Caprice 1990, Olds 307 käyntiongelmaa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja ajw, 2.10.2016.

  1. ajw

    ajw Gearhead

    Elikkäs kannentiivisteet vaihdettu ja kansille ei tosiaan tehty muuta kuin venttiilikehdot irti (venat jäi paikoilleen) ja työntötangot järjestyksessä irti/paikoilleen. Eli virranjakaja pysyi paikoillaan ja niputus vaiheessa useampaan kertaan käyty läpi alipainejärjestelmät jotta ovat kaavioiden mukaiset. Jakaja on semmoinen elektronihässäkkä ilman alipainekelloa.

    No - eilen riipaisin käyntiin ja räpättää niin perkeleesti aivan kuin jako olisi sekaisin. Aluksi mietittiin jotta soundi oli vähän kuin olisi jostain pakosarjan tiivisteen välistä puhaltanut ja paukkunut, mutta ne on kyllä näköjään kunnolla kiinni. Mustaa savua työnsi jonnin verran, mutta öljyt pysyy koneessa. Vaalea savu tiessään kansihommelin jäljiltä ;-) Kuulostaa siis vähän siltä kun sytkä on myöhässä ja palaa putkessa. Eikä tietenkään pysy käynnissä ilman kaasun painelua.

    Jakopäätä ei ole avattu ja virranjakaja on identtisessä asennossa. Jakaja taitaa olla noissa muutenkin semmoinen jotta sitä ei pääse kääntämään muuta kuin hampaan verran nostamalla ylös?

    Kokeiltiin vaihtaa sytkäpiuhojen järjestys Chevyn vastaavaksi eli peilikuvaksi, mutta ei sanonut mitään eli kaapelijärjestys on oikea.

    Onko vastaavia kokemuksia tai mistä päästä lähtisi etsimään?
    - venttiilikehdot löysällä?
    - virranjakajan kansi?
    - muuta?
     
  2. DD6

    DD6 Gearhead

    Jakaja pääsee kyllä kääntymään, jos se on löysällä/löystynyt.
    Tuliko vikakoodeja?
     
  3. buick71

    buick71 2nd gear

    Sytytystulppia sökönä?
     
  4. ajw

    ajw Gearhead

    Tuossa jakajassa on semmoinen alapäästään ontto kuusikulmainen akseli joka tulee käsittääkseni öljypumpun vastaavaan kuusikulmaiseen akseliin.
    Sytkätulpat on uudet.
    Vikakoodeja en ole lueskellut - no sepäs muuten saattaisi kertoa jotain.

    Nyt on suunnitelma zekata missä kohdin pyörijä sijaitseepi kun ykösmäntä on ylhäällä ja ajoitusmerkit kohdakkain. Jotenkin semmoinen fiilis jotta ykkönen ei nyt välttämättä ole ykkösen kohdalla kun tuossa konsultoin kovempia ruuvareita ;-)
     
  5. ajw

    ajw Gearhead

    Dodi. Jako on ihan oikein. Taitaa olla männänrenkaat sittenkin nakelissa kun kansia irrottaessa mukeissa oli osassa kunnon vesilasti. Tungettiin reilusti irrotusöljyä ja sitä rataa, mutta ilmeisesti ei niin ei. Mustaa savua puskee putkesta eli varmaan hörppii voiteluöljyt mukeihin - tai ainakin osaan jne...hrmph.

    Nyt ajatuksena kokeilla vielä tunkea tulpan reijistä irrotusöljyä ja lillutella pari päivää. Sitten startti ja pitää käynnissä vähän pidempään josko männänrenkaat vaikka lähtisi irtoamaan, mutta taitaa olla sitten isompi remppa edessä....tai hyvä tekosyy ostaa tilalle reilusti vanhempi vehjas ;-)

    Saa ehdotella kaikki pelle peloton kikat mitä mieleen tulee, mutta eipä kait noita paljon enempää ole tarjolla ja eipä tohon olssin myllyyn kovin kovasti viitsi töitä tehdä kun on kuitenkin tuota saastelaitteilla höystettyä vuosimallia.
     
  6. Rooroo1

    Rooroo1 2nd gear

    Ei kyllä voiteluöljyllä mustaa savua pitäis tulla niin mitenkään, bensaa menee raakana kaasarin läpi jos mustaa pukkaa.

    Tosta malliksi öljysavut
     
  7. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Duoda, sillä öljypumpun akselilla ei ole mitään tekoa jakajan asennon kanssa. Jos jakaja on ollu irti, niin sytkän säätö kyl pitää varmistaa. Vaikka ihan vaan käyttäs jakajan ylhäällä. Se hyppää hampaan niin helposti, ettet tajuakaan. Elektroniikkajakajalle on sitten mallikohtaiset säätökuviot.
     
  8. SauliK

    SauliK Gearhead

    todella rikkaalla käy jos pukkaa mustaa putkesta, kaasun rumputtaminen vielä varmaan korostaa kun kiihdytyspumppu pumppaa koko ajan lisää. Jos motti ei ole kunnolla tyhjentynyt vedestä niin kansia irrottaessa pyttyihin varmasti valuu. Ainakaan oma motti ei ole alavesiletkun irrotuksella koskaan kunnolla tyhjentynyt, jos näin on toimittu

    minkälainen sytkä järjestys sulla on?
     
  9. DD6

    DD6 Gearhead

    Tarkista varuiksi sytkäennakot sen konehuoneen tarran mukaisesti. Muistinvaraisesti jotenkin niin, että hiilipöntölle menevä alipaineletku (tai jokin) tulpattiin, kone käynnissä diagnostiikkapistokkeen pinnit yhteen -> kone menee kiinteälle ennakolle, sitten säätö jakajaa pyörittelemällä, olikohan 20° ja 1100 rpm oikein.

    Tuollaista:
    https://gbodyforum.com/attachments/1986_viny_emissiondecal-jpg.46130/
     
  10. Lerssi

    Lerssi Gearhead

    Joskus tuli semmonen vastaan että oli q jetin pohjalevy halki.
    Kävi vaikka väänsi seosruuvit kiinni.
     
  11. twincam6

    twincam6 3rd gear

    Quadrajetti sähköinen, Oldsin malli, missä on piijousella säätyvä ryyppy jumittaa vanhemmiten ryypyn päälle,
    sen jälkeen rätpättää kuten kävisi vajailla pytyillä.
    Mustaa savua eli palamatonta tulee putkien täydeltä.
    Otapa aluksi ja käännä ryyppyläpät auki ja sido ne vaikka rautalangalla auki,
    sen jälkeen käyntiin, selviää samantien onko tästä kyse.
    Mutta jos tässä vika niin älä poista läppiä, voin neuvoa miten
    saa ryypyn kanssa suht ok toimimaan.
     
  12. ajw

    ajw Gearhead

    Ok - no miepä kokeilen! Raporttia myöhemmin ja kiitoksia jo etukäteen!
     
  13. ajw

    ajw Gearhead

    Niin joo - se sytkäjärjestys on manuskan mukainen olssin järjestys.
     
  14. ajw

    ajw Gearhead

    Ei perkule - ei auta mikään. Kyllä ne männänrenkaat taitaa olla jumissa ja ovatkin sitten ilmeisesti kuin tauti.
    Kokeilin tuota ryyppyläppä juttua, mutta ei muutosta.
    Ruuttasin koneen käymään ja pidin käynnissä minuutteja siten jotta alkoi jo vähän lämpeämään...savu peitti alleen koko laakson talot ja tilat ;-) Ei mitään muutosta.
    Sammutin ja laitoin rätin pakoputken alle pitkittäin - no annas olla kun käytin hetken ja menin katsomaan rättiä niin siinähän sitä oli...putkesta suorastaan "valuu" öljyä pihalle. No sehän on nyt sitten hiukka isompi juttu eli proggis taisi nyt olla tässä vähäksi aikaa tallia odotellessa :-/ Siellä on nyt varmaan KATia myöten öljytty joten tulee varmaan taasen hiukka lisää tekemistä.

    Jurkele kun ottaa kupoliin, mutta minkäs teet.

    Heittäkääs arvioita / todellisuutta mitä olette polttaneet masanderia täyteen koneremppaan? Periaatteessahan multa puuttuu laskuista vain kansista alaspäin eli mukit/männät/renkaat ja kampura/kiertokanki/laakeroinnit, öljypumput yms jne...eli jos omalle työlle ei laske hintaa niin mitä keskimäärin on euroja mennyt?
     
  15. jariha

    jariha Double Gearhead

    hae partsista 2000e:lla uus kuudvrentsi ja myy mulle toi risa 307? kyl äkkiä kuitenni osiin ja koneistuksiin suomessa menee 3000e
     

Kerro tästä muillekin!