1968 Coronet 440 2D HT -laittelua

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mopar B-Bodyt', aloittaja TimoN, 4.5.2015.

  1. asperiini

    asperiini Gearhead

    Tuon putkiston asennusrumban jälkeen ymmärrän miksi TTI:n putkisto maksoi vähän enemmän. Sopi kuitenkin paikoilleen ihan heittämällä...
    Siis 3" putkisto tuohon mun C bodyyn.
     
  2. TimoN

    TimoN 3rd gear

    Noh, joo... Voin vakuuttaa, että kun noita putkia asensin / sovitin / hitsasin / rälläköin / tappelin / hikoilin / kiukuttelin, niin aika monta kertaa kävi mielessä, että TTI olis voinut olla aika hyvä valinta. Kalliimpi kyllä, mutta minunkin käsittääkseni sopiva ja mukana tulis kaikki tarvittavat kiinnikkeet ja kannakkeet ja niitä kannakkeen osia, mitä mahdollisesti voi autoyksilöstä riippuen tarvita, niin tarjotaan jo heti mukaan ostettavaksi. Eikä esim. niin, että tilaa pakoputkiston, jossa ei mukana tule ollenkaan kannakkeita, ja sitten saa itse ensin tilata yleismalliset, koska automalliin kuuluvia ei ole tarjolla, ja sen jälkeen soveltaa ja rakentaa loput. Niin se meni tässä tapauksessa.

    Mitä tulee noiden putkien sopivuuteen, niin otin muutaman foton silloin takaputkista. Voin olla ihan väärässä, mutta mun käsittääkseni noiden kuuluisi olla suunnilleen peilikuvat toisistansa. On totta, että moottori ja laatikko eivät ole auton keskilinjalla ja noi Hookerin sarjat myös päättyvät pituussuunnassa vähän eri paikkoihin. No erot uskoakseni voisi hoitaa keskiputkilla niin, että äänenvaimentimista taaksepäin putkisto olisi symmetrisesti.

    No, miten se noissa oli, niin pari kuvaa.

    Ensiksi ulostulot. Tässä on noi taka-akselin ylimenojen takareunat suunnilleen samassa linjassa keskenään sekä suorat putket samassa linjassa, jolloin ulostulot ovat silloin näin:
    [​IMG]

    Taka-akselin ylitykset ovat myös eri korkuiset:
    [​IMG]

    Eivätkä ole aivan samassa kulmassa keskenään tuo äänenvaimentimelta tulevat pätkät ja samoin akselin ylimenoissa on pituuseroa:
    [​IMG]

    Sitten vielä pituudesta; vaihdetaan putket toiseen asentoon.

    Etupää on noin:
    [​IMG]

    ...jolloin ulostulot ovat näin:
    [​IMG]

    Ja vielä kun tuota asetelmaa kuvataan edestäpäin, niin näkee, ettei noi ylitystenkään kulmat mene samalla tavalla keskenään. Siis kun tässä kuvassa katsoo, kuinka ylös lattiasta nousee tuo akselinylityksen takareuna:
    [​IMG]

    Niin, että sen puoleen en pidä niin isona ihmeenä, että noiden saaminen fiksusti oli jotain muuta kuin aivan helppo ja nopea homma. Tai sit mä olen vain tajunnut jotakin pahasti väärin. En tiiä; siellä ne nyt kuitenkin ovat.
     
  3. TimoN

    TimoN 3rd gear

    Tänks! Samaa mieltä oon; ei tätäkään autoa ole ainoastaan tallin koristeeksi hankittu.

    Kävinkin heittämässä pienen testilenkin eilen ja tänään. Aamulla liikkeelle täältä Vaasan lähiseudulta. Reitillä muun muassa Tervajoki, Vöyri, Ylihärmä, Evijärvi, Kaustinen, Toholampi, Nivala, Kärsämäki ja Alassalmen lossi (Kajaanissa). Kuvassa odottelemassa ko. lossia:
    [​IMG]

    Siitä sit Manamansalon maisemareittejä pitkin Paltamon ja Ristijärven kautta Hyrynsalmelle, jossa on mm. tämä Ukkohallan mainoshelikupperi:
    [​IMG]

    Tästä eteenpäin Puolangalle ja edelleen Muhokselle, jossa mun piti saada kuvaan toi yks tienviitta:
    [​IMG]

    Mun vanhemmat nimittäin muuttivat tuolta Varsinais-Suomeen kuulemma noin kuukautta ennen syntymääni. Eli tuollahan mä oon vähän niinkuin asunut aikanaan, joskaan juridisesti ajatellen en ole silloin ollut vielä olemassaoleva henkilö. No, se siitä pohdinnasta, mut tuolla Kainuun seudulla oli varsin mielenkiintoista käydä, sillä siellä en ole koskaan ennen ollut (paitsi Rukalla, ja sielläkin aina vain talvella).

    Muhokselta jatkoin Ouluun, jossa sovittelin auton parkkihalliin ja olin hotellissa yön. Ei oo tuon kokoiselle autolle suunniteltu muuten niitä halleja. Ihan tosissaan piti olla tarkkana, että mahtuu kaikista niistä raoista, joista oli tarkoitus kulkea.

    Tänään sit suuntasin Ylivieskan kautta Kokkolaan, josta Seitsemän Sillan reittiä pitkin Pietarsaareen, Uusikaarlepyyhyn ja sieltä Oravaisten kautta Isokyröön ja sieltä takaisin kotiin. Hirveä hinku iski eilen illalla, että olisi ottanut yhden lisäpäivän ja käväissyt Rovaniemellä, mutta päätin jättää väliin. Se olis ollut tosi kiva, mutta sadetta oli kuitenkin luvassa niin paljon, että parempi jättää se sitten toiseen kertaan. Auton mittariin tuli maileja 686,1, eli reilut 1100km. Google Mapsin mukaan voisi hyvinkin pitää paikkansa. Eiköhän se riitä tämän kauden aloitustestiksi. :) Hyvin se tuntui toimivan; mitä nyt meteli tuulen kohinasta ja ylimääräisistä särinöistä ja nitinöistä johtuen on aika kova. Pakoääni itse asiassa tasaisessa ajossa isommilla vauhdeilla häviää melkein kokonaan kuuluvista, mutta kaasun käytöllä sen saa kyllä esiin. Ei tarvii tässä autossa soittaa kaiuttimista moottorin ääntä, kuten vissiin esim. jossain uudehkossa Mustangissa on tehty... :D

    Niin joo, mikäpä olisi parempi tapa lopettaa kunnostusprojektin tämänkertainen osuus kuin pesemällä tallin lattia. :p No, on sinne kivampi mennä tekemään sitten seuraavia hommia. Parikin autoa tuossa katsastusta ja sitä ennen tiettyjä toimenpiteitä kaipaisikin taas.
    [​IMG]
     
    Saetkae tykkää tästä.
  4. TimoN

    TimoN 3rd gear

    Pari hämminkiä tullut vastaan (vinkkejä kaivataan nyt ensin ainakin tuohon jälkimmäiseen)...

    1. Sain palautetta, että pakkivalot palaa aina vaan. Niinpä näkyykin olevan; olin kyllä huomannut, että ne palavat myös, kun valitsin on N:llä, mutta nyt kun kävin tarkemmin katsomassa, niin peruutusvalot palavat kaikissa muissa asennoissa kuin P:llä. Eli ilmeisesti tunnistin ei ole täysin jumissa, mutta joku hämminki siellä on. Pitää yrittää etsiä se tunnistin ja samalla ohjeen mukaan säätää vivusto nyt ensi alkuun. Ihan hyväkin nostaa nyt ylös, niin voi samalla painaa rasvaa etupään niveliin.

    2. Kuskin oven kanssa on ongelma; se ei mene kiinni kunnolla. Menee kyllä ihan nätisti, jos sen vaan voimalla ulkopuolelta painaa hitaasti, mutta normaalilla tavalla sulkemalla se ei mene kiinni (vaan jää silleen raolleen). Toisinaan kun oikein lujaa lyö, niin menee, mutta ei aina edes niin. Olen nyt koittanut säätää sitä lukon vastakappaletta suuntaan jos toiseenkin ja korjaamokäsikirjaakin olen sen osalta katellut. Samoin sen oven puoleisen osan olen voidellut, mutta ei vaan ala toimia.

    Onko näissä joku tyypillinen juttu, joka tuon aiheuttaa (ja jota minä en ole itse hiffannut), vai mitä ihmettä??? Sen lukon vastakappaleen alla on shimmilevy, ja korjaamokäsikirjan mukaan niitä vaihtamalla saa muutettua vastakappaleen paikkaa auton pituussuunnassa. Mulla ei ole vaan mitään havaintoa, että miten se kuuluu tarkalleen olla ja miten sen näkee, että onko se hyvin vai huonosti, kun ei sinne suljetun oven rakoon pahemmin näe. No, vaseliiniin jäävistä kontaktijäljistä pystyy jotain päättelemään, ja sen perusteella näyttäisi mielestäni olevan tuo suunta ihan kohdallaan.

    Niin, minähän silloin keväällä säädin ovea saadakseni sen sulkeutumaan nätimmin, ja tämä on alkanut sen jälkeen. Ei vissiin mennyt ihan putkeen se säätö, joskin silloin se ovi meni kiinni nätisti ja istui paikalleen hyvin.

    Harmittaa mennä autoon sisälle matkustajan puolelta, vaikka se nyt tuommoisessa sohvapenkillisessä suht yksinkertaista onkin...
     
    Saetkae tykkää tästä.
  5. TimoN

    TimoN 3rd gear

    Jaah, pakkivaloprobleema on vähän paremalla tolalla. Nyt palaa valkoista valoa takana vain, kun pakki on päällä, mutta pakki voi olla päällä myös niin, etteivät pakkivalot pala. Eli, kun keppi on R-asennossa, niin jos valot eivät pala, niin tuuppaamalla keppiä vähän ylöspäin, valot syttyvät ja jäävät palamaan.

    Se ei kyllä mitenkään selvinnyt, että mikä tuon asian muutti ja missä ylipäätään on se tunnistin valoja varten. Korjaamokäsikirjassa oli kuva laatikon kyljessä sijaitsevasta kolmenapaisesta tunnistimesta, jolla hoidetaan peruutusvalojen sytyttäminen sekä starttaaminen vain N- tai P-asennossa, mutta ei siellä sellaista näkynyt. Sen sijaan toisessa käsikirjan kuvassa näkyvä yksinapainen starttaustunnistin oli laatikon kyljessä.

    Mitään muutahan en siinä muuttanut kuin säädin käsikirjan ohjeen mukaisesti vaihdevivuston. Eli rattivalitsin P-asentoon, laatikon viereltä vivustosta kiristysruuvi auki ja laatikon kyljestä säätövipu niin taakse kuin se menee ja ruuvi takaisin kiinni. Kyllä se jokusen millin siirtyi siinä, mutta mulla ei ole kyllä mitään käsitystä, että miksi tuo toimenpide muutti asian niin, ettei pakkivalo enää pala väärässä paikassa. Ja missä tosiaan on se valon tunnistin / kytkin? Jossain siellä rattiputken maisemissako?

    Pitäis kai muutenkin avata sitä systeemiä, kun jotenkin se kepin liike on epämääräisen tuntuinen ja lisäksi rattiputkessa se osa, jossa on laatikon alueet merkittynä kirjaimin ja numeroin, heiluu sen verran, että välillä viisari näyttää suunnilleen tasan kahden alueen puoliväliin, mikä ei liene tarkoitus. Tarvii vissiin jossain vaiheessa availla ruuveja rattiputkesta ja katsoa, mitä sieltä löytyy.
     
  6. ville623

    ville623 3rd gear

    TimoN tykkää tästä.
  7. TimoN

    TimoN 3rd gear

    Jees, kiitoksia! Ton keskustelun perusteella tosiaan mun autossa pitäisi olla se yksinapainen tunnistin, kuten siellä olikin. Eli sen puoleen homma on niin kuin kuuluukin olla. Ja niinhän siellä kans luki, että tunnistin on rattiputken systeemeissä jossain, joten pitää sitä tutkiskella jossain vaiheessa. Nythän se ei ole enää niin akuutti homma.

    Niin tosiaan, se korjaamokäsikirja, joka mulla on, on netistä löydetty pdf -tiedosto, joka on nimenomaan -69 malleille. Siitä siis johtuu esim. tän kohdan erilaisuus, kun toi kolmenapainen tunnistin on tullut käyttöön juuri -69 (tai tuon yllä olevan linkin keskustelun perusteella toukokuussa -68, mutta joka tapauksessa vasta sen jälkeen, kun toi mun kärry on tehty).
     
  8. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

  9. Beachley

    Beachley 1st gear

    Joo

    Alkaa olla helvatan hienossa kunnossa nyt tuo Coronet:)

    Mutta nuo saunan hormit tuolla perässä täytyy ehdottomasti päivittää oikeanlaisilla tipseilla !
    Konehuoneesta kaivattaisiin myös kuvia; varsinkin itteäni kiinnostaa, kun on samanlaiset pannut alunperin.

    Mike
     
  10. Saetkae

    Saetkae 3rd gear

    Tuossa aika havainnollistava video kuinka vähän pariviisiseitsemän lommoa putkissa syö tehoa. =D
     
  11. TimoN

    TimoN 3rd gear

    Kiitoksia palautteesta; vastailen kootusti tässä.

    - Putkisto on Marteliuksen tekemä; pakosarjat Hooker Competition ja vaimentimet Magnaflow'n läpivirtaavat.

    - Joo, on kyllä ollut mielessä noi orkkistyyliset putkenpäät. Toistaiseksi ne ovat jääneet hankkimatta, koska alun perin ajattelin jättää ne alastaivutukset ja värkkäsin sitten takakannakkeet sen mukaan. Noillehan pitäisi olla erilaiset kannakkeet (joita kyllä saa samasta kaupasta kuin niitä päitäkin). Nuo suorasta putkesta tekaistut olivat nopeat tehdä ja melko lailla paljon halvempi ratkaisu kuin orkkistyyliset. Mutta joo, semmoisiahan toi kyllä vähän oikeastaan kaipaisi. Pidetään mielessä.

    - Konehuoneesta ei toistaiseksi oo tullut kuvia otettua. Pitääpä jossain kohdassa kuvata sitäkin osastoa, mutta se ei kyllä ole oikein edustava. Moottorista ja apulaitteista on maalit vähissä ja toistaiseksi en ole saanut toimeksi laittaa myöskään tuplasnorkkeliputsaria paikalleen, sillä siinä on väärän kokoinen reikä pohjassa. Nyt on paikallaan Edelbrockin sellainen halpa putsari, jonka pohjasta oon suunnitellut ottavani keskiosan ja hitsaavani sen kiinni siihen tuplasnorkkeliputsarin pohjaan. Ihan alun perinhän tässä oli single snorkel -putsari, joka pohjineen kaikkineen on tallessa ja pysyy koskemattomana. Niin joo ja lasinpesunestesäiliökin on joku tarvikemalli, jonka edellinen omistaja oli katsastusta varten hankkinut, kun alkuperäinen oli ruvennut vuotamaan. Konehuone voisi kyllä hyvinkin olla seuraava siistimiskohde. Ehkä ensin voisi maalata tavaratilan kannen ja konepellin sisäpuolet, jotka molemmat ovat myös pintaruosteisia.

    No, katotaanny, mitä tässä ehtii ja saa toimeksi. Juuri tänään availin Fiat Ritmo Abarthin koneesta jakopään remmin vaihtoa varten ja irrotin laturin korjattavaksi. Sitten kun se on tehty, niin yksi W124 Mersu kaipaa tuulilasin poistoa, muutaman ruostepaikan korjausta sekä katon, pilareiden ja tavaratilan kannen maalausta. Ei just lopu hommat ainakaan kesken. ;)

    - Valitettavasti se mun tekemä pakosarjaputken muokkaus on niin minimaalinen, että ei sillä taida kyllä tulla lisää tehoa tuon videon malliin. :D
     
    Saetkae tykkää tästä.
  12. TimoN

    TimoN 3rd gear

    Täähän nyt ei varsinaisesti liity tämän topicin aiheeseen, mutta kysynpä kuitenki. Laiton ekaa kertaa ikinä tilauksen Classic Industriesille tossa sunnuntai-iltapäivänä heidän aikaansa, ja siinä oli kaikensortin pikkuhilpettä yhteensä kymmenen riviä. Kaikkien kohdalla luki, että löytyy varastosta, ja ihan ymmärrettävästi kuljetuksesta sanottiin, että heillä henkilökunta sitten laskee kuljetushinnan ja se ilmoitetaan ennen lähettämistä ja vissiin mun pitäisi hyväksyäkin se hinta ennen kuin lähettävät. Luottokortin numerot ja sen sellaiset sinne piti syöttää jo tässä vaiheessa, ja tilaus vahvistettiin vastaanotetuksi.

    Kuulosti hyvältä mielestäni, mutta sitten eilisen aikana ei kuulunut mitään viestiä heiltä, joten kirjauduin ja kattelin, että ovatko päivittäneet mitään siihen tilaukseen. Juu, olivat. Oli uusi tieto, että mitään niistä kymmenestä artikkelista ei löydy varastosta ja pyydettiin sallimaan pitkä toimitusaika niille kaikille. Verkkokaupan puolelta kun katsoo, niin edelleen se väittää noita olevan varastossa.

    Onko tämä heillä tyypillistä toimintaa kokemustenne mukaan ja kuinkakohan kauan noita nyt sitten pitäisi odotella? Varmaan kyllä esitän tän saman kysymyksen suoraan heillekin...
     
  13. Kimmo

    Kimmo Gearhead

    On heille tyypillistä toimintaa.
    Samoin, kun katot saatavuuden Year One, Summit, Jeg´s, Mancini Racing tai about mikä lafka tahansa nykyään. Verkkokaupan tieto ja saatavuus kohtaa kovin huonosti - milloin kama heillä on ja milloin saat, en osaa arvata - parhaimmillaan menee joku päivä, huonoimmillaan kuukausia...
     
  14. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Mä olen joku 4-5 kertaa tilannut Classicilta ja aina on ollu max. 1-2 tuotetta out of stock, kaikki muu on löytynyt hyllystä ja lähetetty heti... Eli ei mulla ainakaan tommosia kokemuksia!
     
  15. Kimmo

    Kimmo Gearhead

    En siis tarkoittanut tilanneeni 10 tuotetta ja kaikki out of stock, vaan sitä, että kun katselee saatavuutta, niin varastosta löytyy, mutta tilauksen jälkeen kaikkea ei löydy ja saatavuus oikeasti enempi ?
    Olen tilannut muutaman kerran Classicilta(kin) ja tavarat tulleet tähän mennessä oikein, mutta ei aina toivotussa/ilmoitetussa aikataulussa...
    kyselin tuota joskus Summitilta ja vastaus oli, että kamaa menee sen verta, että sivut ei aina pysy vauhdissa mukana.
    Varmaa tietoa ei ole, mutta eiköhän useampikin lafka ole säästösyistä hiukan kutistanut varastoitavan rojun määrää ennemminkin.
     
  16. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Joo, tajusin mitä tarkoitit, ja yritin sanoa että olen tilannut kamaa mikä on netin mukaan hyllyssä ja vaan pari kertaa käynyt niin että jotain nippeliä ei olekaan ollut... Vähän kyllä epäilen että Classicilla ei ole läheskään kaikkea itsellään varastossa, vaan tilataan tarpeen mukaan toimittajan varastosta?
     
  17. TimoN

    TimoN 3rd gear

    Jees, kiitos tiedoista. Vähän kummalliselta vaikuttaa kyllä tää mun tapaus, kun tosiaan muka mitään tilatuista jutuista ei nyt sitten olekaan varastossa. En ole vielä saanut toimeksi kysyä heiltä tarkemmin asiasta, eivätkä he omatoimisesti myöskään ole mitään infonneet. No, onneksi mitään sinänsä sillä tavalla kiireellistä ei ollut listalla, etteikö ilmankin niitä pääse ajelemaan. Kiva vaan olisi saada sen mukaan, mitä on kuvitellut tilaavansa.

    Onhan se tietty mahdollinen taktiikka sekin, että ilmoitetaan varastossa olevan enemmän tavaraa kuin sitä onkaan, jolloin asiakas innoissaan tekee tilauksen juuri heiltä, kun luulee saavansa nopeasti kamat ja sitten lopulta kuitenkin tyytyy siihenkin, että toimitusaika onkin hitaampi kuin alun perin luultiin. Tosin ei luulis, että niin kannattaisi tehdä, kun ei sillä pitemmän päälle välttämättä ole kovin positiivista vaikutusta asiakaskuntaan.

    No, seuraillaan, että kuinka tässä nyt sitten käy.
     
  18. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Missäs hintaluokassa tuo sun putkisto oli? Meinaan kun omaani pitää ahnkkia ainakin änkkäreistä taaksepäin uutta.
     
  19. asperiini

    asperiini Gearhead

  20. asperiini

    asperiini Gearhead

Kerro tästä muillekin!