Rengaspaineet

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja HMoilanen, 3.7.2007.

  1. ViLU

    ViLU Gearhead

    Oolrait, entäs sitten, kun BFG:n sivuilla lukee näin "Only tire professionals should mount tires and they should never inflate beyond 40 psi to seat the beads."?? Tästä saa sen käsityksen ettei kumia saa täyttää yli ton 40psi vai onko nää jotain amerikkalaisten jorinoita? :)
     
  2. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Amerikkalaisten jorinoita johtuen USA:n pirun kovasta tuotevastuulaista. Jos moista disclaimeria ei olisi joku syvän joen darwinpalkintoaines-heebo kokeillessaan kuinka paljon painetta rengas kestää - ja tappaessaan tai vammauttaessaan itsensä samalla - voisi ambulansseja metsästävä juristi perillisten apuna haastaa rengastehtaan oikeuteen ja saada miljuunia korvauksia. Nyt kun tuo 40 psi lukee pienessä printissä, niin tehdas ei tarvitse tarjota edes lämmintä kättä..

    Siksi. Siksi peruutuspeileissäkin lukee, että kohde on lähempänä kuin näyttää... Ei siksi, että enemmistö amerikkalaisista olisi tyhmiä, vaan siksi, että oikeuskäytäntö on sellainen kuin on. Kun lista siitä, mitä firma ei vastaa tuotteessaan ja miten tuotetta ei saa väärinkäyttää on julkaistu, saadaan katkaistua siivet korvauslakimiehiltä.
     
  3. Caminodude

    Caminodude 1st gear

    Moni ei osaa/ymmärrä uusia rengaspaineita.

    vielä 5vuotta sitten rengas liikkeetkään ei osannu laittaa paineita oikein.
    Nykyään tilanne on muuttunut mikä on ilahduttava huomata, uudet renkaat on todellakin rakenteeltaan niin että kun on alhaiset paineet renkaan keskiosa on hieman irti tiestä kun on paikoillaan ja kun ajat keskipakoisvoima heittää renkaan keskiosan tiehen ja kuluttaa sen huomattavasti nopeammin. normi 14-15" renkaissa käytetään noin 2,4-2,8 bar ympäri auton, matalammat profiilit vaativat isommat paineet.
    kunnon rengaspaineet säästää myös polttoainetta.

    tästäkin käytiin monet koulutukset ja näytettiin asiat ihan kädestä pitäen.

    mutta on monia jotka eivät asiaa usko edes silloin kun tultiin itkemään että rengas on kulunu keskeltä ja kysyttiin paineista niin onhan sitä 1,8 ollu vaikka 2,5 pitäisi olla. jotka on asiakkaalle neuvottu ja laitettu uutena, mutta kumma kyllä usein on käyny naapuri bensa asemalla kova suhina kun on uudet renkaat alla lähdetty liikkeestä.

    tämä tulee olemaan ikuinen väittelyn aihe mikä on se oikea paine :argue:

    lopuksi pieni tippi katsastukseen käyttäkää siellä mahdollisimman vähän paineita niin menee iskarit hyvin läpi. :lol:

    terveisin: entinen rengas myyjä/asentaja (nykyään vain harrastaja)
     
  4. mke77

    mke77 Gearhead

    varsinkin nuissa ameeriikan pallorenkaissa(täys profiilisissa-pehmeissä)....ei oo lankkukylkien tai picuppien iskareissa ollu mitään vikaa kun paineet laskee tonne 1,2 -1,5bar huitteille :rotfl:
     
  5. jusku1

    jusku1 3rd gear

    samaan aiheeseen liittyvä kysymys:

    Auto on -71 Mustang, renkaat edessä 245/60-15 ja takana 275/60-15, mikä on oikea rengaspaine näille?

    Kiitokset!
     
  6. V8-Tipu

    V8-Tipu 1st gear

    En tiedä mikä on oikea lukema mutta autosta, vanteen koosta, renkaan korkeudesta/ leveydestä riippumatta meille on aina rengasliikkeessä pistetty 2.2 paarii... esim. nyt alla bfg all-terrainit kokoa 245/79/16 ja paineiksi suosittelivat rengasliikkeessä 2.2.... nii juu ja auton painoa on kuivana kevyet 2000 kiloa =)
     
  7. Jza

    Jza Double Gearhead

    Meidän renkaissa on ainakin poikkeuksetta lukenut toi maksimipaine. Pikkuisen alempaa olen käyttänyt. Noissa BFG:ssä se oli 2.4 kiloo, mutta samankokoisissa Nokian talvirenkaissa 4 kiloa! :eek:
     
  8. V8-Tipu

    V8-Tipu 1st gear

    Nii eli ottaa noista nyt sitten selvää :eek:
     
  9. valpas

    valpas Gearhead

    Helkkari, volvon kulutus pomppas siittä normaalista 4,5 L/100km, liki kuuteen? Sitten huomasin, että toinen eturengas näytti vajaalta. Siinä oli 1,5 Bar, ja toisessa 2, 5bar. En olis heti uskonu, että kulutus nousee noin paljon! Laitoin siihen toiseenkin sen 2,5bar, ja kulutus palas taas ennalleen.
     
  10. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Ei toi varoitus liity mitenkään renkaan paineisiin, rengaskoneen ohjekirjassa lukee, että on käytettävä alle 2.5bar painetta kumin vanteelle nostamiseksi

    Eli toi 40psi on turvaraja sille, että renkaan kylki ei jatka matkaa kun kumi pomppaa sen beadbump;in yli

    Se on muuten ihan hemmetin moinen mäjäys ja koko hemmetin rengas pomppaa ilmaan kun 1.8 bar on painetta kun kumi nousee paikalleen
    Yks faijan tuttu on toisesta korvasta kuuro ja toisesta silmästä sokea, kun oli liikaa painetta laittanut nostaessa kumia vanteelle, kumi repesi bead;istään irti ja paine irroitti verkkokalvon ja renkaan puolella olleesta korvasta särki kaiken mitä rikkoa voi. Kuulemma poksahdus ei ollut edes tallista ulos kuulunut


    Ite rengaskoneillessa käytän korvatulppia ja jos kumi ei nouse heti, niin koko maskia päähän, vähemmän se vittuttaa kun maski on halki kuin, et silmäkuopassa on gramma kumin riekaletta

    Oonpahan sellaisenkin transitin vanteen nähnyt missä ei mitään vikaa, mutta beadhump;ista vanne halki, onkohan lie sitten kerrasta isolla paineella nostettu kumi joskus paikalleen
     
    Saetkae tykkää tästä.
  11. Roadkill

    Roadkill 2nd gear

    2.5 bar
     
  12. Rane 66

    Rane 66 Gearhead

    Venttiilit pois kun nostetaan rengasta valssille!
     
  13. Mr_MilleR

    Mr_MilleR Gearhead

    Henkilöauton rengas kestää painetta helposti 12-15 bar rakenteesta riippuen. Testaus vesipaineella. Moni ehkä yllättyy siitä, että ensimmäisenä pettää teräslangasta kääritty kaapeli vannealueella. Renkaan vanteelle asettumispaine voi olla yli 5 bar. Matalaprofiilisessa leveässä renkaassa yleensä korkea. Normi 195/65-15 nousee vanteelle jo parin barin paineella.
     
  14. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Ei kait sillä ole merkitystä vaikka venttiili mulla onkin irti vanteelle nostaessa


    Ite laittanu rasvaa lisää jos ei nouse alle kilon paineella, en kyllä uskaltaisi kokeilla suoralla letkulla nostaa kumia vanteelle, sen verran lujaa se mäjähtää jo 2välibar paineella ([hymiö] "Roadkill";ille)


    Niijjoo tubelesventtiilistä pettää vulkanointi eli se metalliydin lentää metikköön 7bar rengaspaineella 2800kg kuormassa ja ulommasta paripyörästä pakeni, sisempi parinen oli 2cm korkeudesta matalempi, eli kuorma oli ulomman renkaan varassa ja suhteellisen ajourainen tie koko 50-100km matkan (ei jaksa tarkistaa etäisyyttä utajärvi-puolanka+jonkun matkaa puolanka-suomussalmi)
     
  15. valpas

    valpas Gearhead

    Mulla petti vanha tubelesventtiili noin 4bar paineessa!
    Jos joutuu korkeita paineita käyttämään, niin on kuulemma olemassa sellasiakin tubelesventtiileitä, jotka kestää enempi painetta?
     
  16. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Mä laitan yleensä 2.8-3bar niin rullaa paremmin:p

     
  17. Roadkill

    Roadkill 2nd gear

    Laittaa täyteen vaan.
     

Kerro tästä muillekin!