SBC 350 budjettipiristys E85:lle, otetaan 98:a ensin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Huuto-Olli, 1.10.2015.

  1. Huuto-Olli

    Huuto-Olli 2nd gear

    Ja etenee, koneistamolla oltiin vailla .030 yli mäntiä. Aisa kunnossa, semmoset siis tilaten (ja scatin veivit kans jotka ei ahdista toivottavasti siihen nokkaan). Kannet purettiin isän kanssa ja pikaisen diagnosoinnin jälkeen laitetaan myös takaisin kotikonstein perattuina. Toisesta kannesta löytyi vahva ehdokas halkeamaksi lämpönousukanavan hoodeilta, kuten olettaa saattaa. Pikkutyöstöllä kun kokeili imuseetit ja pakopuolen "otsapinnan" (käsikaluilla) oikaista, pääsi lopputulokseen että välttää alkuun. Kuopalla ollutta pakoseetin "tiivistyspintaa"(keskimmäinen viiste) ei tuolla käsikairaussatsilla saanut edes säikyteltyä - saati suoristettua... Onneksi vaarivainaan aarteista oli kuulemma löytynyt sopiva kivi, että pääsee oikaisemaan pelkällä työllä, no €uros needed. Yllätyin, kuinka pehmoista tuo kansi on. Paitti tietty pakoseeti, vai induktiokarkaistu paikkahan se vaan taitaa olla, eikä oikea seeti.

    Mutta mutta, tuolla kombinaatolla mennään. Puristukset pyöris tällöin ehkä 9,5 - 9,7 alueella. Ja sit kun seuraava kehitysversio, niin pienemmät kansikuopat ja bensat saa unhoittaa. Mutta mites nenä? Ajattelin ottaa takomukien kaveriksi Summitilta nokan Sum-1103, jossa .050 asteet 214/224, lsa 112° ja nostoa alle .444/ .466". Meneekö vielä konttorilla bensalla käryistä läpi vai tappaako koneen/innostuksen jo ennen sitä?
     
  2. Huuto-Olli

    Huuto-Olli 2nd gear

    Ja ameriikan kuorma saapui vihdoin ja viimein. Kyllä oli saanu paketti sikaa matkalla...

    Eli nyt rupee olemaan tahtipuikkoja ja kansipahveja vaille kaikki tarvittava. Seuraavaksi nokkalakrut ja männät koneistamoon ja rock on!
     
  3. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    Ota samoilla vauhdeilla pieni perusympyräinen nokka jos arveluttaa tilanpuute.Eipähän tarvii sit sen kanssa ihmetellä ja alkaa hiomaan veiveistä pois.Ite kun tilasin compilta nokan niin tais tulla samaan rahaan pienenpi,en muista varmaks mutta ei se ainakaan paljoo maksa.
     
  4. Huuto-Olli

    Huuto-Olli 2nd gear

    Tuossa kuormassa tuli summitin nokka, joka näytti olevan millin-pari pienempi perusympyrältään. Tutkitaan koekasauksessa pitääkö viä pienempää hommata, kun on noi scatin "stroukkeri" pro-stock veivitkin on lisäväljää tekemässä.
     
  5. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Virinokissa se perusympyrä onkin pienempi kuin vakiossa jotta on saatu lisättyä nostoa, sitä nokan korkeutta kun ei voi lisätä.

    Varsinainen stroukkikoneisiin tarkoitettu pieniympyräinen nokka on sitten eri asia.

    3.75" iskuisia en ole tehny yhtäkään pieniperusympyräisillä, vaan ihan normaali nokilla ja kaikki on saatu pyörimään.
    Muutamassa tapauksessa on joutunu veiveistä vähän ottamaan ja se on helppo juttu, mutta jos kamat on menossa tasapainotukseen niin kannattaa tehdä mielummin ennen painotusta.
     
  6. Huuto-Olli

    Huuto-Olli 2nd gear

    Hups, täähän on ollutkin kauan koneistamoreissulla... Noh, piti vaihtaa asuinpaikkakuntaa ja talli ei ollu ihan eka mikä meni "uudessa" tuvassa työn alle. Mutta eilen tuli nostettua koneistettu lohko käpisteltäväksi telineeseen.

    Ajatus oli käyttää vaan nopeesti kampura ja 1, 2, 7 sekä 8 männät veiveineen paikallaan toteutuneen dekkikorkeuden mittausta varten. Eipä sitten ollutkaan veivien yläpäät kelluvien tappien kololla, grble. Tuon kun olis huomannu tai älynny kokeilla vaikka heti kun palikat tuli... Oliskos suosituksia hoonaajasta Lappeenrannan seutukunnassa? Mikkeli/Kouvola myös käypäsiä suuntia.
     
  7. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Tänään kävin penkissä pari vetoa vetämässä samanlaisella kombinaatiolla. Vähän vähemmän tosin ruttua, olisko 10.5. rpm imusarja ja kiinan hei jakaja

    299.6hp / 5418 rpm ja 455.5Nm / 3886 rpm, noin 50 / 50 bensa / etanoli

    Vähän käy vielä laihalla vaikka reilusti kasvatettiin toision suuttimia.
    Muistaako artsi yhtään suuttimien ja neulojen kokoja ? Mitä modauksia tehty kaasarille?
     
  8. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Täysin ei voi tähän kultakalan (3 sekunnin) muistiin luottaa, mutta ensiöpuolella kokeilin suuttimina 107 ja 110 kokoja ja olikohan neuloina jotkut 70/37 tai 75/37, step up jousina jäykimmät.
    Toisiopuolella 107 suuttimet.
    Kiihdytyspumpun tanko maksimiliikkeen reijässä ja purkaussuuttimena 35 - 43 (vakio 28)
    Tyhjäkäynnin toiset air bleedit tukittu ja tyhjäkäyntikanavaa hieman avarrettu.
    Ensiöläppiin porattu 2-2,5mm reijät.
    Jakajan perusennakko 16-18 astetta, täysi 32-34, alipaine säädin rajoitettu alle 10 asteen ennakon lisäykseen.

    Siinä pääpiirteissään muutokset joilla toimi hienosti normaali ajossa, mutta "leikkimistä" varten parempi jos lisäsi vähän bensan määrää suhteessa etanoliin.
     
  9. 401

    401 2nd gear

    Onkohan kellään kokemuksia miten asiointi onnistuu tämän kaupan suhteen?vissiin ei ainakaan niinkään epätavallisella viestintävälineellä ku puhelimella tai ainakaan sillä soittamalla se ei onnistu?
     
  10. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    No pari pikku juttua ostanut ja ei ole kyllä ollut mitään ongelmia. Täällähän se aulis myy koko ajan tavaraa tuolla rodi osastolla
     
  11. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Kylläpäs se kaasarin modaaminen kuulostaa hankalalta tolle etanolille. Taidan siirtyä vaan käyttämään 95E kun sitä ainakin löytyy joka paikasta tai sitten ostaa etanoli kaasari kokonaan.

    Onko tollanen 10.5 puristusta liikaa rauta kansilla ja bensalla että alkaako nakuttaa ? Palotiloja on kyllä siistitty ja pyöristelty ettei pitäisi alkaa.
     
  12. J.J.

    J.J. Gearhead

    Kyllähän se voi kilinä käydä jos nokka on oikein kesy.
     
  13. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Jos tulee ongelmia niin se jo dynossa käyttämäsi 50/50 seoshan on yksi ratkaisu, ellet koe sitä hankalaksi lotraamiseksi.
    Sillon ei tarvi kaasarille niin ihmeitä tehdä, vai millaset suutin/neula säädöt teillä dynossa oli?
     
  14. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Nokkana on xe262. No mulla oli partsista ostettu tolle 1405 kaasarille se suutin sarja ja siitä ensin laitettiin isoin suutin oliko 104 toisioon ja ensiöön 101 ja vissiin pienin neula. Oli vieläkin laihalla täysvedolla ja vaihdettiin ssmotorsin suutin kätköistä isoin toisioon mitä sillä oli eli 113.

    Toi dyno sessio oli sellainen autokerho tapahtuma eli 30 min aikaa per auto niin ei siinä päässyt hieromaan mitään. Onneksi kaikilta meni vedot nopeasti niin pääsin uudestaan kokeilemaan ja seuraava ei ollut tuulut vielä niin kerkesin vielä toisen kerran suuttimia vaihdella.

    Vielä oli aavistuksen laihalla täys vedossa.
     
  15. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Ensiöpuolta kannattaa säätää niin että valitset neulat joissa power/cruise suhde on mahdollisimman suuri, vaikka jopa 75/37.
    Nyt voit suurentaa reilusti myös ensiöpuolen pääsuuttimia ilman että cruise menee rikkaalle, mutta täyskaasulla saat enemmän rikastusta.

    Näisä kun on pienitilavuuksinen kohokammio, niin bensapinnan korkeus, pumpun paine ja tuotto, ja jopa neulaventtiilien koko ovat asioita jotka voivat vaikuttaa pitemmissä täyskaasuvedoissa.
     
  16. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Luulen että kokeilen tolla pelkällä bensalla ensin ja jos alkaa nakuttaa niin siirrytään takaisin bensa/etanoli seokseen. Toinen vaihtoehto on sitten ostaa tai tehdä kokonaan etanolille oma kaasari.
     
  17. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Nyt ajettu 95:lla ja kyllähän se nakuttaa vedättäessä. Täytyy varmaan ostaa ebaysta e85 holley kun saa jollain 450€ kotiin kuljetettuna.
     
  18. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Sillä ei taida pystyä ajamaan edes tilapäisesti siirtoajoa bensalla RE85 asemia hakiessa? Oisko semmonen "sähköinen kaasarin kokoinen ruisku" tuplahintaan kuitenkin parempi?
     
  19. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Kyllä kai sillä bensalla voi ajella mutta käy vaan rikkaalla silloin.

    Ruisku on tietenkin yksi mutta kun ei viitsisi hirveästi laittaa rahaa kiinni tuohon koneeseen kun olisi lm7 "5.3 ls kone" varastossa.

    Tai sitten vaan modaa tuota edeliä.
     
  20. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Kieltämättä tuollainen FiTech efi vähän kiinnostaisi.
     

Kerro tästä muillekin!