Uusi auto Vs. vanha auto?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja peto, 20.11.2016.

  1. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Taitaa olla kaikki muutkin paikat kovilla...


    Kummasti vaan tommonen uusi muovikippo on vankempi ja turvallisempi, niin se vaan on että kehitys menee eteenpäin. Ihan vapaasti saa tietty uskoa että Volvosta on moottori poistettu ja muokattu ja tehty sitä ja tätä, jos ei usko niin ei usko ja voihan sitä itselleen koittaa perustella miksi se vanha kottero on parempi :D
     
    Mikkis ja Catiska tykkäävät tästä.
  2. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Tätä meinasin itsekin sanoa, että onhan autoihin tullut massaa lisää. Toi 5-sarjalainen taitaa painaa sen 1700kg luokkaa omamassaa, tankki täynnä ja pari matkustajaa kyydissä niin ei jää kauhean kauas 2 tonnista. Roklottava vanha Jetta voi mennä samalla kulutuksella mutta eipä siinä ole suurlujuusteräksiä korissakaan, eikä oikein mitään muutakaan.
     
  3. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    15v sitten ei ollut jetta vaan e39 193hv/400nm 1700kg. Ei sais taas mennä liian kauas vuosissa. Näköjään ihan muutamilla tonneilla saa ja autobildissä oli muinoin juttua miljoona km ajetusta...
     
  4. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Mut eipä 530d menekään alle nelosen sadalla, taitaa kulutus olla luokkaa 6,5-7l /100km.
     
  5. peto

    peto Gearhead

    Hehhhee =) Totta tuokin.

    Tosin minä tarkoitin lähinnä kuljettajalle välittyvää informatiota pyöristä. Nykyautojen keinotekoiset sähkötehostimet ei välitä tietuntumaa samalla tavalla kuin perinteiset systeemit. Viimeisiä hyviä perusauton ohjaustuntumia tarjoili ykköskoppainen foocus. Heti kun niihinkin tuli sähköinen tehostin mentiin metsään ja pahasti.
     
  6. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Maantiellä 5-6l. En edelleenkään usko että kovin moni 2016 1700kg auto mene alle nelosen sadalle vaikka myyntimiehet sanois mitä. Jos 1-2litraa paras mitä 15vuodessa saatu aikaan niin hohhoo. Tuosta 15v taaksepäin kun bmw oli uusi niin maantiekulutus oli 8-9l tai sitten tehoa oli 50hv. Tollasia tehoja sillon ollutkaan.
     
  7. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Sitä voi kansaa miettiä miten iso se kolarin todennäkösyys loppujen lopuksi on.....
     
  8. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Eikö niitä kulutuksia pitäisi verrata vastaavat tilat ja suorituskyvyn omaavien autojen välillä? Uudessa tulee kaupan päälle vielä parempi turvallisuus (joka yleensä tarkoittaa korkeampaa painoa ja sitä kautta korkeampaa kulutusta samaan suorituskykyyn pääsemiseksi). Eli tuon 1-2 l lisäksi on saatu aikaan parempi suorituskyky ja turvallisuus. Jos taas ne olisi pidetty entisellä tasolla olisi kulutuskin varmuudella huomattavasti alempi.

    Itellä oli 1,2 Xsara, joka vei vähän vajaan 6 l/100 km sekalaisessa ajossa, mutta ei kyllä sitten kulkenutkaan oikein mihinkään. Nyt uusi Golffi saman kokoisella moottorilla vie hippasen vähemmän, mutta suorituskyky on jotain aivan muuta, sillä pystyy jopa ohittamaan tarvittaessa muitakin kuin traktoreita.
     
  9. Catiska

    Catiska Gearhead

    Ja jos ajattelette aivoilla tuota 1-2l eroa niin se on suhteellisesti (prosentuaalisesti) aika suuri ero. Jos kyse olisi jostain 30l/100km kuluttavista harrastepeleistä, ero ei olisi merkittävä. Mutta näillä kulutuslukemilla se on selvästikin sitä.

    Lisäksi soppaan voi heittää laajemmaksi, otetaan eroja tuoreemmaan ja vanhemman tekniikan osalta esiin. Niissä olen huomannut merkityksen kasvavan kun auton paino ja koko kasvaa.

    Sähköauto, vaikkapa Tesla kuluttaa selvästi vähemmän kuin vastaava, yhtä uusi bensa-auto, taikka vaikka vanhempi bensa-auto. Tämä on selviö.

    Mutta hybridi tuo suuremmissa/painavammissa/tehokkaammissa myös hyvin merkittävän kulutuseron.

    Jos verrataan ns. täysikokoisia citymaastureita niin Lexus RX450h sekalaisessa ajossa peittoaa dieselitkin, bensakulkineista puhumattakaan. Minulla on ja on ollut useampi kulkine tässä luokassa. Dieseliä, bensaa ja hybridiä. Japanilaista, Ameriikan ihmettä ja teutaanien tuotoksia.

    Audin Q7 3.0TDI pääsi lähelle maantiellä mutta sekalaisen ajon kulutus siinä oli selvästi suurempi. Suorituskykyä ja tehoa Audissa oli vähemmän. Lisäksi Suomessa käyttövoimavero tuo lisää maksettavaa.

    Bensapuolelta viimeisin verrokki oli MB ML/Brabus B10 V8. Sen kulutus oli sitten ihan omilla lukemilla, 5-10l/100km enemmän jos ajoi maltillisesti... Suorituskyky tässä aika samaa luokkaa kuin tuossa hybridissä.
     
  10. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Onhan kevyemmillä materiaaleilla ja ohuemmilla ainevahvuuksilla johtuen kestosta saatu painoa myös alaspäin. Suorituskyky on varmaan vähän parempi ja turvallisuus paljonkin. Muuten luulis olevan vertilukelpoiset mallit.


    On myös uusia pikkuautoja mitkä jää vanhemmille. Tosin 1.2 xsaraa en ole ikinä nähnyt. Turbottomat uudet ei oikein kulje mihkään.
     
  11. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Ja onhan ne autot nyt tosiaan vähän kasvaneet. Miettii vaikka juustohöylä-angliaa tai ke10 corollaa tai datsun 100A.
    On siinä moni muukin ominaisuus muuttunut. Ja varustetaso noissa "pienissä".

    Jenkkipuolella ei kasvua ole tapahtunut, päinvastoin.
     
  12. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Eikö sori, muisti teki tepposet. 1.4:hän se oli se hinnat alkaen malli.

    Tuohon painoasiaan: meinasin että jos turvallisuus olisi pidetty samalla tasolla kuin vaikka 20 v sitten, niin uudet autot olisivat vieläkin keveämpiä.

    Nyt kun aloin taas -93 Ameriikan GM:llä pendelöinnin, niin täytyy myöntää että on siinä se tietuntuma tosiaan eri. Ihan toisella lailla tuntuu kaikki kuopat ja urat kun 11 v uudemmassa (no vanhahan se on sekin jo) VAG:ssä. Mutta esim. vaikka tienpinnan liukkauden aistii persauksissa selvemmin tuossa VAG:ssä jo ennen varsinaista luiston alkamistakin. Molemmat automaatteja ja jatkuvia nelikoita. Molemmissa uudehkot laatutalvirenkaat.

    Mutta se on kyllä totta että joissakin ihan uusissa autoissa on aika etäällä persauksista ne tapahtumat tien ja renkaiden välissä. Mutta kyllä sekin osataan tehdä kunnolla jos halutaan.
     
    Muokattu: 25.11.2016
  13. J.J.

    J.J. Gearhead

  14. Joe Hunt

    Joe Hunt Double Gearhead

    Taisi joku ranskis"auto" myös jumittaa vakkarinsa noi, ainakin kohu-uutisiin pääsi?
    Epäilen tuota jumiutumista, vaikka antiVAGinisti olenkin.
    Loistavaa turinointia muuten tuosta linkin jutusta:"Poliisi sanoo yhteenvedossaan, että auton turvatyynyjärjestelmä epäonnistui antamaan todisteita Gandhin hätäpuhelussa kuvailemista vioista" - Siis mitä?
     
    Mikkis tykkää tästä.
  15. J.J.

    J.J. Gearhead

    Ja myytyjen autojen määrään suhteutettuna vaikka muutama tuollainen hasardi sattuisikin niin ennemmin se salama osuisi omalle kohdalle kuin vastaava tapaus.

    Mutta kyllä vähän arveluttaa että kaikki toiminnot on autossa sähkön perässä. Hyvä olisi olla joku mekaaninen backuppi noissa uusissa kotteroissa, vaikka joku hätätaaki mitä vedettäessä menisi polttoaineen syöttö seis ja pystyisi jarruttamaan.

    Toista se on vanhoissa autoissa, virtalukosta saa kaikki sähköt pois, kaasu on vaijerin perässä, käyttö ja seisontajarru pelaa lihasvoimalla jne...

    Eikös ne Amerikassa ajelleet metsänpuolelle jokuaika sitten kun oli kuramatto jumissa polkimien alla? Että meneekö nämä ennemmin sinne uusavuttomuus autoillessa puolelle?
     
  16. Joe Hunt

    Joe Hunt Double Gearhead

    Amerikassa yrittivät joo tojotaa laittaa tikun nokkaan ,mutta kuramatto - gate siitä tulikin.
    Luulisi muuten että onnettomuusSkeidassakin on nestejarrut joita painetaan polkimella kuskinpaikalta? Pitää vaginaattorimiesten laittaa vaikkapa sorvista tuttu "hätätatti" keskelle kojelautaa jota voi sitten painaa kun laite lähtee omille teilleen:D
     
  17. juk1

    juk1 3rd gear

    Pakko hieman kommentoida tätä aihetta. Eniten mua kyl kammoksuttaa uusissa autoissa sähköinen kaasupoljin, sähköinen käsijarru, sähköinen ohjaus ja virtalukon puute.

    Abs jarrut sun muut oikeasti turvallisuutta parantavat tekijät on ihan hyviä parannuksia vaikka niitäkään ei käyttiksestäni löydy.
     
    palontie, peto ja Karpov tykkäävät tästä.
  18. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    Kävimpä Fairlanella parinsadan kilsan lenkin heittämässä.Ilman sisätilalämmitintä,lämmitettävää ohjauspyörää, ohjaustehostinta,vakionopeussäädintä,luistonestoa ja ABS:sää.Ei vilkkunut valot mittaristossa,eikä summerit huudelleet sulosäveliään.Enkä pelännyt yhtään lähteä ajamaan,jos vaikka betoniseinä olisi tullut vastaan.Kulutusta en muistanut mitata ,mutta hajulla ei voortikaan kulje sen verran tuossa sitä ehdin huomioimaan.Rengas- ym. meluja en jaksanut alkaa tarkkailemaan,kuuntelin vain tasaista V8-moottorin jytinää. Pitäisikön noihin nykytötteröihin lisätä vielä "tasanopeusanturi" kun tuntuu kovin vaikealta ajaa sellaista tasaista kyytiä?Toinen huomio tien päältä,että kyllä sitä nykysukkulalla moottoritiellä työnnetään kuin elukat,mutta kun tie muuttuu kaksisuuntaiseksi siellä sitä törötellään letkassa kaikki rekan perässä,eikä kukaan uskalla ohi.Niin,onhan se vaikeaa,jos joutuu oikeasti seuraamaan liikennettä ja katselemaan mahdollisia ohituspaikkoja.Pitäisikö alkaa kehittämään vielä "ohitusavustin" kaikkien muitten härveleiden kaveriksi?!Ja perhana,lämppärin puhaltimen liittimessä kosketushäiriö Voortissa.Ei kestäny kuin 50 vuotta ja nyt alkoi temppuilemaan.Reklamaation paikka....Eikä mennyt muuten vikatilaan.
     
    Vuokralainen, Latvis, Stang_81 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  19. Pikku-Kalle

    Pikku-Kalle Gearhead

    IKH:lta saa uutta moottoria Faikun sisätilanlämppäriin, jos on tarvista.
     
  20. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Taitaa olla jo sähköinen jarrutehostin yhdistettynä abs;eihin jotka ei tykkää jos jarrutetaan ja kaasutetaan samalla aikaa

    Ei hyödytä vaikka olisi bullmentula polkemassa, kun abs-pumpussa on hana kiinni niin se on kiinni
     

Kerro tästä muillekin!