MGF moottorin käynti häiriö ?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Vanhamies, 27.10.2016.

  1. Vanhamies

    Vanhamies 1st gear

    Kysymyksessä vm 1997 1,8i 107kw moottori jossa ilmennyt seuraavanlainen käyntihäiriö.

    Kostealla ilmalla ei tahtonut lähteä käyntiin ja kun lähti niin pröprötti ikään kuin kävisi vajailla tulpilla, koneen saatuani jotenkin käyntiin ja lämpimäksi ei alkuun ota kunnolla kierroksia vaan muutaman minuutin ajettuani vastaa vasta kaasuun kunnolla.
    Katsastuksessa käydessä sanoivat että ei oikein polta bensaa tehokkaasti, raja arvot just ja just ylitti.
    Seuraavat toimenpiteet tehtynä: Vikakoodi luettu, tulos (koodi 44?) kuitattu mikä lie, uusittu tulpat sekä uudet tulpanjohdot, sen jälkeen käynti muuttui siten, että lähtee käyntiin tottelee kaasua mutta tyhjä käyntiin tullut semmoinen ongelma että kierroksilla jotka on 850-900 niin alkaa hakemaan vakaata kierros nopeutta eli pomppii siinä n. 1500 ja 300 kierroksen välissä hakien sitä optimi kierrosta jokusen aikaa, saattaa käydä puoli- minuutin hyvin, kun taas alkaa sama tempoilu.
    Yhdessä puolasta lähtevässä tulpan päässä/ johdossa oli ruostetta jonka putsasin, ennen uusien johtojen asennusta.
    Ilmavuotoja ei ole löytynyt (startti pilotin kanssa etsitty).
    Nyt sitten on hakusessa uudet puolat.
    Niin että mistä kiikastaa tuo käyntihäiriö..saa arvailla? Ja mielelläni otan vihjeitä vastaa mistä voisin kysellä asiaa, osaavalta korjaajalta.
     
  2. jarikoi

    jarikoi 2nd gear

    arvotaan jotain sen enempää tuntematta k.o. kulkinetta.
    -tyhjäkäynti venttiili (iacv) vuotaa
    -kaasuläpän asentoanturi antaa väärää tietoa
    -jarrutehostin vuotaa tai joku muu esm. kampikammoin huohotuksessa oleva venttiili

    -eculle lämpötietoa antava anturi rikki
    -lambda anturi rikki
     
  3. Vanhamies

    Vanhamies 1st gear

    Kiitos vastauksestasi jarikoi!
    Kaasuläpän asentoa vähän säädetty (nostettiin tyhjäkäynti kierroksia)..vaikutti hetken ?
    Lamda uusittu 6kk sitten!
    Jatketaan kartoitusta..
     
  4. KajS

    KajS Gearhead

    Se "uusi" lambda voi olla rikki ja imuvuotoon riittää yksi letku, joka falskaa. Esim. Ford Duratecissa 2 ja 3 sylinterin imukaulojen välistä imusarjaan menevä letku. Näyttää ehjältä, mutta on rikki.

    Tuo koodi 44 viittaa laihaan seokseen. Moottori saa väärää ilmaa ja ecu korjaa minkä jaksaa. Aiemmin mainittiin kampikammion huohotuksesta vastaava venttiili--> auki rikkoontunut pcv-valve antaa väärää ilmaa eikä starttipilotti sitä välttämättä paljasta.

    Keskimoottori-MG-Gurut jatkaa tästä
     
    Muokattu: 27.10.2016
  5. Vanhamies

    Vanhamies 1st gear

    Palaan aiheeseen: Tänään havannointia 1000 kierrosta tuntuu olevan maaginen raja jonka alle kun menee niin tempoilu alkaa tyhjä käynnissä. Koe ajossa moottori vetelee hyvin ei nyi millään vaihteella..eräs huoltomies ruiskutti puolien päälle jotain "mitälie" ainetta X5, ja ikään kuin sen jälkeen kone rupesi käymään niin kuin ei kaikki pytyt olisi mukana. No sähkö ongelmaan näytti mukamas liittyvän, ei kun etsimään uusia puolia netistä. Niitä on kiinni kopan kyljessä 2 kpl jossa kummastakin sojotti "tulpan" piikki ylöspäin. Mutta mutta semmoista puolia en onnistunut hakemallakaan löytämään jotka on autossa kiinni. Eli semmoinen puola johonka tulee kaksi tulpanjohdon tuttia ja toinen puolan käämitys on lyhyempi kuin toinen vieressä oleva. Ei rek tunnuksella löydy edes sinne päinkään, suurin osa puolista oli semmoisia tulpan päähän pantavia tai jakajasta lähteviä. Mistä kyselee hän ongelmaansa vastausta ja millä argumentilla..(alkuperäinen kone vaihdettu joskus toiseen)
     
  6. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Omasta rakkineesta löysin imuvuodon jota olin kaksi kertaa tuloksetta etsinyt starttipilotilla, seuraavasti: Katkaisin vanhan kottikärryn sisärenkaan (koskaan ei kannata heittää mitään pois) venttiilin vastapuolelta poikki. Toinen pää kiinni imutorveen (minun tapauksessa turbon sisäänmenoon), toinen pää rullattuna puristimella/lukkopihdeillä lyttyyn, venttiilin sielu pois ja varovasti painetta sisään. Sitten vain kuuntelemaan mistä pihisee. Tässä kohti tupakointi kannattaa. Meillä kun ei kukaan polta, niin piti ottaa stetoskooppi avuksi että löysin vuotokohdan kaiken rojun takaa.

    Ei tullutkaan vasta kuin tonnilla vaihdettua kaikenlaista muuta ennen kuin tuon löysin. No, ei ihan turhaan, oli siinä syttypuolellakin jotain vikaa.

    Eikös muuten lambdan saa testattua ihan nyppäämällä piuhan irti kun vika on päällä. Jos käynti tasoittuu, niin lambda on viallinen. Tai näin ainakin minulle viisaammat neuvoi, en tiedä päteekö kaikkiin moottoreihin.
     
  7. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

  8. Vanhamies

    Vanhamies 1st gear

  9. Vanhamies

    Vanhamies 1st gear

    Pien pala kertomuksesta tähän väliin: Eli eilen naapurin isännän kanssa vesisateessa ihmeteltiin tuota käyntihäiriötä, niin kuin aijemmin mainitsin ruiskutti X5 (WD-40) vastaavaa ainetta sinne puolan suuntaan (Sehän on vähän hankalassa paikassa mottorin kyljessä pikkasen piilossa) ja korvakuulolta jotain häikkää heti käynnissä kuului. No tänä aamuna sitten uusi yritys ja MG napista tai siis avaimesta käyntiin, viitisen minsaa kävi ja ei mitään tempoilua...siis puolavika vissiin, uusi tilattu, katsotaan asiaa uudemman kerran kun osa vaihdettu.
    Kiitos ja kumarrus osaa ottajille, tästä jatketaan. :)
     
  10. Vanhamies

    Vanhamies 1st gear

    Jatkoa asiaan kun uusi puolakin laitettu tänään. Ja sama ongelma jatkuu het kun tyhjäkäynti tippuu alle 1000 niin käynti häiriöt tulee kuvaan mukaan..on ihme häiriö. Mitäpä tässä enää tekis, kun kaikki edellä mainitut ohjeet menty läpi.
     
  11. Lohis

    Lohis 3rd gear

    Meidän huushollissa on ollut useampi erimallinen Rover ja tuossa viimeisimmässä on (ilmeisesti) saman tyyppinen moottori kuin sinun autossasi. Meillä imuvuotoa aiheutti muovisen imusarjan tiiviste joka kuulemma pettää noista aika usein. Vaihtaminen oli helppo operaatio varsinkin kun selvisin pelkän tiivisteen vaihdolla, monesti kun imusarja on myös halki, jolloin täytyy koko osa vaihtaa. Toki keskimoottoriseen autoon tuo remontti voi olla haasteellisempi.

    Aloitusviestissäsi mainitsema koodi 44 viittaisi nettihakujen perusteella happianturiin tai ecu:n. Tässä linkki missä asiaa selvennetään englanniksi:

    https://www.yourmechanic.com/articl...rcuit-high-bank-1-sensor-3-by-spencer-clayton

    Kannattaa soittaa Espoossa sijaitsevaan Karaasiin, sieltä olen saanut parasta palvelua ja vinkkejä brittiautoihin liittyen.
     
    Vanhamies tykkää tästä.
  12. Vanhamies

    Vanhamies 1st gear

    Lohis, kiitos palautteestasi sekä vinkeistä. Tilattu imusarjan tiiviste uudet tulpat venttilikopan (pientä vuotoa) tiiviste sekä lamda anturi, nämä odottavat toimenpiteita kunhan saapuvat. Ja sitten tarttee vissiin ruveta kyselemään Caraasilta neuvoja kun omat ja naapurin (autonkorjaaja) neuvot loppuvat huoh..
     
  13. Vanhamies

    Vanhamies 1st gear

    No niin nyt on loppu kaneetin aika, aloituksesta on jo aikaa mutta kyllä tässä on asian kimpussa oltukin ihmettelemässä. Eli kertaan tuon mistä kenkä puristi, ( moottorin tyhjäkäynti ongelma)...tänään 05.01-17 sitten tuo kiusallinen heijaaminen loppui,- uudet puolanjohdot jotka siihen rempan yhteydessä vaihdettiin, niin sen jälkeen ongelmat alkoi-, vaihdoin tänään vanhat takaisin (roskiksesta sain kaivettua HUOH), ja kas kummaa kone käy nyt kuin sveitsiläinen käkikello. No paloi rahaa ja aikaa tuohon ongelmaan, vielä tänään uusittiin potentiometri (eli tyhjäkäynnin asentotunnistin) ja ei vaikutusta.
    -Tähän loppuun vielä se, että jokusen päivää pakkasessa lojuneena (15~22 asetta ) ei sitten suostunut starttaamaan ei sanonut niks eikä naks, no harjanvarrella koputtelin startiin muutaman kerran ja johan heräs. Taitaa olla startti työnsä tehnyt n.200tkm mittarissa, soitto maahantuojalle kysellen mitä uusi maksaa 480€ .. TÄH.. joo o, no lopetin puhelun äkkiä.

    Ei muuta kuin kiitos kiinostuksesta ja nyt sitten startin kimppuun tai siis etsimään kohtuu hintaista laitetta..KIITOS kaikille osallistujille.
     
  14. jarikoi

    jarikoi 2nd gear

    tyyriin oloinen startti. niks naks, kun kopasemalla alkaa toimia niin tsekkaa jos ois hiilet jumissa tai loppu. tai vaihtoehtoisesti solenoidi rikki.
     
  15. Vanhamies

    Vanhamies 1st gear

    Jarikoi, Jahka tästä ilmat lämpenee niin saatan kokeilla startin irroittamista ja katsella josko asialle voisi tehdä jotain. On vaan hiukkasen ahtaassa paikassa, joten ootellaan ja katellaan niks naks..
     

Kerro tästä muillekin!