Kommentteja Jenkkiautoista...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Mr.Speed, 24.5.2003.

  1. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Jos uuden auton haluaa ostaa niin odottaa edes sen 50tkm mikä tuskin autoa on pilannut. Hinta on jo kymmeniä prosenttia tippunut uudesta.


    Muistaakseni 200€ luokkaa halvimmillaan on ollut pikkuautoja rahoituksella tarjolla näin yleisesti.

    Jos otetaan esimerkiksi se pelkkä 200€ mikä ei minkään kalliin auton erälle edes riitä niin aika kovat kulut kuussa tulee.

    Polttoaineet ja pakollinen täyskasko joka uudessa autossa helposti tonnin päällä eli yksi satanen kuuhun lisää. Helposti siis 300-400€ kuussa auton pitoon ja vielä 1-2 takuuhuoltoa.


    Samalla auton arvo laskee ja odotetaan kauhulla loppuvelan eräpäivää jolloin se auto todnäk vaihtuu ja sama rumba jatkuu.
     
  2. vahvis

    vahvis 1st gear

    Jenkkien harrastajat aukoo päätään ja ihmettelee miten joku voi ajaa uudella autolla, jonka arvo tippuu nopeammin mitä ehtii maksamaan sitä pois. Korjatakaan niitä ei enää voi itse, vaan kaikki hoituu tietokoneella ja käyntiääni on niin hiljainen ettei edes tiedä käykö se vai onko rikki. Uusien autojen omistajat aukoo päätään ja ihmettelee miten joku voi tuhlata rahansa kymmeniä vuosia vanhoihin rohjoihin, jotka kuluttaa kaksinumeroisia lukemia ja pitää ihan omin käsin korjailla, eikä voi vaan tietokoneella kätevästi nollailla vikavaloja. Putken päästä tuleva palamaton bensanhajukin on kamala ja äänenvaimentimet ei vissiin toimi kun niin kovaa ääntä pitää.

    Molemmat on mielestään ainoana oikeassa ja toista säälitään vääristä valinnoista.
     
    Pertti K tykkää tästä.
  3. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Ero on vaan siinä ettei jenkkiharrastaja mene aukomaan päätään sille toiselle. Se on kohteliasuutta ja tilannetajua. Voihan sitä ajatella kaikkea mutta ei tarvi mennä sanomaan päin naamaa.
     
    viikinki75 ja Roberto tykkäävät tästä.
  4. rampleri

    rampleri 3rd gear

    Itse tekisin mielellään kummankin "väärän" valinnan.
    Toistaiseksi ei vaan oikeen varallisuus riitä uuteen autoon, edes siihen Almeran räppänään.
     
  5. vahvis

    vahvis 1st gear

    Jenkkiharrastaja ei voi/kannata aukoa päätä kaikille uusien autojen omistajille koska niitä on niin paljon enemmän että tarttis olla kokoajan sanomassa. Sitäkin enemmän sitten harrastajapiireissä ja täällä asiaa puidaan. Uusien omistajat ehkä kommentoi tankilla tms. enempi mutta netissä ei kommentoida niin paljoa muitten valinnoista

    Edit: Sanamuotoja hieman muokattu
     
  6. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Molemmat väärät valinnat on tullut tehtyä, toinen jopa moneen kertaan. Halvimmat kilometrit tuli uudella autolla (6 v ja 160 000 km).
     
  7. vahvis

    vahvis 1st gear

    Itsekin ymmärrän molempia osapuolia mielestäni aika hyvin. Olen omistanut sekä noita vanhoja rutkuja että uudehkoja autoja, ja molemmissa on puolensa ja käyttötarkoituksensa. Autoilijoita ymmärrän auton ikään katsomatta mutta noi hemmetin Citroenit, Pösöt, Fiiatit ja muut häpeäpilkut pitäisi tuhota heti tuotantolinjalta tullessaan :D
     
  8. TimoN

    TimoN 3rd gear

    Höh, mää olen vissiin ihan vääränlainen jenkkiharrastaja, kun mun mielestä joillekin ihmisille on tasan oikea vaihtoehto hankkia se uusi auto ja saada siihen takuut ja muut systeemit ja olla sitten tyytyväinen valintaansa.

    Toisaalta yhtä lailla oikea vaihtoehto on ajella vanhalla jenkillä vaikka ympäri vuoden ja korjata sitä itse, jos on siihen mielenkiintoa ja valmiudet. Eri ihmisille sopii erilaiset valinnat / ratkaisut tässä asiassa.

    Oma ratkaisuni on sellainen, että jenkkiautoa ajelen kesällä nätillä kelillä ja ruuvailen sitä itse niin paljon kuin vain ehdin ja osaan (ja on tarpeen). Käyttöautona on 90-luvun dieselmersuja pari - niissä ei pahemmin ole enää pääomakuluja, ja niitä mä osaan itse myös jonkun verran korjailla ja ylläpitää. Ja pystyn myöntämään, että kyllä niitäkin vaan on toisinaan pitänyt sieltä ja täältä korjailla ennen kuin esim. siihen toiseen on saanut ajettua nykyiset noin 720 000km. Mä tykkään vanhoista autoista, ja ajamisen fiilis vanhassa mielestäni arvokkaassa Mersussa on oleelisesti paremmalla tasolla kuin jossain vaikkapa uudessa Daciassa.

    Silti, Dacia olisi varmasti järkiperusteilla ajateltuna hyvä ratkaisu, mutta harva autovalintojaan oikeasti perustelee pelkällä järjellä, vaikka muuta väittäisikin. Nää on tunnejuttuja lopulta aika pitkälti, ja kukin itse miettii, mikä vaihtoehto on itselle sopivin.

    Onneksi jotkut ostavat uusiakin autoja, sillä miten minäkään voisin harrastaa noiden mun autovanhusten kanssa, jos ei niitä joku olisi uutena joskus ostanut...
     
  9. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Siksi heittomerkitsin sen. Eiköhän siellä samaa bosh;ia ja siemens;iä ole kuin muissakin euro tötteröissä
     
  10. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Tai jenkkiharrastajaa ei kiinnosta muitten autoilut kun miksi se maailma siittä muuttuu että pilaa oman ja jonkun toisen päivän kun menee sönkkäämään jotain paskaa toiselle. En mäkään kenenkään autovalintoja mene tankilla haukkumaan että hittoako tollasella paskalla ajat kun cadillaccejakin myydään???? vaan annan olla kun asia ei sitten yhtään mulle kuulu.

    Se on sitten eri asia jos joku jossain sisäpiirissä ihmettelee. Tiiän että mustakin liikkuu jos jonkunnäköstä juttua ja ihmiset musta puhuu mutta se ei ole sitten taas mun asiani jos joku kavereilleen ihmettelee että onko se vähän tyhmä? Tai jos minä mietin jostain tyypistä tai ryhmästä että onko ne vähän tyhmiä? Tai keskustelen vaikka kavereitteni kanssa jostain tyypistä että miks se niin teki, miksei se tehnyt noin? Ei ole silti mun asiani mennä tuntemattomille tai sille puoltutulle mistä on puhuttu tankilla huutelemaan että saakelin idiootit ettekö tajua että.......?

    En tajua jalkapalloa, jääkiekkoa tai pokemonien keräilyä mutten sinnekkään mene huutelemaan ja ihmettelemään että oottete tyhmiä, ostakaa jokaselle oma pallo niin ei tartte kinata siittä yhdestä. Asia ei mulle näet kuulu. Voin silti kavereitten kanssa ihmetellä että miten joku viittii?



    En silti poissulje sitä että joku jenkkiharrastaja toisten asioihin menis puuttumaan, se kun on tässä maassa enemmänkin tapa kun poikkeus että huseerataan toisten tontilla.
     
    viikinki75 ja Karpov tykkäävät tästä.
  11. joteam1

    joteam1 Gearhead

    Missäköhän niitä juuri kilvitettyjä uusia autoja on myynnissä? Luulisi ihmisiä kiinnostavan jos 30% halvemmalla saa ajamattoman auton.
    Tykkäshän Ladoista ja Mosseistakin jotkut, ja keksivät mitä mielenkiintoisimpia juttuja niiden hyvyydestä ja kestävyydestä...
    Ei senpuoleen, jos joku haluaa hankkia Dacian, niin minun puolestani hankkikoon. Omahan on asiansa. Kunhan ei yritä aivopestä minua sellaisen hankintaan...
     
  12. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Toi "siviilien" avautuminen on huvittavaa viihdettä. ollaan niin tietäväisiä kaikesta ja kaikki mikä ei heitä miellytä on väärin (Nyky Suomessa tyypillistä käyttäytymistä) . Tommoset on mukava saada hiljaiseksi yhdellä lauseella.......
    Jos taas puhutaan harrastaja porukan väännöstä=vitsailu niin Onnex meikäläisen harrastus alue on LAAJA joten vani porukoissa heitämme huulta Tiisseli/bensa, Chevrolet (oonex meidän vaneissa on Olds tekniikka)/rotke/voortti tai Tuutko vanilla=paku vai hiasella tapahtumiin paremmuudesta. Kukaan ei ota hernettä nenäänsä edes 3 promillen humalassa. Sitten on taas nämä tiukkapipo mobilistit sun muut itteään paremmat niin niitten kans EI kannata lähteä keskustelemaan mistään sillä he jos jotkut tietävät kaiken ja sitä itketään sitten joka paikassa kun toikin on tehnyt sitä ja tätä ja pilannut KAIKEN harrastamisen. Sori avautuminen mutta piti vaan purkautua ja en tullut Mieleen vaan kirjoitin vaan tänne foorumille jossa on hienoa porukkaa hienojen ajatusten kanssa.
     
  13. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Se on muuten jännää et jos harrastaa jenkkejä, niin niille saa vittuilla mitä haluaa

    Mutta moniko noista vekselivetoisella avensiksella liikkuvista menee huutelemaan jollekkin uistelijalle, et paljonko bensaa palaa tunnissa tai jalkapalloilijalle onko hiukka tyhmää juosta nahkakuulan perässä.

    Tai sille hevostelijalle joka on menossa kisoihin voittamaan sitä ruusuketta, et paljos kaakkisi syö kuussa
    Hevostelu vasta halpaa on, tallipaikka ~500e kuussa+ sapuskat+ kengitys 100e kerta 2x kuussa ja sit jos alapallo pettää niin klinikalle korjaajalle, et se pulttaa luita nippuun, siinä on touhu tonni levällään ja kalusto seisoo vähintään kuukauden tyhjäkäynnillä lotkuttaen

    Silti kukaan autoilija ei mene hevostelijalle suutaan soittamaan
     
    viikinki75 tykkää tästä.
  14. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Aika nurinkurista, et jaksa tämmösiä inttäjiä mutta monesta asiasta täällä OD:lla keskusteltaessa mielestäni asennoidut ihan samalla tavalla...

    Missä te oikein ajelette jos kulutuksesta kysellään koko ajan? Mä en edes muista millon multa olisi viimeeksi kyselty bensankulutuksesta... Enkä kyllä muista että olis muutenkaan änkytetty mitään puolitotuuksia. Ehkä mä en vaan osaa lähteä näiden höpöttäjien juttuihin mukaan...?
     
  15. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Ne on yleensä makuasioita joista itte intän ja joissa koen olevani oikeassa, ja miksen olisi, kai ittekkin olet omasta maustasi oikeessa? Jos koet että uus auto on parempi kun vanha tai säännelty nykyralli on parempaa kun suht vapaa kehitys tai monta vaihdetta parempi kun vähän ja mistä kaikesta me ollaan kinattu, on niin niin sitten ne kai on niin. Mun mielestä ei ole mutta minkä sille voi jos koen sellasen parempana minkä sinä koet huonompana? Ei ole oikeeta tai väärää.

    Juuri taas viime viikolla ajoin yhtä uutta mersua joka selaili vaihteita koko ajan. Koin että se oli täyttä paskaa kun yhdelläkin oli päässyt mutta ei mulla ole sitä vastaan mitään jos joku tollasesta tykkää tai pitää parempana mitä TH 400 tai vastaavaa. Mun mielestäni TH 400 oli mukavuudessa edellä huomattavasti, jonkun toisen mielestä ei.

    Ne on niitä makuasioita mistä kukin tykkää, en tajua miksi muitten pitäisi elää mun maun mukaan tai mun muitten maun mukaan. Silti jos joku kyseenalaistaa mut niin kaimma sitä perustella saa miksi koen että asia X on parempi kuin Y.
     
  16. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Ajelen Tampere, Rauma, Turku, merimasku, jyväskylä missä nyt äkkiseltään on joku huuhaa tullut höpöttämään johonkin ihme sävyyn.

    Minä olen oikeen magneetti, ehkä idiootit menee idioottien luo ja talvella amerikan auto oikeen kerääkin kaikki hullut ihmettelemään.


    Missä itse vaikutat? Missä voi välttyä kys. ihmisiltä?

    Pk-seutu, itäsuomi tai lappi vahva veikkaus, niissä en ole käynyt.
     
    Muokattu: 4.9.2016
  17. karra

    karra Double Gearhead

    Täällä kun on nyt taas mersut vedetty esiin niin laitan oman kokemukseni esille. Ajelin 12 vuotta 5.7 bensatahoella ensin ympäri vuoden ja sitten pelkästään talviautona, kovin mitattu kaupunkiajokulutus oli kerran tammi-helmikuussa kun tankillisellä pääsi reilu 300 km eli kulutus oli 37 litraa sadalle. Kerroin sen toki kyllä työkavereille kahvipöydässä...

    Sitten chevy vaihtui ML 320 bensamersuun jolla kesäkelissä pääsi just alle kympin maantiellä jos ajoi alle satasta, se oli jo aika normaalia, kait... kesäautot oli tuossa vaiheessa jo kaikki kasikoneisia eli 6.3, 5.6 ja 6.9 koneilla.

    Erossa ML jäi exälle ja ajattelin että sylintereistä ei tingitä niin ostin talviautoksi MB G500 maasturin mikä ei suinkaan ole mikään talousihme. Maantiellä 80 kmh matkakulutus on just alle 15 litraa ja motarinopeuksilla se vie 16 -19 l sadalla riippuen ajaako satasta vai 130 vauhtia. Kesällä.

    560 SEC jää museoautoksi 2017 niin ostin sitten jo seuraavan käyttöautonkin eli 500E:n tänä vuonna. Sillä pääsee just alle kympin sadalla pitkässä matkassa.

    Kahvipöydässä olen tuonut esille sen että elämä on liian lyhyt säästämiseen ja kärvistelyyn, autoni ostan aina tunteella en järjellä. Nuukaillaan sitten jostain muualta kun käyttömaksuista ja kulutuksesta... ja tavallista uuskinneriä ei koskaan tule ellei mitään radikaalia satu. Ei mitään järkeä ostaa uutta autoa suomessa omilla rahoilla.

    Nii yks työkaveri kertoi sitten että oli ostanut uuden jammu veemaxin keväällä. Täyskaskon hinta siihen on vuodessa 5000 euroa, se kuulosti minusta aika kovalta.
     
    viikinki75 ja Saetkae tykkäävät tästä.
  18. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Pk-seudulla pääasiassa, täällä taitaa olla Suomessa eniten ihmisiä per neliökilometri eli kaikenlaista puupäätä mahtuu joukkoon, mut ei kulutuksesta taivastelijoita ole kauheesti osunut kohdalle...
     
  19. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Niin, yhtälailla se Avensis-kuski on mielestään oikeassa, eikä ymmärrä miksi joku ajaa vanhalla romulla, kun hänen Toytassaan on kulutus 7L/100:lla, automaatti-ilmastointi ja Bluetooth millä sen uusimman Applen saa kytkettyä niin että Lauri Tähkä soi Spotifystä... Valtaosa Suomalaisista ei omaa minkäänlaista paikkaa missä vaihtaa edes talvirenkaita saati tehdä mitään huoltoa, eikä autokoulussakaan taideta opettaa edes alkeellisimpia huoltotoimenpiteitä enää? Plus että valtaosalle auto on vain kulutushyödyke muiden joukossa, ei siihen liity mitään suurempia tunteita vaan sillä mennään paikasta A paikkaan B ja sillä hyvä, ja vaihdetaan muutaman vuoden välein uuteen... Olkoon miten taloudellisesti kannattamatonta hyvänsä mutta näin valtaosa tekee, ymmäretään me OD:lla sitä tai ei.

    Uusien versus vanhojen autojen ominaisuudet on sitten asia erikseen mistä voi tietenkin taittaa peistä vaikka loputtomiin... Joku vannoo sen piilofarkkunsa nimeen oli miten mätä paska tahansa, mulla on se vaihe mennyt ohi jo. Kun riisuu amerikan lipun väriset lasit päästään ja tarkastelee objektiivisesti noita vehkeitä niin voi todeta miten huonosti tehtyjä vehkeitä amerikanrysät on... Ei mulla ole missään muussa autossa tullut vastaan reilusti sormen mentävää rakoa koripeltien välissä joka on vaan vedetty korikitillä umpeen!

    Enkä kyllä edelleenkään ymmärrä miks vaihteisto on parempi mitä vähemmän siinä on pykäliä?? TH400 ja kolme vaihdetta on varmaan ihan jees jos ajelee vaan sitä 55mph kattonopeutta, tai sitten vastaavasti pitää olla järkyttävän pitkä perä jolla 70-luvun fullsize-lahna lähtee paikaltaan tosi ripeästi... Sitten taas jollain 3.08-vällärillä kun ajelee motaria 130km/h muun liikenteen mukana niin saattaa mennä pikkusen ainetta... Plus että 70-80-lukujen saastemotti on siellä kolmen tonnin tuntumassa jo kohtuullisen hengetön. Tommoseen uuteen 1500kg kinneriin vaan saadaan jo 120hv dieselilläkin kohtuullinen suorituskyky, se jaksaa kevyesti mennä sen 130-140 neljä henkeä plus matkatavarat kyydissä kun kierroksia on koneessa 2000... Mitä yritän tässä selittää on se että kolmivaihteisella laatikolla se käytettävä vaihde on enemmän kompromissi, joku uus 8-vaihteinen löytää jokaiseen tilanteeseen paremmin sopivan pykälän.

    Nää vanhat raadot on itselle mukavia harrasteita, ja kiva niillä on ajella kun on se fiilis... Kuitenkin jos tältä istumalta täytyis lähteä ajamaan vaikka Jyväskylään niin valinta kohdistuu kyllä uudempaan käyttikseen, sen verran olen mukavuudenhaluinen.
     
    -JJH- tykkää tästä.
  20. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Niin on oikeassa Avensis kuskikin. Miksi se sitten tulee jakajalla väittämään miten väärässä olen ja lähetyssaarnaajan innolla tulee asiaansa toimittamaan? Mulle ei tulisi mieleen mennä tuntemattomille selittämään tollasia. Tästä alunperin oli kyse.

    Amerikanautot on perin laaduttomia, 60- luvun vehkeet vielä kestää tarkastelua ainakin kalliimman luokan mutta on toi delttakin muovipuineen ja kitteineen on siltä osin aika järkyttävää. Ei sen tosin mersun tai bemarin kanssa kuuluisikaan kilpailla, paitti suomessa kun autovero ja muut kustannukset on tehneet noista yleellisyystuotteita ja vääristäneet hinnan. Olen itekkin aatellut vaihtaa meseen ehkä seuraavaksi kun jenkki alkaa olemaan tältä osin nähty, varmaan W116 tai kasari SL.

    Laatikoista voisi kinata vaikka ikuisesti, mun mielestä siellä on momentinmuunnin "portaattomana välityksenä" jollon on huvittavaa että tarvitaan 9 vaihdetta sen kanssa. Ehkä neljäs vaihde on paikallaan jos tykkää ajaa kovaa, mutta noi amerikan nelivaihteiset on mun mielestä jotenkin epäonnistuneita, mersulla ne on parempia. Nykyään jo autonvalmistajatkin on sen myöntänyt ettei niillä lisävaihteilla ole muuta tekemistä kun laskea kulutusta siinä EU testissä parilla desillä.5kin vaihdetta vielä ymmärtäisi, mutta 9 ja 10 menee yli hilseen.
     

Kerro tästä muillekin!