Miksi rosteri kuulostaa eriltä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Jopas_jotakin, 12.11.2016.

  1. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Niin, miksi rosteriset peltisarjat ja putki soundaa erilailla ku rautaiset.
     
  2. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Johtuisko siitä että rosteri on "jäykkää" eikä jousta niin paljon.
     
  3. nova 76

    nova 76 2nd gear

    Nokivasarassa soundi muuttuu nopeasti "normaaliksi"
     
  4. Bukero

    Bukero Gearhead

    alumiinivaimentimilla saa pehmeimmän ja matalimman soundin. mutta taitaa olla enempi noihin kakspyöräsiin tarjolla valikoimia. omasta mielestä tuo rosterin sointi ei ole häävi eikä tavoiteltu. suorastaan aika ärsyttävä.
     
    T. tykkää tästä.
  5. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Kannattaa tehdä hapiksesta, on vähän parempi kuin rosteriset ja ei kyllä syövy!
     
  6. Bukero

    Bukero Gearhead

    painaviakin ovat nuo jalometalliset putkistot tai sitten materia vahvuus luokkaa pierunkuori.
    ja vaativia korjata sitten kun murtuu.
    tuo rosteri ei oikein ohuena kestä tärinää vaan karkenee.
    mutta alkuperäiseen kysymykseen palaten rosterin ominaisvärähtelytaajuus on korkeampi kuin esim normi teräksen alumiinilla taas alhaisin. jotenkin näin..
     
  7. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Rintaliivit kannattaa parhaiten, pitäiskö niistä koittaa tehdä?
    Aika äkkiä lähti keulimaan taas kun sen äänen syytä kysyttiin:D.
     
    kime2 ja Bukero tykkäävät tästä.
  8. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Kaverilla oli joskus mk1 fiastassa suora rosteriputki. Sillä käytiin herättämässä pahennusta ja vetämässä kaasu pohjassa muahahaa.

    Jeesus mitä pärinää se laite piti.
     
  9. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Itse tein aikoinaan kromatusta huonekaluputkesta tuplaputket... kesän sitä Ping Krim Ding ääntä jaksoi kuunnella sit vaihtu ihan mustaan putkeen.
     
  10. pas2

    pas2 Gearhead

    Khyyl rosteriputket oli komijat 355 olssikoneisessa Scottarissa. Oli siinä vaimentimetkin toki. Soundi oli komia ja tunnistettava ja varashälyttimet huusi ku vähän kaasutti, heh.
     
  11. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    No mulla on loppupää putkesta ihan tavan rautaa ja rautaiset ivaimentimet. kun tuossa v6-moottorissa putki yhdistetään ensin, että saadaan se 3" katin läpi, sitten lopussa putki tuplataan.

    Eli 3" -> 2.5-> ja 2 kpl 2.25" putkea ja ihan normaalit motonetin putkenpäät, (kromattu putki ja leikattu vähän niin ku alaspäin/niin ku taivutettu, muttei kuitenkaan). ne on sitten 2.5", eli ei mitään 4" tuplaputkia, kun vielä eurooppalainen kinneri. 1996 farkku Mondeo.

    Onneksi sentään 3.0 v6. ja n. 230-250hv.
     
  12. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    https://1drv.ms/f/s!Ak0ev910-aPVtyPZp4vbpPNXc1t_

    1x 3"putki => 2x 2,5" haponkestävä 316 putki. Tollaiset on itsellä. Alle 2000rpm vähän törisee putket, sen jälkeen käytännössä äänetön.

    Jos jostain sais ovaalia 3,5" haponkestävää putkea 90 asteen käyrällä voisin ostaa... Olis sitten niin kuin ehkä riittävä...
     
  13. Catiska

    Catiska Gearhead

    Minulla on kaikissa autoissa joutunut väkisinkin tekemään mutkia, useita. Muuten tökkää maahan jos ihan suoraa putkea käyttäisi.
     
    LPV ja Mikkis tykkäävät tästä.
  14. Hai

    Hai Double Gearhead

    Riippuu tietysti pituudesta!
    Voihan se olla Fiestassa suora, mutta päättyy ennen maan pintaa. Tulee taatusti se jeesuksen pärinä. ;)
     
  15. xarper

    xarper Gearhead

    Kyllä oli kans melkoset jytinät kun 3" collectoreilta lähti suoraa 3" rosteriputkea ja ennen taka-akselia oli rosteriset simonssin vaimentimet ja siihen loppu. Sit vähän jyrkkä nokka tollaseen 302 ni kuulosti että siellä ois voimaakin mukamas kun kävi tyhjää.

    Nyt jatkoin sit loppuun asti mustalla tosta ja tulihan siitä vähän tylsät ulospäin verrattuna aikasempaan, eikä kuminakaan juurikaan hävinny sisältä...
     
  16. J.J.

    J.J. Gearhead

    Titaaniputkella tulee todella hyvät soundit. Eikä kumise konttorin puolelle.

    Joskus kun tuo yksi ikuisuusprojekti on sillä mallilla että rupean putkia vääntämään niin pistän kollektorin paksuista putkea koko matkan ja yhden läpivirtauspöntön per puoli, ja mustasta kaikki. Haaveena matala ja kova rätkätys.
     
  17. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Mulla sama vika ton pörinän suhteen. 6.0 l silverado johon tein meijerirosterista 2x2.5" putkiston isoilla rosterivaimentimilla pörisee hyttiin vähän ikävästi alla 2k kierroksill varsinkin ylämäkiin ajettaesssa. Yli 2k kierroksilla hiljainen maantiellä.
     
  18. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Pakoputken päällä on muuten todella uskomattoman valtava vaikutus

    Vapari maasturiin tein pakoputken kylkeen ja nappasin siihen sit tuuman paksumman 7-10cm pitkän pätkän 40° kulmaan
    Jyrinä/pörinä kanto 2 km päähän tietä pitkin
    Sit löysin samankokoista putkea 40° mutkan ja hitsasin sen kiinni samaan asentoon kuin se tununkipää

    Kaikki pörinä ja jyrinä katosi, kuulu enää dieselin rouskutus 1 vaimentimisena




    Sitten kyssäri, mitä tekee jos tekisi kaksi kerros putket?
    Eli 3" pakoputki ja sille ulkovaippa 4" putkesta ja tikuilla kiinni, et ilma pääsee vaihtumaan siellä vaipan välissä
     
  19. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Ainakin nykyautojen pakosarjoissa yleistynyt piirre että on 2-kerros pellit, eli miksei toimis? Tietty voishan ne nyt olla läpimitoiltaan lähempänäkin toisiaan ni ei veis niin paljoa tilaa? Pointtihan lienee resonanssiäänien poisto :cool:
     
  20. 3964

    3964 3rd gear

    Osassa ainakin koko putkisto tupla vaipalla,siksi ne jotkut putkistot painaa niin v....ti.
     

Kerro tästä muillekin!