Iskunvaimentimien lähettäminen jenkeistä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Hyytiäinen, 18.10.2016.

  1. Hyytiäinen

    Hyytiäinen Gearhead

    Kuukauden päästä on edessä duunireissu Jenkkeihin. Tilasin sitten paikalliseen konttoriin vähän osia kotiin tuotaviksi. Mukana oli taakse tasonsäädöllä (ilma) varustetut iskarit ja eteen Bilsteinin kaasuiskarit. Vasta tilauksen tehtyäni aloin pohtia, että saakos noiden kanssa lentää, nehän näyttää läpivalaistuksessakin ihan joltain pommipötköiltä.

    Pienen guuglettelun jälkeen opin että ainakaan kaasuiskareita ei koneen ruumaan hyväksytä. JFK:n turvatarkastajat on oman kokemukseni mukaan sen verran tarkkaa porukkaa, että hyvin suurella todennäköisyydellä tavara jäisi jenkkeihin, ja korvausta voi siitten yrittää vaatia ja ehkä jotain saada. Tuskin kuitenkaan iskarien täyttä arvoa saisi.

    Olin jo pyytämässä jenkkilän työkaveria palauttamaan kamat myyjille, kun pienen soittokierroksen avulla selvitin saako noita osia Suomesta ja mihin hintaan. Jenkeissä 220 euron iskarit maksaisi Suomessa sitten 780 euroa, eli hintaerosta jäisi 560 euroa vielä käytettäväksi rahtiin, tulleihin ja alviin.

    Ongelmana on vain se, että en ole mistään löytänyt kunnon hinnastoa ja ohjeistusta siitä, saako noita millään postitettua Suomeen niin että eivät matkusta taas lentokoneella rahtina ja jää sinne turvatarkastukseen. Kun pääsen itse paikalle asiaa selvittelemään, on 30 päivän palautusaika jo ummessa, enkä saa osia enää palautettua myyjille, joten tämä pitäisi koittaa selvittää etänä.

    Onko kellään kokemuksia (kaasu)iskarien lähettämisestä Jenkeistä Suomeen? Kiire ei ole, kevääksi näitä vasta kaivataan, mutta pitäisi olla joku varmuus siitä että osat tulee perille.
     
  2. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Lentokoneella rockautosta ainakin omat kaasuiskarit tulleet.
     
  3. xarper

    xarper Gearhead

    Kyllä mulle tuli lentorahtina iskareita kesän alussa kans kun on puol ilmasia rockautosta vrt suomen hintoihin coilverit, ilmaiskarit yms.
     
  4. Hyytiäinen

    Hyytiäinen Gearhead

    Saahan sieltä tuurilla varmaan kokaiinia tai ydinjätettä lentorahdilla Suomeen. Rahtikoneessa voi tietenkin mennä helpommin läpi kuin matkustajakoneessa. Lankomies on Metro-Auton varaosapuolella hommissa ja mainitsi, että hekään eivät saa tilattua iskareita lentorahdilla, eli ei tämä ihan mun omaa keksintöä ole. Kaasuiskarien lentorahtikelpoisuus selviää varmaan viimeistään kysymällä jenkeissä paikallisesta postitoimistosta.

    Kysyin nyt asiaa sähköpostitse USPS:n asiakaspalvelusta, katsotaan tuleeko vastausta ikinä. Toinen vaihtoehto olisi tietenkin käyttää noita konttirahtipalveluja tarjoavia firmoja, kuten finn-us.com. Tällöin olisi ainakin melko varmaa, että tavara ei vahingossakaan eksy lentorahtiin ja jää jonnekin tarkastukseen.
     
  5. north

    north Gearhead

  6. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Mä oon tuonu iskareita melkein joka reissulla jenkeistä ja aina on mennyt läpi. Viimeksi tuli kaksi kiertoa, eli 8 pötköä laukussa. :D
     
  7. Hyytiäinen

    Hyytiäinen Gearhead

    Oliko käsimatkatavaroissa vai ruumassa ja jos ruumassa, oliko TSA avannut laukun ja tarkistanut sisällön? Oliko kaasuiskareita? Miltä kentältä lensit?
     
  8. Hyytiäinen

    Hyytiäinen Gearhead

    Tuolla muuten ihan virallista tekstiä TSA:lta koskien iskunvaimentimia:

    http://blog.tsa.gov/2013/06/travel-tips-tuesday-traveling-with.html

    • Shock absorbers are allowed in checked baggage as long as they do not have sealed, compressed gas cylinders or hazardous materials. If the shock absorbers are sealed with compressed gas, they will not be allowed in checked baggage. Even if a shock absorber is not sealed with compressed gas, if it contains a residue or vapors of oil or gasoline, it is considered a hazardous material and will be removed from checked baggage by the airline.
    En vain haluaisi koeponnistaa sitä, katsovatko ilmaiskarit vaarallisiksi vai eivät. Kaasuiskarien osaltahan tuo ohjeistus on selvä. Jos tarkistavat laukun (niin kuin ovat kolmella viime reissullani tarkastaneet, kun matkatavaroissa on ollu aina jotain epäilyttävän muotoista, kuten auton osia), riski siitä että muutaman satasen iskarit katoavat pohjattomaan aukkoon ilman korvausta on melko suuri.
     
  9. karpo29

    karpo29 3rd gear

    Ebaylla on "global shipping program". Eli ostat kaman myyjalta, myyja lahettaa sen Ebayn tms. osoitteeseen ja he hoitavat sen Suomeen. Ja jos myyja ei suostu, niin tilaa sinne konttorille ja sielta lahetat itse.
     
  10. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Nykistä ja Chicagosta oon lentänyt. Totta kai ruumaan. Käsimatkatavaroissa ei mene mitenkään. TSA on tsekannu laukun joka kerta, mutta ei ole ikinä ollu mitään ihmeellistä sanottavaa. Käytettyjä polttoainelaitteitakaan ei sais lentämällä kuljettaa. Kaasaria ihmeteltiin kentällä, mutta eniten TSA:n äijää kiinnosti, että mihis autoon olen laittamassa. :D
     
  11. Hyytiäinen

    Hyytiäinen Gearhead

    Amerikan postipatelta tuli vastaus kyselyyni:

    "Compressed gas is a hazard class 2 dangerous good and is prohibited in all international mail in the air and on the ground per U.S. Postal Service and Universal Postal Union standards. I’m sorry, but this is not permitted to be mailed."

    Eli USPS:n konttorille on kaasuiskareita turha viedä kansainvälistä postittamista varten. Ainahan voi yrittää: pakkaa vain kamat laatikkoon ja vie postiin. Siinä vain ottaa riskin, että tavara katoaa matkan varrelle korvauksetta. Jos korvauksia ryhtyy vaatimaan niin pahimmassa tapauksessa joutuu maksamaan vielä lisää selvityskuluista jne, koska on rikkonut USPS:n kuljetusehtoja.

    Vielä voisi koittaa Fedexiä tai muuta kuriirifirmaa, mutta taitaa olla turha vaiva. Kyllä se siltä näyttää, että lähetän kamat jenkkeihin päästyäni Finn-Us:lle Teksasiin ja saavat tulla sieltä sitten kontissa kotisuomeen.

    Ebayn global shipping program ei nyt paljoa auta, kun osat on jo ostettu Rockautosta ja Amazonilta.
     
  12. NUTFINN

    NUTFINN Gearhead

    Sinne vaan matkalaukkuun ja menox :)
     
  13. Hyytiäinen

    Hyytiäinen Gearhead

    Pääsitkö siis asioimaan suoraan TSA:n kaverien kanssa liittyen ruumaan meneviin matkatavaroihin? Normaalistihan laukku häviää mustaan aukkoon lähtöselvityksessä, se saa siellä asiakasta kuulematta TSA:n ansiokasta käsittelyä ja seuraavan kerran laukun näkee itse vasta kotosuomessa.

    Ja ei, en pistä vain matkalaukkuun ja menox. Jos/kun palikat natsaa tarkastuksessa, vaikka pääsisikin keskustelemaan TSA:n agenttien kanssa, niin mulla ei olisi siinä tilanteessa mitään muuta vaihtoehtoa kuin heittää nuo kamat roskiin ja jatkaa kotiin ilman iskareita.
     
  14. ls1978

    ls1978 Gearhead

    Finn-US toimii hienosti. Viime talvena tuli nettikaupan Konit sitä kautta ja maksoi muistaakseni 36 euroa, aikaa meni kuutisen viikkoa. En kanssa viitsinyt otta mitään riskiä kalliiden vaimentimien kanssa kun ei kiirekään ollut
     
  15. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Lähettämisestä USA:sta tänne en osaa sanoa mitään, mutta useita iskareita Jenkeistä ostaneena, firmoista kuten Summit ja IPD...niin kyllä kaikki ovat tänne tulleet ihan siinä kun muutkin osat.
    Iskareissa on ollut mallia kaasu, nivomat (Sachs/Volvo) ja myös ilmaiskareita.
    Enpä ole koskaan edes kuullut ettei noita voisi muka kuljettaa koneessa...voihan se olla eri matkustaja- ja rahtikoneessa ? o_O
     
  16. BBC

    BBC Guest

    Minulle tulee n 100 paria vuosi lentorahtina, eikä ole ollut ikinä ingelmaa.

    Jos jännittää, sitten ei kannata panna laukkuun niitä. Eikä taida maailma kaatua vaikka panisivat ne roskiin. ...
     
  17. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Tuleeko muuten vaikka rockauton ja summitin tavarat aina pelkästään rahtikoneella alusta loppuun asti eli usasta suomeen?
     
  18. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Mulla on aina iso pakillinen työkaluja, joka pitää viedä erikoistarkastukseen. Heitän sen hihnalle ja TSA:n tarkastaja joko nyökkää, että ok, tai sitten sitä vähän aikaa ihmetellään. Kerran, juurikin pakissa olleet iskarit, pyyhittiin läpi jotain räjähdysainejäämiä paljastavalla rätillä. Ei ollu ongelmia silloinkaan.
     
  19. Lowry

    Lowry 2nd gear

    Onko lähiaikoina kokemuksia Finn-US:sta? Yritin viikonloppuna luoda varasto-osoitteen, mutta ei ole vieläkään kuulunut mitään vastausta. Muistaakseni siinä luki, että jos ei 24 tunnin sisään kuulu mitään, niin pitää kysellä perään, mutta ei ole tullut mitään vastausta, vaikka olen tiedustellut asiaa sivujen yhteydenotto lomakkeen kautta ja sähköpostilla. Ei nyt varsinaisesti liity iskareihin, mutta tavaraa pitäis kuitenkin saada liikkumaan...

    Edit. Nyt tuli sähköpostiin vastaus eli homma hoidossa.
     
    Muokattu: 19.10.2016
  20. Hyytiäinen

    Hyytiäinen Gearhead

    Tänään rekisteröidyin Finn-US:lle ja sieltä tuli vahvistus virtuaaliosoitteesta sähköpostiin samalla sekunnilla.

    Tilaamalla suoraan Summitilta tai Rockautosta Suomeen lienee ihan eri saumat saada tavarat perille. Rahtikoneisiin menevää tavaraa tuskin screenataan yhtä tarkkaan kuin lentomatkustajien matkatavaroita, koska rahtikoneilla terrorismin uhka on aika mitätön. Vai tietääkö joku yhtään tapausta, jossa terroristit olisi pommittaneet rahtikoneen taivaalta?

    USPS:lläkin taitaa olla eri kuljetusehdot yrityksille ja yksityisille. Voi olla että kaasuiskarit saa kulkemaan kun yritys ne lähettää. Ja vaikka ei olisikaan ehtojen mukaista, niin jos lähettäjänä on iso tunnettu firma, voi kontrolli olla vähäisempää, kuin jos yksityishenkilö Ben-Hussein Al-Hamid haluaa lähettää kaasutäytteisiä metallisylinterejä Pakistaniin.

    Hyvin voisi tulla paketti minunkin lähettämänäni perille kun en kerro USPS:lle tarkkaan mitä siellä on, mutta pakettien hintataso yksityisille on aivan älytön. Alle sadan taalan ei iskariparia lähetä yksityishenkilö Suomeen.

    TSA:n ehtoja tarkemmin tutkittuani taidan ottaa ilmaiskarit mukaan lentokoneeseen. Nuo takaiskarit pitäisi olla TSA:lle ok, ja jos jäisivätkin matkalle nihilistin tarkastajan ansiosta, niin ne maksoivat vain 60 euroa. Tosin sitten pitäisi ostaa Suomesta vastaavat 220 eurolla tai tilata uudet Jenkeistä Suomeen, jolloin hintaa tulisi Rockautosta luokkaa 140 euroa veroineen. Hauskaa sinänsä, että yhdet iskarit roskiin + toiset uuteen tilaukseen jenkeistä on edelleen halvempaa kuin ostaa iskarit kerran Suomesta tai postittaa nuo ostetut iskarit itse Suomeen ja maksaa rahdit ja verot. :)

    Kaasuiskarien kanssa en lähde tuuriani JFK:lle kokeilemaan. Kolmella viime reissuilla mulla on ollut matkatavarana sähkökitara pakattuna huolellisesti vaneriin ja kuplamuoviin, muutama valaisin ja ihan tavallisia auton osia. Joka kerta on laukku avattu ja kamat tarkistettu. Koskaan ei ole mitään kiellettyä mukana ollut, joten mitään ei ole hävinnytkään. Mutta kaasuiskarit on TSA:n ohjeissa yksiselitteisesti kielletty, joten jos tarkastaja on yhtään tehtäviensä tasalla, niin osat jää lentoasemalle. Kaasuiskarit maksoi 160 euroa pari ja vastaavat maksaa suomessa 560 euroa pari, joten en ole kovin innokas ottamaan sitä riskiä että jäävät matkalle. Sen verran köyhiä sitä ollaan.

    Järkeviksi vaihtoehdoiksi jää kaasuiskarien palautus myyjälle ja osien tilaaminen suoraan Suomeen tai jo ostettujen iskarien lähettäminen Finn-US:lle, josta rahtaus Hämeenlinnaan ja sieltä tavalla tai toisella kotiin.

    Nuo rahtihinnat on tosiaan vähän erit yksityisille kuin yrityksille. Rockautosta saa nuo kaasuiskarit suoraan kotiin 35 euron rahtikuluilla. Taidanpa siis palauttaa iskarit Rockautolle (maksaa $9,99 + $4,46 rahteja eestaas) ja tilata saman tien samat iskarit Suomeen. Tulee nopeammin ja halvemmalla kuin lähetellä Texasiin Finn-US:n rahdattavaksi. Tullit ja alvithan menee joka tapauksessa jos en kanna näitä itse rajan yli. Sähläyskuluineen, tulleineen ja alveineen tälle kaasuiskarihankinnalle tulee Suomeen toimitettuna kokonaishintaa 260 euroa, joka on kuitenkin alle yhden iskarin kotimaan hinnan. Satasen siis tulee lisähintaa siitä, että en lähde kokeilemaan onneani lentokentälle.
     

Kerro tästä muillekin!