Tehokkaammat ajovalot klassikkojenkkiin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Heikki, 21.10.2016.

  1. spinout

    spinout Gearhead

    Alkuperäissysteemi on täysin riittävä vanhoissa harrasteautoissa ja en hiffaa miksi 4-valosysteemeissä lähivalot pitäisi olla 4 x H4. Näiden ajo-olosuhteissa sisimmäiset bulbit palaa useimmiten aivan turhaan ja kuluttaa paljon virtaa. Itsellä on yhdessä H4:t ulompana ja H1:t sisimpänä sekä releistin ne niin, ettei H4:sissa pala pitkillä lyhyet samaan aikaan ja hyvin on nähnyt..
     
  2. GBS

    GBS 2nd gear

    Onko sulla 5 3/4" umpiot? Ja onko missä myynnis kuperia h1?
    Ite ajattelin just noin tehä tai sit sisempiinkin H4 mutta käyttäis vain pitkänä.
     
  3. spinout

    spinout Gearhead

    On 5 3/4" umpiot. Sisimmäiset Cibie H1:t kuperalla lasilla oli jo valmiiksi autossa. En tiedä mistä Suomesta voi ostaa vastaavia kuperalla lasilla. eBayssa näytti olevan jotain H5001 High Beam H1. Kaukovaloksi käy hyvin myös Halogen sealed beam-umpiot.
     
    Muokattu: 22.10.2016
  4. T.

    T. 3rd gear

    Ei ollut tuo "sealed beam" terminä tuttu niin piti katsoa kuuklesta, mutta tuohan on siis ihan normiumpio. Samalla tuli vastaan tällaisia hellan valoja. Hyväksynnät ei taida tosin olla ihan.
     
  5. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Sealed beamistä ei vaihdeta polttimoita. Se on koko umpio vaihtoon kun lamppu kärähtää.
     
    T. tykkää tästä.
  6. T.

    T. 3rd gear

    Oho. Sitten taisi olla vähän hätäinen lukija kun lontoonkielistä wikiä katselin... :oops:
     
  7. makaro

    makaro 1st gear

    itseasiassa mulla on tommoset mustassa 75 camarossa.Mielestäni erittäin hyvännäköset .Valotehoo riittää ja hyväksynnät kelpas konttorilla.
     
  8. Tweety-81

    Tweety-81 Gearhead

    Ite kun tulee ajettua pimeällä ja huonommallakin kelillä harrasteella, niin eniten kaipaa valotehoa lyhyille että näkee jotain myös silloin kun joku tulee vastaan.
     
  9. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Mitä huonommat ajo-ominaisuudet ja jarrut niin sitä paremmat valot ei haittaa yhtään oli auto sitten mikä vaan. Kun ei peruuttamatonta tuhoa tee niin miksei valot vois olla mitä vaan?


    Toki jollekkin 100hvkin on riittävä ja sitä ja tätä ei tarvita jne jne.
     
  10. TimoN

    TimoN 3rd gear

    Ei paljoa uutta, mutta pari havaintoa / kokemusta itseltäkin tähän aiheeseen.

    Laitoin -68 Coronettiin uudet umpiot, kaikki 4kpl sealed beamien tilalle. Koko on 5 3/4 tuumaa, lampun tyyppi H4, umpion valmistaja Valeo (vaikkakin lasissa lukee Cibie). Ostopaikka oli Adita, joka ilmeisesti kylläkin tilasi ne Startax Auto Electronicsilta. Ulkonäöltään ovat mielestäni hyvin lähellä alkuperäistä; lähinnä vaan kirkkaammat kuin ne sealed beamit, jotka olivat paikallaan siinä. Motonetissa alkaa olla aika heikko saatavuus noille nykyään.

    Lampuiksi laitoin sähköteholtaan normaalit H4:t, mutta ne ovat jotkut ns. paremmat, taisivat olla Osramin Night Breakerit, joilla kyllä saa ainakin tosi valkoista valoa.

    Johdotukset tein Bilteman relesarjoilla, joiden avulla ensinnäkin saa tietysti lisää valotehoa, kun johtojen häviöt ovat alkuperäiseen nähden pienemmät, mutta lisäksi kun noi H4:t kuluttavat enemmän virtaa kuin alkuperäiset, niin tuolla relehommalla saa samalla säästettyä valokatkaisijaa turhalta kuormittamiselta. Bilteman systeemit olivat tosi nopeat asentaa, mutta nätimmät saisi tehtyä ihan itse soveltamalla johdoilla, irtoreleillä jne.

    Ongelma tuossa relekytkennässä on kylläkin se, että ampeerimittari ei toimi enää oikein, kun se ei tiedä mitään siitä, että valot kuluttavat sähköä. Lähivaloilla se näyttää kohtuullisen kovaa latausta ja pitkillä sitten vielä enemmän latausta ja viisari tärisee - se ei varmaankaan ole mittarin kannalta hyvä juttu.

    Itse kytkin ne alkuperäistä vastaavasti sen puoleen, että lähivaloilla vain ulommissa umpioissa on valoa ja pitkillä sitten on pitkät päällä molemmissa. Jätin siis lähivaloilla sisemmät H4:t kokonaan pimeäksi, ja siinä on etuina:
    - Virran ja sitä kautta laturin yms. säästö lähivaloilla (voisi tietysti laittaa sisemmille eri katkaisijan, ja pitää ne pimeänä silloin, jos ei tarvetta ole)
    - Lähivalot pitää säätää niin, etteivät ne häikäise. Kun sisemmätkin ovat lähivalot, niin se rajoittaa niiden säätöä. Vastaavasti kun sisemmät ovat vain lisäpitkät, niin ne voi säätää vapaammin niin, että ne valaisevat paremmin niitä alueita, joita ulommat eivät valaise, kun pitkät ovat päällä.
    -Lisäbonuksena nyt, kun sisemmissä umpioissa on H4:t ilman lähivaloa, niin kun ulommasta umpiosta luultavasti ekana kärähtää lähivalon lanka, niin polttimot voi vaihtaa ristiin sisempien ja ulompien umpioiden välillä. Noi kirkkaammat polttimot (kuten Night Breaker, Vision Plus jne.) kun tapaavat yleensä aika nopeasti kärähtää, niin uskoisin, että ne oikeasti pystyy ihan järkevästi vaihtamaan ristiin ennen kuin ne ovat jo muutenkin aikansa eläneet, eli tummuneet jne.
     
  11. Olaviman

    Olaviman 1st gear

    Otitko virran valoille mistä? Itse laitoin -71 New Yorkeriin releet valoille ja virta suoraan laturin plus-navasta. Käynnissä ollessa laturi puskee valoille virtaa ja amppeerimittari on keskellä, moottori sammuksissa virta menee amppeerimittarin kautta valoille ja mittari näyttää purkua.
     
  12. TimoN

    TimoN 3rd gear

    Aijaa, joo laitoin ne releiden syöttöjohdot (joissa valmiina rengasliittimet) suoraan akun plus-navalta. En ole kyllä ikinä sen enempää pohtinutkaan, että mistä se ampeerimittari mittauksen tekee. Kun joskus innostuisi penkomaan kytkentäkaavioita, niin sen voisi vaikka saadakin selville. :)
     
  13. ViLU

    ViLU Gearhead

    Joo juu, pitää olla erikseen xenoneille hyväksyntä.
     
  14. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Mulla oli cadillacissa sealed beamit....sellaset keltaset todella kusiset lyhdyt ja sillon varsinkin kun enää yks toimi. Vaihdoin neljään H4 umpioon ne. Nyt on hyvät valot kun kaikissa palaa lyhkänen ja pitkä.

    Siihen umpion pohjaan piti sisempiin (niihin kun on alunperin pitkät) tehdä joku pieni muutos, sahata joku irti tai jotain mutta muuten meni hyvin vaikka se väli on tosi ahdas mihin se kumi tulee ja jouduin sitä muistaakseni leikkelemään.

    Hehkulampuillakin näkee ihan hyvin jos ovat kunnossa, siis umpio, lataus, liittimet ja lamppu. Museoautoon itte pistäisin sellaset jos sellaset on alunperin olleet. Menee mun mielestäni vähän museoinnista ja museorekatusta autosta maku jos siellä on jotain omia viritelmiä. Sen tarkotus kun olisi kai säilöä ne autot sellasena kun ne on uutena olleet ja ei niissä uutenaan ole ollut mitään muovireleitä tai latikasta tehtyjä paskasti istuvia vaihtovirtalaturin rautoja ja latureita, H4 umpioita, ralliratteja, turvavöitä tai muitakaan mitä noissa autoissa on välillä nähnyt....pahin oli yks vanha carina missä oli subbarit ja joku alpinen uus isonäyttönen soitin kojetaulussa......normi harrastevehkeet sitten erikseen, niihin kukin pistäkööt mitä lystää.
     
    Muokattu: 24.10.2016
  15. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Niin eli aika vaikeeks menee etsintä.
     
  16. spinout

    spinout Gearhead

    TimoN:llä viestissä #30 oli hyvin argumentoitu edut miksi jättää 4-valosysteemin orggikseksi eli lähivalot palavat vain ulommissa. Silmämääräisesti katsottuna omatkin kaukovaloumpiot osoittavat selvästi ylemmäs kuin ulommat umpiot. Nämä kun asentaa kunnolla ja releistettynä, niin pärjää pitkälle.

    Jos kuitenkin haluaa neljät H4:t lähivaloksi, niin kannattaisi asentaa niihin automatiikka, jossa ulommaiset lyhdyt syttyvät virta-avaimesta 75%:n teholla ja vasta ajovalokytkimestä lähivalot päälle pantaessa kaikki 4 toimivat 100%:sti. Muuten ainakin täällä ketuttaisi pläjäyttää ilman sitä keskellä kirkasta kesäpäivää kaikki 4 virransyöjää täysillä päälle, jos näin olisi.. Olen asentanut jännitteenalentimella toimivan yksikön ulompiin valoihin.
     
  17. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Mulla oli edellisessä uudemmassa nelivalokeulaisessa autossa tämmöinen laiton systeemi tukemaan auton surkeita valoja ja ne toimivat niin että kaikissa umpioissa oli h4-polttimot. Pitkät sytyttivät ulompien ja sisempien pitkien hehkulangan. Ulommat lähivalot paloivat aina kun lyhkäset olivat päällä. Sisemmät lähivalot sai ulompien kaveriksi omasta napistaan valitsemalla. Näin ei hyvällä kelillä tarvinnut polttaa kuin lain mukaista valomäärää ja sitten kelin ja pimeyden mukaan lisälähivalot. Kesäautossani en ole ikinä tarvinnut pitkiä mutta lähivalot ovat tarpeelliset jo surkean tiestön kuntoa tarkkaillessa, tääl poris.
     
  18. mukko

    mukko 2nd gear

    Ei puhuta vanhasta autosta mutta samaa umpiotahan noissa on ollut 4x6 ja 6x7.
    Vaniin tein kirkaslasisesta 6x7 umpiosta ja erillisestä projektorista paketin. Xenonilla valokuvio on kun viivottimella vedetty, laiton toki silti vaikkei häikäsekkään, eli leimalle vanhat rihlatut (joissa itsellä oli led-polttimot mutta valokuvio ei kyllä paras mahdollinen ollut).

    Noitahan on nykyään saatavana myös ledeillä suoraan mutta minkälainen lie valokuvio?

    Ja kaukana orkkislookista, niinköin tuo omakin rakennelma.
     
  19. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Katselin myös noita lediversioita missä paljon ledejä. Xenon silti tuntuu enemmän tehokkaammalta ainakin budjettiosastolla?
     

Kerro tästä muillekin!