Kaksi loukkaantui Asikkalassa...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja slant six, 20.8.2016.

  1. BBC

    BBC Guest

    Kyllä tuo maali on mielestäni merkitty OK. Toki aina voi olla paremmin ja korkeammat "tikkuliput" tms. Tosiasia on vain se että jos ei ole perstuntumaa autoonsa, ja naama on kiinni mittareissa niin kaikkea voi sattua. Syvyysnäkö on yksi asia. Ymmärtäisin jos jollain 60luvun neekerimallin jenkillä (esim. perus chevy nova) päästää 220kmh maaliin ja jarrut vain ei riitä tai ne vain katoaa (rummut), jos jarrutus jää esim. 50m myöhäiseksi, mutta,.... ainakin nyt oli kyseessä auto jossa on nykyaikaiset jarrut.

    Miksi ei voi ajaa omien taitojensa ja kokemuksen mukaan. Siitä sitten lisää vauhtia peliin kun hallitsee omat laitteet ja itsensä. Tosiasia on se että aina haetaan syylistä jostain muusta,....esim. alueen makkaranmyyjästä saa hyvän syyllisen. FHRA ei kyllä ole syyllinen, toki varmaan nyt merkkaavat tämän jälkeen maalit paremmin.

    Muistan toki että jännitti itseänikin n. 30v sitten kun hangossa olin 67 camarolla ja 2 x steitsasin takarenkailla, mutta otin sen lähdön sitten onnistuneen steitsauksen jälkeen rauhallisesti ja seuraavissa sitten suditeltiin täysiä (eikä ne ajat ja nopeudet olleet mitään hirveitä 13sek +165kmh), olihan sitä yleisellä tiellä vedetty lujempaa loppunopeutta "tosi tilanteessa" kun jotkut turbovessat kävivät kiusaamaan,....

    Minusta tämä ylitti kyllä liikaa uutiskynnyksen tuolla tv:ssä jne.
     
  2. 383

    383 Gearhead

    Ei muuta kuin että näille huonokuntoisille radoille ruvetaan ajamaan 1/8 mile vauhdit ei nouse koviksi jarrutus matkaa tulee lisää :confused::confused::confused::confused:
     
  3. JK311

    JK311 3rd gear

    GoPro kuvaa 184 kmh loppunopeudella
     
  4. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Kaksi kertaa katsoin tuon videon koko ruudulla enkä kyllä erottanut missä maali oli, vaikka kiinnitin kaiken huomion siihen. Merkitty OK? OK. Mutta aina voi parantaa.
     
  5. Bukero

    Bukero Gearhead

    joo ja nopeusrajoitus. tutkimuksissa on todettu että ylinopeus on vaarallista:D
     
  6. XJR

    XJR 3rd gear

    Suurin riskipotentiaali on mielestäni ensikertalaisissa jotka eivät ole olleet ajajakokouksessa. Eilenkin kokoustettiin ennen kymmentä ja autoja valui paikalle kaiken aikaa. Miten varmistutaan, että heilläkin on tarvittavat tiedot ajamisesta ja kyseisen radan erityispiirteistä? Tällä hetkellä ei mitenkään. Jonkinlainen varmistus tähän asiaan pitäisi olla. Lyhyillä kiitoradoilla ei ole oikein varaa myöhästyä jarruttamisessa.
     
  7. BBC

    BBC Guest

    Pertti hyvä, Gopro kamera on kiinni korissa, sun pää ei ole kiinni korissa,..... Tärinä vähän erilainen.
    Katsoppas niitä toisia videoita niin näet keilarivit molemmilla puolilla rataa.


    Ristus, siellähän on helvetin pitkä maalipää ja se samara tuskin järkyttäviä loppunopeuksia meni? Kyllä se on suljettu rata ja 100% kuljettajavirhe. Piste.
     
  8. RcT

    RcT Gearhead

    Kyllä tossa kuvassa näky kennolinjatkin (330,660,990...) ihan hyvin (Jos täpinöissään muistaa katsella)
     
  9. pts

    pts 2nd gear

    mun mielestä kaikki etelä suomen lentokentät riittää hyvin kadunmiehen kiihdytys päiville pituuden suhteen ajaa 1/4 mailia millä nykyään ajetaan ei ne vauhdit niin suureks nouse.

    +230 loppunopeuksistakin pysähtyy hyvin kuhan kori ja tekniikka päiviteen toisiinsa eikä hullutella.

    mutta onneks tässä vältyttiin isommilta henkilö vahingoilta .
     
  10. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    En ollut paikalla, enkä ole koskaan kisannut, joten tämä seuraava on silkkaa mutua ja jonninjoutavaa foorumilätinää. Mutta kirjoitan nyt kuitenkin:

    Koska kisassa oli mukana aloittelijoita ja ensikertalaisia, tulisi omasta mielestäni järjestävän tahon vastata kilpailulajin kannalta oleellisten asioiden, kuten maaliviivan asianmukaisesta merkinnästä ja selkeästä näkyvyydestä.
    On ymmärrettävää, että enemmän kiihdytysajoa harrastaneet tietävät jo silkan vaiston varassa, koska se 1/4 mile on ajettu ja kaasun voi nostaa.
    Mutta aloittelija - joka haluaa ajaa autollaan täydellisen, mahdollisimman nopean suorituksen ja voittaa ehkä naapuriradan, tarkkailee pitoa, kierroslukua, vaihtamista, auton käyttäytymistä lähdössä ja naapuriradan tapahtumia - ei ihan jo luonnollisiin syihin nojaten välttämättä pysty havaitsemaan muutamalla muovikartiolla merkittyä maaliviivaa. Ja jos naapuriradankaan auto ei näytä hellittävän, niin silloin kilpailuvietti ottaa vallan ja kaasu pysyy pohjassa.

    Kuljettajavirhekkin ihan varmasti kyseessä kun asiaa katsotaan jostain muusta näkökulmasta, mutta mitä nyt kuvia ja videoita tuossa katselin, ja kisoissa käyneiden kommentteja lueskelin niin melko onnettomasti maaliviiva oli merkitty ja siten otollinen mahdollisuus etenkin aloittelijoiden tekemiin virheisiin.
     
    bottipoika ja Masa71 tykkäävät tästä.
  11. pontso

    pontso Gearhead

    paljon tehdään virheitä ja ei siellä kuljettaja kokouksessa edes kuunnella vaan kerrotaan sitä vitun tärkeetä stooria siit mummon kalsarista ja häiritään muita kuulemasta kilpailun johtajan selvitystä asiasta . ehkä pitäisi aloittelijana ajaa se eka lähtö rauhallisesti ja katsoa niitä ratamerkkejä . mä kyllä näin ne keilat sinne burnis montulle asti ja seuraasin poikien ja tyttöjen tekemisiä jonkin verran , pitäähän ne muutkin nähdä tuolla liikenteessäkin eikä olla minä itte ekana . nämä onnettomuudet on vaan ikäviä asioita ja ei kyllä toivo niitä kenenkään kohdalle . fhra teki kyllä pienellä porukalla noi hommat ja siellä on varmasti tilaa lisäkäsille .
     
  12. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead

    En ole itse montaa kertaa ajanut kovaa suoraan, mutta kyllähän nuo maalikeilat näyttää onnettoman pieniltä ja huomaamattomilta, ainakin ensikertalaisille varmasti vaikea huomata.
    Miksun laittaman Vintage Drags kuvan kaltaiset tolpat olisi aika paljon helpompi havaita.
    Jos järjestäjällä ei ole varaa merkata maaliviivaa kunnolla, on homma aika pahasti päälaellaan.

    Lappeenrannan lentokentällä vuosia sitten varttia / huippunopeutta ensimmäistä kertaa kokeillessani, siellä oli kuorma-auto ajettu radan viereen sille kohtaa missä piti alkaa jarrutella. Turvallisuussyistä se kuormuri oli tietenkin kaukana radasta, ja kyllähän siellä tuli kaasu nostettua ja etsittyä sitä kuormuria, joka näytti yllättävän pieneltä kun vauhtia oli pitkälti yli 200km/h, tuli nostettua kaasu varmaan puol kilometriä ennen kun ois tarvinnu...
    Ei vaan tullu mieleenkään ensikertalaisena, että olisi pitänyt alusta lähtien pitää katse siinä kuormurissa, siinä kun oli vähän muutakin mihin piti keskittyä.

    Vahinkoja kuitenkin sattuu, ei muuta kun pellit suoriksi ja ens kerralla uudestaan!
     
  13. Hoovee

    Hoovee Double Gearhead

    jotenkin veikkaan, että tossa se yks syy olikin. siis ainakin ford-miehen osalta. tuli huono lähtö, camaro meni menojaan ja sitten kaasu pohjassa perään, kun ei camarossa syttynyt jarruvalot niin ei painettu fordissakaan... yritettiin vain saavuttaa. keiloja ei ehditty tihrustaa.

    sitä sitten ei tiedä miksei camaro jarruttanut.


    Mutta hyvä jos selvittiin vain kalustovahingoilla. ja ehkä pientä henkistä..
     
    Make.S ja Granaatu tykkäävät tästä.
  14. Blower Camino

    Blower Camino Gearhead

    tuolla suoran päässä näkyy videolla jotain töttöröitä. eikai vain katse ole ollut niissä ja luultu että oletettu maali on siellä ?

    toinen mitä olen ihmetellyt näissä avoimissa kiihdytys jutuissa on se että jos steitsaus menee pitkäksi niin annetaan steitsaus tehdä pakilla. siinä voi äkkiä olla pakki päällä ja sit on huonolla tuurilla porukkaa alla kun lähdetään liikkeelle. ruotsissa katupäivillä ne aina ajattavat reilun pakin että uusinta steitsaus tehdään vaihteella millä mennään eteenpäin.
     
    Muokattu: 21.8.2016
  15. C-barge

    C-barge Gearhead

    Ei kyl anneta steitsaa pakilla, vaan aina yli ja uudestaan eteenpäin, ainakin fyyran hommissa
     
  16. Granaatu

    Granaatu Gearhead

    Haluaisin vielä sanoa, että minä en syytä järjestäjää, kanssakilpailijaa, rataa, enkä pahemmin autoakaan, kuski vastaa teoistaan. Sokaistuin kilvanajosta viereisen kaverin kanssa, en huomannut maalipaikkaa, enkä vauhtisokeudessani tajunnut jarruttaa ennen kuin oli myöhäistä.
    Ymmärrän hyvin jos ihmiset miettii, miten hemmetissä joku voi tyriä noin, ja voitte arvata että olen märehtinyt asiaa paljon, en ihmeemmin nukkunut viime yönä.
    Sitä en lähde arvuuttelemaan, miksi toinen kuljettaja jatkoi kiihdyttämistä.

    Morkkikset on kovat, mutta on ollut mukavaa lukea, etteivät kaikki tuomitse, vaan ymmärrystäkin löytyy.

    Järjestävä taho on näköjään aika vaitonainen yksityiskohdista. Näin sen toisen auton, ja tajuan, että mä saan olla tyytyväinen, autostani saa vielä ehjän.

    Ja se, kun tulimme auto lavetilla kotipihaan, kaikki 3 lastani ja emäntä olivat parvekkeella katsomassa, ymmärsin kuinka onnekas olen, pääsin vahingoittumattomana heidän luokseen. Autot ja muu materia ovat elämässä kuitenkin toisarvoisia.

    Lisäisin vielä, että toivon ehdottomasti vastaavien tapahtumien jatkuvan tulevaisuudessakin.
    Järjestävän porukan ja lääkintäporukan toiminta onnettomuuspaikalla oli kiitettävää, kiitos heille.

    Pari kuvaa autosta pihassa, poliisit vei kilvet tapahtumapaikalla:

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Puutera, uni, three hundred ja 13 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  17. Jza

    Jza Double Gearhead

    Kyllä mä hyvin muistan kun itse ihmettelin ennen ekoja varttimaililähtöjä samaa asiaa ja kyselin kokeneemmilta että mistä ihmeestä sen maaliviivan tunnistan, niin aika hitaasti ne katteli että ootko tosissasi :D Mutta hetken mietittyään totesivat että eihän sitä tosiaan oikein mitenkään ole merkitty.

    Asfaltin värihän on aika hyvä merkki noissa varta vasten tehdyillä suorilla, mutta kentällä ymmärrän hyvin että voi jääda kennot tai kartiot bongaamatta. Äkkiä siihen asfalttiin vetäisi telalla jonkun aiemminkin ehdotetun valkoisen viivan, eikä haittaisi ketään. Tiedä sitten että kieltääkö joku moista tekemästä?
     
  18. Mopar

    Mopar Gearhead

    Se taitaa olla raumalainen steitsaus, videoita kun sieltä katukisoista katsoo on se luvattoman yleistä.
     
  19. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Miksi?
     
  20. Granaatu

    Granaatu Gearhead

    Varmaan etten lähtisi ajaen autolla kotiin. En alkanut kyselemään syytä, multa kysyivät miltä konttorilta haluan hakea kilvet takaisin.
     

Kerro tästä muillekin!