GM A-body 64-72 etupään päivitys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja SK, 24.11.2016.

  1. SK

    SK Gearhead

    GM A-bodyssa (69 GTO) alkaa olla etupäässä sen verran klappia, että puslien ja mahdollisesti niveltenkin päivitys on paikallaan. Näihin saa kaikenlaista osaa, alkuperäistä ja päivitettyä.

    Kaipaisin kokemuksia ja/tai suosituksia komponenttien valintaan. Auto on tarkoitus pitää alkuperäisen oloisena, joten uudet etukelkat, coiloverit yms. ovat listalta pois. Pääosin ajo on maantieajoa, joten äärimmäisiä mutka-ja/tai kiihdytysominaisuuksia en ole hakemassa. Mutta en myöskään aja rättirenkailla.

    - Puslat. Niitä on alkuperäisen kaltaisina kumisina, polyuretaanisina ja delrinisiä. Amerikan palstoilla annetaan ymmärtää polyuretaanisten kuluvan nopeasti ja kitisevän. Samankaltaisia kommentteja näkee Delrin-puslista. Kun kilometrit kertyvät maantiellä, kumipuslat taitavat olla järkevin vaihtoehto?

    - Jouset. Ziljoona eri mallia korkeuden jäykkyyden jne. mukaan. Isompi kysymys: tavallinen vai dual rate?
    http://www.ridetech.com/store/1968-1972-gm-a-body-streetgrip-dual-rate-coil-springs-pair.html
    Mainoslauseessa kuulostaa täydelliseltä, entä todellisuudessa?

    - Nivelet. Auton etupään geometria on suunniteltu yli 50 vuotta sitten. Niinpä siihen saa kaikenlaisia putkitukivarsia, jotka parantavat sitä. En ole niiden ulkonäöstä innostunut, ja Kiinassa tehtyjen laatukin on kuulemma vähän niin ja näin. Onko jollain kokemusta tällaisista korkeammista pallonivelistä, joilla saisi geometriaa korjattua?
    http://www.ridetech.com/store/1968-1972-gm-a-body-streetgrip-taller-ball-joints-each.html
    Vai onko asialla merkitystä radan ulkopuolella?

    - Iskunvaimentimet. Onko suosituksia?

    - Muut osat (vakaajat jne.). Suosituksia?

    Kokemukset ja/tai suositukset laadukkaista alkuperäis(tyyppisistä) osistakin tervetulleita.
     
  2. jpe

    jpe 3rd gear

    Hotchkis TVS setti sekä saman firman paketeissaan käyttämät Bilsteinin iskarit tuossa 68 Chevellessä.

    Nätisti pysyy suunnassa ja on jämäkkä vaikka onkin alkuperäiset tukivarret edessä. Eikä kallistele kurveissa tai keinu ja huoju. Jonkinverran alkuperäistä matalampi.
     
  3. SK

    SK Gearhead

  4. jpe

    jpe 3rd gear

    Joo lisättynä iskareilla jotka tulee stage 2 setin mukana.
     
  5. Luckyluke

    Luckyluke 3rd gear

    Asensin viime kesänä Umin putkitukivarret, jossa korkeat 0.5" yläpallot. Samassa yhteydessä tuli billsteinin iskarit ja uudet jouset. Tuli kohtuullisen hyvä ajaa ja mutkissa ei kallistele, ei myöskään puske niin paljon. Geometrian muuttaminen yläpalloila oli mun tapauksessa ehkä vähän liikaa, koska kadulla sitä tulee ajeltua 100%. Jos nyt olisin ostoksilla harkitsisin ehkä "pakettia" (jos budjetti riittää) esim. toi ridetechin streetgrip tai joku umin paketti. Noi ridetechin iskarit on ainakin yleisesti hyviä ja niihin matchatut jouset on varmaan toimiva paketti ja myös mukava ajaa varsinkin noilla dual rate jousilla. Itsellä aikaisemmin hotchkis jouset ja ne oli ainakin mun makuun ja ajoon liian jäykät-> epämukavat. Alla linkki umin a-body kitteihin.

    http://umiperformance.com/catalog/index.php?main_page=index&cPath=2_254
     
  6. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Mä pistin 1970 Skylarkkiin Energy Suspensionin puslat, Rockauton jouset ja nivelet, sekä Kyb:in iskarit. Vakaajaksi vaihtui vähän paksumpi alkuperäinen. Ylätukivarsien kiinnike on se offsetti -malli. Tuli hyvä ja jämäkkä. Kaikki kokeilleet on ajettavuutta kehuneet. En mä tuolla silti radalle lähtis.

    Simpukaksi passaa vissiin Buick GN:n simpukka heittämällä ja rattiakseliksi voi laittaa Jeep Cherokeen ristikkoakselin.

    http://www.overdrive.fi/forum/threads/buick-skylark-1970.286540/
     
  7. jpe

    jpe 3rd gear

    Omaan laitoin simpukaksi 90 luvun Jeep grand cherokeen simpukan. Aika paljon tätä käyttävät kun kääntyy renkaat kunnolla verrattuna esim iroc z simpukkaan ja on silti yhtä nopea ja tarkka. Vaatii soviterättinivelen ja sovitenipat paineletkuille muuten suoraan kiinni. Sektorivarren joutuu tietty vaihtamaan alkuperäisestä. Noita JGC simpukoita löytyy vielä Suomestakin purkaamoilta.

    Makuasioita, mutta omasta mielestäni saisi jopa hivenen olla jäykemmätkin kuin mitä nuo Hotchkissit ovat. Ei ainakaan missää tapauksessa löysemmät, nytkään ei tarvi mitenkään varoa monttuja tai muuta eli kohtalaisen pehmeästi mutta silti jämämästi ottaa heitot. Tosin tähän voi vaikuttaa se että kärryyn on myös iskarit ja palikat vaihdettu kaikki niin kuin noille jousille on suunniteltu. Ja lisäksi nuo ovat olleet jokusen vuoden paikallaan joten uusina voivat olla kovemmat, uusina noista ei itsellä kokemusta.
     
  8. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Mä tein aikanani omaan 1972 Camarooni täydellisen alustaremontin. Meni vaihtoon puslat, nivelet, jouset ja iskarit. Kirjasin hommat silloiseen blogiini.
    http://bensakrematorio.suntuubi.com/?cat=13

    (vasemmassa reunassa linkit remontin eri osa-alueisiin)
     
  9. 383

    383 Gearhead

    Laitoin 90 alussa no energy valmistamat puslat eikä ne ole kulunut/eikä ne narise kun ne voitelee sillä omalla rasvalla kunnolla.kokeilin kumipuslia niin vuodessa oli tullut halkemia kumiin
     
  10. studio57

    studio57 Gearhead

    mulla ridetech:n ylä ja alatukivarret ja hammastanko ohjaus kahdessa autossa.. tulee kyl hyvä, toisessa viking 2 -säädettävät coiloverit ja toisessa wavetrack ilmajouset .. molemmat olleet asiallisia ja hyvin säädettävissä. ohjausakselin oon tehnyt itte että pallonivelen saa suoraksi ja voi käyttää uniballia ja saa hammastangon ohjausvarret vaakatasoon.. kulkee kuin uus auto.
     
  11. SK

    SK Gearhead

    Kiitokset tähänastisista vastauksista.

    Tuo Grand Cherokeen simpukka onkin tiedossa, se kuulostaa järkevältä swapilta.

    Ylätukivarret ja/tai korkeammat pallonivelet: mikä niistä tuleva hyöty on (teoreettisesti ja/tai kokemuspohjaisesti)? Vähentää aliohjautuvuutta kun ajetaan kovaa mutkaan? Entä kun ajetaan moottoritiellä suoraan (oletus: ei vaikutusta)?
     
  12. Juze86

    Juze86 2nd gear

    Omaan vaihdoin uretaanipuslat, Hellwigin paksumman vakaajan ja punaiset Konit eikä ole harmittanut, en kaipaa tuon parempaa ajettavuutta.
     
  13. Luckyluke

    Luckyluke 3rd gear

    Mun tietämys alustageometriasta on nolla, mutta googlella löytyy keskusteluita korkean olka-akselin/pallonivelien hyödyistä. Suoraan kopioituna netistä ja ymmärtämättä aihetta sen syvällisemmin: parantaa samanaikaisesti camberia (camber gain) ja roll centeriä (suom. kallistuskeskiö?). Toinen asia on tietysti kuinka paljon hyötyä on geometrian muutoksesta katuautossa.
    http://www.chevelles.com/forums/56-...op-spindles-taller-ball-joints-questions.html.
     
  14. 3964

    3964 3rd gear

    Jos riittää ns.hyvä tuntuma normiajeluun ni paksuvakaaja,aavistuksen jäykempi jousi.laadukas iskunvaimennin ja kohtuu kierroksilla varustettu ohjaus simpukka.

    Puslat ja nivelet yms.täytyy tietenkin olla kunnossa.(itse käytän uretaani puslia,en ole huomannut mitään negatiivistä paitsi paljon paremman ajotuntuman +todella helppo asennus vs. Kumipusla.
     
  15. Tweety-81

    Tweety-81 Gearhead

    Käsittääkseni korkea olka-akseli/ pallonivel pyrkii korjaamaan a-koristen alustageometrian perisyntiä, eli yksinkertaisesti selitettynä vakiona sisäänjouston aikana etupyörä kallistuu ulospäin, joka ei mutka-ajoa ajatellen ole ollenkaan hyvä juttu.
     
    Muokattu: 27.11.2016
  16. SK

    SK Gearhead

    Unohtui aikanaan kuitata tähän ketjuun valitut osat ja tuntuma:

    Valintani päätyi Ridetechin street grip -pakettiin: jouset, iskarit, vakaajat ja korkeat yläpallot. https://www.ridetech.com/products/streetgrip/1968-1972-gm-a-body-streetgrip-system/
    Puslien osalta piti tyytyä kumisiin, koska Ridetechin mukaan delrin-puslia löytyy vain pyöreinä ja etu-/alatukivarren takapusla on soikea. Lisäksi Ridetechin jouset piti pulverimaalata mustiksi, kun tuo kirkkaahkon sininen väri ei miellyttänyt silmää.

    Valituilla osilla ja vähän alkuperäistä modernimmilla etupään kulmilla ajettavuutta ei ainakaan tarvitse moittia. Auto taipuu mutkaan selvästi alkuperäistä paremmin (vaikka mitään rata-ajoa ei olekaan kokeiltu) ja kulkee maantielläkin suoraan.
     

Kerro tästä muillekin!