navetasta talli....

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja rokki383, 25.12.2006.

  1. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

    Säkkiväline (nyk. L&T) on kuulemma tehnyt korkeapainepesuja (+500 bar) vanhoihin navetoihin jotka on otettu "uusiokäyttöön".

    Itse en tuosta "kyprokista" oikeen oo päässy täyteen varmuuteen; varsinkin jos ko. tila on välillä kylmänä. Pittee muistaa että se pahvi ei tykkää kosteesta kovinkaan paljoa...
     
  2. rokki383

    rokki383 Gearhead

    joo kyl meinasin että pinnottas sen lattian vaikka vaan pelkällä primerillä ni ei pölise, ja kaveri on L&T:llä töissä ni sieltä pesuja. mutta se jumalaton piikkaaminen vähän ahistaa, joskus oli juttua siitä vesipiikkauksesta. täytyy koittaa ettiä. kun täs toisessa kohteessa on valettu ne lehmien juomasysteemit ym ni 55 hiltin kanssa voi tulla äitiä ikävä. 1955 tehty ni siel on varmaan aika jyrkän kokosia kivenmurkuloita seassa
     
  3. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Pula-ajan betoni on aika haperoa. Paineilmahakulla rikoin ruokintapöytä/vesikourusysteemin päivässä. Kiilan kärki kiven alle niin aika helposti irtoaa kivet kokonaisina. Lattiassa ei paljon liene säästämistä. Lekalla naputtelee sopiviksi paloiksi et jaksaa kantaa ulos.
     
  4. Ahis

    Ahis Gearhead

    Mulla vanha navetta kanssa harrastetilana. Bel air ollut nyt 1,5 vuotta siellä peltipuhtaana, eikä ole ruostunut. Tosin en tiedä mitä lattialle on tehty, oli jo traktoritallina kun talo ostettiin...
     
  5. sixpack

    sixpack Gearhead

    tein kans vanhasta(-74 rakennetusta) navetasta tallin itselleni. levitin muovin vanhan betonin päälle(jos se nyt mitään höyryjä estää tulemasta ylöspäin), tasasin lattian styroksilla 5-10 cm(käytävät ym), siihen verkko päälle, lattialämpöputket. betonia meni 5-10 cm paikasta riippuen valun pintaan hierrettiin vielä mastertop että saatiin sileä ja pölytön pinta. seinät oli rotat tyhjentänny villoista ja jättäneet paskat tilalle,joten paskat pois ja uudet tilalle+50mm lisää. gyprok pintaan ja hyvä tuli. eipähän täällä ainakaan mikään ole ruostunut ja tuskin tulee ruostumaankaan!
     
  6. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Kuten jo joku sanoikin niin toimivimman saa kun tekee kokonaan uuden.
    No se ei aina ole kuitenkaan mahdollista. Tuo ammoniakki lienee ongelma vain muutaman vuoden karjanpidon jälkeen. Kun sen vain pesee pois tai haihtuuhan se sitten itsekseen. Käsittääkseni ammoniakin voi neutraloida kalkilla kuten kalkkeutumisen ammoniakilla :)
     
  7. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Eivaan ettei se kalkkeutuisi? Vanhojen metalliputkien ongelma kun on yleensä se umpeen kasvaminen.
     
  8. emil knievel

    emil knievel 2nd gear

    lainaan vanhaa ketjua...

    onko raksamiehiä taajuudella?
    pihassa on vm. -50 navetta, jonka toisessa päässä on vanha traktoritalli. katto on betonia, kuten lattiat. eli nyt ei ole ongelmia ammoniakin tai muun kusipaskan kanssa. mutta... uskallanko moukaroida muuratut väliseinät!?? vai pitäskö varoiks tukea jollain palkkiviritelmällä?

    nimim. "nykyisellään plyman bärsse ei mahdu sisään."
     
  9. wilburi

    wilburi Gearhead

    Riippuu onko kantavia seiniä ja sitähän ei voi tarkasti tietää ... tukisin kuitenkin varmuuden varaksi teräspalkein ni ei tule ikäviä yllätyksiä .
     
  10. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    Tue toki!Vaikka jos ne ei ihan täysin kantavia oliskaan niin kuitenkin merkittäviä tukirakenteita noinkin vanhassa torpassa.
    Vähä liippaa aihe läheltä ihtiänikin kun vanha navetta ois ja siitä hyötykäyttöön mielis jotain tehdä...ei vaan oikein tiedä mitä sille pitäs tehdä kun ihan kauheesti ei viittis rahallisesti panostaa kuitenkaan.
    Ite osaa melko paljon tehdä mut kun se ei ihan lähellä oo niin se vaikeuttaa asiaa...
    Osaako joku sanoo paljonko maksas vaikka esim. betoniautollinen betonia?ja paljonko on betoniautollinen betonia?30m3??
     
  11. yks toine mikko

    yks toine mikko Double Gearhead

    Kymmenisen kuutiota lähempänä. Hintaa vaikeaa arvioida ku kuljetus ym. tekee hyvän osansa. Arvaan että satasen kuutio jos säiliöllisen tilaat, voi mennä helvetisti metsäänkin.
     
  12. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Betoniautollinen betonia taitaa olla riippuen autosta 7+ kuutiota ja hinta on varmasti yli 100€/m3. Oman taloni lattiabetoni maksoi 130€/m3 vuonna 2013. Kuljetusmatkahan se hinnan ratkaisee.
     
  13. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    Joo,kiitoksia.Kyllähän tolla 7m3:lla jo aika ison läntin tekis vaikka n.10cm paksua lattiaa tai seinää yms...ainut ongelmahan tossa ois just toi matka mistä tulis kustannuksia.
     
  14. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Kannattaa huomioida myös betonin saanti valukohteeseen paikan päällä. Hihna- tai pumppuautolla ovesta sisään ja lattiaporukka valamassa samantien. Kottikärryillä betonin roijaaminen on melko turhaa hommaa. Kannattaa kysellä sen seudun lattiamiehiltä urakkaa, koska he saavat betonin halvemmalla. Tasoitettuna hinta yleensä samaa luokkaa kuin itse saat pelkän betonin. Asialla on syytä olla myös ammattimainen lattiaporukka, koska esim. pumppuauton seisottaminen pihalla alkaa maksamaan maltaita silläaikaa, kun amatöörit taikinoivat sisällä lattiaa jos johonkin korkoon. Sen minkä itse tehdessä voittaa, sen lattiatasoitteessa ja hionnassa häviää. Ammattimaisen lattiaporukan työn jäljiltä ei mulla mennyt pussiakaan tasoitetta taloon tai talliin. Muotitukset, eristykset, viemäreiden- ja läpivientien asennukset, raudoitukset ja palkkianturoiden valut tein itse korkoon vaa'ittuihin muotteihin. Silloin betonimotti maksoi 85€/m3, mutta aikaakin on jo kymmenen vuotta. Tallin lattiaan hierrettiin samalla mastertop-pinnoite ja olen ollut varsin tyytyväinen siihen. Tallin lattiaan laitetettiin samalla lattialämmityskaapelit, joita käytän talvella ylläpitolämmitykseen, +5°C. Kaapelit on siitä hyvät, että jos tulee pitkäaikainen sähkökatko tms, ei synny vahinkoa niinkuin vesikiertoisella järjestelmällä. Pattereilla toteutettuna olisi ollut laskujeni mukaan 20€ halvempi, mutta pattereilla lämmönjako on tehotonta ja lattia jääkylmä.

    IS
     
  15. f34

    f34 Double Gearhead

    Se on juurikin näin.
    pari lattiaa olen itse valanut ja hiertänyt, kun ajattelin säästää...
    Sen jälkeen kolmen rakennuksen lattiat otin lattiamiehiltä ja jos tarvetta tulee, otan jatkossakin.
     
  16. Seppä Leonardo

    Seppä Leonardo Gearhead

    Kannattaa kysyä myös kunnan rakennuslautakunnan mielipide tilojen muuttamiseksi muuksi kuin alkuperäisessä rakennusluvassa on ilmoitettu.Veljeni kesäpaikassa Heinävedellä ei saanut muuttaa edes autotalliksi osaa rakennuksesta vaikka sille olisi käyttöä vuosittain vain kuukauden verran .
     
  17. voittol

    voittol 2nd gear

    "kannattaako" kysyä rakennuslautakunnalta , jos mahdollisesti eivät tykkää ideasta ja tallille olisi tarvetta ?
     
  18. Nutlass

    Nutlass Gearhead

    Ei kannata. Siinä ei tee kuin itselleen kiusaa. Aika harvoin noista vanhoista navetoista on edes mitään piirustuksia tallellakaan, joten ketään tuskin kiinnostaa miten iso se traktoritalli tai varasto alun perin on ollut.
     
  19. emil knievel

    emil knievel 2nd gear

    en minä ainakaan mitään aio kysyä mitään keneltäkään. :)
    juurikin nutlassin esittämään perusteluun vedoten. ja kun ei ole naapuriakaan näköetäisyydellä, asia tuskin "häiritsee" heitäkään.
     
  20. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Vakuutusyhtiötä ehkä jos navetan mukana palaa isompi määrä vakuutettuja autoja ja muuta irtaimistoa. No ei ole mullekaan tullut mieleen rakennusvalvontaan ottaa yhteyttä vastaavassa tapauksessa. Mulla on kyllä entisen navetan nykyinen käyttötarkoitus mainittu vakuutuskirjassa ja siellä oleville puuntyöstö- ym. koneille määritelty joku arvo.
     

Kerro tästä muillekin!