Millä jäähdytinsementit pois?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Dataviilaaja, 25.8.2016.

  1. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Pitäisi päästä korjailemaan kuparikennoista jäähdytintä. Joskus 70-80-luvulla sinne on tyrkätty jotain sementtimäistä tököttiä, joka olisi syytä saada ensin pois, että löytyisi kaikki reiät kerralla, ja ei niitä puhtaaseen koneeseenkaan kaipaile. Millä lähtee? Uutta syyläriä ei saa, ja tulee entisöitävään autoon, niin ei vääränlaisiakaan sovitella.
     
  2. pulttirengas

    pulttirengas 3rd gear

    Jotain syövyttävää nestettä voisi kokeilla, mutta paras olisi kennottaa uusiksi koko jäähdytin.
     
  3. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    Älä vain pistä mitään happoa sinne syyläriin, syövyttää kuparin ennenkuin sen korjaussementin.
    Suosittelisin kysymään joltain jäähdytinkorjaamon "vanhalta parralta", jolla oikeasti kokemusta noista tököteistä...

    Googlaamisella löytyi tällainen jäähdyttimen puhdistusaine, mutta tämä on todennäköisesti tarkoitettu moottorista ja vanhoista nesteistä tulleiden paskojen liottamiseen, ei välttämättä tepsi siihen "sementtiin".

    https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/stp-radiator-flush-300-ml-jäähdyttimen-puhdistusaine
     
  4. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Jos se valkonen tatina on ihan tavallista kattilakiveä?
    Muurahaishapolla noita putsataan.
     
  5. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Ei ole valkoista, vaan ruskeanvaaleaa - voisi olla kattilakiveäkin, mutta olemus ei oikein siihen suuntaan vihjaa. Selkeä vuoto tuossa on ollut, johon sitä tatinaakin on kertynyt tukkimaan. Jos olisi jäähdytinkorjaaja olemassa, voisin viedä sellaiselle, mutta viimeinen taisi tässä kylässä (Varkaus) lopettaa jo parikymmentä vuotta sitten. Tässä vaiheessa en ala satasia sijoittamaan uudelleen kennotuttamiseen, ehkä joskus myöhemmin, kunhan on ensin kilpiin saanut...

    Tuo STP:n aine perustuu natriumsilikaattiin, enkä ymmärrä, mitä se puhdistaisi missään tilanteessa (paikka-aineena ymmärtäisin paremmin?) Muut huuhteluaineet näkyy usein sisältävän fosforihappoa, ehkä jotain vastaavaa mietoa happoa kelpaisi kokeilla. Äkkiähän sen näkee, reagoiko tökötti sen kanssa vai ei.
     
  6. f34

    f34 Double Gearhead

    kattilakivikin menee ruskeaksi, sen verran vanhoissa rautalohkoissa ruostetta irtoaa.
    Sitruunahapolla voi kokeilla. Pesukoneiden ja kahvinkeittimien puhdistusaineetkin sisältää sitä, joten ei se hirveän äkkiä syyläriä tuhoa.
    Tai jos tuhoaa, niin se on ollut jo valmiiksi syöpynyt niin pitsin ohueksi, ettei olisi ollut pelastettavaksi muutenkaan.
    Onko minkä merkkiseen vehkeeseen, jos jollain sattuisi olemaan jouten ehjä...
     
  7. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Ei satu. Kakkossarjan neliovinen Lancia Flavia, tuskin on toista tämän maan rajojen sisäpuolella. :cool: Kone on alumiinia, mutta kyllähän sylinteriputkistakin jotain irtoaa. Testailen sitruunahapon, kunhan perheellisen velvollisuuksilta ehtii.
     
  8. T.

    T. 3rd gear

    Toimisikohan ultraäänipesu? En ole noiden jäähdytinsementtien kanssa pelannut, niin en tiedä irtoaisiko jos lämmittäisi kuumaksi ja tyrkkäisi kylmään veteen? Tässä voi kyllä olla joku vaara että itse jäähdytin ei tykkää.
     
  9. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    Pesukoneiden ja kahvinkeittimien sisukset ovat ruostomatonta terästä, nylonia ja muovia.
    Olen poistanut sitruunahapolla ruostetta rautaosista mutta kun joskus tankkiin on eksynyt alumiini- tai sinkkipainevaluosia (am. "pot metal", esim. monien 50-lukuisten ovenkahvat, peilinjalat ja valokehykset), niin ovat syöpyneet todella nopeasti kraatereille, siis terve metallikin. Kerran hävisi pistosahan terä, kun oli pudonnut sitruunahappoastiaan pariksi päiväksi (karkaistua terästä).

    Olisin hyvin varovainen sitruunahapon kanssa, varsinkin lämpimänä hyvin reaktiivinen.
    Tosin kupari on sähkökemiallisessa sarjassa rautaa jalompi metalli, joten hapossa mahdollisesti syntyvässä katalyysissä sen pitäisi selvitä muita tuossa systeemissä olevia metalleja paremmin.

    Ihan toinen juttu (ja tässä asiassa se merkityksellisin seikka) onkin vaikuttaako sitruunahappo mitenkään siihen jäähdyttäjässä olevaan "sementtiin" (joka lienee jotain "leak stop" taikinaa aikojen takaa)...
     
  10. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Kuparista ja messingistä en niin olisikaan huolissani, vaan juotteista. Onneksi sitä sementtiä on ulkopuolellakin, niin näkee aika nopeasti, reagoiko happoon vai ei.

    Ei sen puoleen, auton ohjekirjassa neuvotaan huuhtelemaan jäähdytysjärjestelmä 50tkm:n välein suolahapolla (0.6l suolahappoa, 3.4l vettä), mikä ei kyllä itselle ihan ensimmäisenä tulisi mieleen varsinkaan tuollaisen alumiinilohkoisen koneen kanssa. Käytetään konetta sopan kanssa 10min, lasketaan ulos konetta sammuttamatta ja sitten uutta vettä kone koko ajan käyden ja tyhjennyshana auki 20min ajan, lopuksi vielä neutralointi natriumkarbonaatilla.
     
  11. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Mitäs jos siirryttäis hapoista toiseen suuntaan eli alkaalisiin liemiin. Ok alumiini häviää/reakoi lipeän kanssa mutta miten on messinki? Sen tiedän varmuudella että rauta ei ole moksiskaan lipeästä. Kolme vuotta on lipeäliemi lillunut vanhassa öljytynnyrissä. Sitruunahapossa olis mennyt pilalle/puhki jo aikoja sitten. Tiskikoneen pesuainetapleteilla olen putsannut omien autojen syyläreitä ja sekin on alkaalinen liemi.
     
  12. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Joku 20% happo ei 10 minuutis tee yhtään mitää alumiini/messinki eikä kuparimetalleille sinkki kyllä alkaa kiehuun jos sitä on jossain
     
  13. f34

    f34 Double Gearhead

  14. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Tuo on Fulviaan, eli eri laite. Niihin onkin osaa ihan kohtalaisen hyvin tarjolla, ja Suomessakin niitä on jokunen.

    Ainakin osa paikkauslitkuista näyttäisi perustuvan vesilasiin, ja se kai reagoi hapon kanssa innokkaastikin. Raportoidaan tänne, kunhan saadaan selvyyttä.

    Tuli vanhaa varastoa oleva uusi jäähdytinkin vastaan. Hintaa ehkä puolen tonnin paikkeille, eli uuden auton huollon verran. Turhempaankin voisi rahansa siis käyttää, mutta yritetään nyt ensin tuo korjata.
     
  15. f34

    f34 Double Gearhead

    Joo sori, pieneltä kännykän ruudulta tihrustettaessa google pääsi vaihtamaan Flavian tilalle Fulvian syylärihaussa...
    Ajattelin, että uskaltaa rohkeammin testata, kun tietää, että edes jollain rahalla saa korvaavan tilalle.
    Vesilasi eli natriumsilikaatti on emäksistä, joten tosiaan ei tykkää hapoista.
     
    Muokattu: 26.8.2016
  16. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Google tarjoaa hyvin mielellään Fulviaa, kun Flaviaa hakee, tuttu juttu.

    Enpä olekaan enää niin varma, oliko tuossa jäähdytinsementtiä, vai oliko jotain muuta jankkia. Ulkopuolelta se lähti naulalla ja paineilmalla pois, kun lamellien välistä tyrkki. Muistutti lähinnä kuivunutta kuraa olemukseltaan, mutta ei ollut sitä. Ei reagoinut sitruunahappoon millään tavalla. Sisältä tuli ihan jonkun verran jotain haurasta hiekkamaista tavaraa, kun lämpimällä sitruunahapolla huuhteli, mutta ei sekään itse hapon kanssa oikein kummemmin reagoinut. Ei myöskään lipeän, liekö sitten jotain vuosikymmenien saatossa tullutta kerrostumaa.

    Joka tapauksessa syyläri ei nyt vuotanut ollenkaan. Joko ensimmäisellä kerralla vettä pääsi valumaan jostain reunasta lamellien väliin, ja tulkitsin vuodoksi, tai sitten tuota on paikattu jollain tökötillä, jonka vesi taas turvotti tiiviiksi. Testaan jossain vaiheessa pienellä paineella, ja jos näyttää olevan ok, niin ei muuta kuin siistiminen ja maalaus ja paikalleen.
     

Kerro tästä muillekin!