Kuorma-auton moottorin vaihto

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Jokeri, 15.9.2016.

  1. Jokeri

    Jokeri Double Gearhead

    Tuli vahingossa hankittua vanhempi kuorma-auto harrastekäyttöön. Nyt askarruttaa että mites noiden moottorinvaihtossäännöt menee? Tekisi vähän rivakampaa kyytiä kuin 75heppaa 2500kg omapainoisessa laitteessa.
    onko sama +25% tilavuutta ja +20% tehoa kuin henkilöautoissa?
     
  2. FF62

    FF62 3rd gear

    kysyin jonkun aikaa sitten katsurilta tota koneen vaihtoo .niin kuulema samoilla säännoillämennään.
    jossain vaiheessa oli joku tarina että tarpeeks iso että teho riittää?
    ja kannattaa kysyä tuolta trafilta suoraan .nyky katsurit saattaa puha mitä sattuu
    säännöt ja systeemit muuttuu .ei niitä kaikki rivi katsurit jaksa opetella pää asiallinen työ kun on vuosi katsastus.
     
  3. osilpi

    osilpi Gearhead

    Samoilla säännöillä kuin henkilöautoissa mennään. Pätee "soveltuvin osin" kuorma-autoissa, kun ajoneuvoluokka on N2 tai N2G eli kokonaismassa max 12000kg.
     
  4. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Tosiaan sitkeessä istuu se käsitys että riittävän voimakas on se sääntö


    Tosin en kyllä ymmärrä et kaupasta saa ostaa volvon jossa on 900Nm vääntöä ja 1000hp
    Niin miksei moista konetta voi laittaa siihen identtiseen 280 heppaseen jossa kaiken lisäksi on kokonaismassaakin jopa 10t lisää
     
  5. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Joskus muinoin piti laittaa käkkylän 500cid kuorkkiUnimokkiin ja tuttu katsomies selvitti senverran että koneen laittamiselle ei ollut mitään estettä joka estää katsastamisen vaikka se orkkis kone oli 28hummanen riesel.
     
  6. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Joskus ennenmuinoin tosiaan autokoulussakin sanottiin, että kuorma-autossa pitää olla riittävästi tehoa.
    En muista paljonko se nyt oli kiloa kohti mutta eihän se "riittävästi" nyt kovin paljon ollut. Mutta oikeasti siihen minimiraja silloin oli.
    En tiedä onko siltä osin muuttunut.
     
  7. Ck

    Ck Gearhead

    Ennen muinoin oli ennen, nykyään on samat ohjeet henkilö ja kuorkkeihin.
    Eikä edes soveltuvin osin.

    http://www.trafi.fi/filebank/a/1443...c623af6b6562cf133/18589-8777-2013_maarays.pdf

    "1.2 Soveltamisala Tämä määräys koskee M- ja N-luokan ajoneuvon (auton) sekä O-luokan ajoneuvon (auton perävaunun) rakenteen muuttamista."

    Tuosta kun lukee etiäppäin niin selviää säännöt 25% tilavuutta 20% tehua.

    Lisäksi on tuohon vielä soveltamisohje joissa on pieniä eroja henkilö ja kuorma-autoilla, mm.moottorien optimoinnista yms...

    http://www.trafi.fi/filebank/a/1443...isohje_(raskas_kalusto)_Lopullinen_versio.pdf
     
  8. yks toine mikko

    yks toine mikko Double Gearhead

    Kuulostaa aika paskalta moottorilta.
     
    joteam1 tykkää tästä.
  9. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Miksi jostain vanhasta harraste kuorma-autosta pitää saada lisää tehoa? Anteeksi tyhmä kysymys....
     
  10. Muurahainen

    Muurahainen Gearhead

    Miksi jostain muusta? Miksi pitää harrastaa?

    Onhan se mukavaa jos kuormaa kulkee mäkeenkin helpommin yms.
     
  11. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Juu, saa toki harrastaa. Mutta itse ajattelen niin, että jos mulla olisi joku vanha 50-60 luvun Sisu tai V8 Gaz, niin paras tunnelma syntyisi juuri siitä kun kaasu pohjassa pyritään eteenpäin ylämäkeen alkuperäisellä koneen murinalla.
     
  12. raaseriruiseri

    raaseriruiseri 2nd gear

    Eikös sama sitten päde muihinkin harrasteautoihin...? :p
     
  13. mukko

    mukko 2nd gear

    Jos kärryn aikoo pistää perään, pitää vetoautossa olla määrätty määrä tehoa (eivoimuistaa kw määrää)
     
  14. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Riippuu vähän autosta. En mä lähtis virittelemään Ford Angliaa, kuuspyttystä Valiantia, Cadillacia yms, joiden statukseen kuuluu olla hidas.
     

Kerro tästä muillekin!