Vesipumppu polttaa sulakkeen kun polkaisee kaasua kunnolla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja MaxDura, 26.8.2016.

  1. MaxDura

    MaxDura Gearhead

    Eli ongelmana on BBF 572 ja Mezieren sähköinen vesipumppu joka tuppaa polttamaan sulakkeen sillä hetkellä kun antaa autolla tien päällä kunnolla runtua.
    Johtosarjat ja reletykset vaikuttais olevan ok.
    Onko liian kaukaa haettu kuvitelma että kansipahvi päästäisi painetta vesitilaan kun sylinteripaineet nousee yli tietyn tason, ja vesipumppu ei silloin pääsisi pyörimään kunnolla vaan menis oikariin. Mitään havaittavaa oiretta moisesta ei kyllä ole näkynyt, paitsi se pumpun sulakkeen laukeaminen.
    Jännitteet ladatessa ok, eikä minkään muun sähkölaitteen kanssa ole ongelmia.
     
  2. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Entä jos pumppu vaan itsessään kabut? Eikös se kuitenkin enemmän vettä kierrätä kierroksilla?
     
  3. Substitute

    Substitute Gearhead

    Arvaus; kierroksilla enemmän jännitettä, enemmän virtaa ja enemmän tehoa vesipumpun moottorissa - ja sulake sanoo sitten poks. Oletko kokeillut isomman amppeerimäärän sulaketta?
     
  4. MaxDura

    MaxDura Gearhead

    Nyt laitoin 40A sulakkeen joka on kestänyt jo pari päivää. 15 ja 25A paukkuja meni tasaiseen tahtiin.
    Jännitteen noususta johtuvan sulakkeen hajoamisen luulisi polttavan sulakkeen myös vapaalla konetta kierrätettäessä, sulake kuitenkin laukeaa vain kadulla polkaistaessa.
     
  5. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Sähkölaitteet ei tykkää kuumasta. Johtuisko sulakkeen kyrvähtäminen siitä että kadulla polkiessa lämpökuorma nousee senverran että syyläristä tulee kuumempaa vettä ja pumppukin lämpenee enemmän. Eli jos normiajossa pumppu on 40° ja poljettaessa sen lämpötila nousee vaikkapa 70° hujakoille?
     
  6. Pikku-Kalle

    Pikku-Kalle Gearhead

    Minkä kokosia sulakkeita noissa yleensä on? Ite oon huomannu ku vaihon '69 Falconiin sisätilanpuhaltimen että orkkis pyöri 14A sulakkeella ja uus IKH:lta tarvii 30A sulakkeen kolmosasennolla. Sama jännite mutta ihan kyrpänä kierroksia tarvii enemmän virtaa, voi olla siis mahollista että 25A sulake voi olla liian pieni jos pumppu pyörii huomattavasti lujempaa polkastessa kone kuumana.
     
  7. puusilmä

    puusilmä Gearhead

    Yleensä tuo yhtälö menee siten, että enemmän jännitettä niin vähemmän virtaa. Mielestäni pumpulle tulee kuormaa hetkellisesti tuossa tilanteessa liikaa eli siiville tulee liikaa pyöritettävää, pumppu hidastuu ja virta kasvaa, johtuuko se sitten jostain paineen noususta vai muusta, siihen en osaa sanoa mitään. En tosin tunne sähköisen pumpun toimintaperiaatetta, eikö se kierrätä sitä aina samalla nopeudella jos jännite pysyy samana vai tunnistaako se kierrosten nousun jostain?

    En tiedä löytyykö autopuolella hitaita sulakkeita, sellainen olisi parempi vaihtoehto kuin tuo sulakekoon kasvattaminen. Jos 15 A:n sulake korvataan 40 A:n sulakkeella niin alkaa kuulostamaan jo hieman vaaralliselta. Tuo hetkellinen virrannousu nyt ei ole ongelma mutta jos siellä alkaa virtaa liikkumaan enemmän jatkuvasti, niin silloin täytyisi johdotkin olla jo mitoitettu tuon 40 A:n mukaan
     
    Muokattu: 27.8.2016
  8. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ei taida tossa metsierissä olla mitään electroniikkaa joka lisää tai vähentää "kierroksia" eikä suljetun systeemin sisäinen paine vaikuta yhtään mitään ite pumpun pyörittämiseen. Poljettaessa ite pumpun rasitus ei siis nouse mitenkään muuten kuin lisääntyvällä lämmöllä.
     
  9. Substitute

    Substitute Gearhead

    Joo mutta jos moottorin nimellisteho on suurempi kuin mitä se saa jännittteen/johdonpaksuuden yms. johdosta (vastus) mukaan normaalisti työtilanteessa, niin sen ottama teho lisääntyy kun jännite moottorilla nousee. Samoin korkeampi jännite helpottaa virran kulkemista moottorille jos jossain on virran kulua muutoin vastustava kohta.
     
  10. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ei mene, silloin kun on kyse samasta moottorista eri jännitteellä. Moottorin induktiivinen osuus muuttaa virtaa tapauskohtaisesti erilailla, mutta noin pääsääntöisesti jännitteen tuplaus tuplaa myös virran, ja samalla nelinkertaistaa tehon.
     
  11. MaxDura

    MaxDura Gearhead

    Tarkennettakoon sen verran, että sulake pärähtää samalla hetkellä kun otan vaikka lähtöharjoituksen paikoiltaan ja kiihdytän siihen saakka kun sutiminen loppuu kakkosella. Sulake palaa siinä välissä. Lämpökuorma vesipumpulle ei niinä muutamina sekunteina liene kasva juurikaan. Joka tietty mielestäni viittaisi siihen että vesipumpun kuorma jostain syystä kasvaisi kun koneelle tulee loadia ja sulake kärähtää siitä johtuen?
     
  12. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Et tota varmaan kylmällä koneella tee jotenka aikas lämmin pata on jo? Kuormitettaessa koneen lämpökuorma kasvaa ihan saatanasti v.s. paikallaan polkasu. Melkosen monta kertaa kisoissa burniksen jälkeen työnnetään auto pois radalta sen takia kun pari tippaa änkee ulos "liian" nopeen lämmönousun takia.
    Ton pystyy testaamaan melko helposti kun pistät vesipumpun karvoihin amppeerimittarin kiinni ja annat koneen lämmetä ilman flektiä sinne ylärajalla asti. Jos lämmetessä amppeerilukemat nousee niin vika on löydetty. Jos ei niin lämpö on pois suljettu.
    Jos sinne tulis ilmaa joukkoon niin se veespumpun kuorma pienenee.
     
  13. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mitenköhän toi pumputin on laakeroitu? Jos sen propelli/impelleri ottaa kii pumpun pesään paineen alla. Ampeerimittaus kertois senkin virrannoususta.
     
  14. Bukero

    Bukero Gearhead

    ettei vaan koneen/vaihteistopaketin kiertoliike saa aikaan johdon litistymistä rautoja vasten tai kiertymistä tai venymistä tms. ei olis eka kerta kun itse laite on ehjä ja toimii oikein mutta sille virtaa toimittava kaapeli on ns"hätää kärsimässä. ja kyllähän tuollanen tehokas pumppu tarvii ainakin 30A virtaa 12V järjestelmässä. minkä paksuiset piuhat siihen menee.
     
  15. Bukero

    Bukero Gearhead

    jos se ei paikallaan polta sitä roppua vaan ainoastaan vedätettäessä kunnolla niin tarkista kaapelointi/liitännät ettei ota kiinni mihkään...
     
  16. MaxDura

    MaxDura Gearhead

    Moottorin kiertoliike on aika tehokkaasti ehkäisty kahdella järeällä vanttiruuvilla joten johtosarjan liikkumisen vaikutus on aika minimissä.
    Pitää katsoa pumpun virran kulutus kun saa sopivan mittarin hommattua ensi viikolla. Ohjeiden mukaan 10-20A riittää, joten aika ylikokoisella sulakkeella tällä hetkellä mennään.

    Vesipumpun vika ei ole mitenkään poissuljettu, moottori seisoi pumppuineen yli vuoden dynosession jälkeen ennen autoon asennusta, tosin pumppukin toimi viitisen kuukautta ennen kuin alkoi oireilemaan sulakkeen poltolla.
     
  17. Bukero

    Bukero Gearhead

    ok. aikoinaan vaan omakohtasesti tuli opiskeltua samantyyppistä vaivaa. olin ottanut sytytyspoxille virrat samalta ropulta josta meni virta myös pakkivalokatkaisimelle vaihteiston häntään. ja se saatara poltti sulakkeen aina slikseillä vain kakkosvaihteella. ei koskaan muilla vaihteilla tai katurenkailla ja olihan yllättävän kettumainen vaiva. burniksenkin kesti ottaa kakosella mutta aina stumppas stripille.
     
  18. puusilmä

    puusilmä Gearhead

    En nyt ala vääntään tän asian kanssa, uskon Jussi289 ja Subsituten asiantuntemukseen. Itse teen näitä hommia ihan kansakoulupohjalta ja äiteen luvalla. Olen nyt reilu 30 vuotta työskennellellyt näitten sähköasioitten kanssa ja oppinut että asiat ei mene ihan kaavojen mukaan. Luulisi että autossa valot vilkkuu jännitteenmuutoksen takia, MaxDura kuitenkin kirjoittaa, että sähköt toimii muuten ok.

    En nyt vaan millään esimerkiksi usko, että laturi nostaa jännitettä moottoria kuormitettaessa eikä esimerkiksi paikallaan polkiessa, mistä laturi tunnistaa kuormitustilanteen? Ja jännitteen täytyis nousta ihan saatanasti, että se polttaisi sulakkeen, tämä ihan noin kokemuspohjalta
     
    Muokattu: 28.8.2016
  19. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Laukeeko sulake amppeerista vai jännästä?
     
  20. puusilmä

    puusilmä Gearhead

    En nyt tiedä viitataanko tässä mun vastaukseen, sulake menee ainoastaan amppeereista. Kyse oli amppeerien kasvamisesta jännitteen noustessa
     

Kerro tästä muillekin!