Dodge Ram Vanit

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja DamnNoNamesLeft, 19.1.2011.

  1. KajS

    KajS Gearhead

    Kävin itsekin rockautossa tutkimusmatkalla. Mulla on virtalukon pohja niinkuin D250 pickupissa eli siinä virtalukon yhteydessä, samassa klimpissä. Vaniin kun tarjotaan vaan niitä tangolla ohjattuja virtalukonpohjia, oli sitten tiltti tai ei.

    Slanttivanissa ('86) on tuollainen:

    [​IMG]

    Efidodgeen ('89) laitettiin tuollainen:

    [​IMG]
    Mielenkiintoista, onko mulla sitten pickupin slantti, kun ilmanputsariinkin löytyi filtteri pickupin luettelosta.
     
  2. Tomi_S

    Tomi_S 1st gear

    Mistähän löytyisi tuollainen alemman kuvan pohja? Sellainen näyttäisi mulla olevan ja tiltti löytyy. Tänään kun yritin starttailla niin eipä starttaakaan eikä solenoidi saa herätettä. Eli olisko nyt mennyt toi pohja?
     
  3. moppet

    moppet 3rd gear

    2 kpl -90 on tossa purussa ja pitäs olla -89 rattiputki jossain, piti tulla talteen kun koppa viimein lähti.
     
  4. KajS

    KajS Gearhead

    Kierrätysosa on kustannustehokas ja nopea ratkaisu pulmaan. Sitten vakiot USParts (jos on kiire) tai Rockauto (10 pv keskimäärin).

    Mutta, tarkista nyt ensin akun varaustaso ja akunkenkien hyvä kontakti akunnapoihin. Puhdistitko jo starttireleen navat? Voivat olla aika mosossa eikä sitten sähkö kulje.
     
  5. Tomi_S

    Tomi_S 1st gear

    Epäilys ton pohjan rikkonaisuuteen tuli siitä, että virta-avaimesta kääntämällä ei tapahdu oikeastaan mitään. Eli ikkunat ei toimi, töötti ei toimi eikä todennäköisesti muutkaan mitkä saa virran sen kautta. Ehkä tollaisella kierrätysosalla saisi varmistettua että onko vika siinä vai muualla. Starttirele tuntuisi olevan kunnossa ja hyppyjohdolla naksuu niin kuin pitääkin ja akunkin latasin ja putsailin navat, vaikka akku onkin uusi.
     
  6. KajS

    KajS Gearhead

    Onko se uusi akku ns. hyvä? Sori tyhmä kysymys, mutta nuo oireet kun viittaa myös väsyneeseen akkuun. Jos sitä uutta akkua ei ole ladattu "yön yli" ns. älylaturilla ei se auton omalla saa riittävää lataustasoa. Uudetkin akut saa ladata. Ostin mondeoon uuden Sznajderin ja latasin sen kolme kertaa yön yli.

    Kannattaisi koekuormittaa se akku, onko sillä kaikki CCA:t (Cold Cranking Amps) tallella. Vaikka yleismittari sanoo 12.5V+, ei se kerro suorituskyvystä. Testasin omassani mondeon 10v vanhaa akkua, joka väitti olevansa 12,7V vielä kolmen päivän päästä latauksesta. Mutta radio päällä starttauksessa radio sammui. Ei sammu Bosch-akulla.

    Lopuksi Opel-kevennys: Meillä oli 90-luvulla hyvä opelkadett '82. Se latasi 20V. Syylliseksi arpoivat asiantuntijat säädintä, laturia ja maadoituksia. Syyllinen oli itse akku. Akunvaihdon jälkeenlatausjännite oli 13,8V.

    Edittiä: Töötti ja jarruvalot saa dodgessa jatkuvaa virtaa, jos alkuperäinen kytkentä .
     
  7. Tomi_S

    Tomi_S 1st gear

    Nyt sain auton taas käyntiin, vika oli virtajohdossa joka oli jo melkein poikki, kaksi karvaa ehjänä. Mutta nyt lataa jo 17.7v eli se vika ei korjaantunut. Pitää vielä kokeilla toisella akulla, nyt on joku Excide ja releyttää se säätimen syöttö.

    Miten päin ne laturissa olevat fld ja grd johdot pitää olla?
     
  8. KajS

    KajS Gearhead

    Nyt saa taitavammat auttaa, mun mielestä basic mopar laturissa on output + akulle ja kaksi field terminaalia. Periaatteessa kai fld + (sininen) ja grd- (vihreä).

    Tuolta löytyy juttua moparin latauksesta:

    http://www.mymopar.com/charging.htm

    Vielä parempaa:

    http://ramchargercentral.com/electrical/understanding-the-dodge-charging-system/

    For those of you with an overcharging condition, check the green field wire carefully. If this wire is shorting to ground somewhere along its length (e.g insulation has rubbed through and the wire can come into contact with a valve cover, head, or intake) it will full-field the alternator, meaning the alternator will put out the maximum voltage it is capable of producing, hence, overcharging.

    Paras löytyy tuolta:

    http://www.slantsix.org/forum/viewtopic.php?t=42726&sid=e4e1fdf37bdff902ab2052c7781a7916

    If the alternator has 2 field wires it doesn't matter which way they are connected. Is the Nippondenso alternator one from/for a Chrysler product? If so it should have 2 field wires and they can be swapped just like an old Chrysler alt.
     
    Muokattu: 17.9.2016
  9. laakkius

    laakkius Gearhead

    mä laitoin omaan rotkeen opel ascona c:n boschin laturin, meni pienin muutoksin paikalleen. Loppu lataushäröilyt siihen.
     
  10. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ne on magnetointikäämin päät eikä pitäis olla väliä kuin päin ovat. Jos jompikumpikaan on kytkemättä ei pitäis ladata lainkaan. Relesäädinaikana oli vain FLD terminaali, johon rele pisti plusjännitteen silloin kun piti ladata. GND oli laturissa kiinteästi maissa, hiilipidin tuli ruuvilla laturin valuun. Transistoroidun säätimen aikaan FLD ja GND terminaalit molemmat johdolla. Mututuntumalla FLD tulee virtalukolta ja säädin maadoittaa GND silloin kun pitää ladata.
     
    KajS tykkää tästä.
  11. Tomi_S

    Tomi_S 1st gear

    No niin, löytyi laturin kyljestä tarra Remy 20657 eli internetin mukaan käy 71 ja vanhempiin eikä näihin uudempiin joissa elektroninen säädin. GRD liitin oli ruuvattu suoraan laturin runkoon ja siis suoraan maissa. Löytyiskö keltään toimivaa laturia?
     
  12. KajS

    KajS Gearhead

    Mulla on yksi joka "toimii", muttei lataa kuin kierroksilla. Sen tilalla on slanttivanissa on Powermaster. Alunperin USPartsista, ostin sen täältä OD:n kautta henkilöltä, joka ei tarvinnut sitä enää. Hyvä laite.

    laakkiuksen vinkki tehdä dodgesta ooppeli on ihan hyvä.
     
  13. 12345678910

    12345678910 Gearhead

    Olen hämmästynyt tästä videosta. Noo kyseessä on Japani, mutta silti :)


    Katsokaa ja ihmetelkää!
     
    KajS tykkää tästä.
  14. guru

    guru Gearhead

    siitä ihan systeemi että ecu ohjaa latausta ja laturin plussa puolelta

    mulla kärähti joku fuse link
    korvaus johdoilla mutta latuksen säätö ei ruvennu toimimaan
    korjaus ladan jännitteen säädin nyt vilkkuu valot kuin ladassa
     
  15. KajS

    KajS Gearhead

    Linkkasin tuon aiemmin sämpyn fiatinalustanviilaustopiikkiin, mutta tännehän tuo sopii. Japanilaisten Dajiban-meininki on huimaa. Tuossa videossa kaveri ei ollut älynnyt koko meiningin "vakavuutta". Äijät laittaa tuolla dodgevaneihin Ferrarin jarruja, säädettäviä alustoja, vaihteistoja viritellään siten, että kolmosen ja kakkosen välillä on "vapaa", jotta voi välikaasulla nostaa kierroksia, sekin näkyy tuolla videolla. Drifting-ratti mainitaan kyllä ja columnshift. Koko dajibankulttuuri alkoi prätkäporukoiden älynväläyksestä ajaa radalla niiden kuljetuskalustolla.

    Kyllä slanttivanikin on melkein dajiban, kunhan markettien pihalle sataa ensilumet...
     
  16. Bukero

    Bukero Gearhead

    voi helevata. hiaceille on sitten varmaan oma sarja.
     
  17. asperiini

    asperiini Gearhead

    Cool, alkoi tehdä mieli vania...
     
  18. KajS

    KajS Gearhead

    Alku tuohon Dajiban-villitykseen tuli Yhdysvaltain Puolustusvoimien Japaniin jättämistä DodgeVaneista. Kalustoa oli ns. helposti ja edullisesti saatavilla. Nykyään Japanissa on firmoja, jotka on erikoistuneet Dodgevanien virittelyyn, mm. IS5 eli Interstate 5.

    Ooteeta: Speedhuntersilta kannattaa lukea Okinawa-juttuja. Vaikka se ainoa varttimaili on saarelta poistunut, edelleen amerikkalaisten jälki näkyy. Tosin liikenne siirtyi japanilaisittain vasemmalla puolelle. Pitkään sekin oli niinkuin amerikassa.

    http://www.speedhunters.com/tag/okinawa/

    Tuossa video "vanhojen ihmisten musaa" aiheesta Okinawa:


    Japani rules. Japanilaisten autojutut on planeetan hienoimpia; from kuulest kustoms to craziest drifting. Ja stance.
     
  19. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Vakiokoneellakin tuntu sähäkältä meno.
     
  20. KajS

    KajS Gearhead

    Joo, mutta moparin omat sytytyskamat on vaihdettu MSD-boxiin, pääsee nostamaan kierroslukualuetta (vakiokoneessa lienee rajoitin, rev limiter, jossain 4000 rpm, aika yleinen truck-versioissa).
     

Kerro tästä muillekin!