Mopar 383 parannusta.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja dtdart, 10.9.2016.

  1. kotr

    kotr 3rd gear

    Pyörittelin eilettäin tulpat irti. Kaikki ruskehtavia. Ei yhtään nokea tai karstaa. Ei kone kyllä liiemmin öljyä syökkään. Mistähän mahtaa huohotus johtua?
    Ostasin kärettömän jakajan jos löytys joltaki myydä asti. Kärkijakajan voin antaa vaihosa.
     
  2. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Jos siellä on männänrenkaita liian kuluneita tai katki, niin se puskee painetta läpi kampikammioon eli huohottaa. Ei se välttämättä liity öljynsyömiseen , ja sitä saa jo todella paljon hukkua että alkaa tulpissa näkyä.
     
  3. kotr

    kotr 3rd gear

    Aevan. Tosi puhtaan näköset oli kynttilät. Millä numerolla on hyviä kansia tommosessa 383 koneessa? Jos sattus tuuri käymään.
     
  4. C-barge

    C-barge Gearhead

    Kaikki ne on yytä hyviä tai huonoja, riippuen katsantakannasta. Parhaat ja vaikeimmat mitä 383:sta voi löytyä on 906 valunumeroon päättyvät, sitä uudemmat on myös parempia ja helpompia kairattavia kuin vanhemmat. Ja uudemmanhan erottaa pääasiassa siitä et valunumero on suurempi. '71 oli vika valmistusvuosi 383:lle, et uutena noit 906:sta uudempia kansia ei oo paljo ollut. Tuol koko taulukko. http://www.mymopar.com/headcastnumb.htm
     
  5. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Jos se on siitä -67 autosta orkkis kone, niin varmaankin 516 kannet siinä saattaa olla. Ihan hyvät peruskannet ollessaan ehjät, mutta paljoa niihin ei kannata alkaa korjausrahaa sijoittamaan. Mulla on kanssa tuollaiset 516:t tulossa ehkä tuohon omaani. Ne on closed chamberit ja pienellä pakoventtiilillä.
     
  6. Lowry

    Lowry 2nd gear

    Minkälaisia tehotavoitteita moottorille on ja mihin koppaan tulossa? Korkeapuristeisia 383 mäntiä ei taida oikein olla saatavana, jos customit jätetään pois laskuista?
     
  7. Pietsi

    Pietsi Gearhead

  8. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Ei tossa mulla sen isompaa tavoitetta ole. Jos noita 516 kansia käytän, niin jos nyt vähän enemmän tuottais kuin tehtaan jäljiltä oleva 383 magnum. E-bodyyn suunnitteilla, jos kyllästyy tohon nykyiseen rallimottiin.

    Mäntätarjonta on tosiaan vähän huonoa. Noi hypereunukit on tietty ihan ok mitkä edellisessä viestissä. Mä meen kuitenkin noilla omilla nykyisillä. Hieman kun veistää lohkoa tai kansia ja laittaa ohuet pellitiivarit niin rutun saa jo kelvolliseksi.
     
  9. Lowry

    Lowry 2nd gear

    Onko mitään tietoa mihin noi mustan keken männät jää dekkitasosta vakio lohkolla?

    Niitten mittojen perusteella mitä löysin noilla jäis puristukset lähemmäs 9:1 sorsa/rpm kansilla eli turhan alas.
     
    Muokattu: 25.9.2016
  10. Lowry

    Lowry 2nd gear

  11. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Minkälainen kiulu sulla on suunnitteilla?
     
  12. Lowry

    Lowry 2nd gear

    Automaatti Challengeriin 383 vakio iskulla, tehoa sen verran mitä nyt järkevästi saa ettei mene liian ralliksi katu/cruisailu käyttöä ajatellen. Puristukset ylös, RPM kannet/imari, peltisarjat ja nokka sitten noiden edellä mainittujen kriteerien mukaan. Stroukkeri varmaan olis se "helpoin" vastaus tähänkin.
     
  13. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Kannattaa vähän laskeskella oletetulla nokalla sitäkin mihin dynaaminen ruttu asettuu vrt. staattiseen. Käytännössä kun staattista nostaa niin joudut nokkaakin kiristämään samassa suhteessa. Tulee äkkiä hengetön alhaalta vakioiskulla.
     
  14. Lowry

    Lowry 2nd gear

    Ei kai nyt vielä n. 10:1 puristuksilla noilla kb400 männillä, pitäisi kovin helposti joutua ongelmiin staattisen puristuksen kanssa edes miedollakaan nokalla, vai oonko mennyt ihan metsään noiden laskureiden kanssa? Ja jos vakio isku säilyy, niin siinä tapauksessa se kone saakin olla ylävireisempi isompiin verrattuna.
     
  15. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Joo tossa kympin pintaan kun pysyy niin saa ihan mainion motin. Ja toki tollanen saa ylhäältä laulaakin :)
     
  16. C-barge

    C-barge Gearhead

    Periaatteessa noilla RPM kamoilla vo järkevästi päästä sellasiin 500-550 hv tehoihin. siit ku menee yli ni tarvii vähän alkaa ylikompensoida nokalla, imusarja voi olla se suurin tukko. Mut ylipäätään ku tosta tehotasosta menee yli niin vois olla järkevämpää lähtee eri kansista liikkeelle. Se ylhäältä laualaminen on vähän sillee kaksteränen miekka, et mikäli haluu et se auto kulkee ni tarvii sit mielellään olla myös turbiinissa varaa sen verran et yltää alueelle, eikä vähän tiuhemamn puleinen vällärikään oo haitaks. Sinänsä to pelko nyt ihan kauhee oo, koska noi mopsin vakioikkunaiset kannet kuitenkin on edelleen aika pienet, mut stroukkerilla toki alue siirtyy alemmas jolloin sit tavallaan taas säästää nois voimansiirto-osissa, venakoneisto pääsee helpommalla ja tollanen kruisailukäyttö on ehkä miellyttävämpää ja kuitenkin pallo palaa aina haluttaessa.
     
    kotr tykkää tästä.
  17. Lowry

    Lowry 2nd gear

    Joo stroukkeri tosiaan olis varmasti se järkevin vaihtoehto, kun ei ole tarkoitus rakentaa mitään kilpuria, vaan autolla pitää pystyä ajamaan sujuvasti kaupungissa ja moottoritiellä. Ylivaihde laatikko on mietinnässä, mutta jos pitää tulla toimeen kolmella vaihteella, niin siinä tapauksessa perävälitys tulee varmaan olemaan 3.23-3.55. +500hv tehot voi unohtaa suosiolla, mutta mitenhän joku 400-450hv motti toimis tollasella vähän harvemmalla välityksellä ja minkälaista stallia/nokkaa noi tehot vaatii? Tämä siis vakio iskulla. Minkälainen ero mahtais olla Stealth vs RPM kansilla tämmösessä suunnitelmassa? Suoraan paketista RPM taitaa omata enemmän potentiaalia ja Sourcen kansien laadusta löytyy aika paljon negatiivistakin juttua maailmalta, mutta toisaalta hinnassa on aika reilusti eroa, niin pitää punnita vaihtoehtoja.
     
  18. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Mä laittasin tossa tapauksessa E-Streetit. Niillä myös 75cc versiona saa parannusta tohon ruttusuhteeseen riippuen toki niistä männistä. Ne n. 1400/pari ja sorsat n. 1200/pari.

    Eri asia jos löytää tietenkin käytettynä vaikka valmiiks pidellyt. Ei noissa sorsissa nykyään oo kummempia ollu. Kaikki noi alsakannet kannattaa jokatapaukses tarkistaa ennen asennusta jos uutena ostaa.
     
  19. C-barge

    C-barge Gearhead

    Mä en välttämättä ottais mitään kummempia tehotavoitetta tollasen motin rakentamiseen vaan koittaisin tehä sen sellaselle käyttöalueelle hyvin mitä halajaa, tehoo sit tulee se mikä tulee.
     
  20. arskazone

    arskazone Double Gearhead

    Niinko noi ajatuksena,kantsiix 383 kauheesti panostaa? 440 junkki(?) blockistakin
    stroukkikamoilla soivampi!?
     

Kerro tästä muillekin!