Saab 99 Triumphin kone

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja riviera56, 20.1.2014.

  1. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Päältäpäin siihen pumppuun mennään siin "originaalissa". Sitä en enää muista, miten se kansi oli kii. Viimekerrasta on jo aikaa...
     
  2. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Eipä taida kukaan olla just eilen tai edes viime viikolla tollasta korjannut:D
     
  3. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Juu ei varmaan, ainakaan usein. Ja mikäli oikein muistan, kukaan kerran kokeillut ei haluakaan.
     
  4. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Alkaako KLB:n paasaus Mobilistissa ja Senior-Mobilistissa SAABbien pelastamisesta kantaa hedelmää, kun täälläkin on asiaa esillä :):):p
     
    LPV tykkää tästä.
  5. Rodman

    Rodman Gearhead

    Muistaakseni (en ole aivan varma enää) kierre oli siinä pumpun siipipyörän päässä vasenkätinen ja siihen tuli kiinni ulosvetäjä jolla varovasti vedettiin pumppu pois.

    Itseltä löytyy yksi b moottori ja yksi triumphin moottorikin. Rikkonainen pumppuhan vuotaa nesteet öljyn sekaan.

    Älä riko sitä pumppua...
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  6. autoilija

    autoilija Gearhead

    Multa löytyy kaikenlaista sekalaista osaa lähinnä B-koneeseen ja erityisesti laatikon osia on,taitaa olla 1kpl.rempattu laatikkokin vielä jossain nurkissa.
     
  7. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Eli uusia haasteita kohti:cool:

    Vesipumppu vuotanee, tai ainakin jotain liejua on tullut juorureijästä. Kannen ja lohkon sauma lienee samoilla paikoilla joten voi tulla kai kannentiivaristakin jotain mömmöä.

    Pitäskö hommata jostain tuoreempaa kaliiberia oleva b mosa jos toi räjähtää niin saa vetää sen paikoilleen pikana....kun kuitenkin ens talvi ainakin tarttis tolla päästä ja osien tilaaminen briteistä ei aina ole sitä nopeinta...


    Suomalaiset on tonnekkin tehneet hyviä systeemeitä. Lämppärin hana on ohitettu siten että jos sen laittaa kiinni, menee lämmintä silti kennolle, eli kuumaa tai helv. kuumaa saa kajuuttaan. Sit perus halogeeni muutos releistysranetukset...täytyy samalla kattoa noi kuntoon kun korjaa vesipumpun ja vuotavan ensiövällärin kopan.

    Sitten jostain syystä termarilla toimiva flekti on pois käytöstä ja nappi sisällä.
     
  8. autoilija

    autoilija Gearhead

    Jos se vuotaa hankit siihen uuden pumpun.B-moottori menee ihan suoraan vanhan paikalle,ei se sen kummempi ole vesipumpun kanssa,niitäkään ei saa enään mistään.
    Vesipumpun ja kannen kanssa ei ole mitään tekemistä,aina nämä tihkuu kannen välistä.

    Vanhoissa olikin hana,mistä käännellä virtauksia,olisko ollut jonnnekin 76-saakka?

    Tuo Saabin kone on muuten tosi hienokäyntinen kun toimii,ja kun turbo kyljessä se myöskin liikkuu kiitettävästi,jollei jopa hyvin.
     
  9. kippariv8

    kippariv8 Gearhead

    Hoplaa mulle tuli jossain kuormassa yksi ja ainoa ihmeellinen saabin osa ja sen pitäisi olla nimenomaan tämä helposti rikkoutuva saabin H-moottorin sivuakseli....joka on ehjä hampailtaan, jos joku tarvitsee niin ottakaa yhteyttä tekstiviestillä 0405507684 osa on Kangasalla
     
  10. ursus2

    ursus2 Gearhead

    Multa löytyy edelleen se B-moottori jos joku tarvitsee,kunnossa olevana irroitettu ja katon alla säilytetty.Voin ehkä toimittaa korvausta vastaan tarvitsijalle.
    Soittaa voi 040-5558252.
     
  11. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Soittelen kun tulee tarve osille, tai jos tulee tarve. Onko Ursus sun B-moottori muistatko mistä vuosmallista otettu? Kun tuoreempiin kai saa ihan osiakin. Vesipumpussa muuttui joku ratasmäärä jossain vaiheessa ja niitä uuden hammasmäärän omaavia löytyy mutta vanhan ei.

    http://www.rimmerbros.co.uk/Item--i-GRID008447 Tuolla myyvät korjaussarjaa vesipumppuun ja uusiakin pumppuja, hinta tosin on järkyttävä...

    Pitänee kysyä emaililla sitä korjaussarjaa että koska tulossa. Imarin tiivisteenkin varmaan tartten.
     
  12. ursus2

    ursus2 Gearhead

    En kyllä vuosimallia muista,liian kauan ollut jemmassa..:)
     
  13. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Muistaako vielä muuten joku että pitääkö tosta trumpasta päästää pakkaspropun kautta pakkasnesteet ulos lohkosta ennen vesipumppuremppaa vai riittääkö että syyläristä ottaa?

    Meinaan sitä ettei menis vodat ja öölit sekasin kun revin pumpun ulos?


    Hehe alkaa olemaan taas kavereita huoltsikoilla kun tolla ajaa. "Meillä/sukulaisilla/tutulla oli tollanen"
     
    Muokattu: 24.7.2016
  14. palontie

    palontie Double Gearhead

    Siihen sä saat totisesti tottua:D
     
  15. riviera56

    riviera56 Double Gearhead

    Sdfsd:lle tsemppiä! Omani löytynee nykyisin Pieksämäeltä. Elvytä ihmeessä, on ihan kiva auto ja moottorissa on hieno käyntiääni. Muistelijoita joka stopilla ja juttua piisaa. Takaiskarit olivat kiven alla sekä takajarrusatulat oli pakko korjata kun niitä ei saanut mistään. Jarru- ja kytkin kumit löytyi hyllystä turun jarruosasta, jonne pisteet hyvästä palvelusta. Jotain osaa vieläkin nurkissa kun taas muistais mitä..
     
  16. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Mullakin on jotain sälää viel tallessa, mut ei enää otsikon aiheesta. 70-80 taitteen 900 malleista, ja jotain ovia ja oven sisäosia myöhemmältä 80-luvulta. 99 osat tuli hävitettyä ku viimenen 78 lähti. Ja jarru-ja virtalukkotyökalut on.
     
  17. joteam1

    joteam1 Gearhead

    Tuo Triumphin kone löytyy 99 malleista 69 ja 70. Oli 1,7 litraisia ja "tunnisti" sinisestä kapeasta venakopasta. 1,85 litrainen kone oli 71-74 malleissa ja oli jo Saabin tekemä. Tässä siis harmaa kapea venakoppa.
    Ekat 2litraiset (Saabin valmistamat B-moottorit) olivat EMS-malleissa jo -72 ja rinnan 1,85 mallin kanssa -74 asti sen jälkeen -80 syksyyn asti "ainoita" 99 ja 900 mallien moottoreita. Tässä oli musta "leveä" peltinen venakoppa.
    -80 syksyllä tuli aluksi 900 malliin H-moottori jossa oli valettu alumiininen venakoppa ja jakaja kopan päässä ja vesipumppu hihnakäyttöinen. Eikä enää apuakselia!! Eli kippariv8:n akseli ei ole H-moottorista.

    Vesipumpuissa oli 1,7 ja 1,85 malleissa vesipyörän päässä pultti vasenkätisellä kierteellä, ja b-moottorissa vain vasenkätinen kierre jolla uusi vesipyörä asennettiin ja sen jälkeen asennusmutteri irroitettiin. Eli siitä ei ole jäänyt vahingossa mutteri pois ;)
    Tuossa pumppua irroitettaessa / kiinnittäessä on erittäin tärkeää että on / tekee työkalun jolla pitää vesipyörästä vastaan, ettei riko sivuakselia (apuakselia). Tuo vesipyörä pitää asentaa viimeiseksi, että saa asennettua pumpun oikein.
    Helpoimmin vesipumppu irtoaa vetovasaralla. Adapterin tekeminen tuohon vasenkätiseen kierteeseen taitaa olla toiseksi haastavinta. Haastavinta usein on saada se kansi pumpun päältä ehjänä irti. Saattaa olla hapettunut niin lujaa kiinni että ei meinaa lähteä edes osina ;)
    Pakosarjan alla on joko hana tai tropu lähellä niitä vesilaattoja. Siitä saa päästettyä vedet pois, letkuista ei tule lohko riittävän tyhjäksi.
     
  18. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Ei kai se 1850 sentään ole saabin suunnittelema?

    Kun Dolomite Triumphissa on sama kone
     
  19. joteam1

    joteam1 Gearhead

    Ei suunnittelema, mutta Saabissa olevat, Saabin valmistamia. Lisenssillä kai?
     
  20. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    niinpä taiskin olla
     

Kerro tästä muillekin!