Hydraulit & Kiruna-systeemit ja Ilmajousitus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Anonymous, 26.10.2001.

  1. ViLU

    ViLU Gearhead

    No juu, mulla sattuu kans olemaan... taitaa muuten olla takatukivarressakin ihan reiät tehtaalta...
     
  2. ViLU

    ViLU Gearhead

    No joku Trafin expertti pisti katsastussedälle ihan just tällä viikolla postia ettei tukivarsia saa mitenkään muuttaa.
     
  3. ViLU

    ViLU Gearhead

    Toi mun powerballien hitsaaminen tukivarteen sai katsurin ja Trafin sedän pasmat ihan sekaisin. Todellisuudessa tässä ei ole mitään muuta kuin jousien vaihtaminen erilaisiin eli ihan sama homma jos laittaisin ilmapussukat rautajousien tilalle...

    Mulle on siis tulossa tollaset.

    "These are upgraded reproductions of the lower rear control arms used on 1959-64 full size Chevrolet models. These steel arms include the bushings and lower coil spring perches.

    The arms are reinforced (boxed) for strength so they are great for vehicles equipped with hydraulic systems."

    Eli ei pitäis olla hirveesti enää mitään valittamista, ettei muka ole sopivat, minkään suhteen... :rolleyes:
     
  4. ViLU

    ViLU Gearhead

    Nähtävästi tossa uudessa lappusessa ei ole mitään mainintaa ajonaikaisesta säädöstä eli ei pitäis sit olla kielletty. Muuten pitää olla vaan yksi nappi millä nousee ylös.

    "
    Ilmajousituksen tulee olla muutoksen kohteena olevaan ajoneuvoon
    valmistajan tarkoittama sarja tai vaihtoehtoisesti erillisistä
    komponenteista valmistettu, jolloin siitä tulee esittää riittävät
    selvitykset soveltuvuudesta muutoksen kohteena olevaan ajoneuvoon
    ja sen akselimassoille. Katsastuksessa tulee varmistua, ettei jousitus
    ole säädettävissä sellaiseen korkeuteen, jossa ajoneuvo ei ole enää
    sitä koskevien vaatimusten mukainen. Ilmajousituksen säädön tulee
    säätää molempia akseleita samassa suhteessa, niin että ajoneuvoa ei
    ole mahdollista säätää toispuoleisesti pituus, tai sivuttaissuunnassa.
    "
     
  5. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Eli hydeillä saa nostaa etunurkkaa mutkassa ?
     
  6. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Katsastuksien välissä voi :)
     
  7. ViLU

    ViLU Gearhead

    Kai se lasketaan liikenneturvallisuuden vaarantamiseksi. Katotaan jos seuraavan kesän pääsis sitä vähän kokeilemaan, sit voin sanoo saako niin tehdä :D

    Tommonen tarra pitää hommaa puskuriin...
    [​IMG]
     
  8. generalo

    generalo Gearhead

    Tässä oma kehitelmä, iskari siirretty jousen keskeltä tukivarren sivuun. Ei tullut sanomista muutoskatsastuksessa, eikä normaaleissakaan katsastuksissa. (Amazon '69)
    [​IMG]
     
  9. rizla^^

    rizla^^ 2nd gear

    Talvella pitäis kans alkaa rakentaa ilmajousitusta ja nettiä lueskeltu paljon ja tämä aihekkin tuli luettua läpi mutta muutamia kysymyksiä ja mietteitä jäi mihin ei tullu ihan selviä vastauksia.

    Saako auto maata alimmassa asennossa pohjaanlyöntikumeissa kunhan mikään osa ei ota maahan / koriin kiinni? Ts. Jos kytkimillä vaan päästetään paineet pusseista nolliin jollon makaa pohjaanlyönneissä eikä tällöin rasita palkeita / iskareita? Täyttö mittareita seuraten taasen ajokorkoon? Vai onko helpompia tapoja? Varmaan joku tasoanturi olis hyvä mutta käyttö enemmän että vain parkissa päästetään auto ala-asentoon ja yläasento on se ajoasento...

    Muutenkin aika huonosti ainakin guuglella löysin noita itse asennuskuvia ja ohjeita miten niitä on tehty. Valmiista paketeista löyty jonkun verran mutta sei loppujen lopuks paljoa auta..

    Takana olis kierrejousen tilalle tulossa palje ja edessä kolmiotukivarsien sisään ja iskari siirretään tukivarren taakse. Vai miten systeemit toimii jos iskaria ei oo edessä ollenkaan?
     
  10. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Ilman iskaria ja ilmajousella epäilisin, ettei ainakaan hyvin


    Itelle joskus meinasin budjetilla rakennella, niin kahdella mittarillisella paineen säätimellä ja mittanauhalla sopivaan korkeuteen ja jättää säätimen siihen
    Kuormausta ajatellen ois hyvä olla taakse sulkuhana, kun kuormaa tulee lisää paine nousee säkeissä, jolloin säädin laskee perää vielä alemmas, ellei sit säätimestä nosta painetta takana, mutta jos kyytiin tulee pari kaveria ravinteliin asti tai viikon ostokset 10km kotiin, niin se säätimen rukkaaminen on vähä turhaa

    Sit vielä kun asentelee järjestelmään ulkoisen täytön, niin saa ajettua kotiin tai miksei kauemmaskin kun onboard kompura pettää


    Ny tuli mieleen hauskuuttava systeemi lisäksi etu ja takasäkkien välille paksu putkitus ja hana väliin, niin jarrutuksessa sais etupään niiaamaan pohjaan ja perä vastaavasti nousisi niin ylös kuin säkeissä ilmaa riittää
     
  11. rizla^^

    rizla^^ 2nd gear

    Joo meinasin laittaa tottakai iskarin eteen ja siirtää sen tosiaan tukivarren taakse.

    Konttiin tulee neljä magneettiventtiiliä eli kaksi piirinen järjestelmä (etu-/takapää) yhdellä kaksneulaisella mittarilla.

    Miten tuo tasonsäätö toimii? Rajakytkimillä vai kuinka? Nuo ohjaimet ihan perhanan kalliita missä olis noita ohjelmoitavia tiloja..

    Edit: löytyhän täältä foorumilta hyviä topickeja tuostakin aiheesta. Eikun opiskelemaan ja miettimään lisää sillä välin kun kamat on maailmalla tulolla..
     
    Muokattu: 16.10.2016
  12. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead



    Wabcolta näyttää löytyvän ilmajousi venttiiliä alk 100€ eli periaatteessa kolmitie venttiili ilma sisään, säkille ja säkiltä ulos, joissain on vaimennin joka viivästyttää venttiilin toimintaa estäen pakotetun lullaamisen
    Sitähän ei saa ohjelmoitua, mutta toimii normaalissa käyttiksessä hyvinkin, eli aamulla nostaa ajokorkeuteen jos on sattunu laskemaan alas mitä ei pitäisi tehdä jos järjestelmä on ehjä, eli ei ole vuotoja.

    Kuormaa lisää tai vähentää niin säätää ajokorkeuteen
     
  13. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Ittellekin pitäis talven aikana värkkäillä ilmajousituksen tasonsäätö sydeemi.
    Trafin säädösten mukaan ( löytyy muutama vastaus aikaisemmin tässä topiccissa) Ilmajousituksen sääädön tulee säätää etu- ja taka-akseleita samassa suhteessa... Elikkäs tarvitaan ohjausboksi tai vastaava jolla esivalittuja korkeusasetuksia käskytetään paineeseen perustuen tai korin korkeuteen suhteessa akseliin.
    Varmaan muutoskatsastuksessa tai rekisteröintikatsastuksessa nuo asiat tarkastetaan, mutta mitenköhän vuosikatsastuksessa nuo vanhat joka nurkasta erikseen säädettävät systeemit on menny katsastuksesta läpi? Onko kokemuksia? Kaipa se on ollu sallittua joskus.

    Kannattaa varmaan varovasti kysellä katsastajan näkökulmaa ilmajousituksen rakentamisesta, niin onnistuu varmemmin ekalla kerralla.
    Huomioitavaa on tarkistaa ilmapalkeiden ilmaliittimien kierre.
    Jos kierre on jenkkilän npt putkikierre, niin koko ilmalinja on helpoin rekentaa kyseisillä npt putkikierre osilla ja tuumamitoitus putkella. Joitakin liittimiä ja putkea on vaikea löytää Suomimarkkinoilta.
    Jos ilmapalkeiden kierre on normi kotoinen R putkikierre, niin sitä kannattaa käyttää koko ilmalinjassa ja mm mitoitus putkea. Kyseisiä osia löytyy helposti hydraulikka kaupasta.
    Npt putkikierre ja R putkikierre on erittäin lähellä toisiaan pienissä liitin osissa, mutta ei silti voi käyttää sekaisin:(
    Putkiteippi on kielletyllä listalla liitoksissa, kannattaa käyttää tarkoitukseen sopivaa kierreliimaa.
    Putkiliittiminä parhaita ovat jarruputkiliittimet, on napakka, ei vuoda ja voi käyttää uudelleen. Helmiliitos on myös varma, mutta hankalampi käyttää ja varahelmiä / holkkeja pitäisi olla jos haluaa uudelleen käyttää. Kiinalaisia "pikaliittimiä" en laittaisi. Ilmavuodot on ikäviä muuten toimivassa systeemissä:eek:
     
  14. B 49

    B 49 Gearhead

    Ei ole kyllä taas mitään järkeä tossa Trafin säännössä. Ei tommosta systeemiä edes valmisteta missä ei pysty nurkkia säätämään erikseen. Jos haluu esim jonkun automaattisen tasosäädön.
     
  15. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Niinpä niiin... Kyllähän automaattisessa tasonsäädössä on mahdollisuus säätää esivalitut korkeusasennot oman mieltymyksen mukaan, ei Trafin säädösten. Kaipa se yhtä nappia painamalla korkeuden säätö, joka vaikuttaa samassa suhteessa joka nurkkaan on se juttu jota Trafi hakee.
    Vaikkakin boksia räpläämällä saa auton mieleiseen asentoon nopeasti:eek:
     
  16. Pikku-Kalle

    Pikku-Kalle Gearhead

    Eli riittänekkö tyylii johot yhtee kytkimeen jolla liikkuu koko auto ylös alas vai pitääkö olla joku systeemi, ku Applen tietokone, että on yks nappi, push button, jolla se nousee just niinku katsuri haluaa ja muuta ei voi tehä? Eli auto voi olla vain ajokorkeudessa, paitsi jos linjat vuotaa?:rolleyes:
     
  17. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Mites kun saahan kuorma-autojakin laillisesti keinutella vai onko niissä eri pykälät?

    Vai onko toi taas joku puolittainen totuus, eli ajonaikainen säätö pitää olla molempiin akseleihin vaikuttava, kuten kuorma-autoissa, nappaat ajoasennon päälle jolloin venttiilit säätää korin suoraan kuormasta riippumatta


    Mikä idea siinä on, että pitäisi saada olla joka nurkasta erikseen säädeltävä järjestelmä etenkään ajonaikana, miksi pitää olla mahdollisuus ajella 1 nurkka tyhjänä tai yhdessä liikaa painetta?
     
  18. Herje

    Herje Double Gearhead

    Eiköhän joka nurkan säädöllä haeta sitä että paine ei karkaa puolelta toisella mutkassa.
     
  19. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Eikai se koko linjasto säiliöön asti ole auki?
     
  20. Herje

    Herje Double Gearhead

    Ei oo säiliöltä vaan venalta eteenpäin. 1täyttöö ja 1 tyhjennykseen. Sillon paine karkaa pussista toiseen..
     

Kerro tästä muillekin!