Ford F250 7.3D

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja GM4WD, 13.9.2006.

  1. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    5
    Tuo on juuri systeemin heikko kohta. Riittää kun yksi tulppa on sökö niin koko hoito poissa tolaltaan. Onkohan se sykkivä jälkihehku oikein tarkoitettu osoittamaan että systeemi on vikatilassa, en tiedä. Normaalisti ei omissakaan tee sitä.

    Tulpaksi beru tai motorcraft (zd9), muut on hiukka vaarallisia kun tuppaavat turpoamaan ja vaikea saada ulos. Elä katkase niitä pyttyyn. Jos siellä on monen sortin tulppia niin olen vaihtanut kaikki samaksi motorcraftin tulpaksi. Sitten niitä voi vaihdella yksittäinkin. Ekaksihan noista menee ne takimmaiset tulpat, ainakin jos kaikki on alunperin olleet samalla viivalla. Vai mitkä meni?

    Rockauto on myynyt niitä kymmenen taalan pintaan kpl ennen.

    Hehkuaika 10 sek on varmaan suht normi, riippuu toki kelistä jonnekin 15 sek asti. Irtonaista tulppaa kun akulla koeponnistaa niin yleensä noin 30 sek jälkeen sihahtaa. Eli ei ole hirveesti pelivaraa näissä.

    Ps, Edit, kävi joku aika sitten pieni fiba tulppaostoksilla. Ebayssä oli paljon U-Haul firman (tuli varmaan tosta Penskestä mieleen) ylijäämä varaosia halvalla, ja ostin kaikenlaista IDI/Ford osaa varastoon. Ostin mm neljä täyttä sarjaa hehkutulppia, eli 32 kpl. Noooh, luulin että ne olis olleet Motorcraftin tulppia, mutta olivatkin perkule Boschin. Kaiken huipuksi U-Haul mokasi tilauksen kanssa, ja tulppia tuli samaan hintaan vissiin 320 kpl!!!! En laskenut mutta helvetin iso pussillinen niitä tuli. Ja ilman palautusoikeutta. Voi vahtu ehtä nauratti ja harmitti samaan aikaan. Saatte od-laiset harrastajat niitä postimaksun hinnalla jos haluatte, tai sanotaanko euron kappale + postimaksu niin tulee bensa-eikun dieselrahat. Tosin en suosittele että kukaan niitä Boschin tulppia autoonsa laittaa!! :rotf: eli nauruhymiö!
     
    Muokattu: 11.11.2016
  2. gremlin

    gremlin Gearhead

    Just, tota aika juttua tossa releessä tommoseks tässä kylillä epäilivätkin. Koitin showmielessa laittaa paikalleen 2 vanhaa ehjää 6.2l letukan hehkua, niissa toi 10.5V merkintä. Hehkuaika ei kuitenkaan juurikaan pidentynyt siita kuin että paikallaan oli ne rikkinäiset.

    Pimeenä olivat kuskin puolen toiseks takimmainen ja apparin puolen takimmainen.
    Oliko sulla siihen mitään käryä että miks noissa lukee toi 5V ja toisissa 10.5V? Siis taulukon mukaan kun noi Bosh/Beru 10.5V vastaa noita Championin 5volttisia.
    Onkos noissa mainitsemissasi Motorcraftin hehkuissa merkittynä volttimäärää?

    Ja tosta jälkihehkusta, kyllä kaverilla F250ssä naksuttaa niitä samallalailla kun mullakin.
    Sitä en muista tekikö mun vanha -95 mallinen 250 sitä kun on jo muutama vuosi aikaa sen myymisestä.

    Saakeli kun ei ole yhtään ylimäärästä niin vois koittaa kuinka kauan noi 5 volttiset kestää ennenkuin poksahtaa, mutta tosiaan joa 5 sekan kohdalla alkaa punottaa ja 7 sekaa oli jo täydessä loistossa.
     
  3. Rabantti

    Rabantti Gearhead

    [​IMG] [​IMG] Minulla on tälläinen 7.3 IDI ´91 Ford. Ajettu jotain 135t mailia. Joka kolmas tai neljäs vuosi otan sen käyttöön. Katsastusmies sanoi viimeksi ´kuin uusi´.
     
    Muokattu: 11.11.2016
  4. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Kattelin läpi noita koneista löytyneitä vanhoja tulppia, oli Autolite, AC delco, Bosch ja Beru. Ainostaan Boschista löytyi merkintä, 10.5v. Uudesta Motorcraft paketista löytyy itse asiassa Berun tulppa, ilman merkintöjä. Olen joskus tiennyt mikä volttiluku niille kuuluu mutten muista. 7.3 Power Stroken (zd11) tulppa on erilainen, ja se on muistaakseni 11v. Sikäli mainitsen että vuosimalliin -95 ei IDI ollut enää saatavilla. PSD tekee kyllä jälkihehkutteluja ihan normistikin. Nuo koneet menee osaluetteloissa turhan herkästi sekaisin. -94 oli molempia saatavana.
     
    Muokattu: 12.11.2016
  5. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    No niimpä näyttäis olevan.

    Mullakin on juuri sama kokoonpano mutta -89. Samoilla kilsoilla, mutten sitä ihan kuin uudeksi sanoisi, ruosteeton ja siisti kuitenkin.

    Onko tuo tomaatti vai keppi?
    Ajomukavuudeltaan tommonen on ihan kymppi.
     
    Muokattu: 12.11.2016
  6. Rabantti

    Rabantti Gearhead

    [​IMG] Kyllä se kepillä on: Zeppelintehtaan 5-vaihteinen laatikko. Joskus kun on ollut kostea ilma, niin kytkinlevy saa näemmä hieman pintaruostetta ja pitää liuttaa kytkintä vähän. Muuten tuppaa nykimään.
    Kyllä tuolla Fordilla ajaisi enemmänkin, mutta tallissa on sen edessä Kenu, jota opettelen ajamaan ensi kesänä.
     
  7. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Asiameininki tässä tallissa! Kenu lienee tuo kuvan cabover.
    Omakin Ford on kepillä, tykkään veivata ja polkea.
     
  8. Rabantti

    Rabantti Gearhead

    [​IMG]
     
    Powerstroke tykkää tästä.
  9. Gummisti

    Gummisti Gearhead

    Cursionissa mölinä tais kuulua jopa 5 ekaa kilometrii, mut kylläpä konekin lämpes nopeesti, toisin kun tuos e61 bemarin kikottimes mihin saa vaihtaa varmaan kaikki 3 termostaattia et tarkenee ajaa töihin. Onneksi impala lämpee nii ajellaa sillä :)
     
  10. anttipo

    anttipo 1st gear

    Mikä oli sökönä kun tyhjäkäynnillä kierrokset humppaa, joku alle 50rpm ylös alas, tasasin väliajoin, noin parin sekunnin välein. Muuten pelaa hyvin, tosin jostain vuotaa vähän polttoainetta..
     
  11. gremlin

    gremlin Gearhead

    Voi saakeli tätä touhuu. Mikähän noissa sitten olis oikeen oikee volttiluku? Noi mun hehkut 0n tilattu ihan ammattiukon toimesta oikeista kirjoista ja semoin se rele. Ja ne kuitenkin on sen 5V, Toki voi olla että ne pitäskin olla sen 10.5/11V niin sillon toi relekin toimis sillain kuin pitää?
    Laittasikko Powerstroke mulle kokeeks semmoset halpis hehkut tulemaan? Pistän PM.
     
  12. Pohjiz

    Pohjiz 1st gear

    Moi ! Tuli tossa parikuukautta sitten hommattua itellekin tommonen Foortin Excursioni, 7.3 powerstrokella. Ajanu en oo sillä vielä hakureissun lisäks, kun muutaman hassun kilsan, mut senkin edestä on sit tullu erinäköstä palikkaa tilailtua ja laitettua tekniikkaa kuntoon.

    Hehkut vaihdoin ihan varmuuden vuoks alkuperäsiin Motorcrafteihin, tosin niissäkin oli berun leimat kyljessä. Jäi ylimääräsiks boschin tulpat ja voisin ne vaikka lahjottaa poies jos jollakin käyttöä. Kaikki testasin lyömällä sähköä persuksiin ja pelas mielestäni ok.
     
  13. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Minen ole murehtinut niistä volteista vaan laittanut OEM Motorcraft tulpat, samoin NOS Motorcraft releen ja boksin.

    Syy huonoon käynnistyvyyteen on usein alunperin startissa, akuissa tai akkukaapeleissa, mutta hehkutulpat on kaikkein heikoin lenkki ja menee paskaksi ekaksi.

    Tehtaan johdotus kannattaa kummiskin uusia. Olen rakennellut uuden johtosarjan releeltä tulpille, tuhdista johdosta juotetuin liitoksin. Tehtaan johdotus akulta hehkureleelle on surkea, tilalle kaapeli (mallia akkukaapeli) akusta releelle, akun päähän 200A sulake.

    Startti, akut ja akkukaapelit uusia.

    Noilla eväin lähtee.

    Vastaan PM.
     
    Muokattu: 18.11.2016
  14. gremlin

    gremlin Gearhead

    Vastataan nyt tähänkin vielä jos näistä meen horinoista olis jollekkin jotain iloa. :)
    Akut on oikeenkin hyvät, kaapelit ja kengät laiteltiin kuntoon kolmisen vuotta sitten, ja viimevuonna uusin startin.
    Joku etevä oli laittanut kaksi isoa kuormaauton akkua(200ah) jotta oli pystynyn käyttämään lavalla olevaan 1.5t Hiabbia niin ettei tarttenut autoa pitää käynnissä.
    No luonnollisesti tommoset akut kypsyy ennenpitkää, joka taasen aiheutti laturien kärähtelyä. kaapelitkin oli jatkettu 10mm pulttiliitoksella alkuperäsistä, kun nää isommat akut oli lavan alla.
    Kuorein noi rakennelmat kaikki pois ja irrottelin ja putsasin maajohdot, ja osan uusein. Rupes lähtemään käymään ja laturi ymym probleemit poistui samalla.
    Paikoillee oli siis mulle tullessa sävelletty chivvyn hehkurele, jonka sitten vaihdoin alkuperäiseen, tai johonkin tarvikkeeseen, en muista enään et minkä merkkinen se oli.
    Se toimi aluks ja sittenn alkoi pikku hiljaa hiipumaan toi käynnistyminen.
    Ja nyt siis huomasin et olin noi 2 hehkuu pimeenä ja sitärataa.
    Katotaan nyt sitten miten se muuttuu kun saa noi kaikki uudet hehkut kerralla paikalleen.
    Ne hehkujen hohdotuksen on muuten tosiaan aika surkeet, taidan tehdä nekin samalla uusiks kun vaihtaa hehkut. Niissä on aika erikoiset jatkopalat nyt, releeltä tulee hohdot, yks per puoli, josta haarottuu tulpille lattaliittimellä olevat johdot, ja siihen lattaliittimeen on laitettu n.3cm jatko mikä menee hehkun pyöreeseen tappiin. Ne näytti kyllä alkuperäsiltä, mutta kovasti oli hapettuneet/kärventyneet.
     
  15. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Ei siinä enää montaa kohtaa sit ole kattomatta. Tosiaan vielä akulta releelle menevissä johdoissa (2 paksua keltaista) on heikko kohta; liitin apumiehen puolen sisäloksun päällä suunnilleen. Se on usein kärynnyt tai muuten mätinyt. Ei ainakaan helpota tilannetta.
     
  16. teroketola

    teroketola 1st gear

    Onko kokemuksia uspartsilla myytävistä WAI starteista?
     
  17. juhamann

    juhamann 3rd gear

    Netin ihmemaailmasta katsottuna vaikuttaisi olevan Made in China -paskaa. Eli itse en ainakaan koskisi pitkällä tikullakaan. Mieluummin vaikka Rockautosta tehdaskorjattu alkuperäinen. Jos rahaa on, niin aito japanilainen Denson HD -startti.
     
  18. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Saman liturgian meinasin sanoa mutten sanonut koska omaa kokemusta juuri noista starteista ei ole.
    Jos jostain löytyy oikein vanhanajan startti / laturi -korjaamo niin semmonen saattais olla melkeest paras ja varmaan halvinkin.
     
    Muokattu: 25.11.2016
  19. Lappalainen

    Lappalainen 1st gear

  20. asperiini

    asperiini Gearhead

    mulla taitaa olla just nuo lamput. Melko kehnosti noilla näkee, valokuvio on Ok.
    Sitten noissa on se suuntaussysteemi aika syvältä eikä ne oikeen istu paikoilleen.
    Kaveri sanoi että nuo on tehty bensakoneisillle autoille, powerstroke versioissa on jotain eroa pellityksissä.
     

Kerro tästä muillekin!