Mummolle pikkuauto

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Bowtie, 28.9.2016.

  1. Jokeri

    Jokeri Double Gearhead

    Mites olis joku 70 luvun full size, vaikka dodge monaco farkku?
     
    sdfsd ja toyopet tykkäävät tästä.
  2. Medium Gorilla

    Medium Gorilla Gearhead

    Meillä on suvussa kiertänyt Hyundai Getz Crdi, uudemmalla 4-pyttysellä dieselillä siis. Osat alkaa olla tilauskamaa osittain, koiranluita menee keulasta, suht riuska muttei erityisen taloudellinen. Hinta-/laatusuhde kohdallaan varmaankin. 88 hv/215 njyyttonia ja keskimäärin 5.3 litraa vieny sekalaisessa ajossa.

    Jos Hyny/Kia osastoon sekaantuu niin voi varautua osakanaviin perehtymiseen ja kannattaa etsiä nimenomaan Koreassa tehtyjä malleja.
     
  3. jenkula

    jenkula Gearhead

    Ton kokonen kippo pitäs liikkua n.litraa vähemmällä per 100km.Mulla käyttis mondeo kiisseli vie alta 6l/100km ja vääntöä on kivasti.

    ja tähän kulutukseen osittain webasto päällä
     
  4. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Sama juttu täällä 90/200nm ja maantie 4.2 ja pelkkä helsinkiajo alle 6.

    Jotenkin dieselien kanssa mennyt kehityksen vuodet päästöjen kanssa tappeluun? Kun aika moni uus vie enemmän tai saman kuin paljon vanhemmat. Tehovertailu mukaanlukien.
     
  5. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Miten olis Smart? Saa jo nykyään halvalla, menee pienellä, ja saa parkkiin mihin vaan!
     
  6. jenkula

    jenkula Gearhead

    Kuka korjaa halvalla smartin lootan?
     
  7. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Tuskin kukaan? Mutta kuka korjaa halvalla minkään vehkeen lootan?
     
  8. vernando de hoto

    vernando de hoto Gearhead

    Onkos Smartin loodissa, joku persusvika/ominaisuus?
     
  9. Medium Gorilla

    Medium Gorilla Gearhead

    Juu, samaa iteki oon ihmetellyt. Mutta tuo 5.3 litraa on mitattu reilu 3 tkm matkalla tankkauksista eli on aika lailla todellinen tilanne, ajotietokone on optimistisempi. Ajo on ollut lyhyttä ja aika raskasta välillä. Motarilla ja maantiellä (jälkiasenteinen) vakionopeussäädin päällä. Välitykset on vissiin aika perseellään tuossa Getzin dieselissä, maantievauhdissa menisi varmaan pienemmilläkin kierroksilla.
     
  10. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    Jos haluaa todella ajettavan pikkuauton, litraisen luokassa (1000-1200cc), Renault Twingo on ylivoimainen.
    Minulla oli Twingo vm.1998 vv.2000-2003 (siis 2v vanha käytetty, muistaakseni n.90 tkm ajettu, kun sen ostin)
    Ylivoimainen ajo-ominaisuuksiltaan, parempi kuin esim paljon isompi VW Golf ja luotettava.
    Kolmen vuoden aikana en tehnyt muuta kuin vaihdoin öljyt pari kertaa ja kun möin tuon ajettuani siihen 40 tkm lisää, sain saman hinnan kuin ostaessani. Huolettomin auto, jonka koskaan olen omistanut. Ainut miinuspuoli; ainakin 1998 vuosimallissa rengasmelun äänieristys heikko. Kesärenkailla ei ongelmaa, mutta nastarenkailla talvella kuivalla asfaltilla ajettaessa rengasmelu oli häiritsevä pitkää matkaa ajettaessa.

    Jälkeenpäin olen haaveillut ostavani 1.sukupolven Twingon maskotiksi autotalliin, mutta kun ei mahdu edes kaikki nykyiset harrasteautot katon alle, niin jäänyt tuo haaveen asteelle.
     
  11. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Mulla on ollut kolmatta vuotta -08 grande punto, 1.4 16vee koneella. Ainoa vika mikä on ilmenny oli kyrvähtänyt startti, vaihtostarttikin hajosi hetken päästä, muuten kyllä sillä noin 64tkm tullut ite ajettua, nyt 158tkm ajettu. Itekin kyllä aluksi italialaista villioria arastelin, mutta on toi yllättävän hyvin toiminu. Muijalla oli se ykkösmallin punto ja se oli kyllä aika katiska, mut toimiva.
     
  12. Minimies

    Minimies 3rd gear

    Arosa ja lupo, vaikka onkin vanhempia, mutta yleensä tuonti autoja, niin kopat kunnossa.
    Itellä rohee 180tkm veivattu ja kone toimii moiteitta.
    Vikoinahan noissa on ruostuvat tehostajan putket, vuotava vaihdekepin stefa ja roikkuvat ovet.
    On halvat vakuutukset ja verot.....
     
  13. hartsa69

    hartsa69 Double Gearhead

    Työkaveri on ajanut 10 vuotta, vajaat 300 tkm Kia Picantolla, kuulemma ei juuri perushuoltoja kummempaa.
     
  14. kustomkuuppa

    kustomkuuppa Gearhead

    E12 Corollasta ainakin katsoisin alustan tarkkaan, ei näissä ollut alun perin ruostesuojausta. Ja jarrut ovat heikkoja, pitkälti siksi että nekin ruostuvat, jumiin. Automaattien ö-vaihtoväli on 90 tkm mikä on ihan liikaa, on öljy aika mustaa jos ei useammin vaihda.
     
  15. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Naapurilla tollanen 03 tms ekojen vuosien malli happani helmoista jo alle 300tkm.
     
  16. rampleri

    rampleri 3rd gear

    Voitin ennakkoluuloni ja ostin perheen koululaiselle klonksvagenin, -03 Polon. Tiedä sitten oliko VääräWalinta, aika näyttää.

    Vaikka olen ajellut aina suht kookkailla autoilla itse, niin poloparkakin tuntuu yllättävän ajettavalta, ainakin näin vielä sulilla teillä.
    Meteli on toki kabiinissa melkoinen, mutta jostainhan on tingittävä näitten halpojen räppänöitten valmistuksessa.

    Kolmipyttyinen kone ravistaa melkoisesti tyhjäkäynnillä, muttei se ohjaamossa häiritse.
    Kumityynyt vissiin suunniteltu oikein.

    Toki olen edelleen sitä mieltä, että sakemannien tekniikka oli huipussaan V2; sten aikaan, sittemmin muu maailma on mennyt edelle.

    Mutta, tuossa yksi vaihtoehto niin mummoille kuin muillekkin.
     
  17. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Perinteisestihän mummo ajaa punaisella Micralla. Mutta jos Jaappaninläjät ei nappaa niin Clio mainettaan huomattavasti parempi kikotin. Toki huollot pitää olla suoritettu ja muutenkin asiallisesti pidetty. (Tosin kuka nyt muutakaan merkkiä huonosti pidettynä ja huollot laiminlyötynä ostaa).
    Ja miksei Puntokin jos hyvällä huoltohistorialla eikä se jopparin pimeimmästä nurkasta löytynyt halvin kiertopalkinto.
     
  18. Bighouse

    Bighouse 3rd gear

    Samanlaisen ostin aikoinaan myös koululaiselle. 60tkm ajettuna. Nyt 160tkm ajettuna, ei hullumpi ostos. Ei paljoa ylimääräistä korjailua. Ainoastaan puolat pitänyt vaihtaa (nykimisen takia). Sekä jarrupalat ja muutama poltin. Lisäksi pyyhkijöiden toiminta hiipui. Siitä selvisi purkamalla ja voitelemalla vivuston.
     
  19. DD6

    DD6 Gearhead

    TÄMÄ.
    Sehän noissa pikkukipoissa on ongelmana, että niiden huoltoihin ei olla valmiita laittamaan rahaa, just hätäseen ehkä öljyt vaihdetaan, suodatinkin jos viitsii. Ja eihän niitä viitsi edes pestä -> nuhjuuntuu, ruostuu -> ihampaska.
    Sitten kun löytyy joku hyvin pidetty, siitä ei makseta kuin sen huonosti pidetyn läjän hinta, ja sitten sillekin yksilölle avautuu maailma, jossa huoltoja ei tehdä -> nuhjuuntuu, ruostuu -> ihampaska.
     
    Stang_81 tykkää tästä.
  20. vernando de hoto

    vernando de hoto Gearhead

    Jatketaan olemassa olevaa ketjua itseäni lainaten. Homma ei ole edennyt vielä pidemmälle. Tällä Belgiassa tällähetkellä asustelevana olen katsonut Smattia vm 2007 /uudempi, Toyota IQ, Fiat 500 TwinAir minkähänlaisia nuo lienevät automaatteina?
    Nyt on myöskin pahasti ruvennut kummittelemaan Abarth 595. Tuolla vekotimella ei taida kylläkään olla mitään tekemistä järjen kanssa. Onko kellää kokemuksia?
     

Kerro tästä muillekin!