Hydraulit & Kiruna-systeemit ja Ilmajousitus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Anonymous, 26.10.2001.

  1. ViLU

    ViLU Gearhead

    Jaahas jaahas, se olis sit hydraulijousituksen muutoskatsastus pyöräytetty käyntiin. Saapi nähdä mitä tuleman pitää...
     
    Herje tykkää tästä.
  2. apa84

    apa84 1st gear

    Onko täällä kukaan asennellu noita yorkin kompuroita ilmajousille?
    Kuvia ja kokemuksia?
     
  3. Herje

    Herje Double Gearhead

    No mitenkä on käyny?
     
  4. ViLU

    ViLU Gearhead

    Ei vielä mitenkään. En oo päässy konttorille asti, omaa saamattomuutta ja ollut kaikenlaista pikku remppaa Impalassa. Normaali katsastus lähenee, joten kyllä tässä sinne konttorille on kohta pakko mennä :D
     
  5. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Mites ViLU oliko sulla vaan liikkuvat jousilautaset?
    Ja tietysti madallusjouset ja pidemmät iskarit

    Paljonkohan on nostovoimaa ja kuinka paljon ne kestää sivuttaista vääntöä?

    Tuli mieleen, et moiset on helpommat kuin mitkään ilmajouset jos tarttee perä nostaa ajokorkeuteen lastatessa
    Asennus ois "helppo" koteloporalla reikä jousilautaseen ja kontin pohjaan, katsurilla ei ole mitään asiaa takakonttiin ja laskee sylinterit tyhjäksi leimalle, niin ei tartte kertoakkaan

    Ois kärrynkin kiinnittäminen helppoa knuppi kidan alle ja perä ylös
     
  6. ViLU

    ViLU Gearhead

    No noista mun kuvista se selvii, mutta edessä sylinteri jousen päällä ja takana coilover tyyppinen toteutus. Jouset on alkuperäset laikattuna lyhyemmiksi ja iskarit on vakiot. Nostovoimaa Hoppos lupaa about 1400kg/sylinteri.
     
  7. ViLU

    ViLU Gearhead

    Tänään sit pällisteltiin vähän enemmän konttorilla noita hydraulijousia. Tosiaankin alustavasti korkeutta pitää rajoittaa ja autoa saa madaltaa sen 51mm alkuperäisestä. Ajonaikainen säätö jäi vielä vähän epäselväksi, luultavasti tarvii eston. Kuitenkin kohtuu helppo toteuttaa...

    Homma etenee siis niin, että selvitän papereista ton auton alkuperäisen korkeuden, vähennän siitä sen 51mm ja asentelen rajakytkimet sille korkeudelle, jotka katkaisee pumppujen syötön. Etupäähän ja takapäähän omat anturit eli kaksi riittää. Sitten uudestaan konttorille arpomaan ;)

    Edit: Kerkisin jo tähän kirjottaa ja poistaa, et tarvitaan pyöränkulmista todistus. Uudessa Trafin ohjeessa näin siis vaaditaan eli semmonen pitää myös hommata...
     
    Muokattu: 1.9.2016
  8. nuffield

    nuffield Gearhead

    Mitenkäs tönkön olonen tuo vilun alusta on ja olikos tai aiotko laittaa paine-akkuja tuohon hydrauliikkaan?
     
  9. ViLU

    ViLU Gearhead

    Mulla on alkuperäiset jouset mitkä on lyhennetty ja kaasuiskarit niin toi alusta on kyllä ihan sopivan pehmee ajettava. Jossain vaiheessa kyllä tulossa tiukemmat jouset, kun noista nykysistä meinaa vähän loppua toi joustovara. Pomputtelu ja kolmella pyörällä ajokaan ei taida kyllä onnistua noilla nykysillä jousilla.
     
  10. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    sarkasmia
    Eiks jousten pitäny jäykistyä lyhentyessään?

    Ainakin jotkut vaahtosuussa väittää, että jouset jäykistyy kun niitä lyhentää

    Lisää sarkasmia
    Eli nappaat kierroksen lisää pois niin lakkaa pohjaamasta jo ny 3 kierroksella pohjaa


    Lehtijousi kyllä jäykistyy
    Mutta en oikeen ymmärrä, et jos 3tonnin painolla 8kierteinen jousi painuu vaikka 6" ja siitä hilpastaan kierre pois, niin kyllä väitän sen vielä 6" painuvan sillä 3tonnin painolla
     
  11. urho3

    urho3 Gearhead

    Tokihan se kierrejousi jäykistyy mutta maavara tippuu jos siihen ei tehdä ratkaisua. Painuuko jousi 6" jos sitä on enää yksi kierros tähteellä. Poimi netistä laskukaava niin osaat helposti laskea jousen jäykkyyden.
     
  12. ViLU

    ViLU Gearhead

    Sen enempää jaksa kommentoida edellisten juttuja, kun ei edes liity mitenkään aiheeseen.

    nuffield kysyi ihan aiheesta, hän sentään tiesi, että lowridereissa on yleensä vähintään 2,5tonnin jouset ilman iskareita. Silloin on alusta kyllä varsin kova ajettava. Mulla hieman eri juttu, niinkuin tuossa selitin...

    Joopa, tänään sain ton alustan korkeuden rajoituksen valmiiksi. Etupään ja takapään pumppujen syötön kanssa on siis sarjassa rajakytkimet, mitkä saa korkeuden toisesta etutukivarresta ja toisesta takatukivarresta. Nämä rajat riittää, koska autohan nousee tasaisesti ylös. Säädin korkeuden noin 51mm alemmaksi alkuperäisestä korkeudesta. Impala on varsin matala jo vakiona.

    Vielä pitää hakee se renkaiden suuntauslappu ja mennä uudestaan konttoriin arpomaan...
     
    Herje tykkää tästä.
  13. ViLU

    ViLU Gearhead

    Homma etenee hitaasti, mutta varmasti. Nyt ongelmaksi tuli takatukivarret mihin toi powerball on hitsattu. Tukivarteen ei saa hitsata, mikä oli kyllä jo tiedossa, mutta päätin yrittää...

    Homma etenee nyt sitten niin, että mulle tulee uudet alkuperäiset tukivarret ihan tässä viikon parin sisällä. Uudet powerballit on tossa pöydällä jo odottamassa, mutta se miten ne nyt sitten kiinnitetään tukivarsiin on vielä auki.

    Trafin sedän mukaan tukivarsia ei saa mitenkään muuttaa, ei saisi edes reikää porata?? Eli pitää vaan kiinnittää jollain raudalla alkuperäiseen jousilautaseen jos toi reiän poraaminen nyt muka pitää paikkansa. Reiän poraaminen tukivarteen ja powerballin pulttaaminen olisi helpoin ratkaisu... "tehdasvalmisteiset" tukivarret on kuulemma OK, mutta reikää ei saa porata mikä on ihan vitun naurettavaa.

    Nyt sitten alkaa kiinnostamaan miten porukat on oikein noissa ilmapussivehkeissä etupäässä iskareita kiinnittänyt tukivarsiin? Varsinkin niissä tapauksissa missä alkuperäisessä systeemissä on iskari jousen sisällä.

    On myös kummaa, että pari tuonti lowrideria on kotimaan kilvissä, mutta tämä on jotenkin nyt piikki Trafin lihassa. Nooh, katotaan mitä ne vielä keksii... ;)
     
  14. Herje

    Herje Double Gearhead

    Ne iskarin korvakot on yleensä pultattu tai hitsattu.
    Ite sain ohjeen konttorilta että pulttaamalla.
    Hitsaamalla ehdoton No no
     
  15. ViLU

    ViLU Gearhead

    Se tässä nyt hieman hämmentää, että etupäähän iskarit sais pultata tukivarteen mikä vaatii tietenkin reiän poraamisen siihen tukivarteen. Sitten taas Trafin ukko selittelee, että tukivarteen ei saa porata!?!? Ota vittu sit tästä selvää, mut ehkä se tästä pikkuhiljaa selvii :D
     
  16. rodhot

    rodhot Gearhead

    No siinä tukivarressa oli sattumalta reikä oikeassa kohdassa;),mulla ainakin oli.
     
  17. xarper

    xarper Gearhead


    Eikö siihen tullu joku muutos tuohon "ei saa tehdä mitään tukivarsille"? Eikö ne saa tänäpäivänä tehdä jopa ite alusta loppuun vaikka?
     
  18. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Wuuut

    Tästä lakipykälää esille, pikkasen reilusti helpottuus risukeulan korottaminen
     
  19. Jonimac

    Jonimac Gearhead

    ^

    1.1 Akseliston ja akselivälin muutokset


    Ajoneuvon akseliston tai akseliston osien vaihtaminen ajoneuvotyyppiin kuuluvaan akselistoon, ajoneuvotyyppiin tarkoitettuihin akseliston osiin tai akseliston perustyypiltään muutoksen kohteena olevaa ajoneuvoa vastaaviin ajoneuvoihin tarkoitettuihin akselistorakenteen muutososiin on sallittu, jos:


    a) ajoneuvoon vaihdettava akselisto, akseliston osat tai akselistorakenteen muutososat on tarkoitettu akselimassaltaan tai valmistajan sallimalta akselimassaltaan vähintään muutoksen kohteena olevaa ajoneuvoa vastaavaan ajoneuvoon;


    b) ajoneuvoon vaihdettavien akseliston osien tai akselistorakenteen muutososien tulee kiinnikkeitä lukuun ottamatta olla tehdasvalmisteisia ja soveltuvia muutoksen kohteena olevassa ajoneuvossa yleisessä tieliikenteessä käytettäviksi; asiasta on esitettävä selvitys muutoskatsastuksessa;


    c) akselistosta johtuva raideväli muuttuu korkeintaan 100 mm;


    d) mahdollisesti tarvittavat uudet tukivarsien tai jousien kiinnikkeet tai akselisto kokonaisuutena on voitava kiinnittää luotettavasti ajoneuvon runkopalkkeihin tai muihin riittävän lujuuden omaaviin rakenteisiin; ja


    e) muutoskatsastuksessa on esitettävä selvitys hitsauslisäaineista ja hitsaustyöstä sekä muutettujen rakenteiden ja omavalmisteisten kiinnikkeiden lujuudesta; hitsaussaumat on esitettävä pintakäsittelemättöminä, ellei katsastajan kanssa ole muuta sovittu.


    Ajoneuvon akselivälin jatkaminen tai lyhentäminen tai akselin poistaminen tai asentaminen ajoneuvon tyypin puitteissa on sallittua. Muutos on tehtävä ajoneuvon valmistajan tai valmistajan edustajan ohjeiden mukaisesti, jos tällaiset ovat saatavilla. Ajoneuvon kantavien rakenteiden lujuus ei saa muutoksen seurauksena heikentyä.


    Ajoneuvon heilahduksenvaimentimet saa muuttaa tyypiltään alkuperäisestä poikkeaviksi ja niiden määrää saa lisätä. Jos muuttaminen tai lisääminen edellyttää uusien kiinnikkeiden asentamista, eivät ne saa lisätä akselisto-, kori- tai runkorakenteisiin kohdistuvia rasituksia. Jos alkuperäiset heilahduksenvaimentimet eivät toimi jousituksen rajoittimina joustovaran loppuessa, muutetut tai lisätyt heilahduksenvaimentimet eivät saa myöskään toimia niin.


    Ajoneuvon alustan korkeuden muuttaminen on sallittua käyttämällä ajoneuvotyyppiin soveltuvia alustan madallussarjoja, korotussarjoja tai korkeussäädettäviä alustasarjoja, jousia säätämällä, takomalla tai vaihtamalla taikka asentamalla jousen ja akselin väliin tai jousen korin puoleiseen kiinnityspisteeseen korotus- tai madalluskappaleet. Korkeutta saa muuttaa verrattuna pyörien keskiöön enintään 51 mm, maastoajoneuvojen alaluokissa kuitenkin enintään 77 mm. Ajoneuvon kokonaiskorkeuden lisäys yhdessä mahdollisen korin korottamisen ja renkaiden muutoksen kanssa saa olla enintään 100 mm, maastoajoneuvojen alaluokissa kuitenkin enintään 150 mm. Sellaisella akselistorakenteella, jossa jousituksen korkeuden muutos vaikuttaa oleellisesti pyörien asentokulmiin, varustetun ajoneuvon alustaa ei kuitenkaan saa korottaa.


    Ajoneuvon alustan korkeuden alentamisen jälkeen on maavaran ajoneuvon ollessa kuormaamaton oltava ainakin niin suuri, että yhden akseliston joustovaran loppuessa tai toisen puolen renkaiden tyhjentyessä mikään alustan osa ei osu maahan. Maavaran on kuitenkin oltava vähintään 80 mm.


    Ajoneuvon akseliston muutokset on tehtävä niin, että renkaat eivät muutosten jälkeen osu ajoneuvon rakenteisiin missään ohjauksen eivätkä jousituksen asennossa.
     
  20. ViLU

    ViLU Gearhead

    Mistäs toi on kopioitu? Nimittäin tossa olis "paperi" vielä lämmin.
     

Kerro tästä muillekin!