Uusi Mobilisti lehti....

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja mercman, 3.5.2007.

  1. TimoN

    TimoN 3rd gear

    ...jos toi oli niinkuin ehdotuksena, että siellä pitäisi olla kahvila, niin kyllä siellä onkin sellainen. Tosin ei näytä olevan auki kovin myöhään, kun autotapahtumat kai tapaavat usein olla iltaisin. http://gate1.fi/ Itse en ole tuolla koskaan käynyt, mutta kun lentoaseman säilyttämisen kannattajien argumentteja lukee, niin tuntuu kyllä tosi kummalliselta ajatukselta, että tuo vedettäisiin sileäksi (vaikka sitten jätettäisiinkin muistoksi muutama oleellinen rakennus). Toistaiseksi en ole löytänyt mistään tosissaan hyvää argumentointia sen puolesta, että tuosta tehtäisiin asuinalue nykyisen systeemin sijasta.

    Mitä taas tulee itse topicin aiheeseen, niin pari juttua tuossa lehdessä ottaa päähän. Ensinnäkin varsinkin sen jälkeen kun Enqvist on aloittanut päätoimittajana, pääkirjoitusten asenne on ollut tosi usein aivan käsittämättömän negatiivinen. Milloin valitetaan mistäkin asiasta, jotka enemmän tai vähemmän sitten tietty liittyvät mobilismiharrastukseen. En ole mitenkään vakuuttunut siitä, että on kovin kummoista hyötyä kyseisen lehden lukijakunnalle valittaa esim siitä, kuinka valtaväestö tai ympäristöaktivistit suhtautuvat huonosti autoharrastukseen.

    Toiseksi kummastuttaa toimituksen tyyli vastata lukijakirjeisiin. Tosin se taitaa olla muuttunut viime aikoina vähemmän kärkkääksi, mutta yhteen aikaan ihmeen moni lukijakirje sai vastauksekseen ihan suoraan sanottuna sen tason vittuilua, että ei sitä mitenkään pystynyt laittamaan edes sarkasmin tai sen sellaisen piikkiin. (Ei, en ole itse ikinä lähettänyt sinne lukijakirjettä, eli tämä ei ole henkilökohtaista katkeruutta.)

    Muutenhan toi lehti on mielestäni erittäin hyvin tehty, ja suurimpana erona tosi moniin varsinkin suomalaisiin autoharrastuslehtiin, Moblistissa melkeinpä kaikkien siinä koeajettavien laitteiden kohdalla on tehty erittäin kattava taustatyö. Lehdessä esiteltävästä autosta (tai muusta värkistä) saa selville paljon muutakin kuin tietyissä lehdissä, joissa yleensä koko jutun sisällön voisi tiivistää about näin: "Seppo (nimi muutettu) osti tämmöisen auton viis vuotta sitten ja sitten hän korjasi sitä ja osti osia ihan ulkomailta asti ja sit se auto maalattiin, ja maalalarilla meni kaks vuotta ennenkun se sieltä saatiin takaisin, ja nyt siinä on tehoa ainaki sataviiskyt heppaa ja Seppo haluaa kiittää naapurin Erkkiä, joka oli monesti apuna." Niin ja Mobilistin kieliasu on myös huoliteltu eikä jotakin sinnepäin, mikä ei sekään tunnu nykyään olevan itsestäänselvyys edes ns. valtamediassa.
     
  2. stana

    stana 3rd gear

    Juu, no jokaisella mielipiteensä. Tuo on totta että Enqvist on vienyt lehteä "väärään" suuntaan- vallalla valitus ja negatiivisuus. Ja jotain vastenmielistä on tullut mitä on vaikea selittää.
     
  3. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Ja otsikkotasolla oli automerkissä kirjoitusvirhe... :D
     
  4. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    Niin montaa mieltä kuin miestä...
    Minun mielestäni Enqvist on vienyt lehteä neutraalimpaan ja asiakeskeisempään suuntaan (hyvässä mielessä). Pääkirjoituksetkin ovat yleispäteviä verrattuna KLB:n vuodatuksiin. Arvostan kyllä molempia herroja, mutta kyllä Enqvist on isäntäänsä verrattuna parempi journalisti, ammattimies. KLB:n viisaus näkyy siinä(kin), että ymmärsi palkata nykyisen porukan lehteä tekemään. Tulisieluinen harrastaja ei välttämättä ole paras toimittajana.

    Olisiko syy pääkirjoitusten negatiivisuuteen siinä, että Suomen valtion virkamieskoneisto tekee autoharrastuksen vaikeuttamiseksi edelleen parhaansa...? (Kuten myös maan hallitus)

    Mobilisti on maamme moottoripäiden äänenkannattaja ja siksipä pääkirjoituksissa puututaan olemassaoleviin epäkohtiin. Hyvä, että joku sanoo ääneen.
     
    Bukero, Vuokralainen, Dataviilaaja ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  5. TimoN

    TimoN 3rd gear

    Niin, toisaalta voi ajatella myös niin, että kun riittävän paljon kirjoittaa siitä, miten huonosti meitä harrastajia kohdellaan, niin se on omiaan saamaan kaikille juurikin tuon mainitsemasi käsityksen, että valtio tekee kaikkensa autoharrastuksen vaikeuttamiseksi. Se ei kuitenkaan liene sen puoleen koko totuus, että jos katsoo mitä tässä esim. viimeisen parin vuosikymmenen aikana on tapahtunut, niin on tapahtunyt muun muassa seuraavaa. Autojen maahantuonti on helpottunut oleellisesti ja sen touhun verotus keventynyt kummasti. (Siitä tietty osasyy menee tälläkin foorumilla paljon parjatulle EU:lle). Katsastus on muuttunut melko paljon asiakaskeskeisemmäksi sen jälkeen, kun sitä alkoivat tehdä yritykset eivätkä virkamiehet. Mobilistissakin oli käytännön esimerkki siitä, että vanhan piilofarkun voi muuttaa henkilöautoksi suht järkevällä kustannuksella, mikä ei vielä pari vuotta sitten tullut kysymykseenkään. Nykyään myös ajoneuvon omistajavaihdoksen, liikkennekäytöstäpoiston ja liikennekäyttöönoton voi tehdä itse netissä milloin vain; sekin aika oleellinen helpotus siihen nähden, että saisi jonottaa vuoroaan tympeälle virkailijalle vanhan mallin katsastuskonttorilla ja vain ja ainoastaan virka-aikaan. (Ne, jotka ovat hakeneet autoja Saksasta, osannevat arvostaa tämän systeemin yksinkertaisuutta verrattuna tuohon maahan, jossa autoharrastus ei noin muuten ole mitenkään ihan lapsenkengissä...) Äkkiä vaan unohtuvat kaikki harrastajien elämää helpottavat muutokset, kun suurinta meteliä pidetään kaikesta muusta kuin niistä. Se nyt toki on yleinen suomalainen ilmiö, joka ei kohdistu ollenkaan yksin Mobilistiin.

    Ei, en väitä etteikö harrastajien olosuhteissa Suomessa olisi paljonkin parannettavaa ja etteikö niistä saisi kirjoittaa. Tästä huolimatta itselle on jäänyt sellainen maku, että pääkirjoituksesta saa aina lukea siitä, että mikäköhän asia tällä kertaa nykymaailmassa on pielessä. Se on vaan mun fiilis, ei mikään yleinen totuus, enkä sitä ole sellaiseksi väittänytkään. Ja siitä olen ihan samaa mieltä, että yleispätevämpiä ne Enqvistin vuodatukset ovat KLB:n juttuihin nähden. Erittäin hyvää ja arvokasta työtä suomalaisessa ajoneuvojournalisimissa ja vanhojen kulkuneuvojen säilyttämisessä he kumpikin ovat tehneet ja tekevät edelleen, ei sitä sovi kiistää.
     
    Pertti K tykkää tästä.
  6. Bukero

    Bukero Gearhead

    se olikin joku rasilian malli...
     
  7. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Mun mielestäni on tärkeää että siirrytään seuraavaan pullonkaulaan kun yksi asia on saatu ratkottua. Se on sitä aktiivista asioiden hoitoa. Ei mikään laajassa määritelmässä "etujärjestö" ole jäänyt paikoilleen toteamaan että nyt on hyvä vaan koittanut aina parantaa jäseniensä asemaa. Tässä maassa kun on edelleen tolla saralla paljon parannettavaa.
     
    raaseriruiseri tykkää tästä.
  8. heh heh©

    heh heh© Gearhead

    DC-3 kävi Porissa lauantaina Porin päivänä tekemässä yleisölennätyksiä, aivan helvetin hienot soundit moottoreissa! Hitto kun en päässyt kyytiin.
     
  9. raaseriruiseri

    raaseriruiseri 2nd gear

    Ei muuta ku liittymään Yhdistykseen -jäsenyys pakollinen mm. verotuksellisista syistä... Jos kuskattais ei-jäseniä, verottaja katsois touhun liikennelentotoiminnaksi. DC-yhdistyksen sivuilta löytyy lentolista, josta taas vapaana olevat paikat. Tältä kesältä taitaa olla jo myöhäistä, mutta seur.keän lista julkaistanee kevväämmällä. http://www.dc-ry.fi/

    Itse ollut muutamalla lennolla, ja jukopliut, että on HIENOA kyytiä se! Mukaan vaan, pidetään Vanha Rouva ilmassa!

    [​IMG]
     
    heh heh©, Vuokralainen ja tinareki tykkäävät tästä.
  10. TimoN

    TimoN 3rd gear

    Tästäkin ollaan täsmälleen samaa mieltä molemmat, mutta minä en kyllä ole kirjoittanut etujärjestön toimintaperiaatteista, vaan Mobilistin pääkirjoituksista. Etujärjestökin kai yleensä pyrkii tuomaan esiin epäkohtia ja niille ratkaisuja niille tahoille, joilla on päätösvalta niissä asioissa. Siksi kummastelen sitä, että Moblan lukijoille kerrotaan jatkuvasti kaiken maailman asioista, jotka ovat pielessä, sillä ensinnäkin useimmille lukijoille niiden kertominen ei tuo mitään uutta infoa, koska me tiedämme ne omasta kokemuksesta jo muutenkin, ja jos niiden asioiden korjaaminen olisi tuon lehden lukijoista kiinni, niin ne olisi melko varmasti muutettu toiseksi jo ajat sitten. No, tämä on tietysti yleistystä, sillä poikkeuksia tuosta kuvailemastani lukijamassasta varmasti on suuntaan jos toiseenkin.

    No, niin tai näin, en ajatellut lopettaa kyseisen lehden tilaamista edelleenkään (kun se tuntuu olevan siellä lukijapalstalla suosittu uhkaus). :D
     
  11. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    No juu onhan asia noinkin jos asioille ei tehdä mitään vaan valitetaan vain sisäpiirissä.
     
  12. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Tätä Malmi-asiaa olen miettinyt, kulttuurihistoriallisesti kyllä säilyttämisen arvoinen mutta toisaalta tuo, että ihan lakialoite. Kyllähän tuommoiseen pitäisi pystyä vaikuttamaan ilman, että siitä tehdään laki.

    No olen kyllä monesti ihmetellyt näiden kaavoittajien ajatuksia muutenkin: ok-taloalueilla hirveän tarkat määräykset kattokulmista ja väreistä sekä rakennusten sijoittelusta tontille. Sitten johonkin keskeiselle paikalle tehdään ikkunaton teollisuushallin näköinen kauppa.
    En ymmärrä, kyllä ne kaupatkin voisi kaavamääräyksillä pistää tekemään jotain silmää miellyttävää arkkitehtuuria.
     
    impala67, eilhik ja heh heh© tykkäävät tästä.
  13. heh heh©

    heh heh© Gearhead

    DC3 kävi täällä myös viime Porin päivillä (2015) niinkuin tuolla sivustollakin kerrotaan.
    Toivottavasti tulee myös ensi vuonna, jospa sitten pääsisi kyytiin:p Kyllä nyt on liittyminen ajankohtaista.
    https://www.flickr.com/photos/144561820@N05/29664884160
    Tossa kännykkäkuva lauantailta hyvin erikoisesta muodostelmalennosta, Ilmailuopiston EBM 500, jossa tuli vierailtua viime vuonna, DC 3 ja Fouga Magister (paikallinen harrastaja).

    Täähän ei sitten ole offtopic, kyllähän noi Fouga ja DC3 on mobilistivehkeitä :)?
     
    raaseriruiseri tykkää tästä.
  14. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Mietin ihan tuota samaa, tässä maassa kun on paljon turhaa lainsäädäntöä muutenkin. Allekirjoitin kuitenkin aloitteen koska tuota tuhoamista selkeästi koitetaan ajaa nopeasti ja keinoja kaihtamatta läpi kuuntelematta ja miettimättä mitään muita vaihtoehtoja. Kun se on kerran tuhottu niin se on sitten mennyttä, edes vastaavaa ei saada koskaan rakennettua tilalle puhumattakaan historiallisista arvoista.
     
    raaseriruiseri ja tinareki tykkäävät tästä.
  15. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Poistelin noita aiempia pitkiä sepustuksiani ja tiivistän jos nyt jotain kiinnostaa mutta mielestäni K carit ihan talteenotettavia ja harrastettaviakin ken niistä jotain Amerikkaa löytää ja tämä tietysti maku,ikä kuin tottumiskysymyskin silleen että joka ei ikinä omistanut&ajanut niillä takavetoisilla peltilaivoilla vinkkeli nokalla pitää K careja ehtoina peleinä kaikinpuolin.
    Toiset taas ei niinkään joilla näitä kokemuksia oli/ollut/on ja mukaan ei lueta Eldoradoa&Toronadoa etuvetoineen jotka ihan eri planeetalta lähtökohdiltaan mutta kyllähän nekin pesussa kutistuivat 80-luvulla mutta sekään ei nyt kuulune tähän.
    Mitä Suomesta nyt saa ja joskus 20-30v sitten K Carien osalta myös päälaellaan eli New Yorker tappiinsa varusteltuna muuttoautona loppupään tuotannosta varmaan hyvin eri asia kuin Suomi Aries 4 koneella vaikkapa v-82.
    Siinä ko yksilössä josta kauppaa hieroin ei hienon punaisen sisustuksen ja täällä erikoisen ulkonäön lisäksi ollut pahemmin optiohin tuhlattu eikä 2,2l antanut fiiliksiä edes ääniltään ja tunnelma oli kitisevän halvan muovin ympäröimää ahtautta jossa kyllä oli yhä kromia sisä kuin ulkopuolellakin vielä jonkin verran,mistä kunniamaininta.
    Se oli yksinkertaisesti liian pieni,kuin Japskiauton hätäkopio pikkasen koreiltuna mutta huonommin tehtynä.
    Hyvä jos joku korjaa talteen,entisöi ja säilöö jälkipolville jotain parhaasta päästä näistäkin.
    Arvon-nousu ei taida näissä sedankorisissa olla muuta olla kuin romuraudan kilohinnan mukaan USA:ssa,keräily&arvostus nollaluokkaa vaan erikoismallit(avo jne) ja luksusmallit ne ainoat jotka ehkä joiltain osin korjataan talteen,kansanmallit Dodget,Plymouthit ja halvimmat Chryslerit ei juurikaan innosta ketään sielläkään.

    Malmi noin suurena pääteemana koko Suomen Mobilisti kansalle pikkasen yliampuvaa ja yleistävää siinä suhteessa että meitä asuu kovin kaukana Malmista aika monikin,eikä asia juuri kosketa eikä monikaan ikinä ole edes käynyt ,hyvä jos kuullutkaan koko paikasta nimeltä Malmin lentokenttä.
    Täällä hajoaa ja hajotetaan paljonkin ihan itsestään,ihan maanteistä ja kouluista lähtien,mutta ei niitä kukaan korjaa tai rakenna muutenkaan mitään uutta vaikka miten adresseja kerättäisiin...
     
    Muokattu: 27.9.2016
  16. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Lakialoite on vissiin ns viimeinen kortti. On yritetty addressia, on ollut lobbarit liikkeellä. Ei oo hirveä duuni laittaa nimeään tähän. Kyllä meidän parlamentti ehtii tätäkin hetken pohtia avioliittolakien ynnä muiden todella tärkeiden asioiden hoitamisen välissä.
     
    Pertti K ja raaseriruiseri tykkäävät tästä.
  17. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Yritän nyt vastata kysymykseen: mikä K-autoissa viehättää?

    Se on se geneerisyys.
    Mallista tulee jotenkin mieleen jonkun kommunistisen pikkumaan kansan auto, malliin Romania ja Dacia: ostetaan lisenssi menneeseen malliin ja sitten kotimaan insinöörit leipovat samasta perusrakenteesta kaikille elämän aloille sopivat versiot; on kaikkea pick-upista viistoperän kautta ruumisautoon. Limusiiniversiossa on jalopuuratti korkeamman puoluejohdon hiveltäväksi.

    Krysy yritti tarjota samalla periaatteella näitä teinistä vaariin, kaikille yhteiskuntaluokille ja perhetyypeille. 80-luvun mantsan kirjassa oli kuva smogin valtaamasta L.A.sta, jossa poloiset ihmiset kököttivät ruuhkaisella moottoritiellä samannäköisissä laatikoissa.

    Autoja kun myydään mielikuvilla, niin en millään meinaa keksiä, millainen ihminen ostaisi tuollaisen uutena. Ymmärrän K-auton käytön erinäköisissä fleeteissä, vuokra-autoina tai takseina, onhan se ns. "speksin täyttämä", malliin: "tarviin neliovisen hyvin varustellun kutoskoneisen tilavan, mutta parkkiksella helpon auton" tai "4 ovea, neljä sylinteriä, pieni kulutus, pieni hinta". Kun ajattelen elokuvien luomaa kuvaa K-auton omistajasta, minulle tulee mieleen keski-ikäinen työtään vihaava vakuutusmyyjä, joka on saanut hädin tuskin kerättyä kaikki keskiluokkaisen elämän virstanpylväät jalopuukoristeltua autoa myöden, eikä enää muista halusiko niitä alunperinkään. Kuten sanoin, paperilla speksi täyttyy... Mobilistin usein käyttämä "hattupäinen herra"kin puleeraisi mielellään pihatiellään täysikokoista Mercuryä tai Buickia.

    Tämä äärimmäinen "käytännöllisyys" ja geneerisyys minua kiehtoo näissä 80-luvun pikkujenkeissä, tykkään mm. Buick Skylarkissa ja "Roman Taxi" tyyppisistä fullsize foordeistakin. Vasta oikeastaan 90-luvun Buick Park Avenuen myötä etuvetojenkit alkoi löytämään paikkaansa maailmasta, eivätkä enää näyttäneet korneilta kromein ja jalopuin koristelluilta japsiautoilta.

    Populaarikulttuuriviittauksia K-autoista löytyy ehkä enemmän reunamerkeistä kun päärooleista, niitä avo Le Baroneita oli ainakin Seinfeldissä ja... mikähän se kuvottava Tom Green -leffa oli? Sitten tulee mieleen kolareita ja erotiikkaa yhdistellyt Crash, jossa hemmo osti kolarin jälkeen samanlaisen punaisen Le Baronin kun kolaroitu auto (oli muuten kumma leffa, ei silti huono). Days of thunderissa Tom Cruise ja Mikä-sen-toisen-nimi olikaan ajoi jossain rannalla kilpaa ...eiku, ne oli näköjään Lumina ja Taurus. GTA pelisarjassa tien vieret vilisevät lähiössä samanlaisia laatikoita, vaikka aitoja malleja ei ole käytetty, niin esikuva on selviö.

    Rohkenen väittää, että K-auto on jenkeille sama kun sappinesteenvihreä etuvetocorolla suomalaisille; kaikki tuntee jonkun jolla sellainen on ollut, harvalla oikeastaan on siitä mitään mielipidettä.

    EDIT: kirjotusvirhe korjattu
     
    Muokattu: 28.9.2016
    impala67 tykkää tästä.
  18. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    K auto on sellasen ihmisen auto ketä ei kiinnosta millä ittensä paikasta toiseen hilaa, kunhan vaan pääsee. Tämä siis yhden amerikkalaisen kertomana.
     
  19. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    "Malmi noin suurena pääteemana koko Suomen Mobilisti kansalle pikkasen yliampuvaa ja yleistävää siinä suhteessa että meitä asuu kovin kaukana Malmista aika monikin,eikä asia juuri kosketa eikä monikaan ikinä ole edes käynyt ,hyvä jos kuullutkaan koko paikasta nimeltä Malmin lentokenttä."
    Kysehän on periaatteesta. Minä olen käynyt siellä kahdesti; kerran menin pienkoneen kyydissä Helsinkiin ja laskuun Malmille ja kerran oli kerhon pikkujoulut ravintolassa..... eli ei se sen enempää minunkaan elämään vaikuta. Mutta miksi kaikki vanha pitää hävittää, ja tässä tapauksessa ilmeisesti vain kunnallispoliittisen valtapelin takia..... Malmin kenttä kaikkineen on nyt vaan h#lvetin hyvä esimerkki otettavaksi ns tikun nokkaan tässä asiassa. Maailmalla on paljon hyviä esimerkkejä miten vanhaa on säilytetty uuden ohessa joko pelkkinä rakennuksina tai tässä tapauksessa se pitäisi säilyttää toiminnallisena kokonaisuutena.
     
    raaseriruiseri tykkää tästä.
  20. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Jaaaa...kukin tyylillään tokikin mutta ainakaan mulla ikään tule mitään elokuvia,myyntimainoksia tai muitakaan moisia fantasiajuttuja mieleen käyttö saati harrasteautoissakaan jos jotain olen ostamassa ,enkä mitään roolipelejäkään pukeutumisen kera harrasta,ihan semmoisen olen ostanut mihin tyyliin kiinnostusta itselläni ollut tai jos hyvä mielenkiintoinen yksilö sattunut oikeaan aikaan eteen merkki kuin malliltaankin laajalla skaalalla ja mihin tietysti kulloinkin ollut varaa olipa sitten ollut tai ei jollain "sankarilla" jossain elokuvissa/sarjoissa moinen ajopeli hyvässä tai pahassa mielessä .
    Eiköhän kun tarpeeksi kaivaa niin malli kuin malli esiintyy jossain keksityssä tusinaleffassa..
    Dokumentit sitten eri juttu jos niistä löytyy ihan filmimateriaalia/kuvia jonkin oikean henkilön käyttämästä automallista yksityiskohtineen ja haluaa niitä kunnioittaa+vaalia.
     
    Muokattu: 28.9.2016

Kerro tästä muillekin!