil painelen tota vanhaa
    nii se ei mee kasaan yhtään..mut tää teräspunos antaa periksi jonki verran.
    pitäsköhä pistää tään vanha huomen takasi paikoilleen ku ei täs näy mitää vaurioita
    silmämääräsesti olevan ja ku ei tuntunut muutosta tuovan tuo uusikaan.
     
  9. bottipoika

    bottipoika 2nd gear

    ja taidampa ruveta itsekki käyttää tuota käsijarrua ku kerta on iha varotusvalolla.
    joskus vaa kävi mulle semmone vahinko että yhestä dartista pistin jarrukengät tohjoksi
    ku ajelin käsijarrupäällä jonki aikaa. dartis ei ollu tota varotus valoo. tää tapahtuma sit aiheutti semmosen trauman että jäi tuo käsijarrun käyttö pois kokonaan.
     
  10. Kahvipoika95

    Kahvipoika95 2nd gear

    No ite en oikein osaa tohon sanoa että kannattaako käyttää teräspunosletkuu alipaineletkuna mutta kaikella maalaisjärjellä ajattelisin että pystyy koska teräspunos ei pahemmin ainakaan laajene jarrupaineen alla mutta en tiiä miten käyttäytyy alipaineessa kun ole kahtonu teräspunosletkun sisälle.

    Mutta en oikein usko että moottorilta kykenee tulemaan sellasta imua mikä jaksais imee tollase teräspunosletkun umpeen.:D

    Ja tohon motin huohotukseen niin miks laittaa huohotusletkut ilmanputsariin öljyämään sitä ilmanputsaria? Jos haluaa ympäristöstä pitää huolta niin joku huohotus/keruu säiliö ois mieluisampi.
    Tai sitte niiku ennevanhaa vetää letkut auton alle :cool:
    Niiku jossain vanhemmissa peleissä keksitty semmone fiksu ratkasu että lähtee venakopasta huohotus putki auton alle ja siellä putken päässä semmone levy jonka taakse kertyy pieni alipaine ajoviiman osuessa levyn etupuolelle. :)
    Mutta jos paljon huohottaa niin paras se keruusäiliö,ite en ainakaa tykkää suunnata huohotuskaasuja putsarille.:eek:
     
    bottipoika tykkää tästä.
  11. bottipoika

    bottipoika 2nd gear

    ku kahtelen tota "teräspunos"letkun koostumusta
    nii mietin että onkoha tuota tuon kumin sisällä laisinkaa?
    taitaa pääasiallisesti vaa mennä tommone teräsmatto tos letkun pääl:confused:
     
  12. bottipoika

    bottipoika 2nd gear

    yeh
    tuo huohotus järjestelmä o tekniikan vaihtajan jäliltä
    ite oon aika tyhmä näis hommis ja siksihä mie riipunki tääl ODlla teitä moottorivelhoja kiusaten
    pitää panna korvan taa siun neuvot ja pohtia asiaa.
     
  13. Kahvipoika95

    Kahvipoika95 2nd gear

    No siinäpä se että onko ne enemmä soveltuvia sellasiin asetuksiin missä painetta eikä alipainetta.Ennen kun saa varmuutta asiaan niin kannattas käyttää sitä alipaineletkua sen teräspunoksen sijaan mutta jos ei huomaa mitään eroa jarruissa/tehostimessa niin kaipa se teräspunoskin ajaa asiansa. Kyllähä sen huomaa että imee umpeen kun ei enää tehostin tunnu auttavan jarruttaessa yhtä paljon kuin ennen :D
     
  14. bottipoika

    bottipoika 2nd gear

    sillo löytyy ihan uudenlainen jämäkkyys jarruihin:D
     
  15. Kahvipoika95

    Kahvipoika95 2nd gear

    Jep,isket vielä joka nurkkaan kumisten jarruletkujen tilalle teräspunosjarruletkua niin kyllä alkaa tuntumaan jämäkkyyttä kerrakseen! :D
     
  16. bottipoika

    bottipoika 2nd gear

    tuliha nuita lapsuudessa nähtyä jarruletkuja joita paikkailtu vetämällä ympärille puutarhaletkua joka pysyi siinä sitte ilmastointiteipin, nippusiteitten ja klemmareitten voimalla
     
  17. bottipoika

    bottipoika 2nd gear

    semmone ilmiö että loota pitää kylmänä ykköstä väkisin silmässä?
    keljuttaa ajjoo jyrryyttää ykkösellä pari kilsaa kunnes alkaa löytyy muut vaihteet.
     
  18. Kahvipoika95

    Kahvipoika95 2nd gear

    Moro
    Ootko jo tarkistanu öljymäärän lootasta ja öljyn kunnon?
    Pelittääkös muut vaihteet kylmänä? Pakki,2 tai 1?
    Millo vaihettu suodatin ja öljyt? Eikös sulla oo A904 loota?
    Voisko olla suodatin sen verra tukkoon menossa että pääsee enää lämpimänä öljyt läpi?
     
  19. bottipoika

    bottipoika 2nd gear

    öljy määrä näyttäs oleva kohillaa
    öljy kunto? vielä se o semmosta hankalasti tikusta luettavaa niiku uutenaki:rolleyes:
    öljyt on n4000km ajetut
    suodatin käsittääkseeni vaihettu n12000km sitten
    loota on 904
    vaihteet mitkä löytyy kylmänä pitäävät hyvin
    mut joutuu tosiaanki ajaa pari kilsaa kunnes alkaa 2 ja 3 löytymää
     
  20. Kahvipoika95

    Kahvipoika95 2nd gear

    Hmmm toi suodatin voi olla se ongelma:eek: Jos öljyt vaihettu 4tonnii sitte nii miks sillo ei vaihettu suodatinta?
    Mutta lämpimänä toimii kaikki lootassa? Kickdown jne?

    Ite huuhtelisin lootan,turbiineineen uudella öljyllä ja ennen täyttöä uus suodatin.
    Mutta toi vähä omalla riskillä koska tiiä mitä paskaa sitä laittaa sieltä linjoista liikkeelle tukkimaan paikkoja :rolleyes:

    Ainakin suosittelen laittaa uuden suodattimen.
    Jos ei auta niin jotain sisäistä vikaa,säädöt pielessä tms.

    Tosiaan on Aspeni jossa ''aina jotain'' :D no kyllä se siitä..
     

Kerro tästä muillekin!