5.3 LS + LSA supercharger

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Puuma6, 17.7.2016.

  1. Puuma6

    Puuma6 2nd gear

    Eli rautalohkoinen 5.3 LM7 ja kiinnostaisi istuttaa cts-v/zl1 remmiahdin koneen päälle. Kukaan tehnyt tälläistä? Tiedossa on että ahtimessa rect kanavat ja kansissa cathedral kanavat. Adapteri levyjä saa ebaysta kuten myös apulaitteiden siirtosarjaa. Itse ahtimia saa ebaysta noin 1000€ ja päälle välijäähyä 500€. Mutta tuleeko muita murheita? Rahallisesti kiinnostaisi koska olisi noin puolet halvempi kuin esim. Ati procharger ym. sarjat. Kokemuksia, kiitos! :)
     
  2. Anza

    Anza Gearhead

    Kokemusta ei oo, mutta aihe kiinnostaa. Yks juttu ainaki vois olla se kun trukkimoottoreissa ei oo kiilauraa dampperissa, joten hihnavetoisessa ahtimessa kai vaarana dampperin luistaminen kampiakselilla? Siihen on jotain pinni settiäkin myynnissä.
     
  3. Puuma6

    Puuma6 2nd gear

    Voi olla luistaminen mahdollista mutta jos vakio ahdoilla menee mitkä on noin 7psi niin en usko että luistoa tulee.
     
    Anza tykkää tästä.
  4. rl

    rl Gearhead

    Tämä olisi tosiaan äärimmäisen mielenkiintoinen yhdistelmä, ihan jo sen takia että turbotettuja alas-moottoreita on tässäkin maassa jo paljon. Jenkkilässä näitä on YouTuben mukaan aika paljon toteutettukin.

    Onko tietoa, että mikä näissä antimissa on heikoin kohta? Ja onko huollettavissa ns järkevään hintaan?

    Dampperi näissä on tajuttoman kovassa, eikä se kiila sivuttaisvoimaa muissakaan moottoreissa hirveästi siedä. Voihan se olla että remmipyörä voi jossain vaiheessa liikahtaa, mutta en usko että se vielä maltillisilla aidoilla varsinaisesti "luistaisi". Dampperissa kun ei olo merkkejäkin, niin ei haittaa vaikka vähän liikahtaisikin.
     
  5. Puuma6

    Puuma6 2nd gear

    Ainoa heikoin lenkki mitä olen lukenut on ollut "coupling" eli jousisäätöinen "kytkin" joka on ahtimen hihnapyörä akselin päässä. Kiinteitä couplingeja valmistaa usea valmistaja ja sillä pääsee ongelmasta eroon. Muuta huonoa en ole lukenut.

    Turbotus ei oikein ole vaihtoehto koska konehuone on sen verran ahdas ettei yksinkertaisesti mahdu. Ebayssa täydellinen tälläinen ahdin/imusarja pakettia myydään noin 2300€ hintaan. Pelkkiä ahtimia ilman suuttimia, läppärunkoa, välijäähyä ym. myydään tonnilla. Pitänee ostaa niin sittenhän sen tietää :)
     
  6. micco

    micco 3rd gear

    Eihän turboa tarvi konehuoneeseen laittaakkaan... ;)
     
  7. Puuma6

    Puuma6 2nd gear

    No ei tarvitsekkaan mutta ei tuollaisessa '67 Cougarissa muuallakaan ole tilaa :)
     
  8. LPV

    LPV 3rd gear

    Laittaa sen dampperin Loctite 648:lla kiinni, pitää paremmin kuin kiila !!!
    Vain ihmisen epäluulo aiheuttaa sen, että pitää vielä se kiilakin sinne saada...
    Rasvat pois osista kunnolla, Loctite väliin ja kiinni.
    Mielenkiintoinen ahdin touhu sinänsä, ottavat juuri noilla ahtimilla ihan "miehekkäitä" tehoja irti tehtaat koneistaan... LS9:tä ja Hellcatista jne...
     
  9. Catrik

    Catrik 3rd gear

    Satuinpa hetki sitten katsomaan aiheesta videoita
     
  10. Puuma6

    Puuma6 2nd gear

    Tässä lsa ahtimessa kiinnostaa juuri se että käy aika helposti paikalleen ja saisi varmaan aika mukavat tehot vakion 5.3 päällä. Haluaisin pitää koneen aika sivistyneenä, ahtimen lisäksi voisi vaihtaa lsa koneen nokan ja olisiko siinä sitten 500hv resepti valmis?
     
  11. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Siis tässä on ihan tavan kiila kampuralla? Eihän sen tehtävä oo mitään pitää kiinni, eihän se mitään kestä. Sen tehtävä vaan ohjata dampperi paikalleen ja pultti pitää romppeet kii?
     
  12. Anza

    Anza Gearhead

    LQ4 trukkimoottorissa ei oo kiilaa. Eikä taida olla muissakaan LS koneissa. Tiukka sovite dampperilla. Piti antaa lämmintä että irtos. Ei suositella dampperin omaa pulttia kiinnilaittoon, vaa sopivan mittainen kierretanko kieritellään kierteen pohjaan. Dampperi sillä paikoillee, ettei korkkaa kiinnilaittaessa. Menee varmaan miedot paineet ihan omalla systeemillä.
     
  13. Puuma6

    Puuma6 2nd gear

    Ei ole 5.3:ssa kiilaa. Dampperin pultin momentti on 240 ft lb eli aika tiukassa on...huomenna olisi ohjelma säätöä tiedossa tuohon mun 5.3:n. Muuten ihan vakio mutta vaihdettu '02 ls1:n nokka joka sekin todella mieto. Saa nähdä tuleeko muutosta tehoihin :)
     
    Roc tykkää tästä.
  14. Roc

    Roc Gearhead

    Mielenkiintoista, ilmoittelehan millaset lukemat tulee.
     
  15. Puuma6

    Puuma6 2nd gear

    Suoranaisia lukemia ei tule koska on ihan tien päällä säätö. Mutta on tarkoitus mennä jossain vaiheessa dynossakin käymään.
     
  16. Roc

    Roc Gearhead

    Ok, kyllähän tuo '02 LS1 nenä on lähes yhtä mieto kuin LM7, mutta on siinä asteita sentään enempi, 190/191 vs. 197/207.

    Mulla vapautuu jossain kohtaa Compin XR269HR. 216/220 ja 0.525/0.532.
    Mutta hetki menee kyllä...
     
  17. Puuma6

    Puuma6 2nd gear

    Tuohan kiinnostaisi, ilmoittele kun vapautuu.

    Jostain nokka testistä lueskelin että tuolla 1721 loppuisella nokalla olisi huipputehoa saatu jopa 30hv enemmän verrattuna vakio lm7 nokkaan.
     
  18. KimmoT

    KimmoT Gearhead

  19. Anza

    Anza Gearhead

    Ja kannataa porata pinnien reiät suoraan, että saa dampperin irti joskus.
     
  20. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Kukaan kokeillut tätä komboa? Itseäni kanssa kiinnostaisi jos jollain kokemusta.
     

Kerro tästä muillekin!