1968 Coronet 440 2D HT -laittelua

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mopar B-Bodyt', aloittaja TimoN, 4.5.2015.

  1. asperiini

    asperiini Gearhead

  2. Lowry

    Lowry 2nd gear

    Riippuu varmaan aika paljon tavaran koosta, mutta minkä suuntaisia lähetyskuluja tuolta Classic Industriesilta on tullut, jos on tilannut suoraan Suomeen ja mitä kuriiria käyttävät? Luulis että nykypäivänä sais ne ulkomaidenkin postikulut näkymään suoraan, niin olis vähän järkevämpää katsoa mitä kannattaa tilata ja mitä ei. Nyt jos kerää ison kasan rompetta, niin joku iso paketti voi nostaa lähetyksen hintaa järjettömäksi, vai eritteleekö ne ne jotenkin tavaroiden mukaan?

    Kerran oon tuolta tilannut isomman määrän tavaraa maan sisäisellä rahdilla ja sillon löytyi kaikki luvatut tavarat hyllystä.




    Asiallista tekemistä hienon auton kanssa!
     
  3. asperiini

    asperiini Gearhead

    Jos ei ole kiirettä niin halvimmalla maarahdilla tuonne Hal-Marin kontitukseen ja merirahtina Suomeen. Pakoputket ja isot peltiosat tulee muuten kalliiksi.
    Useinhan tuon maarahdin saa tingattua ilmaiseksi jos tilailee reilummin palikoita.
    http://www.finn-us.com/
     
  4. TimoN

    TimoN 3rd gear

    No joo, koitan suht lyhesti päivittää ton Classic Industries -tilauksen tilannetta.

    Tosiaan aika lailla tasan viikko sitten su-ma yönä Suomen aikaa tein tilauksen, jossa oli kymmenen artikkelia, joita kaikkia piti löytymän varastosta. Kuljetushinta heidän piti laskea erikseen ja sitten tarjota se sähköpostiin.

    Sähköpostiin ei kuulunut mitään ennen kuin perjantaina, mutta kylläkin Classicin nettisivuille kun kirjautui, niin siellä väitettiin, että mun tilauksen toimittaminen voi kestää pitkään, sillä mitään tilattua tavaraa ei ole varastossa.

    No, tosiaan perjantaina sitten tuli sähköpostiin kysely, jossa oli kolme eri vaihtoehtoa rahdille, ja niistä piti sitten hyväksyä itseä miellyttävin. Kaikki olivat lentorahteja, ja palvaluntarjoajina UPS tai DHL. Hintahaarukka oli niin, että kymmenen Dollarin sisään mahtuivat kaikki kolme tarjousta, joiden hintaluokka oli vähän vajaa 300$. Ei oo halpaa hommaa, vaikka mielestäni ei mitään isoja osia oo edes tulossa; pesunestesäiliö, antenni, polttoainetankin anturi ja loput sellaisia kämmenen mahtuvia osia suunnilleen. Ei olisi ollut hullumpi ajatus varmaan toi asperiinin yllä esittämä maarahti + konttikuljetus. Josko ens kerralla sitten olis sen verran fiksumpi, että tajuaisi tuonkin asian selvittää...

    No joo, vahvistin sitten sähköpostilla heille, että minkä vaihtoehdon noista hyväksyn, ja sitten myöhään perjantaina illalla / yöllä tuli vastaus, että kaikkea tavaraa on varastossa, ja ne lähetetään 24...48 tunnin kuluessa. Sen puoleen niiden pitäisi jo olla liikkeellä, mutta kaipa se tarkoittaa 1-2 työpäivää; tai ainakaan tähän mennessä ei ole tullut mitään ilmoitusta, että lähetystä olisi tehty (eikä siis esim. seurantanumeroa ole tiedossa).

    Kai se tästä, seuraillaan, miten etenee.
     
  5. TimoN

    TimoN 3rd gear

    Väliaikatietona, osapaketin kanssa näyttää silleen lupaavalta, että viimeisin skannaus oli Kölnissä eilisiltana ja UPS:ltä tuli kysely tullaamisesta. Ens viikolla arvioitu saapumispäivä.

    Mutta KYSYMYS:

    Kuinkas paljon tehoa uskaltaa laittaa lähi- ja kaukovaloihin ilman muutoksia katkaisijoissa ja johdotuksissa?

    Kun tuossa on alun perin ulommat umpiot sealed bean 4002:t ja sisemmät ovat 4001:t. Toisin sanoen, ulommissa on pitkät ja lyhyet, sisemmissä vain lyhyet. Jos yhtään olen oikein osannut nettiselvitystä tehdä, niin 4002:t ovat lähivaloilla ja kaukovaloilla 50W. 4001:t sitten taas ovat 37,5W. Meniköhän tämä nyt oikein?

    Jos tuohon nyt laittaa H4 -umpiot molempien tilalle, niin lähivaloilla tilanne ei juuri muutu; tulee vain 10W lisää yhteensä (kun siis jättää sisempien umpioiden lähivalot kytkemättä ja ottaa käyttöön vain kaukovalot niistä), mutta kaukovaloilla sitten on 4 x 60W, jolloin alkuperäiseen 175 Wattiin nähden tehoa tulis lisää 65 Wattia ja sitä myöden 12,8V nimellisjännitteellä virtaa menee katkaisijoiden läpi noin 5A enemmän kuin on suunniteltu. Onko tolla mitään merkitystä, vai voiko vain suoraan laittaa 4kpl H4 -umpioita ja lyödä piuhat kiinni? Juurikaan sen kummempi temppuhan toi asennus ei sitten ole (sain jo ne ulommat umpiot, joten pääsin testaamaan asentamista. Sisemmät ovat vielä matkalla, mutta ostin siis 4kpl Cibien H4 -umpioita ihan vaan siksi, että noilla nykyisillä pimeässä ajaminen on aika karmeaa touhua...)

    En kyllä yhtään tiedä, mitkä ovat nykyisten sealed beamien teholukemat, kun sitä ei ole niissä mainittu...
     
  6. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Itse laittaisin suosiolla releet, niinkun olen omiin autoihin laittanutkin... Voi olla että pelaa ilmankin, mutta valokatkaisijan elinikä varmasti lyhenee, ja releillä H4:kin palaa kirkkaammin. 81 Capricessa joskus mittasin että alkuperäiseen valokatkaisijaan ja johtoihin jäi pari volttia, ei kuulosta paljolta mutta eron huomasi kyllä valotehossa!
     
  7. Hai

    Hai Double Gearhead

  8. TimoN

    TimoN 3rd gear

    Joo, kiitoksia vinkeistä! Kieltämättä nyt kun vähänkään enemmän asiaa pohtii, niin kannattaahan ne releet sinne laittaa. Sekä katkaisijoiden säästämiseksi että valotehon parantamiseksi.

    Nyt mulla tosiaan on siellä ulompina lamppuina H4 -umpiot, ja sisemmät saavat olla noi oletettavasti pienempitehoiset sealed beamit siihen asti, että saan toimeksi tehdä ne relesysteemit sinne.

    Toi Bilteman paketti on hyvä vinkki. Täytyypä miettiä, ottaisko tuollaiset ja teippaisi ne vähän vähemmän räikeän väriseksi vai tekiskö ihan alusta alkaen uudet piuhat niin, että sais kaikki tehtyä määrämittaan niin, että ne saisi sitten mahdollisimman helposti pois näkyviltä. Sinänsä kovin kallis tai monimtkainen modaushan tuo nyt ei ole, vaikka sen millä systeemillä toteuttaisi.

    Jos illalla pimeän aikaan on vielä kuivat tiet, niin luultavasti en malta olla menemättä testaamaan, että miltä ajo tuntuu nyt noiden uusien umpioiden kanssa. :)
     
  9. TimoN

    TimoN 3rd gear

    Niin joo; semmoinenkin tuli tässä mieleen, että näin vanhalle autollehan sais myös lähivalot kahdentaa.

    Eli toisin sanoen, nyt kun mulle on kuitenkin tulossa tuplat H4 -umpiot, niin halutessaan voisi myös sisempien umpioiden lähivalot kytkeä toimintaan, ja se onnistuisi tietty tosi helposti, kun muutenkin on meininki laittaa ne relesysteemit tuohon.

    En kyl tiedä, olisko siinä mitään järkeä; ei välttämättä. Jos jättää sisemmät umpiot vain kaukovalokäyttöön, niin sitten ne voi säätää vapaasti niin, että valaisevat pidemmälle kuin ulompien umpioiden kaukovalot, vähän niin kuin tuommoisten lisäkaukovalojen tarkoitus oikeastaan onkin. ;)
     
  10. Hai

    Hai Double Gearhead

    Kahdentamisen vuosiraja oli muistaakseni 1979.
    Puolustellaan tuota Biltsun sarjaa vielä parilla kommentilla.
    -Sen keltaisen letkun voi vaihtaa helposti
    -Valmiin sarjan mitoitus on aika hyvä, ei jätä hirveitä pusseja, ilman muutoksia onnistuneet asennukset mulla: 1968 Cutlass, 1972 New Yorker, 1990 Chevy VAN, 1973 Eldorado.
    -Releet jemmaisin B-kopassa vaikka akkutelineen alle
    -Lyhentää voi kohtuu helposti, poikki ja uusia liittimiä tai poikki, juotos ja sukka.
    -Kaksi settiä kahdennettuun järjestelmään
    -Erikseen ostetut osat on kalliimpia kuin tuo valmis setti.

    Laittaisin kahdentavien lyhyiden ohjaussignaaliin katkaisijan väliin. Perusteella, että mitäs jos laturin kapasiteettia tarvitaan johonkin muuhun. Nyt kesällä tulee mieleen 12V jäähdyttävä kylmälaukku. Itsellä ollut tuo nyt paljon mukana.
     
    Saetkae tykkää tästä.
  11. TimoN

    TimoN 3rd gear

    ja



    No, olisko nyt paree? ;)

    [​IMG]

    Rekisterikilpikin näköjään vaihtunut mustapohjaiseksi. (Ei tarkoita, että tää edelleenkään olisi museoajoneuvo, vaan ihan vaan aikakauden mukaiset kilvet siihen tilasin silloin määräaikaiskatsastuksen yhteydessä, kun kerran siellä katsastusasemalla muutenkin jo olin.)

    Joo, heikosti näkyy tässä valaistuksessa, mut joku kerta sit ulkona parempia kuvia vois ottaa. Noi pakarin päät ovat Classic Industriesilta, josta paketti saapui tänään. Samalla takakannakkeet menivät uusiksi, joten käytännössä ne itse melko kovalla vaivalla tekemäni kannakkeet päätyivät nyt hyllylle odottamaan parempia aikoja. :mad:

    Vaikkakaan ei kyyneleitä, niin verta ja hikeä sai vuodattaa noidenkin asennksessa. Ensinnäkin molempien pakarin päiden ulkopäät oli katkaistu vinoon. Periaattessa se voisi olla ihan ok, jos ne olisivat olleet toistensa peilikuvat, mutta kun ei. Molemmat olivat samaan suuntaan vinot; toinen vielä vähän enemmän. Niitä sitten ensin rälläkän kanssa hioin suorempaan ja loput viilalla. Ei niistä edelleenkään täydelliset tulleet, mutta sellaiset nyt sentään, että kehtasi ne asentaa. Pinta on kyllä ihan nätisti tehty. Samalla sitten rälläköin sisäpäähän railot niin, että se puristuu helpommin paikalleen putkiklemmarilla. Verta sain valumaan sormesta, kun onnistuin tunaroimaan rälläkän katkaisulaikkaa jokusen millin verran sisälle etusormeen ja sen kynteen. Toivottavasti ei ollu tallin ulkopuolella silloin ketään lapsia kuulemassa sitä voimasanatulvaa, joka melko varmasti kuului ihan ulos asti...

    Kannakkeet olivat molemmat samalle puolelle, vaikka ne parina myytiin. Toisesta piti siis kääntää se kumiosa toisin päin, niin sitten niistä tuli peilikuvat, kuten tarkoitus on. Ja sitä kumiahan ei niin vain käännetä ilman, että se koko teräshässäkkä ensin väännetään kunnolla auki.

    Toivottavasti niiden muiden ameriikanpaketista löytyneiden osien kanssa ei tarvi samaan tapaan touhuta, että saa ne joskus sitten sopimaan paikalleen.

    Tämmöistä tänään; katellaan, mitä seuraavaksi tuleman pitää...
     
    K_Sa tykkää tästä.
  12. Beachley

    Beachley 1st gear

    Jep

    Aina vaan enemmän miellyttää pussihousu- ukon mieltä :)

    Ehdottomasti tipsit ovat nyt paremman näköiset kuin ne pelkät syöksytorvet.

    Ja mustat rekkarit ovat tietty itsestään selvyys silloin , kun ne ovat Suomessa olleet käytössä .
    Mutta sama taas verrannollinen kääntäen; ei mustia kilpiä , jos autossa on ollut vuosimallin mukaan jo valkeat kilvet...
    Ja ne neliskanttiset kötöstykset EU- merkeillä voi naputella telkän pöntön kattoon, ettei palokärki saa kattoa puhkio_O

    Timo tekee hienoa työtä ja vielä hienompaa on , kun jaksat kirjoitella päivityksiä tänne OD: lle.

    Thanks

    Mike
     
  13. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Jep, erittäin paljon parempi! Monen mielestä pakoputken päät on pikkujuttu, mutta mielestäni parannus on huomattava! Harmi että oli niin DIY-mallit, mutta lopputulos on vaivan arvoinen!
     
  14. TimoN

    TimoN 3rd gear

    Kiitoskiitos, no hyvä sitten, ettei tullut ihan turhaan noita kalliita putkenpäitä hankittua. :) No ei vaan, kyllä tätä autoa ihan itselle sentään oikeasti tehdään, eikä vaan sen mukaan, mitä täällä tai jossain muualla kommentoidaan.

    Se on kyllä faktaa, että täältä lukemani kommentit vahvistivat omaa ajatusta nyt esimerkiksi juuri noiden pakarien osalta siitä, että orkkismalli olisi parempi. Ja nyt kun ne ovat paikallaan, niin yhä vaan oma käsitys vahvistui siitä, ettei ollut ollenkaan hullumpi homma niitä laittaa. Mitä enemmän niitä katselee, niin sen paremmalta näyttävät ainakin tähän mennessä.

    Seuraavaksi sisustaan jotain pientä näpräystä ja konehuoneeseenkin on jotakin koristelua tulossa jollain aikavälillä. Uusi tankki ja anturi olisivat nyt valmiina laitettavaksi, mutta saattaa kyllä käydä niin, että tää kausi mennään vanhalla paikatulla tankilla ja jätetään tankin vaihto sitten talviseisonnan ajalle. Paitsi jos toi vanha rupeaa vuotamaan, niin sit joutuu miettimään uusiksi tämän asian.
     
  15. TimoN

    TimoN 3rd gear

    Noni, yksi puuha tuli tehtyä. Olen nimittäin jo vaikka kuinka kauan haaveillut kierroslukumittarista. Samalla on harmittanut, kun kojelaudan kello, niin lisävaruste kuin onkin, on kyllä käynyt, mutta siihen ei ole pystynyt säätämään aikaa kohdalleen, kun säätönuppi on vaan pyörinyt tyhjää. Se on siis ollut varsin tarpeeton kapistus loppuviimeksi.

    Laitetaan nyt pari ennen - jälkeen -kuvaa; se varmaan selventää parhaiten.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Olihan muuten aivan uskomattoman työläs homma siihen nähden, miten yksinkertaiselta toi kojelauta päälle päin näyttää. Bonuksena mittariston takaa kun irrotin sitä liitintä, jossa on ympyrän muodossa useampi pinni, niin yksi niistä katkesi, vaikka kuinka yritin avata sitä tosi varovasti. Äkkiseltään vaikuttaisi siltä, että tekemäni juotos- ja vahviketappikorjaus toimii. Saa nähdä, kuinka kauan.

    Ja lisäksi, kellon kun purin pois, niin totesin, että säätönuppi siinä vaan oli löysällä. Eli sen olisi saanut täysin toimivaksi ihan vaan kiristämällä sen ruuvin, johon siis pääsi käsiksi mittariston naamapuolelta mitään purkamatta. Hyvä sinänsä, ettei se ollutkaan rikki, mutta harmi, että se on ihan turhan päiten näyttänyt aina vaan väärää aikaa koko sen ajan kun se on mulla ollut. No, nyt se saa odottaa parempia aikoja kaapissa tarkasti pakattuna.

    Sen verran kokeilin ennen purkamisen aloittamista, että mittari oli toimiva ja että se kaiken lisäksi näytti aika tavalla täsmälleen samoja lukemia kuin kampiakselin päästä optisella mittarilla sai luettua. Ja mikä parasta, se näytti toimivan vielä tuossa paikalleen asennettuna, vaikka asensin sen aivan itse. :)

    Tähän autoon en halunnut näkyville mitään, edes hillittyä, tarvikemittaria. (Tarvike toki tuokin on, mutta alkuperäisen mallin mukainen sentään; valmistaja lienee Charger Specialities, vaikka Classic Industriesilta tuon ostin.) Toi mielestäni sopii hyvin tuohon, eikä itseäni haittaa se, että sen sijainti on aika sivussa tuossa. Näkyy se silti ihan hyvin.

    Näillä näkymin yritän vielä tälle ajokaudelle saada asennettua valojen relesysteemit ja uudet H4 -umpiot myös sisempien etulamppujen tilalle. Sitten pitää ottaa yksi Mersu työn alle, ja Dodge saa toivon mukaan jotain uutta osaa ja muuta huolenpitoa talvella sitten taas enempi.
     
    Saetkae ja K_Sa tykkäävät tästä.
  16. TimoN

    TimoN 3rd gear

    Noh joo, jossain vaiheessa lupasin laittaa kuvaa konehuoneesta, kun sellaista pyydettiin - tässä:
    [​IMG]

    Kuten todettua, niin hommaa tuon siistimisessä on vaikka kuinka, mutta positiivista on se, että kuitenkin pääosiltaan tuo on alkuperäistä tai ainakin alkuperäisen kaltaista, eli kunnostamisella pääsee jo pitkälle. Maalia kaipaavat niin konepellin alapinta kuin konehuone mutenkin ja sit moottori ja apulaitteet. Eli suunnilleen kaiken, missä maalia alunperin on ollut, sopisi maalata uusiksi. Jäähdytin lienee joskus uusittu onneksi alkuperäisellä varaosalla. Dual snorkel -putsari huohotinletkuineen on olemassa, mutta sen pohja täytyy muokata tuohon kaasariin sopivaksi. Ja sitten toi hälytin pitää hävittää, mutta olen ajatellut laittaa toimivan tilalle nätimmin asennettuna. Itse asiassa rekisteriotteessa lukee, että auto on hyväksytty ilman rattilukkoa, koska siinä on toimiva hälytin. Kyllä tuostakin sireenistä ääntä lähtee, mutta muuten toiminta, luotettavuus ja asennuksen taso yleisesti ovat aivan niin ja näin. Niin joo, varmaankin aikakauden mukaisena lisävarusteena tässä on normaalin äänitorven lisäksi tuommoinen massiivinen torvi tuossa lasinpesunestepöntön vieressä; sen vois vaikka antaa olla siinä jatkossakin. Sen sijaan mainittu säiliö pitää kyllä vaihtaa alkuperäismalliseen. Ja noin lämmityslaitteen letkut mustiksi.

    Umpiot sain muuten vaihdettua ja johdotettua. On aika härskin näköinen tolleen silmäpuolena. ;)
    [​IMG]

    Kiitos vielä vinkistä; käytin niitä Bilteman johdotussarjoja, joihin on linkki yllä. Edulliset, helpot ja nopeat asentaa ne kyllä ovat. Semmoinen ongelma niissä kyllä oli, että noiden ulompien lamppujen laittamiseen se sarja oli hivenen liian lyhyt, kun se johto pitää laittaa koukkaamaan turhan kaukaa alakautta sellaisen ylimääräisen lenkin. Niinpä niitä releitä ei kyllä saanut esim. akun alle piiloon, vaan jäivät vähän näkyville.

    No, olis niitä johtoja voinut itse tietty vaikka pidentää, mutta tällä kertaa ajatus oli se, että tehdään homma quick and dirty -menetelmällä turhia hienostelematta. Sitten kun toi konehuone muutenkin tulee kunnostettavaksi, niin panostan sitten siinä vaiheessa enemmän tähänkin hommaan. Nyt tein vaan niin, että teippasin kaikki keltaiset tai muutenkin värikkäämmät (eli kaikki) johto-osuudet mustiksi ja koska en halunnut releiden kiinnittämiseksi tai muutenkaan tehdä koriin mitään ylimääräisiä reikiä, niin tein tuommoisen alumiinisen kiinnityslevyn akun etupuolelle. Sen sai koriin kiinni siinä jo valmiiksi olevien reikien kautta ja releet ovat sitten kiinni tuossa levyssä. Tuommoisena pikaratkaisuna menettelee vallan hyvin, ja olen varsin vakuuttunut, että valotehoa tuli äkkiseltään lisää orkkisratkaisuun nähden aivan tolkuttomasti. Nyt ei varmaankaan enää niin harmita ajella pimeällä. Ja samalla valokatkaisija säästyy kuormitukselta, kun sen kautta kulkee enää pelkästään releiden ohjausvirta. Sisempien umpioiden osalta jätin lähivalojen releen kokonaan kytkemättä, joten ne toimivat nyt vain lisäkaukovaloina, kuten alun perinkin on ollut.

    [​IMG]
     
    Saetkae tykkää tästä.
  17. TimoN

    TimoN 3rd gear

    Höh, kävin äsken ajelemassa, ja reissulta palatessa totesin, että lohkon päällä on moottoriöljyä vaikka kuinka. Käytännössä se potero, jossa virranjakaja on, on aika tavalla täynnä öljyä, ja oli sitä pikkuisen siinä lohkon etuosan päälläkin; siinä niinkuin ylävesiletkun lähdön ympäristössä / imusarjan etupuolella.

    Onkohan tuossa joku tosi tyypillinen vikapaikka? Virranjakajan O-rengas ja imusarjan tiivistys ilmeisesti ensin pitäisi katsella? Imusarjan tiivistekaukalon asensin paikalleen tiivistesilikonin kera suunnilleen vuosi sitten, enkä tähän mennessä ole vielä havainnut mitään massiivista vuotoa siitä. Toi taitaa kyllä vuotaa venttiilikopan tiivisteestäkin ainakin vähän, mutta pakosarjan puolella ei öljyä ainakaan vielä näkynyt kovin paljoa. Semmoinen mikään ihan kuiva tuo moottori ei taida olla oikein miltään puolelta...

    Positiivistakn on sen verran kerrottavana, että kävin testaamassa valot. Eivät ne mitkään huippuhyvät ole, mutta oleellisesti paremmat kuin se, mistä tän kanssa liikkeelle lähdettiin, ja moni paljon uudempikin auto jää kyllä valoteholtaan paljonkin heikoommaksi. Esim. nykyään 20-vuotias autokin täyttää tuon "paljon uudemman auton" määritelmän. :D
     
    Saetkae tykkää tästä.
  18. TimoN

    TimoN 3rd gear

    Pari juttua päivityksenä...

    1. Harmittelin tuolla joskus aiemmin, että kuskin ovi ei mene kiinni kunnolla. Ei mene edelleenkään, paitsi, että joskus menee tosi hyvin kiinni ja joskus ei sitten millään muuten kuin joko vetäisemällä sisäpuolelta se kauhealla vauhdilla tai sitten ulkopuolelta sen voi vaan painaa kovalla voimalla. Välillä toi vika on päällä ja välillä ei. Ärsyttävä. Pitäis vissiin saada aikaiseksi purkaa oviverhous ja katsoa, mitä sieltä löytyy. Noo, josko syksymmällä sit.

    2. Toinen vika, joka tulee ja menee, on pakkivalojen turha palaminen. Sen verran tiedän (tai ainakin vahvasti uskon), että se pakkivalon katkaisija on jossakin rattiputkessa, mutta en tarkemmin tiedä, että missä siellä. Kerran rupesin sitä purkamaankin, ja sain ratin pois ja vissiin jonkun muun palikan sen jälkeen, mutta siitä eteenpäin en päässyt, kun homma alkoi näyttää sen verran haastavalta ja aikaa ei kummemmin ollut sillä kertaa. Viimeksi kun tuo vika oli, se tuntui katoavan, kun säädin vivustoa laatikon päästä, mutta voi olla, että ei se vian häviäminen edes johtunut siitä. Tänään taas valot paloivat kaikissa muissa kuin P-asennossa, ja kun vaihdekeppiä hetken renklaili edestakaisin, niin taas alkoivat toimia normaalisti. Ehkä siellä on jotain ylimääräistä tavaraa, joka aina välillä menee katkaisijan väliin väärään kohtaan. Tai jotain.

    3. Tein parhaani paikallistaakseni moottorin öljyvuotoa. Puhdistin ensin mahdollisimman hyvin kaikki näkyvästi märät paikat ja siten konetta käyntiin. Ei mitään vuotoa mistään nähtävissä. Sit ajelin pikku lenkin ja katsoin uudestaan. Ensisijaisesti sitä näyttikin nyt valuvan imusarjan alla olevan kaukalon päälle jostakin tarkemmin määrittelemättömästä paikasta, ja siitä se sitten jarruttaessa hölskyy myös esim. virranjakajan juureen. Kuitenkin näytti siltä, että sitä valui myös venttiilikopan tiivisteestä ja lähinnä nimenomaan matkustajanpuoleisesta venttiilikopasta. En tiedä auttoiko asiaa, mutta ensin avasin huohotinventtiilin ja puhdistin sen. Bräkleeniä, teräsvillaa ja Autosolin metallikiillotustahnaa. Mielestäni se nyt liikkuu ehkä pykälän verran kevyemmin, joskaan ei se alun perinkään jumissa ollut. Sen jälkeen kiristin imusarjan ja venttiilikoppien pultit ja mutterit - saa nyt nähdä, auttoiko tuo jotain. Uusi tiiviste pitää kyllä hankkia siihen huohotinventtiilin ja venttiilikopan väliin; se oli heikossa iskussa.

    Mitenkähän näissä muuten moottorin öljytikun putki on tiivistetty alapäästään? Onko siinä kanssa joku kumi, jonka pystyy vaihtamaan? Tuntuu vaan, että se tikun putki heiluu niin vapaasti ja valtoimenaan sinne tänne, että en usko sen tiivistyksenkään olevan ihan kunnossa.
     
  19. Saetkae

    Saetkae 3rd gear

    Pakkivalokatkaisija pitäisi olla laatikon kyljessä ihan siinä vaihdesirtimen vieressä. Kolminapainen tatti. Siinä samassa katkaisijassa on myös se toiminti joka tekee niin että voit käynnistää vain N tai P asennossa. Käynnistyksenesto mittaaminen on keskimmäinen napa-vaihteiston kuori. Ne saa olla yhdessä vain P tai N asennossa (vastusmittari piippaa). Pakkivalojen navat ovat kummassakin laidassa. Niitten välissä saa olla yhteys vain R asennossa.
    [​IMG][​IMG][​IMG]
     
    TimoN tykkää tästä.
  20. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    Mulla tuli dynossa sama monttu täyteen. Imusarjan kaukalo vuosi toisesta kulmasta.
     
    TimoN tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!